حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کشف مغز دایناسوری که جد پرندگان و خزندگان امروزی بوده است

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، محیط زیست

توده‌ای که در این تصویر می‌بینید شاید شباهت زیادی به چیزی مفهوم و گویا نداشته باشد اما از منظر دیرین‌شناسی بسیار حایز اهمیت است.

دانشمندان می‌گویند که موفق به کشف نمونه‌ای از مغز نخستین دایناسور جهان موسوم به «ایگوانادونتید» در قالب بافت سنگواره‌ای شده‌اند. گروهی از دانشمندان برای شناسایی رگ‌های خونی معدنی، کلاژن، غشاها و احتمالا کورتکس مغز در بقایای این هیولایی که کمابیش ۱۳۳ میلیون سال پیش زیست می‌کرده است از روبش (اسکن) میکروسکوپ الکترونی بهره بگیرند.

یافته‌ها می‌گویند که مغز این دایناسور شباهت‌های بسیاری با مغز پرندگان و خزندگان امروزی دارد. این مغز به جای این که دارای حفره‌های جمجمه‌ای باشد، پر از شکاف‌هایی برای جاگیری رگ‌های خونی و سینوس‌ها بوده است.

پژوهشگران همچنین در تلاش‌اند تا به مدد فن‌آوری روز سیر تکاملی این دایناسور را دریابند. همچنانی که گروه دانشمندان هم‌اکنون سی تی اسکن را دست‌افزار خویش برای انجام بررسی‌ها کرده‌اند، امیدهایی نیز هست تا در آینده با کمک اسکن‌های سه بعدی مغز «ایگوانادونتید» را با جانواران امروزی مقایسه کنند.

دانشمندان با بیان این که انتظار نمی‌رود در آینده نیز چنین کشفیاتی رخ دهد، بر این باورند که از خوش اقبالی آنها است که مغز این دایناسور در آبی با میزان اسیدی بالا (احتمالا در مایعی شبیه به باتلاق یا مرداب) دوام آورده است و چه بسا به این شیوه کل بدن این جانور مدفون شده باشد.

به هر حال، این کشف ممکن است دیگر دیرینه‌شناسان را وادارد تا برای جلوگیری از نابودی سنگوارهای موجود و در دسترس به این روش عمل کنند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/10/29/scientists-find-dinosaur-brain-fossil/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار