حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ده غذایی که هضم آن‌ها آسان است

نوشته

6 سال قبل | 3 دیدگاه | پزشکی و سلامت، تناسب اندام

طبیعتا بعضی از غذاها سریع‌تر از باقی هضم می‌شوند. بدن به مواد مختلفی از جمله فیبر، پروتئین و چربی نیاز دارد، برخی از این مواد غذایی به مشکلات معده کمک می‌کند. برای مثال هضم غذاهایی با فیبر بالا مانند سبزیجات و گندم، سخت‌تر از هضم غذاهای دارای کربوهیدرات ساده‌تر، هستند. همچنین، غذاهای چرب و برخی از پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی زمان بیشتری برای تجزیه به مونومرهای قابل جذب داشته و کار سیستم گوارش را سخت‌تر می‌کنند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

معمولا در رژیم‌های غذایی، غذاهای مفید برای سلامتی، خوشمزه نبوده و آن غذاهایی که لذیذ به نظر می‌رسد مضر بوده و باعث بیماری‌های حاد می‌شود. در این مقاله 10 غذای قابل هضم سریع را که باعث بهبود بیماری‌ها می‌شوند بررسی می‌کنیم.

ده غذایی که هضم آن‌ها آسان است

ده غذای آسان برای هضم

غذاهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، معمولا راحت‌تر از سایر مواد غذایی که ترکیبات پیچیده‌تر دارند. برای هضم مواد غذایی سنگین، بدن باید انرژی زیادی را صرف شکستن پلیمرها و تبدیل آن‌ها به اجزای سازنده ریز قابل جذب بکند.

1) نان تست

نان تست یکی از مواد اساسی در رژیم‌های غذایی سالم می‌باشد. یکی از دلایل این امر، هضم آسان آن در معده و روده است. نان تست برای کاهش تهوع و کاهش سوزش سر دل مفید می‌باشد. اما باید توجه داشت انواع مختلفی از نان تست وجود دارد و تاثیر همه آن‌ها یکسان نیست. این نان دارای گندم بوده و در نتیجه فیبر زیادی دارد. هضم آن مقدار از فیبر برای برخی از افراد سخت و دشوار است. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات می‌توان از نان تست سفید استفاده کرده و همچنین همراه آن کره نیز مصرف شود. افرادی که با مصرف غذاهای دارای گندم یا گلوتن دچار مشکل می‌شوند، باید از نان‌های عاری از گندم یا گلوتن استفاده نمایند.

2) برنج سفید

برنج ماده‌ای مغذی برای رفع بسیاری از نیازهای بدن می‌باشد. اما هضم تمام دانه‌های آن برای معده و روده کار آسانی نیست. موادی مانند برنج که دارای فیبر زیادی هستند، در مشکلات مربوط به سیستم گوارش مانند اسهال و التهاب کمک می‌کنند. برنج سفید در مقایسه با برنج قهوه‌ای آسان‌تر هضم شده و به مقدار برنج قهوه‌ای دارای کربوهیدرات می‌باشد.

3) کراکرهای سولفات

کراکرهای سولفات معمولا برای درمان تهوع و جوش و بیماری صبحگاهی پیشنهاد می‌شود. کراکرها حاوی کربوهیدرات با انرژی بالا بوده و هضم آن‌ها را آسان می‌کند.

4) موز

موز منبع خوبی برای کربوهیدرات بوده و توسط اکثر افراد، به آسانی هضم می‌شوند. مقدار کربوهیدرات‌ها در موزهای رسیده بیشتر بوده و انرژی بیشتری دارند. موز انتخاب مناسبی برای تغذیه است، چرا که علاوه بر کربوهیدرات حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم نیز بوده که در درمان اسهال بسیار مفید است.

5) سیب و فرآورده‌های آن

میوه بخشی از رژیم غذایی سالم است. اما به دلیل محتوای فیبر، ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود. سیب سبز یک انتخاب عالی برای یک منبع پر کالری با هضمی آسان است، اگر چه سیب سبز نیز حاوی فیبر است، اما مقدار آن کمتر از سایر سیب‌ها بوده و تاثیرات آن بر معده کمتر است. همچنین، سیب حاوی پکتین بوده که یک فیبر محلول می‌باشد؛ پکتین به درمان اسهال کمک می‌کند. قند خوراکی و کربوهیدراتی که در سیب وجود دارد بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

ده غذایی که هضم آن‌ها آسان است

سیب حاوی کربوهیدرات قابل اشتعال و قندهای مفید است، باکتری‌های روده از این مواد استفاده می‌کنند، اما ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تشدید کنند. اگر کسی IBS دارد، می‌تواند سیب را جایگزین زغال اخته یا انگور کنند.

6) تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین و مواد معدنی بسیار بالایی است که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. بافت تخم مرغ‌ها نرم و ساده بوده و به آسانی هضم می‌شوند، این ویژگی تخم مرغ، آن را برای افرادی که دچار بیماری‌های ویروسی معده یا تهوع هستند، مناسب می‌کند. هم سفید و زرده تخم مرغ مفید بوده و به راحتی هضم می‌گردد.

7) سیب زمینی‌های شیرین

سیب زمینی شیرین منبع خوبی از فیبر محلول است که در سیستم گوارشی، آسان‌تر از فیبر غیرحلال هضم می‌شود. علاوه بر این، فیبر محلول باعث افزایش باکتری‌های مفید در روده شده که سلامت سیستم گوارشی سالم را افزایش می‌دهد. سیب زمینی شیرین هم همانند موز دارای پتاسیم زیادی است که به عنوان الکترولیت در بدن عمل کرده و اغلب ناراحتی‌های گوارشی را از بین می‌برد.

8) مرغ

پروتئین موجود در مرغ بسیار دیر هضم بوده و یکی از مواد بسیار موثر در رژیم‌های لاغری می‌باشد. فیبر بالای مرغ، آن را به انتخابی مناسب برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مانند IBS تبدیل کرده است. بهتر است پوست مرغ را جدا کرده سپس به جای سرخ کردن آن را آبپز یا کبابی کنید. روغن موجود در مرغ سرخ شده، باعث ناراحتی معده شده و مشکلات گوارشی را تشدید می‌کند.

9) ماهی سالمون

ماهی سالمون انتخابی عالی برای در نظر گرفتن غذاهای آسان هضم است. ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و خاصیت ضد التهابی است. ماهی سالمون پخته شده، بهترین راه برای مصرف و هضم آن است.

 10) ژلاتین

اغلب, ژلاتین اولین غذایی است که فرد می‌تواند پس از جراحی در بیمارستان بخورد. هضم ژلاتین در دستگاه گوارش آسان بوده و در درمان کاهش آب ناشی از  استفراغ و اسهال کمک می‌کند. همچنین ژلاتین فاقد روغن یا چربی بوده و شامل یک بافت ساده و قابل هضم می‌باشد.

ده غذایی که هضم آن‌ها آسان است

چه شرایطی به هضم آسان غذاها کمک می‌کنند؟

انواع بیماری‌های روده‌ای منجر به مشکلات گوارشی می‌شوند. انتخاب غذاهای که به راحتی هضم می‌گردند، ممکن است به کاهش برخی از علائم این مشکلات کمک کرده یا در بعضی از افراد از ایجاد آن‌ها جلوگیری نماید. مواد غذایی که به آسانی هضم می‌شوند، در رفع و جلوگیری مشکلات گوارشی به خصوص در جراحی روده، آنفلوآنزای معده، IBS, سوزش سر دل، اسهال و سوء هاضمه مفید می‌باشند.

 

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

فکر میکردمموز دیر هضم میشه

Peiman

من تقریبا ۶ مورد از این هارو زیاد میخورم

Sajad

در مورد برنج و ماهی شک داشتم. جالب بود. ممنون

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h