بحث واگذاری کمتر از نیمی از سهام پارس خودرو به رنو فرانسه در شرایطی بعد از توافق هستهای بار دیگر از سوی مسئولان این شرکت خودروساز ایرانی مطرح شده که همه منتظر حل مشکلات مالی گروه سایپا با انتصاب مدیرعامل جدید این شرکت بودند.
واگذاری سهام پارس خودرو به شرکت رنو موضوعی است که سال گذشته و در شرایطی که سایپا با مشکل حاد مالی روبرو شده بود، به طور جدی مطرح شد،اما در نهایت به نتیجه نرسید و بدون سرانجام مسکوت باقی ماند.
این مسئله در شرایط فعلی دوباره از سوی مدیران گروه سایپا و در رأس آنها آقامحمدی مدیرعامل شرکت پارس خودرو مطرح شده است. به گزارش وال استریت ژورنال، وی گفته است: مذاکراتی با رنو برای خرید کمتر از نیمی از سهام پارسخودرو و تأسیسات خودروسازی متعلق به سایپا در جریان است.
به گفته آقامحمدی، این گروه فرانسوی در حال مذاکره برای خرید کمتر از نیمی از سهام پارس خودرو هستند. وی توضیح داد: همچنین مذاکراتی برای خرید زیرساختها نظیر تاسیسات خودروسازی متعلق به شرکت مادر پارس خودرو یعنی گروه خودروسازی سایپا در حال انجام است.
در عین حال، سخنگوی رنو در پاریس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است. به این ترتیب گروه سایپا در حالی برای واگذاری شرکت پارس خودرو به فرانسویها پیش قدم شدهاند که خودروسازان ایرانی در همکاری با شرکتهای فرانسوی تجربه خوبی را کسب نکردهاند. کاهش تولیدات شرکت رنو در ایران در شرایط تحریم مؤید این مسئله است. در همین حال، کارشکنی و بدقولی فرانسویها در مذاکرات هستهای نیز از چشم کسی پوشیده نیست.
از سویی، توافق هستهای فضای تازهای را پیش روی خودروسازان ایرانی باز خواهد کرد و از این طریق امکان انتقال دانش فنی به داخل، افزایش تیراژ تولید و بهبود وضعیت مالی این شرکتها فراهم خواهد شد.
از همین رو به نظر میرسد واگذاری قدیمیترین شرکت خودروساز ایران راحتترین راه برای حل مشکل مالی این شرکت بوده که باید سعی شود، به جای آن از روش های نوین مالی و اقتصادی بهره گرفته شود، تا ضمن حفظ یک بنگاه بزرگ اقتصادی در کشور، مدیریت آن نیز در اختیار مدیران داخلی باشد و از توان علمی، فنی، مدیریتی و مالی کارشناسان کشور برای پیش بُرد اهداف آن شرکت بهره گرفت.
طرح دوباره موضوع واگذاری سهام پارس خودرو به شرکت فرانسوی رنو در این روزها تعجب دست اندرکاران صنعت خودرو را نیز به همراه داشته است، چرا که این مسئله در شرایطی دوباره زنده شده که مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، یک مدیر مالی محسوب میشود و نوروززاده رئیس سازمان گسترش، هدف از انتصاب وی را بهرهگیری از تجربیات مالی او در سایپا و حل مشکلات اقتصادی این گروه خودروسازی عنوان کرده بود.
به این ترتیب به نظر میرسد، در روزهایی که شاهد رفت و آمد شرکتهای خارجی برای سرمایهگذاری در ایران و تولید محصولات جدید در بازار پرعطش کشور هستیم، سخن گفتن از واگذاری سهام قدیمی ترین شرکت خودروساز ایرانی به یک شرکت فرانسوی، نتیجه تصمیمی شتابزده باشد که باید از آن حذر کرد.
[button url=”http://www.machinemag.ir/News.aspx?ID=6720″ postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]machinemag[/button]
نه آقا این چه تحلیل اشتباهی هست حدود ۴۰ ساله مدیریت این شرکت های خودرو ساز دست مدیران داخلی بوده و از توان علمی!!! ، فنی!!! ، مدیریتی!!! و مالی!!!!! کارشناسان!!!!!! کشور برای پیش بُرد اهداف آن شرکت به اندازه کافی بهره گرفته شده دیگه که الان اوضاعشون اینقدر افتضاح هست الان این بهترین کاره ۴۹ درصد سهام رو به رنو بفروشن رنو این آتوآشغالای اینارو میریزه بیرون تکنولوژی روز رو وارد کشور و کارخانه هاشون میکنه تا بشه دوتا ماشین به درد بخور تولید کنند تا کی ما باید پراید بسازیم یا پژو یا ماشین های ۲۰ ، ۳۰ سال پیش رو! این روند باعث میشه خودرو ساز های داخلی دیگه هم اصول کار رو یاد بگیرن و بعد از چند سال ۴تا ماشین درست درمون بسازن واسه این مردم مزلوم کشور خودمون . برید روند رشد شرکت های خودرو ساز کره ای رو مطالعه کنید ببینید اونا هم اشتباهاتی که ما ۴۰ ساله داریم انجام میدیم رو انجام دادن!
به نظره من هم این تحلیل کاملا اشتباه هستش ، اولا کارخانه مثل ساختمان نیست که با قدیمی شدم جزو میراث فرهنگی بشه و ارزشش بیشتر بشه بلکه براساس بهره وری و نوآوری اون هم در یک بازار آزاد نه مثل ایران ارزش پیدا میکنه و مورد دیگه اینکه پارس خودرو فکر نکنم از لامبورگینی بالاتر باشه که وقتی مشکل مالی و تکنولوژی پیدا کرد به آئودی فروخته شد که یکی ایتالیا هست و یکی آلمان و صاحبانش هم نگفتن حیفه و قدیمیه و نگهش داریم که ماله خودمون باشه و از همون زمان کیفیت طراحی و ساخت همراه با اصالت ایتالیایی به این کارخونه پا گذاشت و تولید روزانه ۱ خودرو الان به بیش از ۲۵۰۰ دستگاه در سال رسیده ، وقتشه که طرز تفکرمون رو عوض کنیم
کاش سهام کارخونه های ما دست ژاپنیها بود
مگه سهام این شرکت تو بورس نیست.خوب هر کی بخاد میخره دیگه.مگه تو بورس قانون داریم سهام رو فلانی بخره فلانی نخره.
ژاپن به بازار ایران رغبتی نداره .یه جورایی چون بیشتر تابع سیاستهای آمریکاست.
پاسخ های دوستان کاملا درسته، الان دیگه داریم نتیجه ۴۰ سال تولید ملی و مدیریت دولتی رو میبینیم. پژو رو هرگز با رنو مقایسه نکنید، پژو برندش براش اهمیت نداره و فقط دنبال سوده و بس.به هیچ عنوان هم کیفیت ماشینی که تحت برندش تولید میشه واسش مهم نیست. اما رنو سیستم کنترل کیفیت بسیار دقیقی داره و ماشینی رو که برند رنو روش میخوان بزنن رو تا از همخوانی کیفیتش با استاندارد هاشون مطمئن نشن اجازه خروجش از خط تولید رو نمیدن (این رو تندر سوار ها خوب میدونن) الان تندر تولیدی ایران از تندر تولیدی رومانی (کارخانه اصلی تولید تندر یا همون logan ) بیشتره و از اون مهم تر و جالب تر اینکه بر اساس گزارش ارزیابی کیفیت شرکت رنو،کیفیت موتوری که در ایران (موتوژن) ساخته میشه و روی تندر پارس خودرو نصب میشه بهتر از کیفیت موتور تندر ایران خودرو که بصورت کامل و مونتاژ شده وارد میشه هست.من که خیلی موافق فروش سهام به رنو هستم