حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۸۰ موردی که نشان دهنده‌ی غیرحرفه‌ای بودن شماست! [قسمت اول]

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

روزانه با افراد زیادی ارتباط داریم، این خود می‌تواند به این معنی باشد که روزانه باید از عنصر گفتار استفاده‌ زیادی کنیم. افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای را می‌توان توسط همین مورد جداسازی کرد. یکسری از عبارات و کلمات وجود دارند که اگر گفته نشوند بهترند؛ در مقابل برخی از جملات آنقدر گفتنی و دوست داشتنی هستند که هر چه بگوییم کم است! البته “موقعیت” را هم باید چاشنی کار قرار داد.

به هر حال افراد زیادی هستند که ناخودآگاه کلمات و حرف‌هایی به زبان می‌آورند که نه تنها خود معنی آن را در لحظه درک نمی‌کنند، موجب تغییر دید و برداشت غلط فرد مقابل هم می‌شوند. روزانه هزاران جلمه را به زبان می‌آوریم، از این همه تعداد، می‌خواهیم با ۸۰ مورد از جملات، اصطلاحات و کلماتی آشنا شویم که نشان دهنده حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای بودن شما هم هستند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

۱٫ هر چیزی همان قدر که هست، هست!

شاید از این مورد تعجب کنید اما برای روشن شدن می‌گوییم، عده‌ای می‌پرسند چرا؟، و برخی دیگر می‌پرسند چرا که نه؟! افراد غیرحرفه‌ای یا ناموفق ترجیح می‌دهند همان قدر که هستند بمانند و این شامل طرز فکرشان هم می‌شود. این افراد با این دید به هر فرد یا هر چیز نگاه می‌کنند که گویا هیچ قابلیت تغییر یا به قول خودمان آپگریدی وجود ندارد!

۲٫ به اندازه کافی حال خوبی ندارم

این مورد از آن دسته عباراتی است که تنها و تنها در موارد خاص باید به کار برده شود. همه ما بارها پیش آمده که حال خوبی نداشته باشیم و یا مشکلی برایمان رخ داده باشد. افراد واقعا ناموفق از این جمله در “از زیر کار در رفتن” استفاده می‌کنند.

۳٫ من در حال انجام دادن همان کاری که گفتی هستم! 

این مورد برای بازیکنان آهسته است! منظور چیست؟ فرض کنید با فردی قصد انجام کاری را دارید، به او وظیفه‌ای را اعمال می‌کنید و انتظار دارید آن را به بهترین نحو انجام دهد. اما پس از مدتی او همچنان در حال انجام دادن همان کار است و خستگی ناشی از تنبلی‌اش را به علت وظیفه‌ای که شما به اون واگذار کرده‌اید می‌داند! در واقع این شما هستید که موجب ناراحتی او شده اید.

۴٫ این به تو ربطی ندارد

واقعا بعضی از موارد هستند که باید به صورت خصوصی نگهداری شوند. اما اگر با افراد غیرحرفه‌ای و ناموفق زیادی سروکار داشته باشید، به احتمال زیاد موقعیت این جمله را با توجه به رفتارشان درک خواهید کرد!

۵٫ آن نظر من بود! 

نظرهای بسیار زیادی وجود دارند، بیشتر ایده‌ها و نظرها زیبا هستند اما به انجام رساندشان مهم‌تر است. افراد غیرحرفه‌ای این مورد را اصلا درک نمی‌کنند!

۶٫ قبل از اینکه شما بگویید، اجازه دهید من شروع کنم…

اگر واقعا حق با شماست و از درستی حرف‌‌های خود مطلع هستید، دیگر نیازی نیست برای اثبات آن‌ها تا این حد عجله کنید! البته در مواردی خاص واقعا این مورد ضروری است و یک لحظه دیر کردن، شاید عاقبتی جبران ناپذیر را برایتان رقم بزند. اما این مورد به صورت کلی به یک عادت برای افراد غیرحرفه‌ای بدل گشته است.

۷٫ آن کار من نبود!

در اینجا منظور شغل و مسئولیتی است که در اجرای آن مشکلی پیش آمده است. افراد غیرحرفه‌ای چه کار آن‌ها به درستی انجام نشود و چه کار دیگران، باز هم با بهانه‌های متفاوت، شانه خالی می‌کنند.

۸٫ متوجه‌ای منظورم چیست ؟ 

این بسیار خوب است که مطمئن شوید فرد مقابل از اینکه در رابطه با چه صحبت می‌کنید متوجه باشد. اما اگر فردی این مورد را در آخر هر جمله‌اش بیان می‌کند کمی غیرحرفه‌ای به نظر خواهد رسید.

۹٫ ببخشید، دیر کرده‌ام…

ما همگی به دنبال کارهای خود در حال دودن هستیم و وقت برای ما موردی با ارزش است. اما اگر فردی به صورت پیوسته از این بهانه برای قبول نکردن مسئولیت یا توجه نشان ندادن به شما استفاده کند مطمئنا برای شما ارزشی قائل نیست! یک فرد غیرحرفه‌ای دست به انجام چنین کاری خواهد زد.

۱۰٫ مشکلی نیست

این عبارت در مقابل جمله “قابلی ندارد” به کار می‌رود. شاید در نگاه اول کمی شبیه به هم باشند اما توجه داشته باشید که “مشکلی نیست” عبارتی غیرحرفه‌ای بوده و “قابلی ندارد” برای ادای احترام بکار می‌رود.

۱۱٫ ما برنامه‌های بزرگی چیده‌ایم! 

برنامه‌ریزی ها واقعا خوب و مهم هستند. اما چه چیزی مهم‌تر است؟ دستاوردها!

۱۲٫ آن‌ها هرگز اطلاع نمی‌دهند!

بعد از یک مصاحبه‌ی کاری، یک فرد ناموفق و غیرحرفه‌ای چنین موردی را به خودش گوشزد می‌کند!

۱۳٫ متوجه‌ام که باید بروی اما صبر کن تا یک مورد دیگر به تو بگویم…

تنها یک فرد غیرحرفه‌ای در یک بحث حق را به خود می‌دهد! این مورد موجب می‌شود تا احترام فرد مقابل به صورت کامل از یاد برود. همچنین هیج توجهی به جملات و وقت طرف مقابل نشان داده نمی‌شود.

۱۴٫ من نمی‌توانم ببخشم

اگر از بخشش دیگران امنتاع می‌ورزید، یادتان باشد که زمین گرد است! اگر بخشش را قبول ندارید، علاوه بر ناموفق بودن و غیرحرفه‌ای عمل کردن، چند برابر سختی فردی که باید او را می‌بخشیدید خواهید چشید!

۱۵٫ این که چیزی نیست! 

اگر در مقابل موفقیت دیگران این جمله را به زبان آوردید شک نکنید که حسادت ورزیده‌اید! یک فرد ناموفق چنین طرز تفکری دارد.

۱۶٫ اجازه دهید همه چیز قدم به قدم پیش برود

کاملا درست است که باید با لحظه به لحظه زندگی همراه شد و برای رسیدن به هدفی ارزشمند نتیجه کارهای جزئی‌تر را دید؛ اما مردم غیرحرفه‌ای از این مورد برای زیر بار مسئولیت جدید نرفتن استفاده می‌کنند.

۱۷٫ بسیار سخت است! 

شاید این عبارت را به وفور شنیده باشید؛ “خیلی سخته…” این عبارت را فقط افراد کم حوصله و غیرحرفه‌ای به کار می‌برند.

۱۸٫ این سیاست مربوط به ماست

این واقعا بدین معنیست که “اصلا به نظر شما توجهی نمی‌‎کنیم، ما اینکار را انجام می‌دهیم و شما دخالتی ندارید”. این مورد هم تنها به زبان افراد غیرحرفه‌ای و غیرقابل کنترل می‌چرخد!

۱۹٫ حدس بزن چه شنیده‌ام!

شما حدس می‌زنید این فرد غیرحرفه‌ای چه شنیده است ؟! چیزی نیست جز: شایعات بی‌اساس.

۲۰٫ من قبلا از این مورد اطلاع داشتم

مثل اینکه یک فرد غیر حرفه‌ای نمی‌تواند جلوی زبان خود را برای یادگیری چیزی جدید نگه دارد.

[su_button url=”http://www.inc.com/bill-murphy-jr/100-things-unprofessional-people-cant-stop-saying.html” target=”blank” background=”#159f84″]inc[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MJS.00824

الان تازه دارم فهمم که چقدر غیر حرفه ای ام. سپاسگذارم آقای رحیمی.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....