حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی تاثیر والپیپر‌ مشکی رنگ در مصرف باتری صفحات AMOLED

همه میدانیم که صفحات AMOLED می‌توانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. اکنون قصد داریم در آزمایشی جالب تاثیر تصاویر پس زمینه مشکی رنگ را بر روی مصرف این نوع صفحات بررسی کنیم. با ما همراه باشید

مدتی پیش سایت فون آرنا مطلبی تحت عنوان والپیپر‌های مناسب صفحات AMOLED منتشر کرد. تصاویر مذکور یک نقطه اشتراک داشتند و آن هم این بود که عمدتا مشکی رنگ و تاریک بودند و دلیل آن هم تنها به‌خاطر کنتراست موثر صفحات AMOLED نبود. یک از واقعیت‌های این صفحات این است که در آن‌ها، پیکسل‌هایی که کاملا مشکی باشند، مصرف انرژی ندارند و به‌ همین دلیل است که قرار دادن یک والپیپر مشکی خالص بر روی صفحات AMOLED منجر به کاهش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش شارژدهی باتری می‌شود. اما سوال اینجاست که در پایان روز چه مقدار در مصرف صرفه جویی می‌شود؟ ابتدا باید بگوییم نه آن مقدار که شما انتظار دارید! و آزمایش زیر را با هم بررسی می‌کنیم.

آزمایش

برای بررسی اینکه با تغییر عکس پس زمینه‌ی صفحه به یک والپیپر مشکی چه‌مقدار در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود ۳ گوشی با صفحه‌ی AMOLED  مهیا شده‌اند. سامسونگ GALAXY S7 Edge، نکسوس ۶P و Oneplus 3. معمولا در حالت عادی صفحات اسمارت‌فون‌‌ها بالا و پایین روشنایی ۲۰۰ نیت در حال نوسان هستند که این موضوع زمانی که روشنایی اتوماتیک یا Auto brightness فعال باشد قطعیت کامل پیدا می‌کند. اما مقدار ۲۰۰ نیت عددی میانگین و  برای تست ما مقداری مناسب و منطقی است که در این تست نیز صفحات هر ۳ گوشی بر روی روشنایی ثابت ۲۰۰ نیت و در حال نمایش یک عکس سفید قرار داده شده‌اند و تمام برنامه‌های پس زمینه نیز بسته شده‌اند تا از عدم تاثیر این برنامه‌ها بر روی نتیجه تست اطمینان حاصل شود.

این تست شامل قرار دادن ۵۰ عکس به‌عنوان تصویر پس زمینه و بررسی تاثیر آن‌ها بر روی مصرف باتری است. مقدار میانگین(نمودار زرد رنگ) در تست این ۵۰ عکس مشخص می‌کند که در استفاده‌ی از یک تصویر پس‌زمینه‌ی معمولی چه مقدار انرژی در گوشی مصرف شده است. در کنار استفاده از والپیپر‌های معمولی، تست، با اعمال تصاویر کاملا مشکی و همچنین تصاویر سفید ادامه داشته و مقادیر مصرف برای مقایسه بر حسب میلی وات بر روی نمودار قرار گرفته‌اند.

wallpaper-power-effect-amoled-display

با توجه به نمودار می‌توان گفت که مصرف کدام گوشی با تغییر تصویر پس زمینه به یک عکس کاملا مشکی، چه مقدار کاهش یافته و با تقسیم نتایج بر حجم باتری این اسمارت‌فون‌ها می‌‌توان مقدار صرفه جویی مصرف انرژی را به دست آورد:

سامسونگ Galaxy S7 Edge: به ازای هر ساعت نمایش تصویر پس زمینه، ۱٫۲٪ در مصرف شارژ باتری صرفه‌جویی می‌شود. این مقدار، هنگامی که تصویر پس زمینه، از یک تصویر کاملا سفید به یک تصویر کاملا مشکلی تغییر یابد، در بهترین حالت ۳٫۲٪ از شارژ باتری ذخیره و در مصرف آن صرفه‌جویی می‌شود.

Oneplus 3: به ازای هر ساعت نمایش والپیپر، ۰٫۶٪ از شارژ باتری ذخیره می‌شود. و در بهترین حالت در شرایط تعویض تصویر از کاملا سفید به کاملا مشکی نیز این مقدار به ۴٫۵٪ از شارژ باتری می‌رسد.

Nexus 6P: به ازای هر ساعت نمایش تصویر پس زمینه، ۱٫۴٪ در مصرف شارژ باتری صرفه‌جویی می‌شود. و در بهترین حالت در تغییر والپیپر از کاملا سفید به کاملا مشکی نیز ۴٫۶٪ از شارژ باتری ذخیره می‌شود.

نتیجه گیری

مصرف کمتر انرژی صفحات AMOLED و صرفه جویی در این نوع صفحات یک موضوع بدیهی و غیر قابل انکار است و یکی از دلایل این امر که برخی افراد پای خود را فراتر گذاشته و از تم‌ها یا تصاویر رابط کاربری در رنگ‌های تیره یا مشکی بر روی این صفحات استفاده می‌کنند، نیز همین امر است. و همچنین دلیل استفاده از آپشن و تنظیمات جداگانه Dark Mode در گوشی Oneplus 3 نیز می‌تواند همین موضوع باشد. از طرفی دیگر دلیل استفاده از منو‌های مشکی و تیره رنگ در ساعت‌های هوشمند را نیز می‌توان مرتبط با این موضوع دانست و این‌که چگونه این اتفاق به آن‌ها کمک می‌کند تا ساعت های بیشتری را بر روی آن باتری کوچک و کم‌حجم خود دوام بیاورند.

black-header

اما آزمایش بالا نشان داد که تغییر دادن تصویر پس زمینه به یک عکس مشکی رنگ، آن قدر که باید و شاید در کاهش مصرف باتری تاثیر ندارد و این تغییر تنها منجر به افزایش تنها چند دقیقه SOT باتری گوشی می‌شود. که این موضوع می‌تواند در شرایطی که باتری گوشی شما از متوسط هم ضعیف‌تر باشد و شما همیشه صفحه‌ نمایش را در بالاترین مقدار روشنایی قرار می‌دهید، مفیدتر واقع شود و در کاهش مصرف انرژی به شما کمک کند. اما در صحبت از یک پرچمدار مجهز به یک صفحه‌ی AMOLED تفاوت بسیار اندک خواهد بود. با توجه به این آزمایش، دلیل آن را هم نمی‌توان کاملا به عدم توانایی ذخیره‌ی انرژی یا صرفه جویی بیشتر نسبت داد، بلکه موضوع دیگری نیز مطرح است و آن هم این است که ما اکثر مدت زمان استفاده از اسمارت‌فون را در اپلیکیشن‌ها سپری میکنیم و تمام این مدت به تصویر پس زمینه‌ی صفحه نمایش خیره نمی‌شویم!

نظر شما چیست؟ آیا این نتایج ناامید کننده بود؟ آیا انتظار نتایج بهتری را داشتید؟ به‌نظر شما راه‌های دیگر کاهش مصرف باتری در این نوع صفحات چیست؟

 

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.phonearena.com/news/Black-wallpaper-on-an-AMOLED-display-how-much-battery-does-it-save_id87425″]PhoneArena[/button]

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
viking_vp3

آزمایش خیلی خوبی بود
ممنون آقای کیانی
من اس ۷ دارم توی تعویض تم ها و والپیپرهای مختلف یه دست مشکی و سفید و رنگارنگ به همین نتیجه شما رسیدم عملا فرقی ندارند
با هر رنگی حال میکنی اون بنداز زمینه فرق خاصی تو باطری نداره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مازیار کیانی
An uncharted realm, with a lost gift soul deep down