حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تغییر بزرگ بعدی صنعت تلفن همراه هوشمند چیست؟ نگاه سینا

نوشته

7 سال قبل | 3 دیدگاه | اختصاصی ترنجی، نگاه ترنجی

بیایید کمی به گذشته تلفن های همراه هوشمند نگاه کنیم. هر ساله عموما شاهد تمرکز روی بخش خاصی از این دستگاه های جدانشدنی در زندگی ما هستیم. گاهی شرکت ها روی افزایش رزلوشن دوربین رقابت می کردند، گاهی رزلوشن نمایشگر، گاهی تعداد هسته پردازنده، گاهی تعداد حسگرها و … . برخی پیشرفت ها کاملا طبق انتظار پیش می روند، مثل ارتقا قدرت کلی دستگاه، بهبود کیفیت دوربین، افزایش کیفیت نمایشگر و یا افزایش پشتبانی از نسل های مخابراتی. منظور این مطلب پیشرفت های قابل انتظار نیست، پیشرفت هایی تاثیرگذار مثل لمسی شدن موبایل های هوشمند، اضافه شدن حسگر اثرانگشت، اضافه شدن دستیار هوشمند صوتی و این دست موارد است. به نظر شما تغییر بزرگ بعدی صنعت تلفن همراه هوشمند چه خواهد بود؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا این موضوع را از نگاه من، سینا عطایی ببینید.

نمایشگر بدون حاشیه

نمایشگر بدون حاشیه علاوه ارایه ظاهری پیشرفته و جذاب برای دستگاه های جدید، به شما کمک می کند تا نمایشگری بزرگتر در بدنه ای کوچکتر در اختیار شما باشد. بدین صورت شما می توانید حتی دستگاه هایی با اندازه نمایشگر ثابت اما در بدنه کوچکتر داشته باشید. تصور کنید الجی جی ۶ را که در ابعاد الجی جی ۵ است اما ۰.۴ اینچ نمایشگر بزرگتر ارایه می کند. همینطور گلکسی اس ۸ که با افزایش ناچیزی در اندازه بدنه، اندازه نمایشگر را حدود ۰.۶ اینچ بزرگتر کرده است و یا گلکسی اس ۸+ که نمایشگر ۶.۲ اینچی را در بدنه گلکسی نوت ۷ با نمایشگر ۵.۷ اینچی طراحی کند!

نمایشگر بدون حاشیه در حال حاضر تنها در الجی جی ۶ به صورت تجاری و در ابعاد گسترده در همه بازارها وجود دارد. شیائومی می میکس پیش از الجی ارایه شده است اما یک موبایل در تولید محدود است. سامسونگ گلکسی اس ۸ به صورت قطع از این نمایشگر استفاده خواهد کرد. شایعاتی درباره استفاده اپل از این نوع نمایشگر در آیفون بعدی نیز وجود دارد. سونی، هواوی، نوکیا، بلک بری و اچ تی سی هنوز به این سمت حرکت نکرده اند اما به احتمال خیلی زیاد در نسل های بعدی خود حتما چنین طراحی را هدف خواهند داشت. سامسونگ در تیزر منتشر شده برای گلکسی اس ۸ به گونه ای این نمایشگر را معرفی می کند که آن را یک انقلاب در طراحی موبایل هوشمند می خواند!

شارژ بی سیم سریع

شارژ بی سیم یک مورد جدید نیست. سالهاست که در محصولات نوکیا، شاهد حضور این قابلیت هستیم. سامسونگ به صورت قوی با ارایه گلکسی اس ۶ روی این قابلیت تمرکز کرد. در ادامه توسعه این قابلیت حال شاهد نزدیک شدن سرعت شارژ بی سیم به سرعت شارژ شارژرهای سریع سیمی هستیم که پیشرفت خوبی است. یکی از پیش نیازهای شارژ بی سیم، فلزی نبودن جنس بدنه دستگاه است. الجی با شیشه ای کردن پشت الجی جی ۶ این قابلیت را به پرچمدار خود افزوده است. سامسونگ نیز مدت هاست که این قابلیت را در پرچمدارهای خود دارد.

سونی، اچ تی سی و هواوی فعلا محصول پرچمداری با این قابلیت ندارند اما انتظار می رود که برای نسل های بعدی دستگاه های خود چنین قابلیتی را در نظر داشته باشند. اپل نیز شاید برای آیفون بعدی این قابلیت را به موبایل های خود اضافه کند.

طراحی بدون پورت!

یکی از احتمالاتی که درباره آیفون های نسل بعدی داده می شود، تکمیل قابلیت شارژ وایرلس تا حد قابل اعتماد است و بدین صورت حتی پورت لایتنینیگ نیز همانند جک ۳.۵ میلی متری صدا حذف شود و به یک موبایل بدون پورت فیزیکی برسیم!

دوربین دوتایی

دوربین دوتایی تغییر بزرگی است که در حال حاضر تقریبا رخ داده است. بازیگرهای بزرگی مثل سامسونگ، اچ تی سی و سونی هنوز به جرگه تولیدکننده های دوبین دوتایی نپیوسته اند. البته که اچ تی سی تا پیش از این در وان ام ۷ و ام ۸ از این فناوری استفاده کرده بود اما ناامید از آن سیستم، در وان ام ۹ و اچ تی سی ۱۰ دست از این قابلیت شست.

حال با تمرکز شرکت مطرحی مثل اپل، نگاه ها به این سو بیشتر متمرکز شده است. الجی، هواوی و اپل اصلی ترین شرکت هایی هستند که پرچمداری با این قابلیت دارند. هر کدام از این محصولات اما عملکرد ویژه خود را در بخش دوربین دوتایی دارند. الجی لنز فوق باز، اپل لنز تله و هواوی حسگر تصویر تک رنگ! این سیستم ها کاملا با هم متفاوت اند و هر کدام برتری های خاص خود را دارند. با شایعات پیرامون گلکسی نوت ۸ همراه با دو دوربین، می توان گفت که اچ تی سی و سونی نیز بعید نیست که به این سو حرکت کنند.

اسکنر عینبیه چشم

اسکنر عینبیه چشم نیز موضوع جدیدی نیست. مایکروسافت با لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال آن را به دنیای موبایل آورد. سامسونگ در گلکسی نوت ۷ آن را اضافه کرد و حالا با اعتماد به نفس خیلی بالا، آن را در گلکسی اس ۸ نیز به کار خواهد برد. می گوییم اعتماد به نفس خیلی بالا از رو که حتی تصمیم به انجام پرداخت های موبایلی از این طریق را نیز گرفته است که تصمیم بزرگی است.

حسگر اثرانگشت زیر شیشه

اگر اسکنر عینبیه چشم به خوبی توسعه پیدا کند و محدودیت های حال حاضر را پشت بگذارد، بدون شک حسگر اثرانگشت را از روی موبایل های ما به خانه خود خواهد فرستاد! برخی معتقدند که حسگر اثرانگشت زیر شیشه می تواند پیشرفت بعدی بخش امنیت موبایل های ما باشد اما باید گفت که نظر ما حتی اگر حسگر اثرانگشت زیر شیشه نیز به کار برده شود، در دوران گذر به استفاده قطعی از اسکنر عینبیه چشم خواهد بود.

طراحی ماژولار

طراحی ماژولار یکی از ایده های بسیار جذاب دنیای موبایل بوده و هست. گوگل پروژه عظیم Ara را در دست کار داشت. الجی جی ۵ خود را ماژولار طراحی کرد و موتورولا موتو زد نیز با پشتیبانی از طراحی ماژولار ارایه شد. ماژولار بودن موبایل هوشمند چندین هدف دارد، یکی از این اهداف که شاید مهم ترین آن ها هم باشد، ارتقا موبایل با هزینه کم برای سال های آینده است. برای مثال شما بتوانید به صورت مشخص فقط دوربین موبایل خود را عوض کنید و یا چیپست جدیدتر را بخرید!

یکی دیگر از اهداف را می توان در اضافه کردن یک قابلیت دیگر به دستگاه دید. مثلا یک بلندگوی دیگر به دستگاه اضافه کنید، نمایشگر تگ رنک پشت آن قرار دهید و یا مثل آنچه در موتو زد دیدیم، پروژکتور به دستگاه اضافه کنیم. این ایده را بسیار دوست داریم.

پشتیبانی کامل از واقعیت مجازی

واقعیت مجازی بدون شک یکی از زمینه های برجسته در آینده صنعت سرگرمی خواهد بود. به گفته سونی VR بهش مهمی از آینده صنعت سرگرمی است اما نه سرگرمی در حال حرکت، بلکه سرگرمی در منزل. موبایل ها همه جا با ما هستند، در راه، در کوه، در اتاق، قبل از خواب و حتی گاها از سر اجبار در سرویس بهداشتی! اینجاست که اگر این موجود نافذ بتواند سرگرمی را به صورت واقعیت مجازی ارایه کند، موفق خواهد بود.

گوگل به شکل مشخصی با پلتفرم DayDream آماده سرو این محتوا برای شماست. اپل با ارایه مستقیم عینک های واقعیت مجازی در فروشگاه مجازی خود نیز چراغ سبز به آن نشان داده است. سامسونگ پیشرو این زمینه در دنیای اندورید است و همراه با ارایه گلکسی نوت ۴ از اولین هدست واقعیت مجازی خود پرده برداشت. این نشان می دهد که پشتیبانی کامل از واقعیت مجازی می تواند بخش مهمی از آینده صنعت موبایل باشد.

پرداخت موبایلی

پرداخت موبایلی در حال حاضر هم یک موضوع فراگیر در بازارهایی که زیرساخت لازم را دارند به شما می رود. در حقیقت بخشی از این حرکت بزرگ بعدی در صنعت موبایل به تحقق پیوسته و با گسترش آن در بازارهای مختلف، موبایلی ها به نوعی پا در کفش بانکی ها می کنند! با توجه به سود زیاد برقرار شدن سیستم های پرداخت موبایلی برای شرکت های موبایل، به زودی شاهد راه اندازی گسترده آن خواهیم بود.

بین همه این گزینه های محتمل می توان گفت غریب الوقوع ترین آن ها دستگاه هایی با نمایشگر بدون حاشیه است. در حقیقت ملموس ترین تغییر بزرگ بعدی در صنعت موبایل می تواند نمایشگرهای کم حاشیه یا حتی بدون حاشیه باشد. اهمیت این تغییر شاید وقتی پررنگ تر می شود که در پررنگ ترین محل ارتباط ما با موبایل هایمان صورت می پذیرد. نظر شما چیست؟ تغییر بزرگ بعدی صنعت تلفن همراه چیست؟ چه باید باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
badel

خدایی نوکیا یکه تاز این فناوری ها بود،قابلیت شارژ بی سیم،حالت لمس بااستفاده از دستکش،دوربین پیشرفته در
Nokia 808 PureView،گوشی های مقاوم و…

MOAZEZ

تغییر بعدی تغییری هست که سونی پتنتشو چندروز پیش ثبت کرد و اونم شارژ شدن گوشی با هر وسیله که در اطرافمون هست توسط امواج رادیویی

mTAAHAAm

تغییر بعدی از مایکروسفت شروع می شه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)