حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارشات جدید نوکیا (Nokia) نشان‌ دهنده‌ی افزایش نرخ آلودگی ویروسی در گوشی‌های هوشمند می‌باشد

نوشته

6 سال قبل | 6 دیدگاه | Android، iOS، Windows، اخبار، سیستم عامل، نوکیا

همان‌طور که باج‌افزار‌هایی همانند WannaCry در دنیای تهدیدات رایانه‌های شخصی خبر ساز هستند، ویروس‌ها نیز تهدیدات رایج‌ در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آیند. سیستم هوشمند شناسایی تهدیدات نوکیا (Nokia Threat Intelligence Report) در گزارشات جدید خود بیان می‌کند که سهم بیشتر تعداد گوشی‌های هوشمند آلوده که از شبکه‌های موبایلی استفاده می‌کنند در اختیار دستگاه‌های اندرویدی می‌باشد. با ترنجی همراه شوید.

 

نوکیا همچنین تلاش‌های بسیار گوگل برای محافظت در برابر این تهدیدات را مورد ستایش قرار داده و گفته که تمهیدات محافظتی مورد استفاده توسط گوگل در پلی‌استور (Google Play Store) طی 2 سال اخیر بسیار پیشرفته داشته و در عین حال مارکت‌های متفرقه سهم بسیار زیادی در انتشار نرم افزار‌های آلوده دارند.

 

بر طبق تحقیقات نوکیا بزرگترین تهدید موجود برای تلفن‌های همراه تروجان‌ها هستند که در بسیاری از موارد در قالب مشابه‌ای از نرم افزار‌های محبوب توسط فروشگاه‌های اپلیکیشن غیر‌قابل اعتماد عرضه شده اما دارای کدهای مخرب و آسیب رسانی در دلشان هستند. همچنین سیاست‌های خصمانه‌ی برخی دولت‌ها در بعضی مواقع باعث دامن زدن به همچین موضوعاتی می‌باشد. برای مثال بر‌ اساس قوانین وضع شده توسط دولت کشور چین در برابر استفاده از پلی استور گوگل(Google Play Store)، تقریبا همه‌ی دستگاه‌های اندرویدی از اپ استور‌های متفرقه و غیرقابل اعتماد استفاده می‌کنند.

 

همچنین نوکیا مواردی از تهدیدات در حال گسترش را مشخص کرد که بر اساس آن نرم‌افزار‌های تبلیغات مزاحم (Uapush adware) در صدر، باج افزار Jisun و تروجان دزد اطلاعات بانکی Marcher به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند همچنین نرخ میانگین دستگاه‌های آلوده 0.68 درصد بیان شده.

 

 

ابزار مورد استفاده‌ی شرکت نوکیا جهت جمع‌آوری این اطلاعات محصول NetGuard بوده که مورد استفاده‌ی اپراتور‌های شبکه‌های موبایلی است. استفاده از این ابزار امکان آن را می‌دهد تا بدون نیاز به نصب برنامه‌ی خاصی بر روی گوشی‌های هوشمند، مراتب شناسایی آلوده بودن آن‌ها تشخیص داده شود. به علاوه شما می‌توانید نمودار نسبت تهدیدات موجود در بازه‌های زمانی مشخص ماهانه در بین اسمارت‌فون‌ها و سیستم‌عامل ویندوز را در زیر مشاهده کنید:

 

 

همچنین نوکیا در گزارش‌های ارائه شده‌ی خود گفته که نرخ ابتلا به آلودگی در شبکه های خانگی نسبت به عدد 11.3 درصد در سال گذشته به عدد 6.2 درصد کاهش داشته است.

 

در عین حال سیستم عامل IOS نیز یکی از اهداف اصلی این حملات بخصوص در بحث اپلیکیشن‌های جاسوسی (Spyphone apps) بوده است. نسخه‌های قدیمی IOS دارای حفره‌های خطرناکی بوده که می‌تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

 

به نظر شما چه تمهیداتی می‌توانند به محافظت هرچه بیشتر در برابر نرم‌افزارهای مخرب منجر شود؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

سیستم عامل اندروید از اول چیدایشش هدف حملات بدافزارها بود و بعضی وقتا این حملات نگران کننده بود ‌ios هم همینطور ولی سیستم عاملهای دسکتاپ و موبایل اپل خیلی کمتر

ahmad

سلام به همه دوستان من یه گیفت کارت 10 دالری گوگل پلی کشور آمریکا خریدم هر کاری میکنم نمیتونم کشورمو تغییر بدم هر کسی خواست بگه بهم بفروشم براش

ahmad

دوستان حل شد مرسی.

Soheil xperai1

واقعا که اینترنت محیط بسیار خطرناکیه چه واسه ویندوز چه اندروید و ios باید همیشه آخرین پچای امنیتی رو نصب کرد و یه آنتی ویروس قدرتمندم داشت که امنیتو تظمین کنه البته نه صد در صد اما تا حد زیادی موثره پیشنهاد ESET Mobile Security

Soheil xperai1

تضمین?

Peiman

فکر نکنم گوشی های هوشمند نیازی به انتی ویروس داشته باشند

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف مظفری
دنیای مجازی، دنیا‌ی اولِ منه :)