همین حالا که این مطلب را می خوانید خیلی ها معتقدند که سامسونگ و ال جی تعداد زیادی مدل موبایل هوشمند تولید می کنند. تاکنون این طور بوده ولی در سالهای اخیر میبینیم که تعداد تولیدات آنها در دسته بندی های مشخص و کمتر از سالهای گذشته شده است. به نظر می رسد این دو شرکت کره ای تصمیم گرفتند که Shotgun Strategy خود را به روز کنند. اگر میپرسید این به چه معناست لطفاً تیتر را یک بار دیگر بخوانید و به در ادامه مطلب با ترنجی همراه باشید.
به صورت کلی معنی Shotgun Strategy این است که تا آنجا که می توانید بیشترین قشر مخاطب را با تولید مدل های مختلف تحت پوشش قرار دهید. ال جی و به خصوص سامسونگ شرکتهایی هستند که همیشه برای قشر وسیعی از مخاطبان مدلهایی با مشخصات نزدیک به هم دارد تا بتواند نظر همه را به خود جلب کند و آن چیزی را که لازم است و کاربران ارائه نماید.
چند سال اخیر شاهد کاهش تعداد مدل موبایل های سامسونگ و به خصوص ال جی بوده ایم. حالا به نظر میرسد که با افزایش تعداد مدل های شرکتهایی مانند هواوی و شیائومی بازار هدف سامسونگ و ال جی به خطر افتاده است و آنها میخواهند راهبرد خود را به روز کنند. این به روز کردن راهبرد به معنی افزایش تعداد مدل های موبایل این دو شرکت است و به این صورت قشر وسیع تری از کاربران را راضی نگاه خواهند داشت.
هرچند این موضوع تعداد خطوط تولید، لوازم جانبی و دردسرهای فروش را بیشتر می کند که هزینه بازاریابی مدل های جدید نیز به آن اضافه میشود اما به نظر میرسد که این راهبرد برای کره ای ها برای مقابله با چینیها راه حل خوبی است. تاکنون موفقیت هواوی و شیائومی در فروش خود به شدت به چشم میآید.
بدین ترتیب باید دوباره روزهایی را شاهد باشیم که به صورت میانگین سامسونگ در هر هفته یک مدل جدید موبایل را رونمایی می کرد (!). شما چطور فکر میکنید؟ آیا این راهبرد خوبی است؟ به نظر میرسد که حتی اپل نیز به این موضوع اعتقاد پیدا کرده و سال ۲۰۱۸ اولین سالی خواهد بود که سه آیفون همزمان با هم در رونمایی بزرگ آی فونهای هر ساله ارائه خواهند شد.
والا خوب که هست.
چون مردم بیشتری جذبش میشن.
تو همین کشور خودمون مشهوده خب!
به نظرم بالاتر از تنوع محصول، برای رقابت با چینی ها، نیاز هست کاهش سود رو دنبال کنن.
شرکت های جدیدتر و نوپاتر حاضرن با اندک سودی جلو برن. مخصوصا چینی ها که حتی میتونن اقتصاد آمریکا رو با محصول ارزان فلج کنن.
هر چند گاها کم کاری هایی رو هم دارن و یه جورایی سمبل کاری میکنن، اما به هر حال ظاهر محصولاتشون خوبه. مشتری هم ظاهربین هست. وقتی ظاهر رو میبینه و قیمت ارزون، میگه همین چینی رو میخرم.
به هر حال به نظر میرسه آینده متعلق به چین باشه. فعلا که ژاپن رو یک مقدار کنار زدن در بعضی محصولات. شاید این بار نوبت کره ای ها باشه.
اما سامسونگ رو هم نمیشه دست کم گرفت. یک ابر کمپانی که بخش زیادی از صادرات کره رو در اختیار گرفته و حکومت کره یه جورایی بهش وابسته هست.
آره رسول جان درست گفتی دولت کره وابستهس به سامسونگ!
ولی من بعید میدونم سامی زمین بخوره.
احترامی که سامسونگ به مشتری میذاره، هیچ برندی نمیذاره.
جدای از پاسخگویی به مشتری در رابطه به محصول، سایر فعالیتهای اجتماعی که سامسونگ بهش میگه مسئولیتهای اجتماعی هم هست.
انقدر این شرکت با شعور هست که میگه من مسئولیت اجتماعی دارم!
مثال کوچیکش تو همین کشور ایران؛
بعد از کلی برنامه و پروژه برای احیای جنگلهای ایران، به بچههای فقیر برای مدرسه رفتن کمک کرد، المپیاد تکنسینهای ایران رو برگزار کرد، کتابخونهی صوتی زد، تیم المپیکی از ایران فرستاد و مهمترینش؛ به زلزلهزدههای کرمانشاه تو زلزلهی اخیر چند کامیون از وسایل الکترونیکی خودش و چه غیر الکترونیکی، کمک کرد.
چند روز پیش هم خبر افتتاح کتابخونهی گویاش تو کرمان منتشر شد!
چرا یه برند خارجی باید داخل کشور غریب اینکارا رو بکنه؟
چون شعور داره!
من مشتری وقتی اینا رو میبینم، یادم نمیره!
بها دادن به مشتری، هزینه نیست، بلکه سرمایهس.
من بعید میدونم شرکتی که این همه فکر عظیمی داره، به حال و روز نوکیا و سونی و… بیفته.
پیشبینیم اینه.
آفرین. قشنگ نوشتی ?
نظر لطفته برادر❤
ضمن اینکه من با اینکه سونی کلی ضعیف شده، اما چینیها رو برتر از سونی نمیدونم!
بلکه به نظرم برابرن.
موافق این کارم چون برای هر قشری از جامعه گوشی مناسب تولید میشه چینیا هم واقعا خطرناکن
سامسونگ این کار رو امسال شروع کرد. چندین مدل اختصاصی برای چین تولید کرد مثل اس هشت لاکچری! و…
گلکسی ماشروم ها شروع میشن دیگه 🙂
در مورد ال جی نظری ندارم اما فکر کنم کم کم به سرنوشت سونی و کمی عقب تر نوکیا بپینودد.
در مورد سامسونگ هم بدون تغییر سیاست قیمت گذاری تنوع محصولاتش براش دردی را دوا نمیکند.خصوصا که الان در بحث میان رده هواوی هفته ای یک محصول با قیمت کاملا رقابتی داره تولید میکنه و رقابت باهاش خیلی سخت شده.علیرغم سیاست های غلط هواوی در پرچمدارانش از نظر قیمتی در بحث میان رده به نظر میاد فروش اش بالاتر از سامسونگ باشه دقیقا برعکس سامسونگ که سیاست اش در پزچمدانش فوق العاده است و در میان رده کاملا اشتباه گام برداشته حداقل در بحث قیمت.اما خوب خودشان هم این مساله را میدانند و قطعا این شرکت بزرگ راهکار مناسبی پیدا میکند.
اگرچه بنده منبع موثقی در مورد تعداد فروش میان رده این دو شرکت ندارم و خوشحال میشم دوستان اگر منبعی دارند اطلاع رسانی کنند.چون تا انجا که میدانم امارشان همیشه کلی است و پرچمدار و میان رده و پایین رده را تفکیک نمیکنند
از این فکرا هیچ وقت نکن برا مغزت بده همبن الجی می خواد یکی دو ماهه حدود واسه آیفون های اپل 30 میلیون پنل صفحه نمایش بزنه تو برو فکر سامهنگت باش که امسالم اس 9 هاش خیلی نفروختن!