حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رمزگشایی فایل هایی که توسط باج افزار جدید MarsJoke/Polyglot رمزنگاری شده اند

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، شبکه و امنیت

روابط عمومی شرکت (ایدکو )توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران؛هر روزی که می گذرد مدل های مختلف و ورژن های جدید باج افزارها بدون هیچ توقفی منتشر می شوند. سازندگان بدافزارها از این بابت مطمئن هستند که نرم افزارهای مخرب آن ها به راحتی همه گیر می شود و از ورود آن به سیستم های قربانیان هیچ واهمه ای ندارند به همین دلیل است سازمان های اجرای قانون توجه بیشتر و بیشتری به این مشکل و رفع آن دارند.

در واقع، نسخه های زیادی از باج افزار های از رده خارج وجود دارند که سازندگان دوباره شروع به تکرار آن ها می کنند و یا اینکه  آن ها را کپی می کنند. به عنوان مثال تروجان هایی که به تازگی با آن ها آشنا شدیم  همانند Trojan-cryptor، Polyglot، aka MarsJoke ، ورژن های دیگر باج افزار ننگین از کار افتاده ی  CTB-Locker هستند.

شما می توانید رد کامل CTB-Locker را در ظاهر باج افزار  Polyglot مشاهده کنید. رفتار Polyglot  هم دقیقا یادآور تروجان قدیمی CTB-Locker است. آن هم دقیقا مثل دیگر تروجان ها پس ضمینه ی دسکتاپ را به همان شیوه تغییر داده و مثل CTB-Locker اجازه می دهد که قربانیان ۵ تا از فایل هایشان را به عنوان اثبات کار باج افزار به صورت رایگان رمزگشایی کنند.

دستورالعمل Polyglot برای قربانیان هم دقیقا مثل CTB-Locker می باشد. متنی که دیده می شود به نظر می رسد که کپی پیست شده است. حتی پنجره ای که به صورت پاپ آپ نمایان می شود هم به شکل همان است.

استفاده از الگوریتم های رمزنگاری Polyglot هم با CTB-Locker یکسان است. البته جا دارد بگوییم که این الگوریتم ها نسبتا قوی هستند.

باج افزار Polyglot  عموما از طریق ایمیل های اسپم وارد می شود، گفته شده که ایمیل های شامل لینک های مخرب به سمت برخی اسناد مهم هدایت می شوند. البته، هیچ سندی وجود ندارد و فقط یک آرشیو با یک فایل اجرایی مخرب است که موجود است. هنگامی که برنامه مخرب نصب شد، Polyglot به سرور فرمان و کنترل، اطلاعات مربوط به کامپیوتر آلوده را ارسال و پس از آن برای دریافت باج اقدام می کند. در این مورد، Polyglot خواستار ۰٫۷ بیت کوین شده که معادل ۳۲۰$ است.

شاید تنها تفاوت بصری بین CTB-Locker و همزاد جدید آن این باشد که MarsJoke/Polyglot فایل های رمزنگاری شده را با پسوند اصلی خود رها می کند در حالی که CTB-Locker پسوند ها را تغییر می داد، که عموما به .ctbl یا  .ctb2تغییر داده می شد.

با وجود شباهت های آشکار بین Polyglot و CTB-Locker، آنها هر کدام دو گونه ی مجزا و متفاوت از نرم افزارهای مخرب هستند. آنها تقریبا هیچ کدی را به اشتراک نمی گذارند. کارشناسان ما فکر می کنند که با تقلید از CTB-Locker، سازندگان Polyglot راه جالب را انتخاب نکرده اند.

همانطور که ممکن است بدانید، هیچ راه شناخته شده ای برای رمزگشایی فایل های رمزنگاری شده توسط باج افزار CTB-Locker بدون پرداخت باج وجود نداشت. اما بازهم، در این بررسی هم Polyglot و CTB-Locker مثل هم نیستند. و خوشبختانه، سازندگان Polyglot دچار یک اشتباه بزرگ برای تولید کننده کلید شدند و به همین خاطر محققان کسپرسکی توانستند یک راه چاره برای این مشکل ایجاد کنند. لابراتور کسپرسکی ابزاری رایگان که می تواند تمام فایل های آسیب دیده را رمزگشایی کند، را منتشر ساخت.

برای رمزگشایی فایل های رمزنگاری شده توسط باج افزار Polyglot/MarsJoke، ابزاررایگان رمزگشای RannohDecryptor (ورژن ۱٫۹٫۳٫۰ یا جدیدتر) آن را از  اینجا دانلود و نصب کنید. این ابزار تمام فایل های شمارا بازیابی می کند.

حقیقتی که در مورد این نوع باج افزار گفته شد، نهایت شانس بود. سازندگان بدافزارها  به طور مداوم خود را آداپته می کنند و خلقیات خود را بهبود می دهند. به عنوان مثال، بعد از اینکه ما مشکل باج افزار CryptXXX را سه مرتبه حل کردیم، سازنده ی آن در نهایت الگوریتم رمزنگار آن را تغییر داد تا ابزار ما نتواند روی آن تاثیرگذار باشد. شاید سازندگان Polyglot هم در آینده همین کار را عملی کنند. شما نمی توانید از هر ابزار در دسترسی برای باج افزاری که با آن روبرو شده اید استفاده کنید. در واقع این ابزارها اختصاصی هستند.

بهترین راه برای در امان ماندن از باج افزارها، به دام انداختن آنها قبل از اینکه سیستم شما را آلوده سازند، می باشد و البته این کار با وجود آنتی ویروس های خوب و قوی امکان پذیر است. مثل  Kaspersky Internet Securityکه دقیقا همین کار را انجام می دهد.

راهی دیگر برای در امان ماندن که ما همیشه توصیه می کنیم، بک آپ گیری، جلوگیری از باز کردن فایل های پیوست مشکوک و کلیک نکردن بر روی لینک های مشکوک است که در واقع راه حل های جلوگیری از آسیب محسوب می شوند.

منبع: کسپرسکی آنلاین

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....