حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نسخه جعلی WhatsApp بیش از 1 میلیون بار از Google Play Store دانلود شد

نوشته

6 سال قبل | 8 دیدگاه | اخبار، شبکه‌های اجتماعی

کاربران اندروید نسخه جعلی WhatsApp را پیش از اینکه گوگل آن را از Play Store حذف کند، بیش از 1 میلیون بار دانلود کردند. گوگل توسعه دهنده این برنامه را به علت نقض قوانین گوگل محروم کرد. خوشبختانه جای نگرانی برای کسانی که این برنامه را نصب کرده‌اند نیست و توسعه دهنده آن قصد هیچگونه دزدی اطلاعاتی نداشته است و فقط در آن تبلیغات نمایش داده است. این برنامه جعلی Update WhatsApp نام داشت و شامل لوگو WhatsApp نیز بود تا به نظر نرسد که این برنامه نسخه جعلی است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

با استفاده از فاصله سفید یونیکد، توسعه دهنده جعلی توانسته بود نام WhatsApp Inc را برای خود جعل کند که کپی نام توسعه دهنده اصلی برنامه WhatsApp می‌باشد. گوگل به برنامه‌هایی که عنوان یا لوگو را جعل می‌کنند، اجازه‌ی ثبت در Play Store را نمی‌دهد. با استفاده از فاصله سفید یونیکد، امنیت کامپیوتری گوگل فریب خورد و فکر کرد که نام توسعه دهنده متفاوت با نام توسعه دهنده قانونی WhatsApp است. حتی عموم مردم نیز نتوانستند نماد یونیک را ببینند (نام توسعه دهنده جعلی واقعا به عنوان WhatsApp+Inc%C2%A0 ثبت شده بود).

در حالی که قصد توسعه دهنده برنامه جعلی تنها ایجاد درآمد توسط ارسال تبلیغات بود اما می‌توانست از همان تاکتیک برای سرقت اطلاعات شخصی از بیش از یک میلیون نفر که برنامه را دانلود کرده بودند، نیز استفاده کند. Nikolaos Chrysaidos، محقق امنیتی شرکت آنتی ویروس Avast می‌باشد که می‌گوید این نوع کلاه برداری‌ها در گذشته نیز چندین بار انجام شده و برای مثال به برنامه جعلی Facebook که بیش از 10 میلیون بار دانلود شده بود، اشاره کرد.

“We see SO many fake copies and fraudulent apps. It’s always going to be a cat & mouse game between the bad guys and the good guys.”-Mike Murray, Lookout

“ما بسیاری از کپی‌های تقلبی و برنامه‌های جعلی را می‌بینیم. این همیشه مثل بازی موش و گربه بین افراد خوب و بد است.” – Mike Murray از شرکت امنیتی Lookout

گوگل همچنان در تلاش است تا از شر چنین برنامه‌های جعلی در Play Store خلاص شود و نبرد همچنان ادامه دارد…

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

سجاد جان من مشکلم حل نشد فکر کنم بخاطر موبوگرام هست باید حذفش کنم اگه این پیامو میبینی کمکم کن تیا میتونه بخاطر موبوگرام باشه ؟

siavash-t

سلام. مشکلتون چیه؟

ahmad

بالا اومدن اتوماتیک موبوگرام و پیشنهاد کانال

siavash-t

مرورگر گوشیت رو عوض کن ببین درست میشه؟

Sajad

میخوای یه تست بزن ولی من واسه همکارم پیش اومد که بعد چند روز که برنامه های مختلف رو حذف میکرد متوجه شدم که مشکل از بعضی سایت های تبلیغاتیه که از بروزر تلگرام رو باز میکنن و شخص رو به گروه دعوت میکنن. بروزر سامسونگ دیتای سایت ها رو تو بهش advanced نکه میداره. میخوای بعد از کلیر دیتای کروم یکی دو روز از بروزر سامسونگ استفاده کن. اینجوری اگه آدرسی که باز نکردی به لیست اضافه شد متوجه میشی که بعضی سایتها که باز میکنی مشکل داره.

Sajad

فکر کنم به اسم اپلیکیشن ت…گ…م حساسه! باز تایید نمیشه.

Sajad

فکر نمیکنم با حذف کردن اپ مشکل حل بشه. دوباره بعد نصب این اتفاق میفته. به نظرم بروزر سامسونگ رو به همراه اد بلاکر استفاده کن. مطمئن باش ایراد از لینک های تبلیغاتی مزاحمه. من دو سه روز بخاطر گوشی همکارم‌ درگیرش بودم. چند بار ت..گ…م رو حذف کرد و نصب کرد ولی درست نشد. اگه دیروز کلیر دیتا کردی، الان برو توی بخش site setting و از بخش all site ببین تو لیست سایت ها آدرسی هست که خودت بازش نکرده باشی و خود بخود اضافه شده باشه. اگه اینجوریه داری یه سایتی رو باز میکنی که لینک های تبلیغاتی توش هست و به شکل ناخواسته اضافه میشه به لیستت و انتقالت میده به ت..گ..م یا مو..بو..گرام. حتما هم تمام بروزرهایی که نصب داری رو کلیر دیتا کن. اگه بعد از این کارا نتیجه نگرفتی میتونی حذف اپلیکیشن رو تست کنی. البته بعیده مشکل از خود اپ باشه. گاهی وقتها پیش میاد که سایت همسایه (همون آبی رنگه) ناامن میشه و تبلیغات ناخواسته باز میکنه.

Peiman

امروز این خبر رو دیدم و برای یه لحظه جا خوردم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
یوسف روشندل
Linkedin: linkedin.com/in/yrlp98