حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقش ربات‌ها در علم پزشکی؛ با ربات داوینچی و سینا آشنا شوید

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

مدتی است که نقش ربات ها در علم پزشکی رشد چشمگیری داشته است زیرا که باعث کاهش دوره ی نقاهت و عفونت می‌شوند و زخم و خونریزی کم تری را به همراه خواهند داشت.از نمونه های بارز این ربات ها می‌توان به ربات های “داوینچی”(surgeon robot) و “سینا” اشاره کرد. در ادامه همراه باشید.

داوینچی، جراح موفق! ربات داوینچی جراحی را همراه با چند برش کوچک(که تلاش بسیاری از جراحان برای جلوگیری از عفونت و بهبودی سریع ترمی‌باشد) انجام می‌دهد. این سیستم یک تصویر بزرگ شده‌ی سه بعدی همراه با وضوح بالا را نشان می‌دهد و دارای تجهیزات کوچکی است که انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به مچ دست دارند. این ربات به جراح امکان جراحی با تصاویر پیشرفته و با وضوح بالا و قرارگیری ارگونومیک جراح را در پشت کنسول می‌دهد.

ربات جدیدی به نام ربات سینا توسط  محققان دانشگاه شریف و علوم پزشکی تهران ساخته شده است که قابلیت برابری با ربات داوینچی را داراست. این ربات به همراه یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می‌گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک، جراحی را هدایت و کنترل می‌کند. این ربات بیشتر برای جراحی های شکم،  بخصوص جراحی پروستات [که سومین سرطان کشنده ی کشور و از شایع ترین سرطان های کشور های غربی و پیشرفته می‌باشد] استفاده می‌شود.

da-vinci-robotic-surgery

تفاوت های ربات داوینچی و سینا چیست؟

۱_انتقال حس لامسه : نیرو هایی که جراح به بازو های رباتیک و ربات  به بدن بیمار وارد می‌کند، به کمک سنسور های  کوچکی در سر ربات اندازه گیری می‌شوند که در نتیجه جراح از فشار بیش از حد وارد شده به بافت های بدن بیمار آگاه می‌شود.

۲_پزشک در صورت بخیه زدن از راه دور می‌تواند از محکم بودن آن ها اطمینان پیدا کند.

۳_سینا از ابزار های متداول لاپاروسکپی(دستگاهی که با آن اندامهای شکم و لگن خاصره را می‌بینند) استفاده می‌کند که هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد؛ در صورتی که داوینچی در هر عمل جراحی سه تا چهار هزار دلار ابزار مصرفی دارد!

نکته ای که قابل توجه می‌باشد این است که تاکنون دو تست حیوانی با این ربات روی دو گوسفند انجام شده است که در این عمل طی سه شکاف پنج میلیمتری، کیسه صفرای گوسفند برداشته شد که این عمل موفقیت آمیز بوده است و اکنون موفق به اخذ پروانه برای تست بر روی انسان ها نشده است.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mammad Gherghi

اکنون موفق به اخذ پروانه برای تست بر روی انسان ها نشده است???
اشتباه تایپیه یا واقعاً نشده؟

mehrdadi

نشده دیگه.باهاش بز جراحی میکنن!
بز رو که نمیتواد جراحی کرد که، باید کشتش و خوردش! :mail:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....