حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با سریعترین زیر دریایی جهان که تنها به اندازه یک مولکول است آشنا شوید!

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

زیردریایی یک وسیلهٔ نقلیه شناور است که می‌تواند در زیر دریاها به چنان ژرفاهایی برسد که غواصان در رسیدن به آن عاجز باشند. حدود چهارصد سال از زمان اختراع اولین زیردریایی توسط یک مخترع آمریکایی به نام هالند می‌گذرد، و این ماشین‌های باور نکردنی، آنقدر پیشرفته شده اند که اکنون به زرادخانه‌ای از جنگ‌افزارها و موشک‌ها مجهز شده اند. این ماشین‌ها که بیشتر استفاده نظامی دارند پیشرفته‌تر هم شدند، درست از زمانی که به سوخت هسته‌ای مجهز گردیدند.

اما فکرش را بکنید اگر تکنولوژی این زیر دریایی‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شد چه قدر در صنایع مختلف می‌توانست به کشورها کمک کند، باید بگوییم اکنون می‌توانیم شاهد نمونه‌هایی از این زیر دریایی‌ها باشیم؛ زیر دریایی‌هایی آن هم در سطح مولکولی!

محققان چند روز قبل در یک مجله علمی به نام NanoLetters اعلام داشتند که توانسته‌اند زیر دریایی بسازند که تنها از یک مولکول تشکیل شده است!

این زیر دریایی با استفاده از  ۲۴۴ اتمی که در فرایند تولیدش استفاده شده می‌تواند به آسانی در مایعاتی با اندازه مولکولی مشابه حرکت کند، شاید برای این که بهتر این موضوع را درک کنید یک مثال کافی باشد جیمز تور، یکی از نویسندگان NanoLetters بیان می‌کند: حرکت این زیر دریایی در زیر آب درست همانند حرکت یک نفر دور تا دور یک زمین بسکتبال است در حالی که هر ۱۰۰۰ نفر تماشا چی آن ورزشگاه  به سمت او توپ بسکتبال پرتاب می‌کنند!

اما حرکت این زیر دریایی کوچک فقط در آب محدود نمی‌شود این زیر دریایی توانایی حرکت در بین محلول‌هایی را دارد که سطح ویسکوزیته بالایی دارند و قادر خواهد بود سرعت حرکت خود را در این محلول‌ها تا یک اینچ بر ثانیه‌ای نیز افزایش دهد!

به لطف موتور این زیر دریایی که از نور خورشید قدرت می‌گیرد، این زیر دریایی هنگام سرعت گرفتن آنچنان محلول را می‌شکافد که جریانی شبیه به تاژک‌های باکتری در پشت آن ایجاد می‌گردد. شاید این موضوع به ذهنتان برسد که زیر دریایی با این مقیاس کوچک چه کاربردی می‌تواند در صنایع نطامی داشته باشد، اما باید بگوییم دانشمندان به گونه‌ای دیگر در مورد این زیر دریایی فکر می‌کنند، آن‌ها که تا کنون راهی برای کنترل این نانو زیر دریایی‌ها پیدا نکرده‌اند، امیدوارند که به زودی بتوانند برای حمل برخی مواد پزشکی در مایعات جاری بدن،از این نانو زیر دریایی‌ها استفاده کنند.

[su_button url=”http://gizmodo.com/these-speedy-microscopic-submarines-are-powered-by-ligh-1743047919″ background=”#189d5c”]gizmodo[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hassan nazari
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....