حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پاسخ استیو جابز به این سوال که چرا اپل به مهندسانش حقوق بیشتری پرداخت نمی کند

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | ترنجی

پس از فوت استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل، بسیاری از افراد، حکایاتی از اواخر دوران مدیرعاملی وی در اپل را بیان کرده اند که جنبه هایی از شخصیت و یا رویکرد وی در اپل را نشان می دهد.

یکی از نقل قول ها پیرامون مدیرعامل فقید اپل، مربوط به اوان دل، مدیر و بنبانگذار فلیپ بورد است. با ترنجی در ادامه مطلب همراه باشید تا به این نقل قول پیرامون استیو جابز فقید از قول مدیر فلیپ بورد بپردازیم.

آخرین مورد از این اظهار نظرها و نقل قول ها، به اوان دل، بنیانگذار و مدیرعامل اپلیکیشن مطالعه خبری فلیپ بورد باز می گردد که بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در اپل کار می کرد. در یک سری از توییت ها، دل به یاد می آورد زمانی را که از استیو جابز این سوال را پرسیدند که چرا اپل، پاداش بهتری برای مهندسانش در نظر نمی گیرد.

استیو جابز به این سوال، واکنشی کلاسیک داد. وی گفت:

بخش مبهم این قضیه، اجتناب از رویارویی مستقیم است که به صورت ماهرانه و یا در بعضی از اوقات غیر ماهرانه، به سوال کننده این مسئله را یاداوری می کند که آن ها خوش شانس بوده اند که در اپل هستند، و تقصیر خودشان است اگر دستمزد بیشتری دریافت نکرده اند.

Steve_Jobs_20071-640x421

این پاسخ درواقع، تاکید قاطعی از خط و مشی استیو در دوران حکومتش در اپل بود. در حالی که تیم های بسیاری در قسمت های مختلف اپل وجود داشت، استیو سعی در نگه داشتن تیم های در رده بالا در همان رده می کرد و در کنار این، تیم های در رده پایین را هم به پیشرفت و رسیدن به سطح های بالای کاری در اپل تشویق می کرد. درواقع در نقل قول بالا از وی هم، او این گونه به همین نکته اشازه داشته که این مهندسان باید خود تلاش برای رفتن به جایگاه های بالاتر در اپل کنند و تقصیر خودشان است که دستمزد بیشتری نمی گیرند و برای گرفتن پاداش بیشتر باید تلاش کنند.

چنین چیزی، البته کمی بیشتر، در زمان ریاست استیو جابز و در زمانی که دل در اپل کار می کرد، در این شرکت حاکم بود. اپل همچون گوگل به صورت غیرقانونی، برروی پروژه ای کار می کردند که در آن، مطمئن شوند که آن ها نمی توانند، کارمندان یکدیگر را بربایند و استخدام کنند، که نتیجه این کار، سرکوب دستمزدها بود. دل از چکی که دادگاه در حل و فصل نهایی دعوی خود با اپل کشیده بود، یاد می کند که بابت هرسال کار در اپل، تنها ۱۰۰۰ دلار دریافت کرده بود.

دل همچنین به این نکته اشاره می کند که اگر مهندسان اپل، وارد خرید سهام اپل در بورس شوند، حقوق و دستمزد بالاتری را برای خود رقم خواهند زد. کاری که وی خلافش را انجام داد و ساده لوحانه، سهامش را فورا فروخت. او می گوید که من در سال ۲۰۰۴، اولین سهام ESPP ام را فروختم که در آن زمان برایم ۴۰۰۰ دلار به ثمر نشاند که با آن توانستم وام دانشجویی ام را پرداخت کنم. درواقع پول من به سرعت دوبرابر شد که تجربه بسیار شیرینی بود. وی ادامه می دهد مشکل کجاست؟! اگر آن سهام را نفروخته بودم و امروز مانده بود، امروز ارزشی برابر با ۵۰۰ هزار دلار داشت! او ادامه می دهد: اوه!

هرچند که من هنوز، عاشق نقل قول های استیو جابز هستم.

[su_button url=”http://www.cultofmac.com/404166/steve-jobs-response-to-why-apple-didnt-pay-its-engineers-more/” background=”#32a164″]cultofmac[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sajad hero25

دختر استیو جابز خودش توی مستند زندگی نامه اش که فیلمش اومده به صراحت گفته پدرم با وجود اینکه خیلی ادم ثروتمندی بود ولی خیلی خسیس بود و از جمله بالا هم میشه فهمید

Sajjad

ای دیکتاتور دوس داشتنی
بیشتر برین از این پستایی که این چن روزه رفتین…لطفا

Ali

پستهای اقای عامریان لایک داره.. خسته نباشید :rose:
استیو کلا ادم خسیسی بوده حتی توی کمک به خیریه..البته اینجا حق با جابزه.امریکایی های تنبل باید بیشتر تلاش کنن تا حقوق بیشتری بگیرن(یکی از شعارهاشون اینه که باکمترین کار بیشترین پول رو بگیریم مثل ایرانیا)

saleh rezaee

روش مدیریتی دیکتاتوری هم داشته مثل دیکته کردن به طرفداراش که چی رو بپسندن و چی رو نپسندن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین عامریان