حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ابهاماتی در خصوص مرجع معتبر DxOMark

نوشته

6 سال قبل | 47 دیدگاه | اخبار

اکثر کسانی که عکاسی را به صورت حرفه ای دنبال می کنند، به احتمال زیاد نام DxO را شنیده اند (حرف D بزرگ، حرف x کوچک، حرف O بزرگ). مرجعی فرانسوی جهت بررسی دوربین های DSLR و دوربین موبایل ها. با اینکه DxO مرجع معتبری است، اما در این مقاله قصد داریم تا چند ابهام را در خصوص عملکرد آن مطرح نماییم.

این مطلب توسط آقای رسول آریان برای ترنجی ارسال شده است.

ابتدا لیستی از ۱۰ دوربین موبایل برتر را از دیدگاه DxO Mark نگاه می کنیم.

حال به ۱۰ موبایل برتر در بخش عکس برداری نگاهی می اندازیم.

سپس به ۱۰ موبایل برتر در بخش فیلم برداری توجه می کنیم.

به عنوان اولین نکته اینکه، چرا آیفون ۸ با امتیاز ۹۰ در بخش فیلم برداری بالاتر از آیفون ۸ پلاس و آیفون X قرار گرفته که هر دو در بخش فیلم برداری امتیاز ۸۹ را کسب کرده اند؟ دقیقا این یک امتیاز بالاتر بر چه اساسی داده شده است؟ فوکوس خودکار بهتر، نویز کمتر و یا هر عامل دیگری که فیلم برداری آیفون ۸ را نسبت به دو برادر بزرگتر بهتر نشان دهد، این سوال را به وجود می آورد که چرا؟ آیا ارزیابی DxO آنقدر دقیق است که تشخیص داده اند فیلم برداری آیفون ۸ از آیفون ۸ پلاس و آیفون X بهتر است؟ اصلا چرا هر سه مدل آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X مستقلا ارزیابی شده اند، اما گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس به طور مستقل ارزیابی نشده اند؟

نکته بعدی اینکه بر اساس چه معیاری امتیاز گلکسی S7 اج در بخش فیلم برداری ۸۶ شده، اما گلکسی نوت ۸ در بخش فیلم برداری با امتیاز ۸۴ پایین تر از گلکسی S7 اج قرار گرفته است؟ زمانی که به جزئیات امتیازهای این دو موبایل در بخش فیلم برداری نگاه کنیم، می بینیم که به گلکسی نوت ۸ در بخش فوکوس خودکار مربوط به فیلم برداری، امتیاز بسیار کم ۶۵ داده شده، اما به گلکسی S7 اج امتیاز ۹۲ داده شده است. سوال اینجاست که چطور امتیاز فوکوس خودکار S7 اج می تواند ۲۷ امتیاز از گلکسی نوت ۸ بهتر باشد! زمانی که توضیحات سایت DxO Mark را بخوانیم، می بینیم که نوشته شده: “فوکوس خودکار گلکسی نوت ۸ در حالت فیلم برداری سریع و پایدار است، اما به دلیل فعال نبودن حالت Auto Tracking (فوکوس دنبال رونده) در حالت پیشفرض، ما آن را فعال نکردیم، به همین دلیل امتیاز فوکوس خودکار را ۶۵ در نظر گرفته ایم.” در حالی که فعال کردن Auto Tracking فقط نیاز به یک اشاره دارد. قبول داریم که DxO Mark می خواهد دوربین همه موبایل ها را در حالت پیشفرض بررسی کند، اما همین نزدن یک دکمه باعث شده که جایگاه گلکسی نوت ۸ تنزل کند. نمی شود که از کمپانی سامسونگ ایراد گرفت که چرا Auto Tracking را در حالت پیشفرض خاموش کرده است. چون این آپشن حالت اختیاری دارد. قبول داریم که سرعت شاتر، میزان ISO، مقدار فوکوس، میزان وایت بالانس و غیره، همگی باید در حالت خودکار بررسی شوند، اما زمانی که قرار است به Auto Tracking دوربین یک موبایل امتیاز داده شود، کاملا مشخص است که باید Auto Tracking آن روشن باشد. مثل این است که بخواهیم سیستم پایداری خودکار یک اتومبیل را ارزیابی کنیم، در حالی که دکمه فعال کردن آن را نزده باشیم! البته این مثال از گلکسی نوت ۸ صرفا یک نمونه بود و قطعا چنین مواردی در آزمایش برخی موبایل های دیگر نیز وجود دارد.

نکته بعدی در خصوص نحوه امتیازدهی DxO Mark به دوربین موبایل ها است. به تصویر زیر نگاه کنید:

چهار موبایل بالا در امتیاز نهایی به عدد ۹۰ رسیده اند. به عنوان مثال شیائومی Mi Note 3 که در بخش عکس برداری ۴ امتیاز بالاتر از گوگل پیکسل است و در بخش فیلم برداری ۹ امتیاز پایین تر است، چطور در امتیاز نهایی دقیقا با گوگل پیکسل در عدد ۹۰ برابر شده است؟ حتی اگر از امتیازهای عکس برداری و فیلم برداری این دو موبایل میانگین بگیریم، میانگین شیائومی Mi Note 3 برابر با ۸۸ است و میانگین گوگل پیکسل ۹۰.۵ است. پس چطور این دو موبایل در یک جایگاه قرار گرفته اند؟

نکته بعدی اینکه چرا همه موبایل های معروف، در  DxO Mark بررسی نمی شوند؟ به عنوان مثال سونی اکسپریا XZ1 که نتیجه ای از بررسی دوربین آن در DxO Mark دیده نمی شود. همانطور که ممکن است بدانید، چندین ماه پیش نحوه امتیازدهی DxO Mark در بخش عکس برداری تغییر کرد و پارامترهای زوم و بوکه به آن اضافه شد. نکته اینجاست که بر چه اساسی موبایل های قبلی مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند؟ به عنوان مثال گلکسی S8 مورد بررسی مجدد قرار نگرفت، اما گلکسی S7 آزمایش مجدد شد. در این خصوص می توان ایراد دیگری را هم بر DxO Mark وارد دانست، به این خاطر که چرا برخی از موبایل ها از کمپانی های هواوی، شیائومی و غیره، قبل از رونمایی رسمی بررسی می شوند، اما برخی از موبایل ها مانند محصولات اخیر کمپانی سونی، بعد از گذشت چندین ماه همچنان در انتظار بررسی شدن هستند. نمی توان گفت که کمپانی هواوی دوست داشته موبایلش خیلی سریع ارزیابی شود، اما کمپانی سونی علاقه نداشته! وقتی که سایتی در این حد معروف می شود، وظیفه دارد که حداقل همه پرچمداران را بررسی کند. یعنی مانند دیسپلی میت (Display Mate) نباشد که توجه خود را صرفا به کمپانی های اپل و سامسونگ معطوف کند! یک سایت بررسی کننده، وظیفه دارد تا تک تک پرچمداران را بررسی کند، سپس اقدام به تهیه لیست برترین ها نماید. زیرا در این بین ممکن است پرچمداری در عین شایستگی درون لیست قرار نگیرد.

ممنون از اینکه این مقاله را تا انتها مطالعه فرمودید.

اگر پاسخی برای ابهامات مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا پاسخ خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
47 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

راستش حس میکنم دگزو جدیدا کیلویی نمره میده!
ولی خوب دلیلش همین بخش ای مختلف هستش که گفتین.
مثلا یه گوشی توی رنگ ها امتیاز کمی میگیره ولی تو فوکوس خوبه،ماهم با مقایسه با یه گوشی دیگه میگیم این دگزو الکی نمره میده.البته از رفی هم درست میگیم!دگزو فقط تو حالت پیش فرض بررسی میکنه.
هیچوقت فقط نباید از یک منبع بررسی کینم،همیشه باید بررسی سایتای دیگه و ویدیو هایی که توی یوتیوب هست رو هم ببینیم.

mostafa3

جالب نیست این امتیاز دادنش
آخه باید حتماً لنز تله فوتو بزارن
یکی مثل LG لنز واید میزاره امتیازش میاد پایین
شاید یک شرکتی نخواد تله فوتو بزار دلش بخواد لنز ماکرو بزار
هنوز هم قبول ندارم این dxo رو یه جورایی داره با اپل راه میاد
داره استاندارد های آیفون رو پیاده می‌کنه
به قول دوستمون کیلویی نمره میده

REZA

mostafa3
بله درست میگید.مثلا گوشی های هواوی که دیروز معرفی شدن،فکر نمیکنم بب گوشی مثل پیکسل اختلاف عکاسیشون اینقدر باشه که دگزو میگه تازه اگه برابر نباشن!تو این مورد باید منتظر تستای بیشتر باشیم
دگزو بنظرم منبع بدی واسه سنجش نیست ولی خوب هیچوقت نباید تنها منبعمون باشه

دکتر رسول آریان

راستش من معتقد به کیلویی نمره دادن نیستم. اما سوالات و ابهاماتی برام به وجود اومده بود، که در این مطلب بهشون اشاره کردم.

علت نوشتن این مقاله به این خاطر هست که چند روز پیش گلکسی نوت ۸ خریدم (به دلیل گران بودن S9 پلاس و علاقه ام به سری نوت و S-Pen). وقتی اومدم امتیاز فیلم برداریش رو نگاه کردم، دیدم به خاطر اینکه اتو ترکینگش به صورت پیشفرض خاموشه، اومدن امتیاز بسیار بد ۶۵ رو بهش دادن. در حالی که به S7 و S8 امتیاز فوکوس خودکار رو ۹۲ دادن. همون ۶ ماه پیش که امتیاز DxO گلکسی نوت ۸ اعلام شد، همه گفتن که نوت ۸ توی بخش فیلم برداری خوب کار نکرده و در فوکوس خودکار امتیاز بدی گرفته، اما کمتر کسی توجه کرد به این مساله کرد که DxO نیومده اتو ترکینگ رو روشن کنه. وگرنه نوت ۸ که الان دستم هست، چندین و چندبار فوکوس خودکارش رو در حین فیلم برداری تست کردم که واقعا سریعه. البته DxO هم تایید کرده سرعت فوکوس خودکارش رو. اتو ترکینگ رو هم روشن کردم، هیچ مشکلی نداره و خیلی خوب و عالی سوژه رو در حین فیلم برداری دنبال میکنه. در بدترین حالت فوکوس خودکار نوت ۸ همون امتیاز ۹۲ رو که S7 و S8 گرفتن، به دست میاره، اما بهش ۶۵ دادن! همین کار باعث شد که در اون زمان همه بگن امتیاز نوت ۸ در فیلم برداری خوب نیست!!!

Dariushrd

دقیقا کیلویی نمره میده شک ندارم پول هنگفتی از هواوی برای این نمره گرفته…چون من هرجا عکساشو مقایسه کردم اصلا تفاوت چندانی احساس نمیشد

ahmad

با کمال احترام به آقای آریان بنظر من اتفاقا این دقت کار dxo رو نشون میده چون بدون در نظر گرفتن مدل و سال تولید و… دستگاهها رو بررسی میکنه شاید نتایج برای ما عجیب باشه ولی این نشون دهنده وقت کار اوناس تو دنیای واقعی هم تو بیشتر مواقع نتایجی که من این سایت اعلام کرده با واقعیت یکیه مثلا آیا کسی هست بگه دوربین pixel 2 xl دوربینش بده؟ یا اس9 یا آیفون یا…؟ اینا نشون دهنده درست بودن نمرات این سایته حالا شاید چند گوشی نمرشون با عقل جور در نیاد دلیل بر غیر معتبر بودن نیست تو این سایت عملکرد مهمه نه پیش داوری ما

دکتر رسول آریان

ممنون احمد جان. من نگفتم DxO غیر معتبره. اما چون یک فرآیند انسانی هست، انسان هم جایز الخطاست.

raminrx7

در مورد اینکه چرا مثلا Auto Tracking رو فعال نکردن و یه گوشی رو کوبوندن تو یه بخش واقعا شگفت زده شدم!
و این که چرا دوربین xz1 و xz2 بررسی نمیشه؟ به نظرم باید ایمیل زد بهشون شاید جوابی داشته باشن.
ولی واسه نمرات و ریز نمرات میتونن ضرایب خاصی در نظر بگیرن
مثلا ریز نمره artifacts تاثیر بیشتری داشته باشه تا ریز نمره bokeh
و نمره کلی هم میتونه چیزی شبیه به نمره ای باشه که gsm arena به باتری میده و از جمع ریز نمراتش به دست نمیاد.

دکتر رسول آریان

بله، متاسفانه اتو ترکینگ خاموش بوده!

بله، قطعا پارامترها ضرایبی دارن، ولی اگر فرمولی در این زمینه دارن، باید به طور واضح و شفاف فرمولش رو روی سایت قرار بدن. حداقل من که فرمولش رو ندیدم روی سایتشون.

mostafa3

دیگه شورشو در آورده dxo
هواویی گوشی میده به dxo میگه سریع باش نیم ساعت دیگه مراسم معرفی p20 هست بیا این ۲۰۰۰ $ بگیر نیم ساعت دیگه این دو امتیازی که من میگم رو بزار تو وب سایتت این چندتا عکس هم بزار بگو مال p20 pro هست صداش هم در نیار
دو کیلو شمش طلا هم بد مراسم معرفی بهت میدم آفرین بچه خوب

ahmad

mostafa جان این کاری که میگی مال ما ایرانیاس که کارمون با رشوه حل میشه دستگاه خیلی وقت پیش در اختیار این سایت قرار میگیره ولی نتایج رو اعلام نمیکنن تا روز معرفی همون کاری که موقع معرفی پیکسل ها اتفاق افتاد

mehdi2020

مقاله بسیار عالی بود ممنون ازاقای اریان وترنجی، من بین اس ۹ پلاس و نوت ۸ داشتم بررسی قسمت باتری جی اس ام ارنا را میخوندم دقیقا در تمام سه پارامتر باتری امتیاز ساعت اس ۹ پلاس بالاتره ولی در امتیاز کلی امتیاز از نوت ۸ پایینتره!!!؟؟ میتونید دلیل رابمن بگید ، ممنون

raminrx7

امتیاز کلی دلیلش استند بای گوشی هست که اس9 پلاس طبق متن جی اس ام با aod تست شده ولی نوت 8 بدون aod!
و البته اگزینوس جدید به خاطر به دست اوردن امتیاز های بالاتر تو بنچمارک زده باتری رو خراب کرده و بهینه سازی نرم افزاری رو عملا خنثی کرده!

https://www.anandtech.com/show/12520/the-galaxy-s9-review/5

Pouya

اریان جان ممنون بابت مقاله در مورد نوت 8 هم واقعا تعجب کردم

دکتر رسول آریان

خواهش می کنم.

HiKa

دقیقا مدت ها پیش همین ها سوالات من هم بودن. اما با کمی تحقیق و سوال و پرسش از دیگران جواب سوالام رو پیدا کردم.
سایت DxO یک مرجع کاملا قابل اعتماد هست. اما فقط نباید با نمرات کلی دوربین گوشی هارو سنجید. بلکه ریز نمرات و در اصل خود مقاله هم خیلی مهمه.
در مورد این که چرا نمرات کلی این سایت ابهامات داره. باید بگم هر پارامتر (مثل نویز و کنتراست و اکسپوژر و …) در اصل وزن خاصی دارن. برای مثال اگر نمره ی بخش زوم بالا باشه، توی نمره اصلی تاثیر زیادی داره ولی نمره ی فلش تاثیر زیادی نداره. (این مثاله و من دقیقا از مقدار وزن هر نمره با خبر نیستم).
در مورد سوال دیگتون که میگید چرا بعضی از گوشی هارو بررسی نمیکنه.
مرجع DxO در واقع خودش درخواست گوشی یا دوربین رو نمیده، بلکه شرکت سازنده گوشی رو میده به این مرجع تا بررسی بکنه. برای همینه که مثلا هواوی توی کنفرانس یهو میاد میگه P20 Pro نمره ی 109 رو دریافت کرده. یعنی از قبل گوشی رو داده به این مرجع تا بررسی بکنه و مقاله رو آماده بکنه.
اما برای مثال سونی خودش XZ1 رو نداده به این مرجع.
یک سوال دیگه که من داشتم این بود پس منبع درآمد DxO از کجاست؟! مگه میشه رایگان بررسی بکنه و بدون هیچ تعصبی نمره بده؟!
که با یکم تحقیق جواب این سوالمم پیدا کردم.
مرجع DxO با مقایسه بین الگوریتم خودش و عکس نهایی دوربین، به دوربین نمره میده. یعنی هر دوربینی که به مرجع خودش نزدیک تر باشه نمره دریافتیش هم بیشتره.
اما سازنده ها از کجا میفهمن مرجع DxO چیه و چجوری باید نمره ی بیشتری دریافت بکنن؟!
قضیه از این قراره که DxO با فروش الگوریتم خودش و همکاری با سازنده ها توی ساحت دوربین، درآمد زایی میکنه.
نمیشه گفت داره تقلب میکنه یا …، بلکه کارش کاملا درست و قانونی هم هست. اینم بگم الگوریتم و مرجع این سایت کاملا واقع گرایانه هست و دوربین گوشی هرچی به این مرجع نزدیک تر باشه و نمره ش بالاتر، توی عکاسی و دنیای واقعی هم همونطوره و نتیجه مطلوبی ارائه میده.
در نهایت باید بگم تخصصی تر و دقیق تر از DxO مرجعی وجود نداره و کاملا قابل اعتماده. اما نباید خیلی کلی به نمراتش نگاه کرد و در اصل باید دقیقا خود مقاله رو خوند. چون دیدم یک سریا ناراحت شدن چرا XZP یا Nokia 8 نمره پایینی دریافت کردن؟! باید جواب بدم این گوشی ها اصلا دوربین بدی ندارن اما از لحاظ بررسی تخصصی و مو شکافانه یک سری کمبود ها دارن.
امیدوارم توضیحاتم کامل بوده باشه و به دوستان کمک بکنه.

Pouya

خیلی ممنون بابت کامنتت به درد من که خورد?

ahmad

کامنت تورو دیدم از کامنت گذاشتنم تو این پست پشیمون شدم از بس کامل و دقیق توضیح دادی مرسی

دکتر رسول آریان

ممنون از کامنت شما.
یعنی سونی خودش نخواسته که XZ1 و XZ2 بررسی بشن؟ اما دوست داشته که XZ و قبلی ها بررسی بشن؟ با این پیش شرط، باز هم قبول ندارم که این شکلی لیست برترین دوربین ها رو روی سایت قرار بدن. پیدا کردن یک XZ1 واقعا کاری نداره که بخوان بیارنش تستش کنن.

یکی از ابهامات این مقاله در مورد تست های سری جدید بود. اینکه چرا S7 تست مجدد شده ولی S8 نشده. الان شما اگر به لیست برترین ها نگاه کنید، خبری از S8 نیست. هر کسی که لیست رو نگاه کنه و S8 رو توی لیست نبینه، حتما فکر میکنه S8 انقدر ضعیف بوده که در بین ۲۰ دوربین برتر هم نبوده. در حالی که S7 رو میشه در جایگاه پانزدهم دید. الان به نظر شما جایز نیست که S8 هم مثل S7 مجدد ارزیابی بشه؟ نبودن گوشی مثل S8 در این لیست، باعث نمیشه که اعتبار این لیست کم بشه؟

HiKa

دقیقا درسته.
اینکه سونی نخواسته XZ1 بررسی بشه کاملا منطقیه با توجه به نمره پایین XZP. اما XZ2 هنوز مشخص نیست که قراره بررسی بشه یا نه… شاید همین الانم در حال بررسی شدنه!
اما اینکه چرا اس8 رو بررسی کرده. دلیل درستش رو باید با خود DxO مطرح کرد. اما چیزی که منطقیه و مشخصه یک چیزه: قبل از اینکه الگوریتم بررسی دوربین تغییر بکنه اس8 رو بررسی کرده بود و میشه از این لینک مقاله قدیم رو خوند: https://www.dxomark.com/samsung-galaxy-s8-mobile-review-high-photo-potential/
اما بعد از تغییر الگوریتم ممکنه خود سامسونگ باز هم خواسته باشه که اس7 بررسی بشه و قدرت بالای این دوربین رو به رخ بکشه. و شاید هم خود DxO به صورت خودخواسته تصمیم گرفته یک سری گوشی قدیمی پر طرفدار که نمره ی بالایی کسب کرده بودن توی تست های قبلی، باز هم با الگوریتم جدید بررسی بشن تا این الگوریتم جدید بهتر برای کاربر ها جا بیفته و بهتر درک بشه. شاید هم دلیل بررسی نکردن اس8، نمره ی 88ــش توی تست قبلی باشه که با اس7 مساوی بود.
اما بهتره قبل از اینکه یک طرفه جبهه بگیرید و یک پست مبهم رو توی سایت منتشر بکنید، با خود DxO در مورد این ابهامات صحبت کنید و جواب ابهامات خودتون رو با ما توی سایت به اشتراک بگذارید.
همچنین اگر جوابی دریافت نکردید، بهتر بود با یک سری جست و جو و تحقیق دنبال جواب سوالای خودتون باشید. چون من هم با تحقیق و پرسش تونستم به جواب هام برسم.
موفق باشید.

دکتر رسول آریان

ممنون. متاسفانه پاسخی نمیدن. من حدود یک ماه پیش به دیسپلی میت ایمیل زدم، سوال کردم که چرا چندین سال هست که شما صفحات LCD سایر برندها رو بررسی نمی کنید. سوال کردم که چرا فقط آیفون ها و گلکسی ها رو بررسی می کنید. گفتم که شما در صورتی میتونید اعلام کنید که فلان گوشی بهترین صفحه نمایش رو داره، که حداقل صفحه نمایش همه پرچمداران رو تست کنید. ولی در جواب ایمیل من هیچ پاسخی برام ارسال نشد. اگر جواب بدن که خوبه.

اما با حدس و گمان نمیشه قانع شد. اینکه چرا S8 و XZ1 توی لیست نیستن. یعنی چی که سونی گوشی رو نداده؟ مگر این همه کانال توی یوتیوب که انواع و اقسام بلاها و تست ها رو سر گوشی ها در میارن، همه اجازه نامه کتبی دارن از اون کمپانی؟ مگر خود سونی رسما از جی اس ام آرنا و فون آرنا خواسته که گوشی هاش رو بررسی کنن؟

این سایت حق نداره بدون آزمایش کردن همه گوشی ها لیست درست کنه و بگه این گوشی جایگاهش اینجاس. چون خود سایت زیر سوال میره وقتی که من گوشی های میان رده شیائومی رو اونجا میبینم اما گلکسی S8 و گلکسی S9 رو نمیبینم (فقط S9 پلاس بررسی شد). وقتی که XZ1 و XZ2 رو نمیبینم.

Sadeghh

نمیدونم نکاتی که در مورد الگوریتم گفتین صحت داره یا خیر اما اگه چیزی که شما میگین درست باشه در واقع دوربین ها دارن با سلیقه dxo سنجیده میشن
یعنی چیزی که dxo به عنوان الگوریتم یا پروتکل برای خودش ایجاد کرده
در واقع چیزی که برای من عجیبه اینه که معیار ها و پارامتر های یک عکس خوب کاملا مشخصه و چیزی نیست که dxo بخواد اون هارو تحت عنوان الگوریتم یا هرچیز دیگه ای به شرکت ها بفروشه
یعنی اگر شرکتی بخواد دوربین باکیفیتی تولید کنه کافیه که این پارامتر هارو تا جایی که میتونه بیشتر رعایت کنه و نیازی به یه الگوریتم جداگانه ای نداره که از یک مرجع بگیره
به خصوص شرکت هایی که ید طولایی دارن تو زمینه عکاسی

کهکشان

ببخشید اینا توجیه ابهاماتش نیست
دکسو هم یه سایت شخصیه و اعتبارشم بیشتر جنبه فان داره تا یه گواهینامه معتبر مثل IP67 یا IP68
شما رو جلد کدام دوربین یا گوشی دیدی بزنه دکسو فلان ؟

Quality

مقاله خوبی بود واقعا
آقای آریان ممنونم

دکتر رسول آریان

ممنون از شما.

Peiman

رسول جان دلمون برات تنگ شده بود .خوشحالم که برگشتی

دکتر رسول آریان

فدات شم. عزیز دلی.

Sadeghh

مقاله خوب و منطقی بود
البته در مورد اینکه بعضی گوشی هارو قبل از معرفی بررسی میکنه قطعا به خاطر این هست که اون برند، گوشی رو در اختیار این مرجع قرار میده و ازشون میخواد که زود تر بررسی کنه تا به عنوان تبلیغ از نمرش واسه معرفی استفاده کنن و به احتمال زیاد مبلغی رو هم میده به dxo، ولی اینکه گوشی های سونی رو بررسی نمیکنه واقعا جای تامل داره…
یه نکته دیگه هم المان هایی هست مثل بوکه که به تازگی اضافه شده که به نظر منطقی نمیاد چون به قول دوستان ممکنه یه برندی نخواد از دوربین تله استفاده کنه و در عوض قابلیت دیگه ای داشته باشه
(حالا باز قابلیت زوم رو میشه قبول کرد)

ولی جدای از این بحث ها نمره ای که به گوشی جدید هواوی داده شد خیلی عجیبه
واقعا تو عکس های این گوشی به غیر از زوم خوب من حداقل چیز به خصوصی ندیدم که 10 نمره با s9 یا 12 نمره با iphone x فاصله داره

دکتر رسول آریان

تشکر.

vahid1370b

عده ای شاید بگن کیلیویی نمره میده و عده ای میگن با اپل و یا فلان شرکت راه میاد
ولی ب نظرم نحوه امتیاز و تست اونا برای ما گنگ و ما نمیدونیم واقعا چیو تست میکنن
ک نمرات گاها ب نظر اشتباه میاد
هرچند من خودم ب شخصه حس،میکنم یکم تعصب،هست
ب عنوان مثال من ایفون 8 با میت ده تست کردم در کتارش اس 8 هم بود و واقعا هیچ جوری میت ب اون دو تا نمیرسید تو هیچ شرایطی و سام فقط تو 3 مورد
جذب نور،سرعت فوکوس،جزیات
بهتر بود و تو اکثر تست من ایفون بهتر بود مثل شارپ،دقت رنگ و طبیعی بودن
یا همین ایفون 7 با اس،8 تست کردم تو همون س مورد و دوربین سلفی بازم بقی موارد ایفون بهتر بود
حس میکنم این نحوه نمره دهی باعث گمراه شدن مردم میشه

دکتر رسول آریان

موافقم. نحوه امتیازدهی شفاف نیست. مشخص نیست فرمول چیه، معیار کدومه، ضرایب هر پارامتر چقدره. البته قطعا برای خودشون مشخصه ولی بهتره که این موارد رو به صورت کاملا شفاف، روی سایتشون هم قرار بدن.

omidrunner

رسول جان ممنون بابت مقاله
البته تو این پست یکم در مورد نحوه امتیازدهی به موبایل توضیح داده
https://www.dxomark.com/dxomark-mobile-scores-smartphone-cameras/

دکتر رسول آریان

ممنون. کامل خوندمش. این دو قسمت میتونه پاسخی برای ابهامات ما باشه، هر چند که به نظر من چندان قانع کننده نیستن.

در خصوص نحوه امتیازدهی اینو نوشته:
The Overall score is not a weighted sum of the sub-scores. It is a proprietary and confidential mapping of sub-scores into a combined score

میگه امتیاز نهایی مجموعه ضریب داری از امتیازهای هر بخش نیست. میگه ما بر اساس یک نقشه اختصاصی و محرمانه از امتیازهای هر بخش، به امتیاز نهایی میرسیم. یعنی تقریبا همون کامنت آقای HiKa که میگه برخی از کمپانی ها میتونن با پرداخت وجه، به الگوریتم ها دست پیدا کنن. چون اینجا از کلمه Confidential به معنی محرمانه استفاده شده. پس این محرمانه بودن یعنی اینکه ما نمیتونیم به نحوه کار اونها پی ببریم و این خودش جای سوال داره.

در خصوص اینکه چرا بعضی از موبایل ها دیرتر بررسی میشن هم اینو نوشته:
First, we need to be able to acquire a production unit and have time to test it. Also, we do have to prioritize our efforts, given the large amount of time and resources each test and review require, so devices with a large market impact tend to be tested more quickly after launch

میگه باید ما دسترسی داشته باشیم به محصول و فرصت تست کردنش رو هم داشته باشیم و همچنین محصولات معروف تر رو زودتر تست می کنیم.

اینجا اشاره ای نکرده به اینکه باید کمپانی سازنده، خودش محصول رو برای ما بفرسته تا تستش کنیم. پس اینکه سونی خودش XZ1 رو به DxO نداده، به نظر میاد صحیح نباشه. شاید این DxO هست که تمایلی به تست XZ1 نداشته. چون مسائل پشت پرده ای هست که ما ازش بی خبریم.

Sadeghh

آقای اریان من در مورد نمره نهایی که تلفیقی از نمره بخش ویدیو و عکاسی هست به این نتیجه رسیدم که نمره بخش عکاسی ضریب 2 و نمره بخش ویدیو ضریب 1 داره
در واقع دوبرابر نمره عکاسی به اضافه نمره ویدیو تقسیم بر 3 میشه نمره نهایی
که برای پنج مورد از گوشی ها هم تست کردم و درست بود
البته یه نکته هم وجود داره که نمره نهایی رند میشه، اگه اعشار عدد بدست اومده کمتر از نیم باشه به سمت پایین و اگه بیشتر از نیم باشه به سمت بالا رند میشه

دکتر رسول آریان

بالاتر یکی از دوستان لینکی گذاشتن از DxO که متنش رو قرار دادم. نوشته نحوه امتیازدهی ما طبق یک الگوی محرمانه اس!

Sadeghh

اون ممکنه ضریب هریک از المان های عکاسی یا ویدیو به صورت ریز هست که محرمانست مثلا ضریب رنگ یا بافت یا زوم یا لرزشگیر و…
اما نحوه محاسبه نمره نهایی با استفاده از نمره بخش ویدیو و عکاسی دلیلی نداره محرمانه باشه ضمن اینکه من برای هر گوشی ای که حساب کردم با نسبت 2 به 1 درست بود

hamid reza

من اعتقاد دارم باید تو ایران یه مرکزی باشه که محصولات پرفروش از جمله تبلت ها و گوشی ها و دوربین های کامپکت و لپتاپ ها و ساعت های هوشمند و… توی یه مکان پاساژ مانند که امکانات برای بررسی این وسایل هوشمند هست فراهم بشه دلیل این اعتقاد من اینه که کاربر های تکنولوژی سطح های مختلف و نظر های متفاوتی دارن که با بررسی گجت های مختلف به نیاز مطلوبشون میرسن من خودم چند بار از خریدم ناراحت شدم و اگه این امکانات بود دچار اشتباه نمیشدم خلاصه حرفم خیلی از چیز ها جنبه سلیقه ای دارن حتی دوربین و امکان داره من عکس های فلان دوربین و گوشی رو دوست داشته باشم و شما عکس های دوربین و گوشی دیگه ای رو در مورد این پست هم از آقای رسول آریان تشکر میکنم امیدوارم موفق باشین

دکتر رسول آریان

متشکرم. بله، قطعا اگر قبل از خرید محصول بتونیم اون رو در دست بگیریم و ارزیابیش کنیم، میتونیم خرید بهتری داشته باشیم. البته این شرایط تقریبا فراهم هست در برخی از فروشگاه ها در سطح تهران و شهرهای بزرگ. به طوری که نسخه دموی محصول رو برای تست کردن گذاشتن جلوی دست.

Yas

سلام من یک سوال دارم ازتون آقای رسول آریان
بنظر شما فاصله امتیاز اس۹پلاس تا پی۲۰پرو واقعا منطقی هست یا خیر؟؟
فقط نظرتونو خواستم
بنظر من غیر عادی هست
اصلا فکر نمیکنم اس۱۰ هم به امتیاز پی۲۰پرو برسه!!

دکتر رسول آریان

راستش فکر میکنم همه شوکه شدن از این امتیاز. یعنی حتی خود طرفداران هواوی هم تصورش رو نمیکردن. من خودم به شخصه عکس های P20 Pro رو عالی ارزیابی کردم، اما نه با این فاصله. منم مثل شما فکر میکنم، با این اختلاف ۱۰ امتیازی، شاید گلکسی S10 هم به این عدد نرسه. یعنی انقدر امتیاز بالایی دادن که شاید حالا حالاها هیچ موبایلی بهش نرسه.

Mortazavi

ممنون جناب آریان عزیز اینها دقیقاً ابهامات و حرف هایی بود که بعد از پارامتر های جدید دکسو تو ذهن من بود

خیلی خوشحالم که دکسو به پی۲۰ امتیاز بیشتری از پرچمدار سامسونگ داد تا شما و سایر طرفداران سامسونگ به خودتون بیایید و دست از تعصب لجوجانه تون نسبت به دکسو بردارید و حقایق رو ببینید

دکتر رسول آریان

خواهش می کنم.
نه اصلا ربطی به P20 نداره.
همونطور که بالا هم گفتم، مربوط بود به خرید خودم. وقتی که امتیازات نوت ۸ رو داشتم با دقت نگاه میکردم، دیدم امتیاز فوکوس خودکار نوت ۸ در حالت فیلم برداری، از S7 و S8 خیلی کمتر شده. توضیحات DxO رو خوندم، دیدم اتو ترکینگ رو در حالت خاموش تست کرده. این شد که دست به قلم شدم و شروع کردم به نوشتن.

چون این اولین باری نیست که گوشی امتیازی بهتر از گلکسی ها کسب میکنه. هنوزم بالاترین مرجع در حال حاضر همین DxO هستش. اما ابهاماتی هم وجود داره.

اینکه XZ سونی جایگاه چندان خوبی در لیست نداره، نمیشه براش انتظار معجزه داشت. فقط تنها بحثی که در مورد سونی هستش اینه که چرا DxO نسبت به XZ1 و XZ2 بی اهمیته. هر چند که ممکنه XZ2 رو تست کنن، ولی حداقل ظاهرا براشون در اولویت نیست.

ahmad.s

یک ابهام دیگه هم اضافه کنم.شما پرچمدارانی مثل نوت ۸ و ایفون ۸ و گوگل پیکسل ۲ رو در نظر بگیرید که کیفیت تصویربرداری کماببش شبیه به هم دارند و اختلافاتشان خیلی ناچیز باید باشه.اختلاف نمراتشان هم خیلی کمه.ولی پردازش نوت،بدلیل حذف نویز کاری میکنه که به امتیازش حسابی شک میکنید.سامسونگ به طرز وحشتناکی جزئیات پوست رو حذف و چیزی هم که باقی بمانه رو مصنوعی میکنه و به نظر من همین اختلافشان باید باعث بشه امتیاز سامسونگ خیلی افت کنه که نمیکنه.برا اینکه کسی نگه از چند کیلومتری نوت ۸ رد نشدم هم بگم که هر سال نوت جدید رو میخرم و نوت ۸ دارم.در کنارش لومیا ۱۵۲۰ هم هست.گاهی در نور مناسب عکسای لومیا خیلی جذابتره برخلاف نمره پایینش.من هیچوقت با دوربین سامسونگ عکس نمیگیرم.یا با ادوب لایتروم عکس میگیرم یا با برنامه دوربین گوگل پیکسل.پس چرا امتیاز عکسهای سامسونگ اینقدر بالاست در حالیکه اصلاح نمیکنه.

Mohammadsoly

من شخصا به دکسو اعتقاد دارم.چون خیلی مقایسه انجام میدم یعنی کار هر روز منه وهواوی هم بنظرم با این سخت افزار و سنسور بزرگ و ایزو بالای 102هزار معلومه باید اول میشد اونم با اختلاف غیر این باشه باید شک کنیم. خودم فن سونی هستم سونی xz1بهتر از بقیه نباشه کمتر نیست ولی هنوزم نرم افزاری قوی نیست مثل اچ دی آر یا عکاسی بوکه

rad 007

از نگارنده این مطلب بسیار ارزشمند کمال تشکر را میکنم لز طرف خودم و خیلی ها ..واقعا حرف دل خیلی از دوستان و اهالی فن را گفتند ..ممنونم

کهکشان

عالی و بی نقص و بسیار موشکافانه
خدایی حال کردم دقیقا میخواستم همینارو به سایتای خودمون بگم و شما حرف دل منو زدین
عالی بود لایک لایک و هزاران لایک

کهکشان

بنظر من دکسو بیشتر یه سایت فانه تا معتبر

من خودم از زمانی که نمره 88 به اس 8 داد به اعتبارش شک کردم
چون خودم عکسای اس 8 و اس 7 اج کاملا رو یه مانیتور باهم مقایسه کردم و اختلاف بهتر اس 8 کاملا مشخص بود بخصوص در حالت hdr
خیلیا معتقدن دوربین اس 8 نسبت به اس 7 تغییری نکرده ! بله از نظر سخت افزاری همون بود ولی الگوریتم پردازش تصویرشون فرق میکنه
اگه دکسو اعتبارش مثل گواهینامه ضدآب IP یا ISO بود قطعا رو کارتون محصولات درج میشد

بازم تشکر از مقاله خوبتون

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پست مهمان