حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نگاهی بر قابلیت های جدید رابط کاربری EMUI 5 هواوی

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، موبایل، هواوی

سیستم عامل اندروید خالصی که توسط گوگل ارائه می شود، قابلیت های جانبی بسیار زیادی ندارد. از این رو شرکت هایی مثل سامسونگ، هوواوی، سونی و … با دستکاری و تغییر پوسته این سیستم عامل تلاش می کنند تا قابلیت های بیشتر و کاربردی تری را به آن بیفزایند.

هوواوی با رونمایی از پرچمدار جدید خود یعنی Mate 9 توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. علاوه بر تمام قابلیت ها و ویژگی های سخت افزاری جالب توجه، این گوشی اولین دستگاه ساخت این شرکت است که از رابط کاربری EMUI 5 بهره می برد. در مراسم IFA امسال هوواوی اعلام کرده بود EMUI 5 بهبود یافته ترین نسخه از این رابط کاربری است و حالا با معرفی Mate 9 می توانیم به طور رسمی نگاهی به این رابط کاربری بیندازیم.

یک رابط کاربری بهبود یافته؟

بدون هیچ شکی، EMUI یکی از خاص ترین و رادیکال ترین رابط های کاربری اندروید است که هوواوی به صورت مستمر و شکوفا قابلیت های جدیدی را به آن اضافه می کند که شاید بسیاری از کاربران به آنها نیاز نداشته باشند. در EMUI 5 شاهد این مورد هستیم که رویه اضافه کردن قابلیت ها تغییر کرده ولی از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با نسخه های قبلی ندارد و بسیار شبیه به آنهاست، در حالی که می توانیم شاهد برخی تغییرات اساسی باشیم.

یکی از بزرگترین این تغییرات حضور منوی برنامه هاست، البته این مورد به صورت پیش فرض غیر فعال است، که برای فعال کردن آن کافی است گزینه مربوط به آن را در منوی تنظیمات تغییر دهید. به طور کلی، حتی اگر این مورد را نادیده بگیریم ،  می توان گفت که رابط قبلی(که شبیه آیفون هاست) هم تغییراتی را داشته و مرتب تر به نظر می رسد.

huawei-mate-9-emui-5-home-screen-app-drawer

البته، هنوز هم بخش هایی هست که شبیه نسخه قبلی این رابط است. به عنوان مثال هنوز هم می توان صفحه اصلی با قابلیت شخصی سازی، انیمیشن های تغییر صفحه و منوی تنظیمات را در این رابط یافت. تمامی برنامه های هوواوی همان فلسفه گذشته این شرکت را دارند که تمرکز اصلی آن بر روی طبیعت است. انیمیشن های این رابط بسیار ملایم و طبیعی هستند.انیمیشن های نسخه قبلی این رابط بسیار پرتحرک بودند. به عنوان مثال شاید یک انیمیشن زیبا برای صفحه قفل جذاب به نظر برسد.اما واقعیت این است که این جذابیت به دفعات اولیه محدود است و اگر شما روزانه ۲۰ بار گوشی خود را آنلاک کنید، این انیمیشن نه تنها جذاب به نظر نمی رسد بلکه اعصاب خردکن هم می شود.

همچنین EMUI 5 قابلیت جدیدی به نام miss-touch را معرفی کرده است. توصیف هوواوی از این قابلیت به این صورت است که: گاهی اوقات ممکن است شما به اشتباه صفحه نمایش گوشی خود را لمس کنید. وظیفه قابلیت miss-touch این است که لمس های اشتباه و غیرعمدی را از لمس های عمدی تشخیص دهد. به نظر می رسد که این قابلیت بیشتر به خاطر صفحه نمایش خمیده نسخه پورشه Mate 9 طراحی شده باشد، به هرحال این ویژگی می تواند قابلیت بیسار مفیدی باشد.

huawei-mate-9-emui-5-app-drawer

نوگت، نوگت، نوگت

EMUI 5  بر پایه اندروید ۷ نوگت طراحی شده است، به همین دلیل بسیاری از قابلیت های اصلی و پایه اندروید ۷ را می توان در این نسخه دید. به عنوان مثال حالت چند پنجره ای ، جا به جایی سریع بین دو برنامه، و Google Now On Tap را می توان در این رابط مشاهده کرد. قابلیت چند پنجره ای بهبود هایی را به خود دیده است که به وسیله دو بار تپ بر روی صفحه نمایش و سوایپ از گوشه صفحه می توان وارد حالت چند پنجره شد، اما برخی از دیگر قابلیت ها نمی توان آن را بسیار کاربردی دانست.

در کنار تمام این ویژگی ها، هوواوی قابلیت quick settings shortcuts را از اندروید خالص حفظ کرده است، به خصوص که این مورد را نیز فراهم کرده است که با نگه داشتن انگشت روی شورتکات ها به منوی اصلی این شورتکارت ها در صفحه تنظیمات هدایت شوید. این مثال نشان دهنده این مورد است که مهندسان هوواوی برخلاف نسخه های قبلی به جای اینکه قابلیت ها را از نو بسازند فقط آنها را بهبود داده اند.

huawei-mate-9-emui-5-split-screen-quick-settings

تغییرات پایه و بنیادی

شاید از لحاظ ظاهری نتوان تغییرات زیادی را در EMUI 5  مشاهده کرد اما بیشتر تغییرات این نسخه در پایه این رابط اتفاق افتاده است.به وسیله یادگیری ماشینی، این رابط نحوه استفاده شما را از دستگاه یاد می گیرد تا با گذر زمان چیزی از سرعت دستگاه شما کم نشود و علاوه بر این دستگاه از منابع سخت افزاری کمتری استفاده کند. این الگوریتم نحوه استفاده شما از دستگاه را زیر نظر می گیرد تا در هر زمانی قدرت کافی و مناسب سخت افزاری را بر اساس برنامه ای که استفاده می کنید در اختیار شما قرار دهد. این الگوریتم با استفاده از سیستم های: مدیریت هوشمند CPU (که بر اساس بیشترین برنامه های مورد استفاده شما آماده می شود) ، سیستم جدید storage defragmentation (که در این نسخه از رابط توسط هوواوی باز طراحی شده و با تغییر از سیستم عادی فایل اندروید به F2FS که سایز کمتر و ایرادات کمتری دارد تهیه شده است.) و سیستم فشرده سازی اطلاعات رم و GPU که توسط API های Vulkan  حاصل شده است تغذیه می شود.

huawei-mate-9-emui-5-settings-menu-navigation

دیگر مشخصات این رابط کاربری

طی جلسات مختلفی که در چین داشتیم، می توانیم بگوییم که این اولین نسخه از رابط کاربری هوواوی است که بخش های مختلف کمپانی کنار هم جمع شده اند تا آن را طراحی کنند. در سال های گذشته، بیشتر بخش های این رابط کاربری در چین توسعه می یافت و به بازار های جهانی راه پیدا می کرد، اما این رویه دیگر ادامه نخواهد داشت. امسال هوواوی گروه های مختلفی را از نقاط مختلف مانند سن فرانسیسکو، لندن، هند، پاریس و مسکو گرد هم آورده تا رابط کاربری اش با سلایق مختلف سازگار باشد.

آپدیت EMUI 5  برای دستگاه های مختلفی از قبیل Mate 8، P9 و P9 Plus برنامه ریزی شده است. این آپدیت برای گوشی های ذکر شده طی این سال ارائه خواهد شد. همچنین می توان انتظار این آپدیت را برای گوشی honor 8 و دیگر گوشی های سری honor  را طی نیمه دوم سال ۲۰۱۷ داشت. در کنار برخی از محدودیت های سخت افزاری(مانند لنز دوگانه دوربین) بسیاری از دستگاه ها نسخه کامل EMUI 5  را دریافت خواهند کرد. اما برخی دستگاه ها نسخه آپدیت شده ای از EMUI 4.1 را دریافت خواهند کرد که برخی از قابلیت های EMUI 5 را به ارث خواهتد برد. از جمله این دستگاه ها می توان به P8 و P8 lite اشاره کرد که از EMUI 5 بی بهره خواهند ماند اما نسخه آپدیت شده EMUI 4.1 را دریافت خواهند کرد.

huawei-mate-9-emui-5-floating-navigation-app-twin

قضاوت اولیه ما درباره EMUI 5

هوواوی با استفاده از اندروید به عنوان پایه راه عالی را طی کرده است. البته این شرکت در قسمت هایی از کار احساس کرده است که اندروید خالص مشکلاتی را داشته است، پس با اضافه کردن قابلیت های خاص و جذاب تلاش کرده است که رابط خود را هر چه بیشتر بهبود دهد تا به اصول و اندیشه های شرکت خود پایبند بماند. در سال های گذشته این شرکت اندروید را از پایه و اساس تغییر می داد اما پس از کار با گوگل بر روی Nexus 6P رویه این شرکت تغییر کرد و نتیجه این کار را می توان در EMUI 5 مشاهده کرد.

به نظر می رسد گه هوواوی تصمیم گرفته است به جای تغییرات بنیادی، هسته اصلی سیستم عامل را حفظ کرده و فقط قابلیت های بیشتری را به آن اضافه کند. این شرکت علاوه بر قابلیت های جدید، طراحی خاص خود را نیز به اندروید اضافه کرده است. گرچه ظاهر این رابط شبیه به نسخه های قبلی است، اما هوواوی قدم برزگی را در جهت بهبود رابط خود برداشته است.

[button type=”default” color=”” target=”http://www.androidauthority.com/whats-new-emui-5-726304/” link=””]androidauthority[/button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Rastin

سلام من گوشیم p8 lite ایا ایموشن ۴٫۱ برای این گوشی امده اگر نه کی میاد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیر شایگان اصل