حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سونای منظم خطر ابتلا به فشار خون بالا را در مردان کاهش می‌دهد

شاید برایتان جالب باشد که حمام سونا چیزی بیشتر از یک سرگرمی و مکانی برای آرامش باشد. مطالعات جدید نشان می‌دهد سونای منظم خطر ابتلا به فشار خون بالا را در مردان چیزی حدود دو برابر کاهش می‌دهد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

فشار خون بالا یا هایپرتنشن، زمانی رخ می‌دهد که فشار اعمال شده از طرف خون به شریان‌هایی که در آن‌ها جاریست، بسیار زیاد باشد. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 75 میلیون نفر در ایالات متحده فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی و سکته بوده و در سال 2014 عامل اصلی مرگ در بیش از 410،000 نفر در ایالات متحده اعلام شد.

پس از رژیم سالم، ورزش منظم و مدیریت وزن، استراتژی‌های کمی هستند که به جلوگیری یا کنترل فشار خون بالا کمک می‌کنند. مطالعات جدید نشان می‌دهد، افزایش تعداد دفعات حمام سونا به روال هفتگی در مردان، این خطر را کاهش داده و شرایطی برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا مهیا می‌کند. نتایج تحقیقات دکتر فرانچسکو زاکاردی و همکارانش از گروه پزشکی در دانشگاه فنلاند شرقی، درباره ارتباط سونا و فشار خون بالا، در مجله آمریکایی فشارخون، منتشر شد.

سونای منظم خطر ابتلا به فشار خون بالا را در مردان کاهش می‌دهد

فشار خون و سونا

در مطالعه منتشر شده در JAMA Internal Medicine در سال 2015، دکتر زکاردی و همکارانش ارتباط منظم سونا با کاهش خطر مرگ و میر قلبی را مورد بررسی قرار دادند. هدف محققان در این مطالعه بررسی تاثیرات سونا در کاهش یا افزایش فشار خون در طولانی مدت بود، آن‌ها تلاش داشتند دریابند که آیا می‌توان این تاثیرات را به عنوان یک مکانیزم پایه‌ی تحقیقات خود قرار دهند یا نه؟

در این مطالعه، تیم اطلاعات 1621 مرد در سن 42 تا 60 سال را که در تحقیقاتی درباره‌ی عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ایسکمیک کووپو فعالیت داشتند، بررسی کردند. اطلاعات این افراد برای مدتی طولانی چیزی حدود 24.7 سال مورد مطالعه قرار گرفت. در این مدت تیم تحقیقاتی فشار خون شرکت کنندگان را تحت نظر گرفته و در نهایت فشار 140/90 بر میلی‌متر جیوه را به عنوان فشار خون بالا تعریف کرد.

در این پژوهش عادات حمام سونا در افراد ارزیابی شد، بنا به تعداد جلسات سونا، شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند: افرادی که در طول هفته یکبار به سونا می‌رفتند، افرادی که در یک هفته، دو تا سه جلسه از حمام سونا استفاده می‌کردند و گروه سوم افرادی بودند که در هفته چهار تا هفت بار به حمام سونا می‌رفتند.

سونای منظم خطر ابتلا به فشار خون بالا را در مردان کاهش می‌دهد

46 درصد کاهش در فشار خون بالا

براساس آمار نهایی، فشار خون در 251 نفر از شرکت‌کنندگان به طور چشمگیری افرایش یافت. در مقایسه گروه اول با گروه دوم، کاهش 24 درصدی خطر فشار خون در گروه دوم مشاهده شد. همچنین احتمال خطر ابتلا به فشار خون در گروه سوم که 4 تا 7 بار در طول هفته به سونا می‌رفتند، حدود 46 درصد کاهش داشت. در توضیح این نتایج، محققان بیان کردند در طول حمام سونا دمای بدن افزایش یافته، در نتیجه رگ‌های خونی گشادتر شده و در نتیجه‌ی آن حجم خون بیشتری در آن‌ها جریان می‌یابد. علاوه بر این، استفاده منظم از سونا عملکرد اندوتلیوم را – بافتی که درون رگ‌های خونی قرار دارد – بهبود بخشیده که این امر منجر به تنظیم فشار خون نرمال در بدن می‌شود.

سونا و تاثیرات آن بر قلب و عروق  و تعیین نحوه‌ی استفاده از آن، موضوعی است که به بررسی و مطالعه بیشتری نیاز دارد. مطالعات دکتر زاکاردی و تیمش، روزنه‌هایی در این زمینه فراهم کرد. می‌توان نتایج تحقیقات دکتر زاکاردی را به صورت زیر خلاصه کرد:

سونای منظم با کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون همراه بوده که مکانیسم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

 

شما در طول یک هفته چندبار از سونا استفاده می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajad

فشار خون بالا یه ریسک خیلی بزرگه که جون خیلی ها رو گرفته. متاسفانه روز به روز هم داره فراگیر میشه. جوون ها هم گرفتارش هستن. خیلی راحت باعث ایجاد سکته و ضایعات مغزی میشه.

Mortazavi

باز هم یه پست فوق‌العاده و کاربردی برای سلامتی
درود بر شما

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h