حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل به دلیل تحریم ها API گوگل مپ برخی سایت ها و نرم افزارها ایرانی را مسدود کرد

نوشته

5 سال قبل | 5 دیدگاه | اخبار داخلی، اختصاصی ترنجی، گوگل

دیروز بود که در وب سایتی می خواستم از ویژگی نقشه گوگل استفاده کنم. متاسفانه ممکن نبود و با چند مرورگر و چندین IP (به لطف بسته بودن تلگرام و روش های دور زدنش!) شرایط را تست کردم اما دسترسی ممکن نبود. ایراد را به حساب آن وب سایت نوشتم و بی خیالش شدم. امروز اما خبر می رسد که گوگل به دلیل تحریم ها API گوگل مپ برخی سایت ها و نرم افزارها ایرانی را مسدود کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

به صورت مختصر باید بگویم API که مخفف Application programming interface است، یعنی رابط برنامه‌نویسی، رابط بین یک کتابخانه یاسیستم‌عامل و برنامه‌هایی است که از آن تقاضای سرویس می‌کنند. (ویکی پدیا) شما می توانید API گوگل مپ را در وب سایت یا سرویس خود داشته باشید که با استفاده از آن سرویس گوگل مپ را درون وب سایت خود داشته باشید و از آن استفاده کنید.

حالا اما به نقل از مدیر سوشال از روز گذشته ارتباط سایت‌ های ایرانی با دامنه ir که از API سرویس گوگل مپ استفاده می‌کردند توسط گوگل قطع شده است. این اختلال باعث از کار افتادن بخش‌هایی بسیاری از استارتاپ ها شده است. همچنین جادی میرمیرانی در توییتی نوشت:

این به معنی تحریم دو طرفه است، از یک سو مشکلات از داخل و از یک سو مشکلات از خارج که واقعا ادامه کار را برای توسعه دهنده های ایرانی روز به روز سخت تر می کند. از جمله این محدودیت ها می توان به عدم ارایه خدمات الکسا به دامنه های ir که قدیمی تر از این مشکل جدید است نیز اشاره کرد. حال شاید بتواند گفت من می توانم از خیر الکسا بگذرم اما حقیقتا سرویسی که از API گوگل مپ استفاده می کند هم آیا می تواند چنین چیزی بگوید؟

البته بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که گوگل تاریخ 3 می (3May) در ای_میلی اعلام کرده که اجرایی شدن آپدیت جدید API و سیاست جدید مالی گوگل و نیاز به افزودن کردیت کارت معتبر، از 11 ژوئن (21 خرداد) شروع می شود. این ممکن است که زودتر استارت شده باشد و ربطی به تحریم ir نداشته باشد. در همین راستا وب سایت دیوار در اقدامی نقشه مکان نمای آگهی ها رو از google map به openstreet تغییر داده است:

به نظر شما آیا می توان تضمینی داشت که سرمایه گذاری ما برای آینده بازیچه چنین مشکلاتی نشود؟ نظر شما درباره این شرایط چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
peugeot2

یه سری به بازار موبایل بزنید انگار از دوران قاجار اومدی گوشی سه برابر شده قیمتش

BeFair

اومدیم و دو روز دیگه در اینترنت رو رومون بستن! تا کجا آخه؟!

mTAAHAAm

مرده شور برجامو ببرن مگه قرار نبود در ازای توقف فعالیت های هسته ای و نابود کردن راکتور آب سنگین دیگه تحریم نشیم؟
زمان احمدی نژاد هم این همه تحریم نبودیم.
فقط مونده شرکت های سامسونگ و اپل و … بیان در خونه در بزنن گوشیاشونو پس بگیرن

یعنی روی نقشه های برنامه هایی مثل اسنپ و تپسی هم اثر میذاره؟ چون اونها هم از نقشه گوگل استفاده میکنن.

ahmad

جالبه بعضیا تو چند پست قبلی به اپل حمله کردن که چرا به کشورم احترام نمیذاره و تحریم کرده خب بیا اینم از گوگل ولی در کل حق با اپل و گوگل هست واقع بین باشیم . چرا باید مارو تحریم نکنن وقتی حتی پرچمش.نم تو مجلس به آتیش کشیدیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)