حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

راز زندگی موفق چیست؟

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله “روانشناسان اروپایی” دیدگاه‌های موجود درباره‌ی مفهوم رشد انسان را بیان کرده و عناصر کلیدی را که منجر به زندگی بهتر می‌شود، بررسی می‌کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

بعضی از انسان‌ها با درک درست از شرایط و استفاده از موقعیت‌ها، استعدادهای خود را شکوفا کرده و باعث رشد شخصیت و توانایی خود می‌شوند، اما برخی دیگر بی‌تفاوت هستند و در شرایط سخت و از روبرویی با مشکلات فرار می‌کنند.

واکنش‌های مختلف و منحصر به فرد انسان در شرایط یکسان، بارها موضوع بحث دانشمندان و روانشناسان قرار گرفته است. با این حال محققان و روانشناسان به نظری مشترک برای توضیح این امر نرسیده‌اند.

این موضوع سبب شد دکتر دانیل براون، استاد ورزش و محقق تاثیرات فعالیت‌های جسمانی بر انسان، در دانشگاه پورتسموث در انگلیس، دیدگاه‌های موجود در مورد این موضوع را بررسی کرده و برای دستیابی به سه هدف تلاش ‌کند.

هدف اول

دکتر براون و همکارانش سعی داشتند تعریفی جامع از رشد در گروه‌های سنی مختلفی از کودکان تا بزرگسالان داشته باشند.

هدف دوم

آن‌ها سعی داشتند مجموعه ای از اصول کلیدی که باعث رشد در زندگی روزمره می‌شود، فراهم کنند.

هدف سوم

شناسایی و مشخص کردن نقاط ضعف و موانع و گسترش اهداف اصلی در پژوهش‌های آینده است.

 

دکتر بروان انگیزه خود از این مطالعه را این‌گونه بیان کرد: انسان موجودی بسیار پیچیده و پر از ناشناخته‌ها است. در این مطالعه سعی کرده‌ایم روی نقاط ضعف و علت ناکامی‌ها تمرکز کنیم.

وی افزود: تاکنون مطالعات زیادی در این‌باره انجام شده است. برخی روی رشد و تکامل نوزادان تحقیق کرده‌اند، بعضی دیگر درباره عوامل ایجاد احساس رضایت در کارمندان مطالعه کردند.

امیدوارم این تحقیقات، پله‌ای برای پژوهش‌های آینده باشد.

دکتر براون این تحقیق را به عنوان بخشی از مطالعات دکترای خود در دانشگاه بات، یکی از دانشگاه‌های کالیفرنیای آمریکا انجام داد و در کنار دکتر ریشل آرنولد، متخصص روانشناسی با عملکرد عالی خود بسیار درخشید.

منظور از رشد و موفقیت در زندگی چیست؟

بنا به نظر دکتر براون، رشد و موفقیت واژه‌هایی هستند که افراد ترجیح می‌دهند خود را با آن‌ها توصیف کنند. اما تعریفی علمی و طبقه‌بندی شده که بتواند این واژگان را توصیف کند، هنوز ارائه نشده است.

او و همکارانش تعاریف فعلی رشد را بررسی کرده و جنبه‌های مشترک آن‌ها را جمع‌آوری نمودند. در این تحقیقات، پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها در طیف وسیعی از پیشرفت‌های روانی، فیزیکی و اجتماعی ارزیابی شدند. (مثلا، یادگیری شنا، یا اضافه کردن دوستان جدید به دایره‌ی اجتماعی خود)

موفقیت به عنوان یک مفهوم چند منظوره شناخته شده است. در مطالعات انجام شده روی کودکان، پیشرفت، رشد و موفقیت به صورت متناوب تحت عناوینی حیاتی مانند: یادگیری، تمرکز در کار، پرورش ذهن و مفاهیمی از این قبیل تعریف شده‌اند.

دکتر براون با توضیح ساده‌ای، درک موضوع را آسانتر کرد:

موفقیت و رشد استعدادها با حس پیروزی و مثبت بودن، براساس تجربه‌های فردی، در افراد متغیر است. بعضی از افراد با بهتر شدن در حرفه خود، کسب مهارت در کار یا گسترش روابط اجتماعی این حس را تجربه می‌کنند.

به زبان ساده احساس شادی، خشنودی و رضایت از زندگی شخصی، حس خوبیست که می‌توان موفقیت نامید.

این تعریف ساده برپایه لیستی ازمطالعات و عوامل موثر بر رشد و پیشرفت در زندگی تعریف شده است.

محققان خاطر نشان می‌کنند برای رشد و شکوفایی استعدادها، وجود تمامی شرایط و مساعد بودن همه عوامل ضروری نیست. هر انسانی براساس ویژگی‌های فردی خود، در محیط خاص و شرایطی متفاوت پیشرفت کرده و از زندگی خود رضایت‌مند است. تنها کاری که باید انجام داد کشف و فراهم کردن آن شرایط می‌باشد.

 

اکنون شما چقدر در زندگی خود موفق هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

توجه شما را به جمله ای جلب میکنم که میگه یکی از دلایل موفقیت استیو جابز و … این بود که اون زمان اینقدر کتاب ها و مقاله های موفقیت نبود ????????

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h