حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ترکیبات قهوه، سدی در برابر دیابت نوع 2

شاید با شنیدن اینکه قهوه‌ای که هر روز صبح با بی‌توجهی می‌نوشید شما را از ابتلا به دیابت نوع 2 حفظ می‌کند، متعجب شوید! در مطالعه‌ای جدید دانشمندان بیان کردند، مصرف قهوه از ایجاد و پیشرفت بیماری دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

محققان دریافتند- cafestol، یک ترکیب زیست‌فعال در قهوه- با افزایش ترشح انسولین- باعث کاهش سطح قند ناشتا و بهبود حساسیت به انسولین در موش‌ها شده است. فریک بروستند، متخصص غدد درون‌ریز، استاد در دانشگاه آروش دانمارک، نتایج تحقیقات خود را در این زمینه، در مجله‌ی Natural Products منتشر کرد.

دیابت نوع دو به دلیل ناتوانی بدن در ترشح انسولین کافی یا استفاده از هورمون‌های موثر ایجاد می‌شود. در نتیجه میزان گلوکز خون خیلی افزایش می‌یابد.

به طور میانگین حدود 30.3 میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. این نوع دیابت شایع‌ترین گونه‌ی دیابت بوده و حدود 90 تا 95 درصد موارد افراد دیابتی مبتلا به نوع دو آن می‌باشند.

تحقیقاتی حاکی از تاثیر نوشیدن قهوه بر کنترل دیابت نوع 2 وجود داشت. برخی از مطالعات این تاثیر را به کافئین موجود در قهوه ارتباط می‌دهند و بعضی دیگر معتقدند مواد تغییر یافته‌ای در قهوه جایگزین انسولین مورد نیاز بدن شده و از ایجاد دیابت پیشگیری می‌کنند.

تحقیقات اخیر میلبای و همکارانش، نظریه‌ی دوم را تایید کرده و پس از کشف cafestol در ترکیبات قهوه، به روی موش‌ها مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد، موش‌های مبتلا به دیابت نوع 2 با مصرف cafestol از سلامت جسمانی بهتری برخوردار بوده و علائم دیابت در آنها به طور چشمگیری بهبود یافته بود.

آیا Cafestol داروی ضددیابت است؟

برای پاسخ به این سوال، محققان سه گروه موش که در شرف ابتلا به دیابت نوع دو بودنند را انتخاب کردند.

به مدت 10 هفته، گروه اول با 1.1 میلی گرم cafestol، گروه دوم با 0.4 میلی گرم cafestol، به طور روزانه تغذیه می‌شدند و یک گروه اصلا cafestol دریافت نمی‌کردند.

پس از گذشت 10 هفته، محققان با بررسی نتایج آزمایش خون هر سه گروه دریافتند، هر دو گروهی که مقادیر مختلفی از cafestol دریافت می‌کردند سطح گلوکز خون‌شان 30 درصد ( گروه اول ) تا 28 درصد (گروه دوم) نسبت به گروه سوم کاهش یافته است.

همچنين موش‌هايی که با دوز بالاتر از cafestol تغذیه شده بودند در مقایسه با گروهی که دوز کمتری دریافت می‌کردند، بهبود 42 درصدی به انسولين و 20 درصد کاهش در گلوکاگون ناشتا نشان دادند. (گلوکاگون هورموني است که سطح گلوکز خون را افزايش مي‌دهد.)

پس از 10 هفته، جزایر لانگرهانس در پانکراس که تولیدکننده‌ی انسولین هستند، در همه‌ی گروه‌ها جداشد و مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی نشان داد، جزایر لانگرهانس جدا شده در موش‌هایی که cafestol مصرف می‌کردند، 75 تا 85 درصد انسولین بیشتری نسبت به گروه سوم تولید کرده است.

براساس این نتایج میلبای و همکارانش، cafestol را به عنوان ماده ضد دیابت معرفی کردند.

“در نتيجه، cafestol به کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 در مصرف‌کنندگان قهوه كمك کرده و نقش بالقوه‌ای به عنوان يك داروي ضد ديابت دارد”.

 

تاکنون چقدر نسبت به نوشیدن قهوه مشتاق بوده‌اید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mTAAHAAm

و خواص بسیار زیاد دیگه

Peiman

من عاشق قهوه ام.
ممنون بابت مقاله

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h