حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا نسخه اصلی تلگرام دسترسی بی دلیل به دوربین دارد؟

Ctripدستگاه های ما این روزها دوربین های زیادی دارند. از موبایل ها تا لپتاپ و حتی تلویزیون ها به این ابزار مجهز شده اند تا بتوانید از آن برای چت تصویری یا دیگر موارد استفاده کنید. دسترسی برنامه ها در برخی دستگاه ها مثل موبایل ها قابل کنترل است اما با تمام آن گاهی فراموش می کنید که یک دسترسی را به برنامه داده اید و گاهی وقتی شما حواستان نیست، آن دسترسی استفاده می شود. به لطف دوربین سلفی پاپ آپ طور ویوو نکس (Vivo NEX) یعنی همان دستگاهی که این روزها دور مستطیل سبز جام جهانی 2018 تبلیغاتش را می بینید، هر وقت نیاز به استفاده از دوربین باشد، این دوربین باید از جایگاه خود بیرون بیاید! حال به نظر می رسد در برخی برنامه ها از جمله تلگرام، کاربران متوجه شده اند در مواردی که اصلا نیازی نیست، شاهد استفاده از دوربین سلفی هستید! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم این موضوع به چه شکل است؟

در ویدیو کوتاهی که بالاتر می بینید، خیلی ساده وقتی کاربر وارد برنامه اصلی تلگرام (نه دیگر کلاینت های غیر رسمی همانند تلگرام طلایی که جاسوسی آن تایید شده است) می شود و به بخش پیام های ذخیره شده شخصی (Saved Messages) می روید، بدون دلیل دوربین سلفی ویوو نکس (Vivo Nex) باز می شود! این به معنی نیاز به دسترسی به دوربین سلفی است! تنها حدسی که ما می زنیم این است که پیش از باز کردن صفحه ارسال فایل که در آن پیش نمایش دوربین وجود دارد (کاربران تلگرام با آن آشنایی دارند) برنامه پیش دستی می کند تا سریع تر بتواند دوربین را فرخوانی کند. البته این حدس مثبت است و نیمه خالی لیوان، احتمال جاسوسی نسخه اصلی تلگرام با استفاده از دوربین سلفی را ارایه می کند.

نیمه خالی لیوان، احتمال جاسوسی نسخه اصلی تلگرام با استفاده از دوربین سلفی را ارایه می کند

البته باز شدن دوربین سلفی ویوو نکس (Vivo Nex) نه فقط در تلگرام بلکه در Tencent’s QQ Browser و برنامه رزرو سفر Ctrip نیز همین مشکل وجود دارد. هنوز هیچ بازخورد رسمی به چنین موضوعی داده نشده است اما به زودی باید شاهد بازخوردی از سوی مالکان نرم افزارهای مشکوک، باشیم.

نظر شما چیست؟ همیشه لطفا به دسترسی برنامه و بازی هایی که نصب می کنید و دستگاه هایی دوربین و میکروفون دارند را کاملا جدی بگیرید!

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yas

فقط ب این دلیل که دوربین ویوو نکش باز میشه ؟!!
فکر کردم دلیل قانع کننده‌تری دارید

Mahyar4581

اتفاقا منم چند روز پیش از تنظیمات گوشی یه نوتیفیکیشن اومد برام که نوشته بود (تلگرام در بکگراند از دوربین استفاده کرده)
خیلی برام عجیب بود!!

جالبه. اما خیلی کوتاه فیلم گرفته. میتونست یکم مفصل تر تست کنه، در حالات مختلف.

زمانی که بخش ارسال فایل رو میزنی، به طور خودکار دوربین هم بالا میاد در کنار ارسال عکس و موزیک و ویدیو و …

بله، ممکنه دوربین سلفی ویوو نکس به این خاطر بیرون بیاد، اما اگر توجه داشته باشید، در هنگام ارسال فایل در تلگ.رام، در ابتدا همیشه دوربین پشت گوشی هست که نشون داده میشه، نه دوربین سلفی. در نتیجه چکار به دوربین سلفی داره؟

فرض کنیم که میخواد عکس ما رو بگیره. اگر نت رو قطع کنیم و وارد تلگ.رام بشیم، اون عکسی که گرفته چی میشه؟ قاعدتا باید یه جا ذخیره اش کنه به صورت لوکال، هر موقع نت وصل شد، بفرستتش برای سرور. خب اینو خیلی راحت میشه توی گوشی سرچ کرد. ببینی عکسی ذخیره کرده ازت یا نه. اما ممکنه به صورت رمزنگاری ذخیره بشه، یا حتی دستوری براش نوشته شده باشه که هر موقع نت قطع بود، عکس نگیر. در این صورت این شخص میتونست بدون وصل کردن نت هم یکبار تست کنه. ببینه در حالت دیسکانکت، باز هم دوربین سلفی بیرون میاد یا نه.

به هر ترتیب فکر نمیکنم موضوع مهمی باشه از نظر امنیتی. چون اکثر کاربران از خودشون عکس گذاشتن روی پروفایل. دیگه چه نیازی به عکس گرفتن هست.

در نهایت اگر کسی خیلی حساسه، دسترسی دوربین رو از این اپلیکیشن بگیره.

erfan520

اتفاقا من با اون قسمت که گفتی فکر نمیکنم موضوع مهمی باشه مخالفم
هر چی که هست یه دسترسی غیر مجازه و خوشایند نیست
امنیت خیلی مهمه
اما ایکاش رو این مسائل هم مثل پیام رسان های داخلی حساسیت داشته باشیم
نه فقط برای اونا که بخاطر امنیت همشونو پاک کردم

دکتر رسول آریان

پلیکیشنی در این حد بخواد جاسوسی کنه، خودشو تابلو نمیکنه. صبر میکنه تا بخوای سلفی بگیری و بفرستی برای دوستت یا بخوای بذاری روی پروفایلت.

بعدشم اگر بخواد جاسوسی کنه و عکس بگیره، قاعدتا اگر بخواد در هر روز یه دونه سلفی هم ازت بگیره، کافی میاد. نه اینکه هر بار اپلیکیشن رو باز کنی، بخواد ازت عکس بگیره.

میتونه براش یک تایمر بذاره. بگه فرضا هر یک ساعت یکبار عکس بگیر. حتی اگر بخواد هر ساعت عکس بگیره.

اینکه کاربر بخواد روزی ۲۰ بار تلگ.رام رو باز کنه و اینم هر بار عکس بگیره، کاملا مسخرس. یه دونه ازت میگیره، بسه دیگه. درسته؟

دکتر رسول آریان

در جوابت کامنت گذاشتم. تایید شد، بخون.

نکته دیگری هم که وجود داره. دوربین سلفی زمانی بیرون میاد که کاربر میره داخل چت با یکی از دوستاش. اگر قرار به جاسو.سی باشه، باید به محض اینکه برنامه باز میشه، این اتفاق بیوفته.
پس همونطور که توی متن هم اشاره شده، این به خاطر دستور آماده به کار هست.

karen saadat

با همه این تفاسیر من به پاول دورف و دارو دسته ش بیشتر اعتماد دارم تا پیام رسانهای داخلی…

سجاد

آقای عطا.یی اکانت من رو از طریق مسدود سازی IP Address، مسدود کردید؟
اومدم زیر این پست کامنت بزارم با این ارور مواجه شدم.
http://uupload.ir/files/93de_screenshot_(11).png

سجاد

دلایل امنیتی؟ ????

سجاد

دست شما درد نکنه.
(تقصیر من چیه که از محدودیت های عجیب سیستم کامنت ها خبر ندارم)

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)