حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا دمو گوگل دوپلکس (Duplex) تقلبی بوده است؟

نوشته

5 سال قبل | 3 دیدگاه | گوگل

بیش از یک هفته پیش بود که خیلی هیجان زده درباره یک هوش مصنوعی واقعی صحبت کردیم، چیزی بیشتر از یک دستیار که در برنامه دوربین شما بخواهد QR Code بخواند یا حالت صحنه را شناسایی کند، چیزی شبیه به آینده، گوگل دوپلکس! اما آیا آن دمو گوگل دوپلکس که اینقدر ما را به شعف وا داشته بود، تقلبی است؟ آ … در ادامه با ترنجی همراه باشید.

علمی ناگفته و نانوشته وجود دارد که از آن استفاده می شود، شاید حتی من نام صحیح آن را ندانم اما اینطور است که شما شرایط را بر اساس جزئیات ریز تشخیص می دهید. مثلا در ابتدا شاید اثرانگشت همه ما انسان ها شبیه به هم باشد و کسی به آن دقت نکند اما حقیقت این است که این یک موضوع یکتاست. حالا کمی فراتر برویم، بدل بودن یا نبودن شخصیت های مهم را از روی مکث کردن ها، حرف های اضافه به کار رفته در صحبت و حالت ادای کلمات تشخیص می دهند. موضوعی که امشب می خواهد تقلبی بودن یا نبودن دمو گوگل دوپلکس را مشخص کند اما چیزی است بین این دو.

گوگل دوپلکس (Google Duplex) چیست؟ نگاهی به یک هوش مصنوعی واقعی

لطفا یک بار دیگر ویدیو مطلب بالا را ببینید. چیز غیر عادی به ذهن شما نمی رسد؟ وب سایت خبری Axios سعی کرده مثل ما هیجان زده نشود، در حقیقت هیجان زده شدن بیش از حد واقعا خوب نیست و ما هم خیلی سعی می کنیم خود را تحت کنترل داشته باشیم اما گاهی نمی شود. وقتی هیجان زده نباشید و با دقت گوش کنید و البته عادت کسب و کارهای آن منطقه را بهتر بدانید، توجه می کنید که وقتی شما با سالن آرایشگاه تماس می گیرید، کسی به شما نمی گوید: “سلام، چطور می تونم کمکتون کنم؟” یا وقتی با رستوران تماس می گیرید، کسی نمی گوید “سلام، می تونم کمکتون کنم؟” این موضوع با تحقیق میدانی توسط این وب سایت تایید شده است که اکثر کسب و کارها وقتی با آن ها تماس می گیرید، ابتدا نام خود را عنوان می کنند! شاید بگویید گوگل نمی خواسته تبلیغات مکان خاصی را انجام بدهد!

هر مجیط کاری صدای محیطی خاص خود را دارند

موضوع دوم این است که سر و صدای هر کسب و کار مشخص است، به طوری که وقتی شما با آن جا تماس می گیرید کاملا متوجه آن هستید. مثلا وقتی با آرایشگاه تماس می گیرید یا با رستوران، هر کدام صدای محیط خاص خود را دارند. در دموی گوگل هیچ صدایی به گوش نمی رسید، اینطور نیست؟

مشخصا نمی توان گفت دمو گوگل دوپلکس “تقلبی” بوده است، یعنی هوش مصنوعی گوگل مقابل مکالمه با یک انسان نبوده اما شاید شرایط آزمایشگاهی بوده باشد. وب سایت Axios از گوگل خواسته که نام تجاری مکان هایی که با آن ها تماس گرفته را به آن ها بگوید و گوگل عنوان کرده که این اطلاعات را افشا نمی کند. همچنین آن ها از گوگل خواسته اند که اگر بخشی از مکالمات به دلیل محافظت از کسب و کارهای درگیر، ویرایش شده به آن ها بگوید. گوگل گفته که به آن ها پاسخ می دهد و فعلا پاسخی منتشر نشده است.

خب خب خب! شما چطور فکر می کنید؟ آیا گوگل مثل آن ویدیویی که مایکروسافت و نوکیا برای نشان دادن قدرت لومیا 1020 با دوربین فیلم برداری حرفه ای ضبط کرده بودند (!) دچار خطا شده است؟ اگر اینطور باشد اعتبار این شرکت حسابی خدشه دار می شود. البته اگر مکالمه در شرایط آزمایشگاهی باشد و عکس العمل ها واقعی، ما کاملا گوگل را درک می کنیم. شما چطور؟ در ضمن، پاسخ صحیح و اسامی کاربرانی که در مسابقه دیشب ترنجی پاسخ صحیح دادند، فردا شب ساعت 9 منتشر می شود!

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برداشت من این بود که دوتا هوش مصنوعی گوگل دارن با هم حرف میزنن. مگر قرار بوده واقعا به یک مکان خاص زنگ بزنن؟ من از همون ابتدا اینطور تصور کردم که هر دو طرف هوش مصنوعی هستن. به همین خاطر سکوت پس زمینه برام منطقی بود.

BeFair

آره داداش رسول
اینطوریه که اون هوش مصنوعی زنگ میزنه به یه جای واقعی و حالا مثلا رزرو می کنه

BeFair

من فکر نمی کنم دروغ باشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)