حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تیم کوک، پنجمین سال مدیریتش را در اپل جشن می‌گیرد؛ در پنج سال بعدی، آینده اپل چگونه رقم خواهد خورد؟

نوشته

7 سال قبل | 2 دیدگاه | مطالب ترنجی

حدود پنج سال پیش و در همین هفته، تیم کوک رسما به عنوان مدیرعامل جدید شرکت اپل بعد از فوت بنیان‌گذار اپل یعنی استیو جابز انتخاب شد. با فوت استیو جابز و به روی کار آمدن تیم کوک، بسیاری از این مورد نگرانی داشتند که اپل دیگر مانند آن شرکت رویایی سابق نخواهد بود. اما تیم کوک نیز موفقیت‌های زیادی را برای اپل به ارمغان آورده است که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اما از نگاه بسیاری، ۵ سال آینده دقیقا زمانی است که آینده اپل به دست مدیرعامل فعلی این شرکت رقم خواهد خورد. مانند همیشه، در ادامه با ترنجی همراه شوید.

به گفته تحلیلگر  Asymco یعنی Horace Dediu، شرکت‌‌ هایی که توسط بنیان گذارانشان اداره و هدایت می‌شوند، پس از رفتن آن افراد دچار بحران می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که شرایط برای اپل بیشتر موفقیت‌ آمیز بوده است تا اینکه با شکست روبرو شود. تیم کوک شخص موفقی در زمینه فروش محصولات اپل بوده است و ارزش سهام این شرکت‌ را به بالاترین حد ممکن رسانده است، اما باید صبر کرد و دید که آیا تیم کوک واقعا مانند استیو جابز فرد نوآوری است یا خیر. از زمانی که تیم کوک، مدیریت اپل را بر عهده گرفت، سهام این شرکت تا سال گذشته تا حدود ۱۰۵ درصد افزایش داشت که مورد چشمگیری است، هرچند که از سال گذشته، این میزان ۳ درصد کاهش یافته است. همین جاست که از نظر بسیاری، میراث تیم کوک در شرایط خاصی قرار گرفته است.

aapl-vs-sp500-5yr

به گفته Walter Piecyk، افراد زیادی منتظر عرضه یک محصول کاملا تازه از یک شاخه جدید از سوی اپل هستند تا وضعیت شرکت به سوی رشد حرکت کند، اما احتمالا می‌دانید که این شرکت درحال حاضر هیچ رشدی ندارد. اما درحالی که بسیاری از اپل چیزهای زیادی می‌خواهند، تیم کوک با نگه داشتن ارزش آیفون‌‌های این شرکت، بیشتر از آن چیزی که باید انجام می‌داده به ارمغان آورده است. در حقیقت این توانایی تیم کوک است که محصولات این شرکت را به صورت جهانی برای علاقه‌مندان عرضه کرده است. از نظر بسیاری، یکی از مهمترین کارهای انجام شده توسط تیم کوک، شناساندن محصولات اپل به تمامی مردم جهان بوده است که یک امتیاز مثبت برای وی دارد! اما با وجود بازاریابی درست و موفقیت اپل در این زمینه، نوآوری چیزی است که به نظر می‌رسد تیم کوک آن‌ چنان در طی پنج سال گذشته به ثمر نرسانده است، اما به نظر می‌رسد که این دقیقا همان جایی است که وی در پنج سال آینده برایش برنامه‌های ویژه‌ای دارد. فناوری واقعیت افزوده و خودروهای هوشمند دو مورد از مواردی هستند که انتظارات بسیاری را بالا برده اند. شاید همینجا بد نباشد بگوییم که واقعیت افزوده با واقعیت مجازی اندکی تفاوت دارد. واقعیت مجازی، شما را به یک دنیای محازی می‌برد اما واقعیت افزوده در حقیقت دنیای مجازی را وارد دنیای حقیقی می‌کند. البته در دوره مدیریت او، یک محصول کاملا تازه روانه بازار شد و آن چیزی نیست به جز ساعت هوشمند اپل یعنی اپل واچ.

apple-watchos-3-beta-hands-on-0009-720x720

درست است که پیش از این، ساعت‌ها هوشمند دیگری‌ هم وجود داشته است، اما براساس گفته‌های بسیاری، اپل واچ حد استاندارد کارایی و کیفیت را به حد بالاتری رسانده است. برخی می‌گویند که این محصول درحال، آن هیجان بلند مدتی که آیپد، آیفون و حتی مک‌بوک‌های این شرکت داشته اند را به ارمغان نیاورده است. دلیل این موضوع از نگاه برخی تحلیل‌ گران، آماده نبودن اکوسیستم برنامه‌های اپل واچ برای کاربران بوده است. اپل در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ حدود ۱٫۶ میلیون دستگاه اپل واچ به فروش رساند و ۴۷ درصد از کل بازار گجت‌های پوشیدنی را به دست گرفت، اما همانطور که گفتیم، این محصول چیزی نیست که برخی افراد انتظارش را می‌کشیدند. کاربران انتظار دارند که اپل واچ یک محصول مستقل از آیفون باشد، اما همانطور که در مطلب تجربه یک ساعت هوشمند مبتنی بر اندروید ور خواندید، حتی با وجود مستقل شدن این دستگاه، دقیقا مشخص نیست که کاربرد این دستگاه چه خواهد بود و برای همین، به نظر قرار نیست که شاهد جدا شدن ساعت‌های هوشمند از تلفن‌های هوشمند باشیم. به گفته Steve Milunovich، با وجود اینکه سخت افزار این محصول ما را به سوی خود جلب نکرده است (که در حقیقت منبع اصلی درآمد شرکت‌هاست)، اما از نظر من، تکنولوژی هنوز به جایی نرسیده است که ساعت هوشمند به صورت مستقل از آیفون‌های اپل کار کند.

apple pay

اما اجازه دهید از جو اپل واچ و تمامی عیوب آن خارج شویم و وارد قسمت بعد شویم. درطی سال‌های اخیر، اپل در زمینه ارائه سرویس‌های خود موفقیت زیادی را کسب کرده است که استفاده از محصولات این شرکت‌ را برای کاربران لذت بخش تر کرده است. همگی با سیستم ابری iCloud و البته برنامه iTunes آشنایی دارید، اما تیم کوک در دوره مدیریت خود، سرویس تازه Apple Pay را نیز معرفی کرد. سرویس Apple Pay روز به روز درحال رشد است و رشد ۱۹ درصدی آن در سه ماهه قبل این مورد را تایید می‌‌کند. البته در این میان، برخی سرویس‌ها موفقیت کمتری داشته اند. برای مثال، اپل در سال ۲۰۱۴، شرکت بیتس را خریداری کرد که منجر به تولد یک سرویس کاملا تازه به نام Apple Music شد که درحقیقت قرار بود که تجربه تازه‌ای را برای کاربران در زمینه موسیقی به ارمغان بیاورد، اما متاسفانه تا به امروز، این سرویس چندان موفقیت خاصی در زمینه جلب کاربران تازه به سوی خود نداشته است.

apple-store-china

یکی دیگر از اقدامات اخیر تیم کوک درطی سال‌‌های گذشته، وارد شدن به بازارهای کاملا تازه بوده است. تعداد فروشگاه‌های موجود در کشور چین از چهار به ۴۱ فروشگاه رسیده است که نشان می‌دهد اپل برای این کشور برنامه‌های زیادی دارد. تیم کوک اخیرا چند سفر به کشور هند برای مذاکره درباره عرضه محصولاتش به این شرکت داشته است. وی همچنین با شرکت‌های مختلفی مانند IBM، Cisco و SAP همکاری داشته است که در حقیقت برای بهتر ساختن محصولات برای کاربران و البته ورود به عرصه‌های کاملا نوظهور است.

اپل حالا به یک شرکت تازه و متفاوت تبدیل شده است؛ متفاوت‌ تر از چیزی که در پنج سال گذشته شاهدش بودید. اپل با FBI در زمینه امینت مذاکره داشته است ، محصولاتش را به چین و هند عرضه کرده و در همین میان، سهام داران خواستار سود سهام بیشتری هستند؛ چیزی که استیو جابز در دوره مدیریتش با آن‌ ها مواجه نشده بود.

Milunovich

iPhone 6S review (22)-970-80

یکی از مواردی که بسیاری با دقت فراوان در حال دنبال کردن هستند، هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ای است که اپل پرداخت می‌کند. براساس گفته‌های تحلیل‌گران، اپل در سال جاری، این هزینه را به ۱۰٫۵ میلیارد دلار افزایش داده است. این همه هزینه برای توسعه و تحقیق حتما مربوط به نوآوری‌هایی است که تیم کوک تا به امروز ارائه داده است. همانطور که Piecyk می‌گوید، شما باید محصولات تازه‌ای را به بازار عرضه کنید، اما باید شفاف سازی کنید که دقیقا وظیفه آن دستگاه چیست. حال که صحبت از نوآوری شد، بد نیست اشاره‌ای به آیفون نیز داشته باشیم. آیفون‌های این شرکت هرساله درحال بروزرسانی هستند و حتی با وجود افزوده شدن برخی ویژگی‌های جدید مانند لمس سه بعدی، کاربران همچنان به دنبال تغییرات اساسی تری هستند. تلفن‌های هوشمند تبدیل شونده به تبلت و حتی ساعت تنها یک ایده جالب برای تغییر است. به گفته Squawk Alley، تیم کوک شخصی است که توانایی ساختن یک شرکت عظیم و بزرگ را دارد، اما او یک فرد رویابین نیست.

اگر شخصا از من بپرسید، می‌گویم که تلفن‌های هوشمند نوآوری‌های خودشان را داشته و دارند. چیزی که کاربران می‌خواهند نوآوری نیست، بلکه تغییر اساسی در تجربه تلفن هوشمند است.

مترجم مطلب!

Apple Car

همانطور که می‌دانید، اپل شرکتی است که فعالیت‌هایش را به صورت کاملا مخفیانه انجام می‌دهد. اخیرا تیم کوک اشاره زیادی به فناوری واقعیت افزوده که توسط تلفن‌های هوشمند شکل می‌گیرد داشته است. درحال حاضر اپل ۱۲۸ کارگر در زمینه فناوری واقعیت افزوده دارد که حدود ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به گفته Dediu، فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، می‌تواند در زمینه رشد آیفون و حرکت به جلوی این محصول تاثیر جدی داشته باشد. درکل این مورد مطمئنا خبر از عرضه محصولی با این فناوری را در آینده می‌دهد. اما اگر قرار باشد به بزرگ‌ترین پروژه اپل اشاره کنیم، احتمالا باید نام پروژه تایتان اپل را بیاوریم. پروژه تایتان در اصل مربوط به خودروی هوشمند جدید اپل می‌شود که تیم کوک درباره آن صحبت خاصی به صورت عمومی نداشته است. البته موانعی درسر راه اپل برای تولید چنین محصولی وجود دارد که باعث می‌شود عرضه چنین محصولی کمی به تعویق بیفتد. اما در هر صورت به نظر می‌رسد که مهندسین اپل در بخش سخت افزار و نرم افزار شدیدا درحال تلاش برای ساخت یک خودروی هوشمند کاملا موقعیت ‌یابی شده هستند.

tim cook

درکل این‌ها مواردی بودند که تیم کوک در طی پنج سال گذشته انجام داده بود. درحقیقت تیم کوک در این مدت درحال آماده سازی اولین میراث خود بوده است و به نظر می‌رسد که در پنج سال آینده، این مورد به شکل کاملا ویژه‌ای تغییر داشته باشد. اپل یک شرکت درحال رشد است و شاید در طی پنج و حتی ده سال آینده، همگی آیفون‌های این شرکت را به عنوان منبع اصلی سود این شرکت فراموش کنند.

نظر شما چیست؟ شما درباره عملکرد تیم کوک چه فکر می‌کنید؟

[su_button url=”http://www.cnbc.com/2016/08/22/tim-cooks-next-five-years-as-apple-ceo-will-be-different-from-his-first.html” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]CNBC[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohsenTR

به پای جابز نمیرسه اما پشتکارش خوبه

Mohammad

به نظرم تیم کوک تنهای چیزی که سرش میشه اعداد و ارقام سود و ضرر اصلا به صدای مشتری گوش نمیده و میتوینم اینو تو طرحی ایفون جدید ببینم امیدوارم رویشو عوض کنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسين میرنژاد
نویسنده و گرافیست وبسایت ترنجی - خوره تکنولوژیAparat.com/iDealTechs