حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا سرعت مرورگر کروم در ویندوز ۱۰ از مرورگر مایکروسافت بیشتر است؟

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | Windows، اخبار، گوگل، مایکروسافت

گوگل فاش ساخت برای این که مرورگر کروم (Chrome) بتواند صفحات اینترنتی را سریع‌تر باز کند از فن‌آوری موسوم به PGO که ابداع مایکروسافت بوده بهره گرفته است.

سرعت یکی از ویژگی‌هایی است که مرورگر کروم را برای کاربران ویندوز جذاب کرده است و به همین دلیل در مقام رقابت با مرورگر مایکروسافت در ویندوز ۱۰ با نام اج (Edge) قرار گرفته است.

گوگل در تازه‌ترین تلاش خود برای سرعت‌بخشی به مرورگر کروم به اجرای فن‌آوری مایکروسافت با نام پی جی او (PGO) که مخفف عبارت Profile Guided Optimization هست روی آورده تا با حذف مرحله بارگذاری تب (tab) جدید ۱۴٫۸ درصد در بارگذاری تب، ۵٫۹  درصد در بارگذاری صفحه ۱۶٫۸ درصد در شروع به کار صفحه (start-up) افزایش سرعت حاصل شود.

بهبودهای سرعت مبتنی بر فن‌آوی پ جی او (PGO) در نسخه ۶۴ بیتی (۶۴-bit) مرورگر کروم از زمان راه‌اندازی نسخه شماره ۵۳ به دست آمده است که پیرو آن شرکت گوگل در پایان ماه اوت این نسخه را منتشر کرد. اکنون و در این هفته شاهد انتشار نسخه شمار ۵۴ برای مرورگر کروم ۳۲ بیتی (۳۲-bit) هستیم.

فن‌آوری پی جی او (PGO) روشی است برای بهینه‌سازی مؤلفه‌ها (compilers) با شناسایی این که کدام تابع‌های برنامه کمابیش به کرات در خلال زمان اجرا (runtime) عملی‌تر است.

توسعه دهندگان می‌توانند نسخه ویژه‌ای از یک نرم‌افزار را ایجاد کنند و آن را تحت سناریوهای معمول کاربری تعاملی در صفحات به اجرا درآورند. نتایج کار نشان می‌دهد که چه گونه نرم‌افزار بهینه‌سازی می‌شود. ابزار این کار عبارت از Microsoft Visual Studio است که از فن‌آوری پی جی او (PGO) پشتیبانی می‌کند چون به زبان Microsoft Visual C/C++ 2005 نوشته می‌شود.

مشخص نیست که آیا این نخستین بار است که گوگل از این ابزار برای بهبود مرورگر کروم در محیط ویندوز استفاده می‌برد یا قبلا هم این کار را کرده است اما بخش تحقیقات این شرکت اظهار می‌کند که استفاده از ابزار Microsoft Visual Studio می‌تواند برای اجرای نرم‌افزاری به بزرگی مرورگر کروم سودمند باشد چراکه در کد مبدا (source code) خود واجد بیش از یک میلیون تابع است.

فرآیند بهینه‌سازی گوگل قویا بر روند ساخت مرورگر کروم متمرکز است چون از نسخه ویژه‌ای از این مرورگر برای ردگیری میزان استفاده از تابع بهره می‌گیرد.

googlechrome55vtests770x477

سباستین مرچند، از کارشناسان شرکت گوگل، در این خصوص می‌گوید: «فن‌آوری پی جی او (PGO) باعث بهینه‌سازی تابع‌های با کارکرد بالای سرعت می‌شود که در پاره‌ای موارد افزایش اندازه مضاعف آن تابع‌ها را به دنبال دارد. برای ایجاد توازن در این افزایش، فن‌آوری پی جی او (PGO) نیز موجب بهینه‌سازی تابع‌های کمتر استفاده شده در اندازه کوچک‌تر می‌شود؛ هرچند واجد کد پایین‌تری باشد. چنین مبادله‌هایی در مراحل اجرایی بالاتر و اثرات کلی کد خودشان را نشان می‌دهند.»

شرکت گوگل همچنین در حال کار برای اصلاح قدرت مرورگر کروم و میزان استفاده حافظه در این نرم‌افزار است. کروم شماره ۵۵ که در ماه دسامبر منتشر می‌شود دارای موتور جاوا اسکریپ وی ۸ (V8 JavaScript) است که به تازگی بهینه شده است و در اوایل کار نشان داده است که می‌تواند در کاهش میزان اشغال حافظه نقش حایز اهمیتی داشته باشد.

به گفته مرچند، بهینه‌سازی‌های حافظه مبتنی بر فن‌آوری پی جی او (PGO) نیز به اجرای اصلاحات کلی در مرورگر کروم کمک می‌کند. این کار با جداسازی تابع‌های کمتر استفاده شده از تابع‌های به کرات استفاده شده امکان‌پذیر است.

مرچند گفت: «این یافته‌ها در زمان استفاده از کش سی پی یو (CPU) و با جلوگیری از کد کمتر استفاده شده و افزایش اجرای نرم‌افزار در زمان کار خودشان را نشان می‌دهند.»

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.zdnet.com/article/chrome-on-windows-10-google-gains-15-percent-speed-boost-using-microsoft-tech/”]zdnet[/button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
grimm

جالب اینجاست که گوگل داره بیشترین استفاده رو از فناوری های مایکروسافت می کنه بعد همش تو فکر کارشکنی و تقلب
فقط کافیه برید سیستم عامل کروم یا اندرومیدا رو ببینید تا متوجه بشید چقدر از تکنولوژی های مایکروسافت استفاده کرده گوگل بدبخت بیشتر در آمدش از تبلیغات و اینترنت و فروش اطلاعات کاربرای اندروید چون اندروید که رایگانه درآمدی برای گوگل نداره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار