حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ناگفته‌هایی از جایزه نوبل

نوشته

8 سال قبل | 18 دیدگاه | ترنجی

نوبل ادبیات ۲۰۱۵ رو پنج‌شنبه برنده‌اش را می‌شناسد و همه دوست‌داران ادبیات می‌خواهند بدانند امسال آکادمی سوئدی این جایزه معتبر جهانی کدام نویسنده‌ را برگزیده است. در این میان شاید بد نباشد اطلاعاتی را که کمتر درباره این جایزه منتشر شده، مرور کنیم.

جایزه‌ نوبل ادبیات طی بیش از یک قرن برگزاری، همواره با جنجال‌های کوچک و بزرگ همراه بوده است.

ناگفته‌هایی از جایزه نوبل

بسیاری از کارشناسان و منتقدان ادبی معتقدند آکادمی نوبل به دلایل سیاسی و غیرادبی، نویسندگان بزرگی را از دریافت این جایزه محروم کرده که «مارسل پروست»، «جیمز جویس»، «ولادیمیر ناباکوف» و «خورخه لوئیس بورخس» سرشناس‌ترین آن‌ها هستند.

هرچند بزرگانی چون «لئو تولستوی»، «هنریک ایبسن»، «امیل زولا» و «مارک تواین» نیز به دلایلی که مغایر وصیت‌نامه بنیان‌گذار آکادمی نوبل بود، از کسب این افتخار بازماندند.

با این حال همچنان و همچنان، این که نوبل ادبیات به کدام نویسنده و از کدام کشور و زبان تعلق می‌گیرد حساس‌ترین خبر دنیای ادبیات است.

در این گزارش به چند نکته کمتر گفته‌شده درباره این جایزه مهم ادبی می‌پردازیم:

جایزه دادن به خودی‌ها

یکی از مشکلات خاصی که در نامزدی نویسندگان و فرآیند برگزیدن برنده نوبل ادبیات وجود دارد، عضو بودن برخی از نویسنده‌های کاندیداشده در آکادمی نوبل است.

جالب است بدانید تمام شش نویسنده سوئدی برنده نوبل ادبیات از اعضای آکادمی بوده‌اند: «سلما لاگرلوف» سال ۱۹۱۴ عضو آکادمی سوئدی بود و در سال ۱۹۰۹ موفق به کسب جایزه نوبل شد.

«ورنر فون هایدنشتام» برنده نوبل ۱۹۱۶ بود که بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۴۰ با آکادمی نوبل همکاری داشت. «اریک اکسل کارلفلدت» بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۳۱ عضو آکادمی نوبل بود و در سال ۱۹۳۱ جایزه نوبل را پس از مرگش دریافت کرد.

«پار لاگرکویست» از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۴ عضو آکادمی بود و در سال ۱۹۵۱ به عنوان برنده این جایزه برگزیده شد. «هری مارتینسون» و «ایونید جانسون» سال‌ها عضو آکادمی سوئدی نوبل بودند و در سال ۱۹۷۴ جایزه نوبل ادبیات را مشترکا دریافت کردند.

ناگفته‌هایی از جایزه نوبل

برندگانی با نام مستعار

در سال‌های طولانی برگزاری جایزه نوبل، بوده‌اند نویسندگانی که با نام مستعار قلم می‌زده و زمانی که موفق به کسب این افتخار شده‌اند همه از اسم و رسم کامل و واقعی‌شان خبردار شده‌اند. برای مثال نام کامل «سولی پرودوم»، رنه فرانسوا آرمان پرودوم است یا «آناتول فرانس» همان ژاک آناتول تیبو است. در زیر به چند نمونه دیگر اشاره می‌کنیم:

«ولادیسلاو ریمونت» رژمونت، «گراتزیا دلدا» گراتزیا مدسانی دلدا، «پرل باک» پرل والش سیدنستریکر، «گابریلا میسترال» لوسیلا گودوی آلکایاگا، «سنت ژون پرس» الکسیس لگر، «گیورگوس سفریس» گیورگوس سفریادیس، «پابلو نرودا» نفتالی ریکاردو ریس باسوآلتو، «اودیسویس الیتیس» اودیسیوس آله‌پودلیس و «مو یان» گوان مویه.

اسامی نامزدهای نوبل‌؛ این راز سربه‌مهر

شاید یکی از دلایل داغ شدن بازار حدس و گمان‌ها درباره نامزدها و برنده نهایی جایزه نوبل، قوانین سفت و سخت آکادمی نوبل در پنهان نگاه داشتن هرگونه اطلاعاتی در این زمینه است. اعضای آکادمی سوئدی نوبل تا ۵۰ سال بعد، حتی نام نویسنده‌هایی را هم که برای دریافت این جایزه معرفی شده‌اند فاش نمی‌کند.

با این وصف ما اسامی نامزدهای ۵۰ سال گذشته جایزه نوبل را در دست نداریم، اما با نگاهی به فهرستی که از سال‌های پیش از آن به دست آمده می‌توان به نویسندگانی اشاره کرد که تنها یک‌بار نامزد شده‌اند و در همان نوبت موفق به کسب نوبل شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت رسمی جایزه نوبل، «سولی پرودوم»، «رودولف اوکن»، «پائول هیسه»، «رابیندرانات تاگور»، «سینکلر لوییس»، «تئودور مومسن»، «لوییجی پیراندلو»، «پرل باک»، «برتراند راسل» و «ویلیام فاکنر» از جمله این چهره‌ها بودند که شانس یک‌بار در خانه‌شان را زد و همان یک‌بار کافی بود.

ناگفته‌هایی از جایزه نوبل

عدالت سوئدی؟!

«آلفرد نوبل» در وصیت‌نامه خود دیدگاهی بین‌المللی را مطرح کرد و به هیچ ملیت خاصی برای برگزیدن برنده نوبل اشاره نکرد. او بر این باور بود که ارزشمندترین فرد باید انتخاب شود، چه اهل اسکاندنیاوی باشد چه نباشد.

با این حال آکادمی سوئدی نوبل ادبیات را می‌توان برای برقرار نکردن عدالت طی سال‌های متمادی، مورد انتقاد قرار داد؛ چرا که آن‌ها تا سال‌ها جایزه را اغلب به نویسندگان اروپایی اعطا می‌کردند.

سال ۱۹۸۴ بود که دبیر دائمی آکادمی اعلام کرد از این پس بیشتر به نویسندگان غیراروپایی توجه می‌شود تا گستره‌ای جهانی برای جایزه نوبل تعریف شود.

نگاهی به تاریخچه‌ برندگان نوبل ادبیات نشان می‌دهد اعضای آکادمی سوییس توجه ویژه‌ای به کشورهای اروپایی نشان داده‌اند. از مجموع ۱۰۸ برنده‌ مهم‌ترین جایزه‌ ادبی جهان، تنها ۲۹ نویسنده غیراروپایی بوده‌اند!

علاوه ‌بر این، آمار نشان می‌دهد کشور سوئد بیش‌تر از تمام کشورهای قاره آسیا سابقه‌ کسب جایزه‌ نوبل را دارد. در زیر زبان‌های مختلف و تعداد جوایز نوبلی که به ۱۱۱ برنده طی سال‌های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۴ اعطا شده آمده است:
انگلیسی ۲۷، فرانسوی ۱۴، آلمانی ۱۳، اسپانیایی ۱۱، سوئدی ۷، ایتالیایی ۶، روسی ۵، لهستانی ۴، دانمارکی و نروژی ۳، چینی، یونانی و ژاپنی ۲ و زبان‌های بنگالی، چکی، فنلاندی‌، عبری، مجاری‌، صرب و کرواسی، ایسلندی‌، اوکیتانی، پرتغالی، ‌عربی‌ و ‌ترکی هر یک، یک سهم در دریافت این جایزه داشتند.

«رابیندرانات تاگور» برنده سال ۱۹۱۳ نوبل ادبیات به زبان‌های انگلیسی و بنگالی قلم می‌زد و «سموئل بکت» برنده نوبل ۱۹۶۹ به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی آثارش را به نگارش درآورده است.

«جوزف برادسکی» برنده جایزه سال ۱۹۸۷ هم شعرهایش را به روسی و آثار منثورش را به زبان انگلیسی می‌نوشت. نام این سه چهره ادبی به ترتیب زیر عنوان زبان‌های بنگالی‌، فرانسوی و روسی دسته‌بندی شده است.

روی مدال نوبل چه نوشته؟

 

ناگفته‌هایی از جایزه نوبل

مدالی که آکادمی سوئدی به برندگان بخش ادبیات اعطا می‌کند، به تصویر مرد جوانی منقش شده که زیر یک درخت برگ‌بو نشسته و مدهوش گوش سپردن به صدای چنگ و ترانه‌ای است که الهه هنر می‌نوازد و می‌خواند.

زیر این تصویر خطی به زبان لاتین نوشته شده که این‌گونه می‌توان آن را ترجمه کرد: «و آن‌ها که با تبحر نویافته خود زندگی روی زمین را بهبود می‌بخشند.»

این‌ها کلماتی است که در ششمین ترانه کتاب «انه‌اید» نقل شده است. بیت کامل آن این است: «شاعرانِ محبوب پروردگار را ببین، مردانی که کلماتی شایسته قلب فوبوس (آپولو،‌ خدای خورشید) را به زبان می‌رانند / و آن‌ها با تبحر نویافته خود زندگی روی زمین را بهبود می‌بخشند.»

نام چهره برنده نوبل هم زیر این تصویر و قطعه شعر حک می‌شود. طراحی این مدال توسط «اریک لیندبرگ» انجام شده است.

[button url=”http://www.bartarinha.ir/fa/news/252099/%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%A8%D9%84″ postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]bartarinha[/button]

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Rock

جایزه نوبل پزشکی و روانشناسی ۲۰۱۵ که به دو شهروند ژاپنی و چینی تعلق گرفت و جایزه نوبل فیزیک را هم مشترکا به متخصصانی از ژاپن و کانادا تعلق گرفت.

ژاپنی ها در عرصه تکنولوژی پیشرو هستند :heart: B-)

amir Narimnpour

خودتو جر دادی برا ژاپن
خدایی از این همه ذلت دارم عصبی میشم

fallen

Amir narimnpour
چی میگی تو؟؟
چی گفت مگه؟؟؟
این کامنت برات آشنا نیس آیا؟
هخخخخخخخ
راک از کشور مورد علاقش تعریف کرده به تو چه؟
کامنت دادنی اول یه سوزن به خودتون بزنید بعد بپرید به اینو اون…
مشکل شماها اینه که اصلا خودتونو نمیبینید و از خودتون خبر ندارید
شماها هم خودتونو برا سامسونگ کم جر ندادید…
.
.
.
حالا بپر به ما

amir Narimnpour

فالن
چه ربطی به سامسونگ داشت؟؟؟؟؟؟؟؟
اخه وقتی نمیدونی کی دستتو پیچ داده که بیای حرف بزنی؟؟؟
من تا حالا حرفی از سامسونگ زدم؟؟؟؟؟؟
تو خودت برو فازمتر بزن ببین فازت چیه
خبرم نداری الکی حرف نزن
والا حرصمون گرف انقد ژاپن ژاپن کرد
تو اون پست اینفوگرافی پیشرفت تکنولوژِی هم که شاهکار ایشون و معزز بود
که اقای معزز اومد گف ایرانی بودن ذلته
فهمیدی؟>؟؟؟
پ نمیدونی جون عزیزت حرف نزن

crackdown

fallen بیگ لایک :good:
با تمام احترام به سامسونگیای بدون تعصب
این حرفی که فالن زد عین حقیقت بود از اون روزای اول با ترنجی بودم یادم نرفته یه سری از طرافداران متعصب سامسونگی با اپل دوستا چیکارا نکردن بنده خداها خیلیاشون از این سایت رفتن
این واقعیت بود که گفتم امیدوارم ناراحت نشید :rose:

amir Narimnpour

راستی فالن
یه چیز دیگه
میدونی چرا اینو میگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اخه والا من سونی رو دوس دارم اما انقد سونی سونی کردن که خیلیا دیگه ا سونی حالشون بهم میخوره
خود منم دیگ هرجا هرکی چیزی میگه از سونی دیگ میخوام جلوش جبهه بگیرم در صورتی که خیلی از محصولاتش استفاده کردم
از گوشیاشم زد۱ و زد۲ رو داشتم و واقعا راضی بودم از زد۲
حالا نمیخوام بیان انقد ژاپن ژاپن کنن تا حالمون از ژاپن هم بعهم بخوره

Rock

amir Narimnpour

مث اینکه هوس کردی مث tom یه جری بخوری

fallen

Amir nari…
دستِ پیش میگیرید این جمله رو خیلی وقت پیش در وصف شماها گفتم تو همین سایت
اینقدر متعصبانه از سامسونگ حرف زدید و از برندای دیگه ایراد گرفتید که نسبت به این برند آلرژی پیدا کردم…

amir Narimnpour

فالن جان فقط میتونم بگم که مطمینا منو اشتباه گرفتی

fallen

Amir narimnpour
گفتی ذلت یاده یه قضیه افتادم هم به شما هم به کاربرای ترنجی بگم:
ذلت اونی نیس که راک گفته ذلتو الان بهت میگم بدونی چیه
۱ماه پیش تو فرودگاه استامبول ترکیه یکی از خانومهای هموطن عزیز بخاطر تأخیر زیاد شرکت هواپیمایی ترکیه اعتراض میکنه و پلیس اونجا به بدترین شکل باهاش برخورد میکنه و فیزیکی برخورد میکنه حالا ادامه أش چی میشه بماند از بیعرضه گی مسؤلین ان هم بماند
وقتی میام تو یه سری از این سایتهای شرکتهای آژانسهای هوایی که تور میبرن به ترکیه همین قضیه رو گفتم نظرم کلا پاک شد …و آمار درآوردم که به این شرکتهاکلی سود میدن که فقط تور ترکیه رو تبلیغ کنه و ذره ای غیرت نباشه….این هم بماندمیدونی جالب قضیه و ذلت این ماجرا کجاست؟
اونجاست من خودم یه آذری زبان ایرانی هستم و وطن پرست خودمو جر میدم برا کاربرای فارس زبان عزیزمون و اونها هم با کمال بیغیرتی
انگار نَ انگار که بابا بیا برو تور سوچی میخای هزار غلط کنی ولی بازم بخاری دیده نمیشه من آذری زبان ایرانی وطن پرست بهم برخورد ولی به مدیر و یه کاربرای اونا برنخورد…
ذلت یعنی این عزیزم اگه شد لطف کنید یکم از تعصبتون به اونا هم بدید در راه خدا ممنون

amir Narimnpour

حرفتونو به صورت ۱۰۰درصد قبول دارم

amir Narimnpour

به هر حال اینه دیپلماسیه عزتمنده اقای ر و ح ا ن ی
نوجوونای حجاج
قضیه منا
قضیه ابوطالبی
اینم از این
ومسایل دگر

riofarina

بالاترین جوایز نوبل تو رشته فیزیک همیشه آمریکا بوده، کافیه یه سرچ بکنید
مثلا تو ویکیپدیا میری بر اساس کشور و باز میکنی (سایت زیر)
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/فهرست_برندگان_جایزه_نوبل_فیزیک
۸۶ تا آمریکا
۲۳ آلمان
۲۱ بریتانیا
۱۳فرانسه
۱۰ روسیه
۱۰هلند
۶ ژاپن
…. بقیشو خودتون ببینید.

amir Narimnpour

دمت گرم بابت این لینک
بعضیا جر دادن ا بس ژاپن ژاپن کردن

fallen

Amir narimnpour
حالا شما بگذر از این پست و خودتو بیشتر از این … نده
ناراحت نشیا بخاطر خودت میگم
آخه نگرانت شدم تو این پست جوش بیاری
زیادم خودتو اذیت نکن اینقد از این پستا میادو میره…
برو یخچالو باز کن پارچو کلا بکش بالا
صبح بیدار شی همه چی درست شده

amir Narimnpour

بعله مشخصه کی جوش اورده
احتمالا اکانت دوم باشی

fallen

خیالت راحت مطمئن باش اکانت دوم نیستم
خواهشا ندانسته … به کاربرای سایت نچسبون عزیز
شک داشتی ایمیل بزن از آقا ص درا بپرس

fallen

خیالت راحت مطمئن باش اکانت دوم نیستم
خواهشا ندانسته به کاربرای سایت تهمت نزن عزیز
شک داشتی ایمیل بزن از آقا ص درا بپرس

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....