حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل کروم 10 ساله شد

نوشته

5 سال قبل | یک دیدگاه | گوگل

ده سال پیش یعنی سال 87 اینترنت در بین خانواده های ایرانی جا افتاده بود. آن زمان که کامپیوتر خریدن رویای نوجوان های ایرانی بود، دومین قدم پس از خرید کامیپوتر اتصال به اینترنت به شمار می رفت. البته آموختن نصب ویندوز و درایور و انتقال اطلاعات با فلاپی و رایت اطلاعات روی CD از آپشن های نوجوان های علاقه مند به IT آن زمان بود! در همین زمان ها فایرفاکس جولان می داد و اینترنت اکسپلورر هیچ فکر نمی کردم اینطور تخت پادشاهی اش به زیر کشیده شود. گوگل سعی کرد برای استفاده بیشتر از موتور جستجو و دیگر محصولاتش، بستر لازم را خودش ارایه کند، یک مرورگر اینترنتی که گوگل کروم داشت! این مرورگر 10 سال پیش در چنین روزی اولین بار (2 سپتامبر) گوگل کروم ویندوز ارایه شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

گوگل کروم در سال 2010 به صورت کامل برای مک و لینوکس در نسخه پایدار ارایه شد و نسخه اندروید آن سال 2012 عرضه شد. مرورگری که احتمالا همین حالا شما با آن دارید این مطلب را می خوانید، بسیار محبوب شد و دلایل مشخص داشت. طراحی ساده و سرعت بالا را می توان مهم ترین ویژگی های گوگل کروم دانست. مهندسی ویژه آن که هر تب پردازش مخصوص به خود را داشت تا اگر یک تب دچار مشکل شد، دیگر تب ها بسته نشوند یکی از مهم ترین دست آورد های کروم بود.

گوگل کروم فروشگاه نرم افزاری ویژه خود را داشت که در آن قالب های گرافیکی و افزونه های ویژه ارایه می شد و در نهایت این مرورگر تبدیل به یک سیستم عامل شد. حالا روی اکثر موبایل های اندرویدی (به جز آن ها که مثل سامسونگ نفوذ بالایی دارند و سعی در جمع آوری اطلاعات برای عصر داده ها به نفع خود دارند) گوگل کروم قرار به صورت پیش فرض قرار دارد و ویژگی های چند کاربره بودن، اشتراک تجربه های وبگردی تحت مرورگرهای متصل به یک حساب گوگل و … از جمله مواردی است که ما را آنقدر با کروم یکپارچه کرده که فکر جدا شدن از آن کمی سخت است!

تجربه شخصی من اولین بار از کروم می تواند در سایت کامپیوتر دانشگاه باشد، سال 88 که نسخه های احتمالا 5 یا 6 کروم را به صورت نسخه پرتابل روی سیستمی که می خواستم با آن کار کنم از حافظه فلشم اجرا می کردم تا از شر اینترنت اکسپلورر رها شوم! البته این روزها که گوگل کروم به اندازه غیر قابل باوری حجم و منابع پردازشی می گیرد اما باز هم تجربه وبگردی با آن را نمی توان در مرورگر دیگری دید! نظر شما چیست؟ اولین تجربه شما با گوگل کروم چطور بوده است؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

روی گوشی فقط گوگل کروم‌ استفاده میکنم. هر چند مرورگر خود سامسونگ هم‌ خیلی خوب شده و حتی امکاناتی داره که گوگل کروم نداره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)