حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GE63VR 7RE Raider

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | MSI، اختصاصی ترنجی، لپ‌تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی ازجمله محصولات حرفه‌ای هستند که از امکانات بسیار زیادی بهره می‌برند و جدیدترین تکنولوژی‌ها و قطعات سخت‌افزاری در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نوعی می‌توان محصولات مخصوص بازی را میدانی برای رقابت و قدرت‌نمایی شرکت‌های فعال در این صنعت دانست. MSI هم در این بین، جزو مدعیان بزرگ محسوب می‌شود و محصولات مخصوص بازی این شرکت از کیفیت و محبوبیت بالایی برخوردارند. لپ‌تاپ‌های سری GE ازجمله همین محصولات‌اند که به خاطر کیفیت ساخت بالا، امکانات متعدد و قیمت مناسب، طی سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده‌اند. به‌تازگی هم این شرکت سری GE63VR مدل Raider خود را به نسل جدید پردازنده‌های اینتل با کد Kaby Lake مجهز کرده و با اعمال کمی تغییرات در شکل ساختاری و امکانات، این محصول را با پسوند 7RE روانه‌ی بازار کرده است. در ادامه با بررسی این دستگاه همراه باشید.

شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای شخصی، تمام لپ‌تاپ‌هایشان را به تراشه‌های پاسکال مجهز و مدل‌های جدید را روانه‌ی بازار کردند. MSI هم مدل‌های جدید مخصوص بازی خودش، یعنی GE ، GS و GT را با تراشه‌های گرافیکی جدید عرضه کرد که هر سری، سلیقه و نیاز خاصی را پوشش می‌دهد. سری GE، برای کاربرانی مناسب است که می‌خواهند با کمترین هزینه، صاحب یک لپ‌تاپ مخصوص بازی رده‌بالا شوند. این لپ‌تاپ‌ها به امکانات مدل‌های گران‌قیمت‌ترGT مجهز شده‌اند؛ ولی از قطعات ضعیف‌تری استفاده می‌کنند. GE63VR 7RE Raider مدل ۱۵اینچی سری GE محسوب می‌شود. این مدل در حقیقت نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی GE62 است که اصلی‌ترین تفاوتش با GE62 ، استفاده از تراشه‌ی گرافیکی GTX 1060 در مقایسه با GTX 960M است که باعث شده تا قدرت گرافیک دستگاه تقریبا سه برابر شود!

طراحی ساخت

اکثر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، ظاهر عجیب و غریبی دارند. شرکت‌های سازنده‌ی این دستگاه‌ها، سعی می‌کنند تا حد ممکن لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را شبیه به سفینه‌های فضایی یا ماشین‌های نظامی طراحی کنند؛ اما MSI، سری‌های GE را کاملا ساده و بدون هیچ لبه‌ی تیز، LEDهای رنگارنگ و دریچه‌های هوای بزرگ طراحی کرده است. مانند سری‌های گران‌قیمت GT، بدنه‌ی GE63VR هم از فلز ساخته شده است؛ قاب پشت نمایشگر و فضای اطراف کیبورد دارای روکشی از جنس آلومینیوم برس‌خورده است.

در وسط قاب پشت نمایشگر، لوگوی اژدهای MSI حک شده است. متاسفانه، بدنه‌ی دستگاه استعداد زیادی در جذب اثرانگشت و چربی دست دارد؛ بنابراین بهتر است که همراه GE63VR، یک بسته‌ی اسپری و دستمال تمیزکننده هم تهیه کنید.

مدل GE623VR تمام درگاه‌ها و ابزارهای ارتباطی یک لپ‌تاپ مخصوص بازی را دارد؛ از درگاه‌های USB با استانداردهای مختلف گرفته تا درگاه شبکه، Wi-Fi و بلوتوث. اما قسمت جذاب در طراحی GE63VR به داخل آن برمی‌گردد.

شرکت سازنده برای خنک نگه‌داشتن قطعات داخلی دستگاه، از دو فن بزرگ به همراه ۶ لوله‌ی انتقال حرارت استفاده کرده است. این دو فن وظیفه‌ی خنک نگه‌داشتن پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی را بر عهده دارد. در حالتی که بار گرافیکی سنگینی روی دستگاه نباشد، فن مربوط به تراشه‌ی گرافیکی، خاموش شده و این موضوع سبب می‌شود که سیستم خنک‌کننده صدای خیلی کمی تولید کند.

تحت استرس زیاد و زمانی که بازی سنگینی اجرا کنید، هر دو فن فعال می‌شوند و با مکش هوا از زیر دستگاه و خروجش از دریچه‌های پشتی، قطعات داخلی را خنک نگه می‌دارند. این سیستم خنک‌کننده که Cooler Boost 5 نام دارد، نه تنها صدای زیادی تولید نمی‌کند، بلکه دمای قطعات داخلی را هم به‌خوبی در بازه‌ی قابل قبولی نگه می‌دارد.

کیبورد و تاچ‌پد

نیازی نیست به این موضوع اشاره کنیم که کیبورد تمام لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI، توسط شرکت SteelSeries ساخته می‌شوند؛ شرکت معروفی که به طور تخصصی در زمینه‌ی تولید لوازم جانبی کامپیوترهای شخصی فعالیت می‌کند. چند سالی است که این همکاری ادامه دارد و این اتفاقی خوشایند برای کاربران این لپ‌تاپ‌هاست. کیبورد جزیره‌ای GE63 7RE، نور پس‌زمینه‌ی قابل تنظیم در سه بخش با رنگ‌های دلخواه دارد و چیدمان کلیدها برای راحتی بیشتر گیمرها تغییر کرده است. برای مثال کلید «ویندوز» از سمت چپ کیبورد حذف شده تا کاربر به طور تصادفی آن را فشار نداده و از بازی خارج نشود. مورد جدیدی که در کیبورد GE63 7RE وجود دارد، نرم‌افزار SteelSeries Engine 3 است؛ نرم‌افزاری که کنترل کامل کیبورد (کارکرد کلیدها، نوع و رنگ نور پس‌زمینه و…) این لپ‌تاپ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌علاوه، این نرم‌افزار به جز کیبورد لپ‌تاپ، سایر گجت‌های SteelSeries شما را هم کنترل خواهد کرد.

شرکت سازنده برای مدل GE63VR تاچ‌پدی سنتی که کلیدهای چپ و راست جداگانه دارد، در نظر گرفته است. سطح تاچ‌پد کاملا صاف است و انگشت دست به‌راحتی روی آن حرکت می‌کند. فارغ از اینکه عملکرد این تاچ‌پد بسیار خوب است و فرمان‌ها را به‌سرعت شناسایی می‌کند، بعید است که کاربرد زیادی داشته باشد. اینکه کلا برای یک گیمر، تاچ‌پد کاربردی ندارد به کنار، ‌MSI در جعبه‌ی GE63VR یک ماوس مخصوص بازی خوب هم قرار داده است؛ بنابراین احتمال کمی وجود دارد که به سمت تاچ‌پد این لپ‌تاپ بروید.

سرعت، عملکرد و باتری

اگر قطعات داخلی GE63 7RE را با GE62 که یک‌ سال قبل عرضه شده بود مقایسه کنیم، تغییر چشمگیری از لحاظ پردازنده‌ی مرکزی، رم یا حافظه‌ی داخلی آن مشاهده خواهید کرد. این مدل از نسل هفتم پردازنده‌های Core i7 به همراه میزان زیادی رم DDR4 و حافظه‌های ترکیبی، از هارددیسک و SSD استفاده می‌کند؛ اما برگ‌برنده‌یGE63 7RE ، تراشه‌ی گرافیکی آن است. قانون اصلی هنگام خرید یک لپ‌تاپ مخصوص بازی این است که لپ‌تاپی بخرید که بهترین تراشه‌ی گرافیکی را در بازه‌ی قیمتی مورد نظرتان داشته باشد. تراشه‌ی گرافیکی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده‌ی عملکرد یک لپ‌تاپ مخصوص بازی است و تمام موارد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. شرکت MSI هم به‌خوبی می‌داند، کاربری که قرار است GE63 7REرا بخرد، پیش از اینکه به کیبورد، نمایشگر یا بلندگوها توجه کند، به سرعت عملکرد و به‌خصوص مدل تراشه‌ی گرافیکی دستگاه نگاه می‌کند.

برخلاف مدل قبلی این سری، یعنی GE62 که از تراشه‌های رده‌میانی GTX 960M و GTX 965M استفاده می‌کرد، این‌بار MSI لپ‌تاپ مخصوص بازی خودش را به تراشه‌ی رده‌بالای GTX 1060 مجهز کرده است. این تراشه تقریبا همان مدلی است که برای کامپیوترهای رومیزی مخصوص بازی هم استفاده می‌شود و از لحاظ قدرت پردازشی، سه برابر سریع‌تر از GTX 960M است. این تراشه 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی GDDR5 دارد و تقریبا می‌تواند تمام بازی‌های ساخته شده تا تاریخ عرضه‌ی این لپ‌تاپ و با حداکثر تنظیمات گرافیکی در دقت Full HD را ارائه کند.

مشکل اصلی تمام لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی شارژدهی آن‌هاست. به دلیل استفاده از قطعات قدرتمند و پرمصرف، باتری این نوع لپ‌تاپ‌ها، هرچقدر هم ظرفیت زیادی داشته باشد، طی مدت چند ساعت تمام می‌شود. مدل GE63 7RE هم از این قاعده مستثنی نیست؛ باتری ۶سلولی این مدل که ۵۱ وات‌ساعت ظرفیت دارد، با یک بار شارژ کامل، فقط ۳ ساعت گشت‌وگذار در اینترنت را تضمین می‌کند. این میزان هنگام بازی، به کمتر از یک ساعت کاهش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است که همیشه شارژر دستگاه را همراهتان داشته باشید.

نمایشگر و بلندگوها

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI، همیشه از نمایشگرهای باکیفیتی استفاده می‌کنند و GE63 7RE هم از همین روند پیروی می‌کند. شرکت سازنده ادعا دارد که برای تنظیم رنگ‌های نمایشگر، با شرکت Portrait Displays همکاری کرده تا بهترین نتیجه به دست آید. این همکاری کاملا به نفع کاربر است. رنگ‌های نمایشگر زنده و طبیعی هستند و گشت‌وگذار در محیط‌های زیبای The Witcher III یا جهنم DOOM، کاملا لذت‌بخش است. همان‌طور هم که از چنین دستگاهی انتظار می‌رود، نمایشگر GE63 7RE یک روکش مات دارد تا جلوی انعکاس‌های مزاحم را بگیرد. با اینکه در این بازه‌ی قیمتی می‌توان لپ‌تاپ‌هایی با دقت 4K هم پیدا کرد؛ ولی برای این لپ‌تاپ، نبود رزولوشن 4K ایرادی محسوب نمی‌شود. تراشه‌ی گرافیکی GTX 1060 با وجود اینکه قدرت زیادی دارد، نمی‌تواند بازی‌های جدید را به‌راحتی در دقت 4K اجرا کند.

مشابه مدل‌های گذشته و دیگر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI، مدل GE63VR 7RE هم از بلندگوهای ساخت شرکت Dynaudio استفاده می‌کند. این لپ‌تاپ مجهز به دو بلندگوست که در زیر لبه‌ی جلویی دستگاه تعبیه شده و توسط دو ساب‌ووفر همراهی می‌شوند. این بلندگوها صدای خوب، رسا و بلندی را تولید می‌کنند. البته به گیمری که صدای بازی برایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، استفاده از یک هدفون مخصوص بازی را پیشنهاد می‌کنیم.

جمع‌بندی

در نگاه اول، GE63VR یک لپ‌تاپ مخصوص بازی خیلی ساده به نظر می‌رسد که احتمالا می‌تواند بازی‌های روز با تنظیمات میانی را اجرا کند؛ اما واقعیت ماجرا کاملا بیشتر از چیزی است که می‌بینید. شرکت سازنده، این ‌بار نه تنها اکثر امکانات لپ‌تاپ‌های رده‌بالای خودش را در سری GE قرار داده، بلکه سخت‌افزاری قدرتمند هم انتخاب کرده است. تمام مدل‌های سری GE63VR از تراشه‌های گرافیکی پاسکال مدل GTX 1060 استفاده می‌کنند که می‌تواند به‌راحتی حتی سنگین‌ترین بازی‌های کامپیوتری را هم اجرا کند. به‌علاوه، کیبورد ساخت شرکت SteelSeries با نور پس‌زمینه‌ی قابل تنظیم، سیستم خنک‌کننده‌ی عالی و اپلیکیشن جذاب، می‌تواند دلایل کافی برای خرید GE63VR باشند. اگر بتوانید با شارژدهی بسیار ضعیف باتری دستگاه کنار بیایید، MSI GE63VR یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی در این بازه‌ی قیمتی است.

 

[aparat id=”OtSlu”]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
melika tavana

اگر دنبال یک جای خوب می گردین که لپ تاپ های MSI رو کامل داشته باشه اینجا بد نیست
https://mashadkala.com/%D9%84%D9%BE-%D8%AA%D8%A7%D9%BE-msi-raider

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com