حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی سونی اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ): مثل همیشه

از مهم ترین خصائل شرکت های بزرگ می توان به ارایه محصولات جدید و ارتقا یافته در قالب آشنا و همیشگی خود اشاره کرد. این کار را شرکتی مثل اپل به خوبی انجام می دهد و برای دیگر شرکت ها نیز یک راه ایمن به نظر می آید. شاید این موضوع را خیلی نپسندید اما حقیقت این است که عموم کاربران از تغییرات خیلی زیاد خوشحال نمی شوند. اگر به تیتر بررسی ما توجه کنید، با عنوان “مثل همیشه” از اکسپریا ایکس زد یاد کرده ایم اما دلیل چیست؟ حقیقتا وقتی اکسپریا ایکس زد را در دست می گیرید کاملا با حال و هوای یک دستگاه از برند سونی سر و کار دارید، یک دستگاه شیک، مدعی بر دوربین و عملکردی روان. در ادامه با ترنجی باشید تا چکیده تجربه خود را از اکسپریا ایکس زد با شما در میان بگذاریم

شرکت های بزرگ فناوری عموما پس از یک مدت تغییرات بزرگ و البته قابل درکی را اعمال می کنند. برای مثال شاید تغییر برندینگ سونی از خانواده اکسپریا زد، سی و ام به یک خانواده جامع مثل اکسپریا ایکس قابل درک باشد اما اینکه پس از این تغییر برند دوباره نام قبلی همراه با نام جدید شود، خیر! اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) نام پرچمدار جهانی نیمه دوم سال ۲۰۱۶ سونی است که در نگاه اول نام گذاری عجیبی دارد، شاید اگر سونی همچنان با خانواده مشهور اکسپریا زد (Xperia Z) به ارایه پرچمدار می پرداخت امسال شاهد رسیدن به عدد هفت در خانواده اکسپریا زد می بودیم و رقابت جالبی بین آیفون ۷، گلکسی اس ۷ و اکسپریا زد ۷ در می گرفت.

اکسپریا زد ۷

به هر روی این چیزی است که رخ داده و ما به عنوان دسته ای که نه زیاد به نام بلکه به عملکرد دستگاه نگاه می کنیم، از آن عبور کرده و با بررسی لیست مشخصات سخت افزاری سعی می کنیم تا بهتر با اکسپریا ایکس زد آشنا شویم.

مشخصات سخت افزار اکسپریا ایکس زد

xperia-xz-review-4

ابعاد ۱۴۶*۷۲*۸٫۱ میلی متر، وزن ۱۶۱ گرم، باتری ۲۹۰۰ میلی آمپر، جنس بدنه پلاستیک با قاب پشتی آلومینیومی، شیشه محافظ با پوشش ضد چربی و اثرانگشت و ۲٫۵D، نسبت نمایشگر به بدنه ۷۰٫۹٪، موجود در ۴ رنگ مشکی معدنی، پلاتینیوم، آبی جنگلی و صورتی عمیق، گواهینامه IP68 برای مقاومت کامل در برابر خاک و مقاومت تا عمق ۱٫۵ متر به مدت ۳۰ دقیقه در برابر آب

نمایشگر ۵٫۲ اینچ از نوع IPS LCD، رزلوشن FHD یا ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل، چگالی تصویر برابر ۴۲۳ پیکسل در هر اینچ مربع، قابلیت شناسایی ۱۰ لمس همزمان، فناوری های Triluminos display و  X-Reality Engine

چیپست شرکت کوالکام مدل اسنپدراگون ۸۲۰، پردازنده مرکزی ۶۴ بیتی ۴ هسته ای دارای ۲ شاخه به صورت یک شاخه ۲ هسته ای به فرکانس ۱٫۶ و یک شاخه ۲ هسته ای به فرکانس ۲٫۱۵ هر دو از نوع معماری اختصاصی کوالکام به نام Kyro، پردازنده گرافیکی Adreno ۵۳۰
حافظه رم ۳ گیگابایت، حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، کارت حافظه جانبی با شکاف هیبریدی (مدل دو سیم کارت حافظه ۶۴ گیگ دارد)

دوربین اصلی ۲۳ مگاپیکسلی، f/2.0، حسگر تصویر بزرگ ۱/۲٫۳ اینچی، فوکسو لیزری، فلاش تکی LED، حسگر تشخیص تراز رنگ سفید، عکاسی HDR، لنز عریض ۲۴ میلی متری، فیلم برداری ۴K و FHD به نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، فیلم برداری حرکت آهسته ۱۲۰ فریم ثانیه به رزلوشن HD، لرزشگیر ۵ محوره نرم افزاری برای فیلم برداری FHD
دوربین جلو ۱۳ مگاپیکسل با فوکوس ثابت، f/2.0، اندازه حسگر تصویر ۱/۳ اینچ، لنز عریض ۲۲ میلی متری، عکاسی HDR

سیستم عامل اندورید ۶ (مارشمالو)

صدای خروجی با کیفیت بالا (Hi-Res)

وای فای دو بانده با پشتیبانی از فناوری های a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه ۴٫۲، پشتیبانی از شبکه های راهیابی GPS, Beidou, GLONASS ، NFC، OTG، پشتیبانی از نسل چهارم مخابراتی LTE) Cat.6)

پورت USB Type C، شارژ سریع نسل ۳ کوالکام، حسگر اثرانگشت

در لیست مشخصات سخت افزاری اکسپریا ایکس زد شاهد فراز و فرودهای زیادی در برآورده شدن کلیشه سخت افزار پرچمداران موجود در بازار هستیم. مشخصا حافظه داخلی و رم و یا رزلوشن معمولی نمایشگر آن می تواند از مواردی باشد که برای یک دستگاه پرچمدار انتظارش را ندارید اما دوربین های ۲۳ و ۱۳ مگاپیکسلی حداقل دو برابر حد انتظار شما از یک پرچمدار سال ۲۰۱۶ هستند. البته همه این موارد موضوعاتیست که روی کاغذ مطرح شده و عملکرد کلی دستگاه را باید بررسی کرد، دقیقا به همین دلیل است که شما این بررسی را می خوانید. بسیار خوب، طبق روال بررسی های ترنجی با طراحی آغاز می کنیم.

طراحی

xperia-xz-review-43

یکی از بارزترین نقاط قوت برند سونی در تمام محصولات این شرکت، طراحی این دستگاه هاست. در زمینه موبایل سونی پس از خرید اریکسون و یکپارچه شدن محصولات موبایل این شرکت تحت برند سونی، زبان طراحی مخصوص این شرکت با خانواده زیبای اکسپریا زد معرفی شدند. در اکسپریا زد ۱ کیفیت بدنه بالاتر رفت و به مرور در مدل های بعدی از نظر فنی سبک تر و باریک تر شدند تا دستگاه های خوشدست تری باشند.

xperia-xz-review-3 xperia-xz-review-77 xperia-xz-review-76 xperia-xz-review-75

طراحی موبایل های پرچمدار بازار در سال ۲۰۱۴ و با آیفون ۶ تغییرات بیشتری به خود دید، این تغییرات را می توان در اضافه شدن شیشه ۲٫۵D و بدنه تمام آلومینیومی عنوان کرد که البته این تغییرات را باید لمس کنید تا تاثیرگذار بودن آن را کاملا درک نمایید. البته اگر در دیتابیس خود به عقب بازگردید شیشه ۲٫۵D برای اولین بار توسط نوکیا در محصولات زیادی از این شرکت استفاده شد ولی به شکل امروزی که ما می بینیم، در سال ۲۰۱۴ در ارایه های گلکسی نوت ۴ و آیفون ۶ استفاده شد. سونی تا ابتدای ۲۰۱۶ یعنی ۲ سال پس از این تغییرات علاقه خاصی به استفاده از این المان ها در طراحی نداشت. البته باید گفت طراحی دستگاه های آن دوره یعنی اکسپریا زد ۳، زد ۳+ و زد ۵ به اندازه کافی شکیل بود اما به روز بودن نیز خود یکی از فاکتورهای با اهمیت در طراحی است.

ابتدای سال ۲۰۱۶ سونی با تغییر برندینگ موبایل های هوشمند خود به خانواده اکسپریا ایکس، استفاده از شیشه ۲٫۵D و بدنه ای با قاب پشتی فلزی را به محصولات خود اضافه کرد. این زیبایی ویژه ای به محصولاتی همچون اکسپریا ایکس، ایکس آ و ایکس آ آلترا می بخشید.

xperia-xz-review-55

اکسپریا ایکس زد و ایکس کامپکت در ادامه تکامل طراحی خانواده اکسپریا ایکس با یک فریم جدید ارایه می شود که به یک پارچه تر شدن طراحی سونی با شیشه محافظ ۲٫۵D کمک می کند و البته هنوز ظاهر آشنا دستگاه های سونی را در قالبی جدید ارایه می کند.

سونی به این طراحی جدید Loop می گوید

سونی به این طراحی جدید Loop می گوید، به معنی حلقه و وقتی آن را در دست می گیرد کاملا متوجه منظور سونی می شوید. شیشه محافظ ۲٫۵D دستگاه در کناره ها به مقدار بسیار جزئی خمیده است و به همین میزان پشت آلومینیومی دستگاه نیز خمیده است تا در ادامه فریم پلاستیکی دور دستگاه، یک حلقه ایجاد کنند. بله، فریم دور دستگاه پلاستیکی بوده و حتی کلیدهای کنترلی دستگاه نیز پxperia-xz-review-11لاستیکی است و این موضوع جالبی نیست. پایین قاب پشتی نیز از پلاستیک بوده و برای آنتن دستگاه در نظر گرفته شده است. لبه بالا و پایین دستگاه کاملا تخت بوده به طوری که شما می توانید موبایل خود را روی این لبه ها به صورت ایستاده قرار دهید. این قسمت ها نیز از پلاستیک ساخته شده است. در حقیقت تنها بخش آلومینیومی اکسپریا ایکس زد را می توان قاب پشتی آن دانست.

xperia-xz-review-29اما این قاب آلومینیومی چه حسی دارد و سونی آن را چطور توصیف می کند؟ سونی به آن Alkaleido می گوید و در یک توصیف ساده می توان به آن یک آلیاژ خاص از آلومینیوم اطلاق کرد. این یک سطح براق آلومینیومی است که حس و طراحی زیبایی دارد. حس لمس آن مثل آلومینیوم سری ۶ یا ۷ هزار مانند آنچه در تولیدات اپل و سامسونگ دیدیم نیست، در حقیقت آنقدر زبر نیست و صیقلی تر است به همین دلیل برخی حس لمس آن را شبیه به پلاستیک براق می دانند اما ما چنین حسی نداشتیم و آن را می پسندیم. البته باید بدانید که به شکل کاملا کلافه کننده ای اثر انگشت روی آن جذب می شود، خب البته این در دستگاه های شیشه ای سونی نیز مرسوم بود اما حداقل شیشه به راحتی تمیز می شد اما این آلیاژ واقعا سخت تمیز می شود.

xperia-xz-review-34

از زاویه کنار نیز که به دستگاه نگاه می کنید، ضخامت زیادی می بینید و این برای مقایسه با پرچمدارهای ۵، ۶ و یا ۷ میلی متری این روزها واقعا ضخیم است.

ایکس زد دارای گواهینامه IP68 هستند

سونی به ساخت محصولات ضد آب یا به تعبیر صحیح تر، مقاوم در برابر آب تحت گواهینامه های IPXX مشهور است اما در خانواده اکسپریا ایکس این موضوع را بسیار محدود تر ارایه کرد، به شکلی که در خانواده اکسپریا ایکس تنها دو عضو ایکس پرمیوم و ایکس زد دارای گواهینامه IP68 هستند. این موضوع برای طرفداران سونی و البته افرادی که با آب زیاد سر و کار دارند خبر خوبی است. به خصوص این که این روزها اپل، الگوی بسیار از شرکت های دیگر این خصیصه را به محصولات خود اضافه کرده است، به نظر می رسد برای کاربران زیادی اهمیت پیدا کند.

xperia-xz-review-15

یکپارچه بودن دکمه قفل و حسگر اثرانگشت ایده خوبی به نظر نمی رسد

از نظر طراحی کلیدهای کنترلی باید بگوییم سونی چینش مورد علاقه ما را دارد، همه کلیدهای کنترلی در یک لبه و به راحتی قابل دسترسی هستند. البته یک ایراد مشخص که در بررسی اکسپریا زد ۵ نیز به آن اشاره کردیم هنوز اینجا وجود دارد و به نظر نمی رسد سونی تصمیمی برای برطرف کردن آن داشته باشد. یکپارچه بودن دکمه قفل و حسگر اثرانگشت ایده خوبی به نظر نمی رسد چرا که با توجه به سرعت زیاد تشخیص حسگر اثرانگشت، در خیلی از مواقع برای نگاه کردن صفحه قفل، با باز شدن قفل دستگاه به صورت ناخواسته رو به رو هستید، مشخصا این یک باگ است.

xperia-xz-review-30

جلوی دستگاه نیز همانند دستگاه هایی چون آیفون ۷ یا پیکسل حاشیه تصویر زیادی در اطراف نمایشگر دیده می شود که توصیه می کنیم اگر برای شما این موضوع آزاردهنده است، فقط رنگ مشکی این دستگاه را تهیه کنید. درباره جلوی دستگاه نیز باید دو نکته را یادآور شویم. ابتدا اینکه بین شیشه ۲٫۵D دستگاه و بدنه قاصله قابل دیدنی وجود دارد که تقریبا ما را به یاد موضوع GapGate در گلکسی نوت ۴ می اندازد، یعنی فاصله ای قابل تشخیص بین شیشه و بدنه وجود دارد که با خاک پر می شود و در طولانی مدت جالب نیست.

موضوع دوم اما درباره بلندگوهاست، جایی که سونی ترجیح داده است روی آن ها را با یک سینی بپوشاند و این به کمتر خیس شدن و زودتر خشک شدن دستگاه در هنگامی که خیس است کمک می کند، این ایده را دوست داشتیم.

xperia-xz-review-6

قاب پشتی ساده و لنز دوربین کمی داخل آن قرار دارد که موضوع خوبی است. لبه پایین پورت USB Type C و لبه بالا جک ۳٫۵ میلی متری هدفون را به همراه یک میکروفون در خود قرار داده اند.

در مجموع طراحی اکسپریا ایکس زد بسیار شیک است که همیشه از نگاه کردن به آن خوشحال خواهید بود اما از نظر فنی مسلما جا برای پیشرفت زیاد است، مثلا باریک تر شدن دستگاه، تمام آلومینیومی شدن آن و البته کمی ارگونومیک تر بودن آن.

نمایشگر

xperia-xz-review-47

نمایشگر تلفن همراه هوشمند یکی از مهم ترین فاکتورهاییست که در خرید شما می تواند تاثیر بگذارد، چرا که تمام تجربه کاربری شما به آن باز می گردد، از تماشای تصاویری که با موبایل خود ثبت کرده اید تا وبگردی و مطالعه متون همه و همه باید در شرایط مختلفی به خوبی صورت بپذیرند. اینکه یک نمایشگر را بتوان خوب یا بد دانست کار راحتی است اما به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. درباره اکسپریا ایکس زد اوضاع به چه شکل است؟

رزلوشن FHD که زمانی برای پرچمدارها استفاده می شد، این روزها روی میانه رده هایی بسیار خوش قیمت تر استفاده می شود.

روی کاغذ که به مشخصات نگاه می کنید، تفاوت زیادی با یک دستگاه میانه رده این روزها دیده نمی شود، رزلوشن FHD که زمانی برای پرچمدارها استفاده می شد، این روزها روی میانه رده هایی بسیار خوش قیمت تر استفاده می شود. البته باید بدانید که این رزلوشن روی نمایشگر ۵٫۲ اینچی اکسپریا ایکس زد چگالی تصویر بالای ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ را به شما می دهد که از چگالی تصویر آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس هم بیشتر است اما در مقایسه با رقبای اندرویدی خود با رزلوشن تصویر QHD و چگالی تصویرهای بالای ۵۵۰ پیکسل در هر اینچ خب مسلما کمتر است.

اجازه بدهید بررسی نمایشگر اکسپریا ایکس زد را با همین فاکتور آغاز کنیم، چگالی تصویر. برای تماشای محتوای ویدیویی یا تصاویر باید گفت به لطف موتور پردازش تصویر Bravia شما تصاویر بسیار شارپ و چشم نواز را خواهید دید. این به دلیل افزایش شارپنس و کنتراست توسط این موتور نرم افزاری پردازش تصویر است. طبیعتا هر چه تصویری قرار است دیده شود، رزلوشن بالاتری داشته باشد، مدت زمان پردازش تصویر نیز بیشتر به چشم می آید، بهتر است که سونی این مورد را بهبود ببخشد.

xperia-xz-review-72

خواندن متون روی نمایشگری به چگالی تصویر بیش از ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ اصلا کار سختی نیست و کاملا کافی به نظر می رسد اما باید به یاد داشته باشید که اگر چشم شما به نمایشگرهای QHD عادت دارد، اینجا در خواندن متون که اغلب تمرکز شما روی نمایشگر بیشتر است، تفاوت بیشتری احساس خواهید کرد. مسلما اینجا تفاوت بین خیلی خوب و عالی است یعنی اصلا نگران خواندن متون روی اکسپریا ایکس زد نباشید منتهی به یاد داشته باشید که گزینه های بهتری هم برای این کار وجود دارند.

دقت رنگ در نمایشگرهای IPS عموما موردی است که بر نمایشگرهای جذاب AMOLED برتری دارد، حداقل چنین تصور و انتظاری در اکثر کاربران وجود دارد. با روشن شدن اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) اگر نمایشگرهای زیادی را دیده باشید، مسلما متوجه سردی رنگ سفید در آن خواهید شد. اکسپریا ایکس زد دوباره رنگ سفید سرد را به دستگاه های سونی آورده است، چیزی شبیه به سفید اکسپریا زد ۳٫ این تجربه بصری شبیه به آن چیزی است که در الجی جی ۵ نیز دیدیم. این دقیقا نقطه مقابل چیزی است که از رنگ سفید در نمایشگرهای AMOLED یا IPS آیفون ها می بینیم. اگر از بحث فنی و دور بودن دقت بازتولید رنگ سفید از مرجع بگذریم، باید بگوییم این یک موضوع سلیقه ای است که به تجربه بصری شما باز می گردد.

xperia-xz-review-57

باقی رنگ ها نیز به طبع بازتولید سرد رنگ های نمایشگر، کمی سردتر از باقی رقبا هستند. البته به لطف پردازشگر نرم افزاری تصویر، عموما کنتراست تصاویر بسیار بالاست و تجربه دلنشینی برای شما فراهم می شود. رنگ مشکی در نمایشگر اکسپریا ایکس زد با توجه به IPS بودن خیلی خوب است و سبب کنتراست بالا می شود.

حداکثر روشنایی نمایشگر اکسپریا ایکس زد بسیار خوب است

حداکثر روشنایی نمایشگر اکسپریا ایکس زد بسیار خوب است و می توانید در فضای باز بدون مشکل خاصی از آن استفاده کنید. همچنین حداقل نور در سطح مناسبی تنظیم می شود تا در استفاده در محیط های تاریک، چشم شما اذیت نشود. همچنان موضوع کمتر تنظیم کردن نور نمایشگر در حالت خودکار وجود دارد و به نظر می رسد که سونی از آن برای عمر باتری بهتر و تنظیم دمای دستگاه نیز بهره می برد.

xperia-xz-review-38

زاویه دید تا چند نسل قبل در نمایشگر موبایل های هوشمند سونی یک نقطه ضعف بود اما خوشبختانه از اکسپریا زد ۲ به این سو می توان گفت چنین مشکلی وجود ندارد و هر نسل بهتر نیز می شود. نمایشگر اکسپریا ایکس زد در نمایشگر محتوا از زوایای مختلف مشکلی ندارد و می توانید با دوستان خود به تماشای محتوا بنشینید.

دو موضوع درباره نمایشگر اکسپریا ایکس زد باقی می ماند که بد نیست عنوان کنیم. ابتدا حاشیه تصویر زیاد به خصوص برای لبه های سمت راست و چپ که به لطف نمایشگر ۲٫۵D کمتر دیده می شوند اما قابل توجه هستند. البته این ایراد در مواقعی که مورد مقایسه مثلا با آیفون ۷ باشد وارد نیست، چرا که حاشیه تصویر سمت راست و چپ تصویر این دو دستگاه تقریبا برابر است.

xperia-xz-review-23

موضوع دوم درباره شیشه ۲٫۵D دستگاه است، جایی که شما حس می کنید کمی فاصله یا همان گپ بین نمایشگر تا شیشه است، این موضوع در دستگاه هایی مثل آیفون ۷ یا اس ۷ دیده نمی شود ولی در اکسپریا ایکس زد مخصوصا وقتی در مقابل نور باشید، خودنمایی می کند.

در مجموع می توان گفت نمایشگر اکسپریا ایکس زد یکی از بهترین نمایشگرهایی است که سونی تا کنون در پرچمدارهای خود استفاده کرده است.

رابط کاربری

xperia-xz-review-59

شرکت های اندرویدی عموما هر ساله و همراه با ارایه نسخه جدید اندروید، سعی می کنند رابط کاربری خود را نیز به روز کنند. شاید فکر کنید این موضوع درباره سونی کمی کندتر صورت می گیرد، نمی توان این ادعا را رد کرد اما می توان به آن ایراد گرفت، چرا که علی رقم تغییرات بسیار ناچیز در ظاهر کاربری اما امکانات ویژه ای در برخی موارد اضافه می شود که تجربه کاربری شما را دست خوش خود می کند.

رابط کاربری اکسپریا ایکس زد دقیقا همان چیزی است که در اکسپریا ایکس دیدیم، به جرات می توان گفت تفاوت قابل ذکری در این زمینه وجود ندارد، به همین منظور در این چیز زیادی برای ارایه نداریم و می توانید به بررسی اکسپریا ایکس ترنجی مراجعه کنید.

رابط کاربری سونی در مجموع بسیار ساده، زیبا و روان است

رابط کاربری سونی در مجموع بسیار ساده، زیبا و روان است که روان بودن آن مهم ترین شاخصه آن به شمار می رود. علاوه بر آن قابلیت هایی مثل ویرایش برخی تنظیمات لانچر، برنامه های چند رسانه ای ویژه سونی، قابلیت های ویژه موجود در دوربین، کیبرد ادغام شده با Swiftkey و مورادی دیگر همچون پردازش صوتی و تصویری خروجی می تواند از برتری های این رابط کاربری باشد.

دوربین

این آخرین بخش از بررسی اکسپریا ایکس زد است که برای شما می نویسم. حقیقتا این بررسی خیلی زمان برد که یکی از دلایل اصلی این موضوع همین بررسی صحیح تر عملکرد دوربین اکسپریا ایکس زد است. سونی در اکسپریا ایکس زد که هفتمین پرچمدار موبایل این شرکت است از فناوری های نوین برای فوکوس و سنجش نور سفید بهره برده است. فوکوس لیزری به شما اجازه می دهد در شرایط نوری ضعیف تر هم فوکوس خوبی به اندازه فوکوس تشخیص فاز در شرایط نوری مناسب داشته باشید. حسگر تشخیص تراز نور سفید نیز در کنار فوکوس لیزری و فلاش LED تکی در یک قاب و کنار دوربین قرار گرفته اند تا طراحی ظاهری نیز زیبا باشد اما عملکرد به چه شکل است؟

دکمه شاتر را نگه دارید و در کسری از ثانیه و بدون لگ های معروف در این بخش دستگاه های سونی، دوربین فراخوانی می شود. عملکرد رابط کاربری خیلی بهتر و سریع تر شده است. شما می توانید پشت سر هم چندین عکس حتی HDR بگیرید. این خیلی خوب است و تا پیش از این باید منتظر پردازش تصویر پیشین می شدید.

dsc_0731

فوکوس به صورت دستی روی حالت دنبال کننده سوژه است. این موضوع گاهی اوقات آزاردهنده و گاهی اوقات خیلی خوب است. خوب از این بابت که اگر سوژه شما متحرک است، این می تواند به شما کمک کند تا فوکوس صحیح تری روی آن داشته باشید و بد از این بابت که وقتی سوژه خاصی مد نظر ندارید و از منظره عکس می گیرید امکان دارد هر شی جنبده در تصویر را خود به خود سوژه بداند.

اکسپریا ایکس زد بالاخره تنظیمات دستی کامل را به رابط کاربری خود اضافه کرده است

حتما می دانید که اکسپریا ایکس زد بالاخره تنظیمات دستی کامل را به رابط کاربری خود اضافه کرده است. این خیلی خوب است و امیدوارکننده اما باید بدانید که هنوز تمی توان خیلی نمی توان به آن متکی بود. اول اینکه شما از مثلث عکاسی تنها قادر به تنظیم سرعت شاتر هستید، این یعنی چه؟ اول اینکه باید بدانید وقتی روی حالت دستی هستید، تغییر ISO از کنار گزینه های موجود روی حالت دستی ممکن نیست و باید از منوی تنظیمات صورت بپذیرد، این خود عجیب است. سپس اینکه وقتی ISO و سرعت شاتر مورد نظر خود را ثبت می کنید، ISO توسط دستگاه به صورت خودکار تغییر داده می شود و فقط سرعت شاتر آن چیزی که تنظیم شده است، می ماند.

بازه تغییر سرعت شاتر نیز بسیار محدود است، بین ۱/۴۰۰۰ تا ۱ ثانیه! مقایسه کنید با بازه ۱/۲۴۰۰۰ تا ۱۰ ثانیه برای گلکسی اس ۶ و ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه برای الجی جی ۴٫ به علاوه اینکه به دلیل نبودن OIS زمانی که سرعت شاتر کمی کند است، تصویر تار به دست می آید.

اجازه بدهید چند نمونه تصویر ثبت شده توسط دوربین اصلی سونی اکسپریا ایکس زد را با هم ببینیم:

یک نکته برای عکاسی با اکسپریا ایکس زد وجود دارد.

عموما وقتی رزلوشن روی ۸ مگاپیسکل تنظیم شود، خروجی تصویر کم نویزتر و بهتر است اما وقتی روی ۲۳ مگایپکسل عکاسی می کنید حتی در روز هم تصویر خروجی نویزی است. یک نکته برای عکاسی با اکسپریا ایکس زد وجود دارد و آن اینکه در بخش تنظیمات دوربین تنظیم کنید تا زمانی که روی نمایشگر تپ می کنید، فوکوس و روشنایی با هم تنظیم شوند نه فقط فوکوس. در این صورت تصاویر دارای دامنه دینامیکی بیشتری می شود و حتی نویز نیز کمی کمتر خودنمایی می کند.

عکاسی در شرایط نوری ضعیف خوب است اما به دلیل متکی بودن به ISO می توان گفت تصاویر در عین روشنایی مناسب اما بیشتر شبیه به توده ای از نویز است تا یک تصویر شفاف. عکاسی در شرایط نوری ضعیف جایی است که تمرکز بیشتر برای پیشرفت نیاز دارد.

xperia-xz-review-60

فیلم برداری در اکسپریا ایکس زد و در رزلوشن FHD به لطف وجود لرزشگیر ۵ محوره بی نظیر نرم افزاری آن بسیار دلچسب و نرم صورت می گیرد، بدین صورت که در راه رفتن عادی اصلا به نظر نمی رسد شما در حال راه رفتن هستید و گویی روی ریل فیلم برداری در حال حرکت هستید. فیلم برداری در شب نیز به لطف حساسیت بالای حسگر تصویر به نور، روشن است و کمی نویزی.

موضوعی که از بررسی اکسپریا زد ۲ به این سو به سونی گوشزد می کنیم اما این است که رزلوشن عکاسی در حالت های خاص واقعا کم و بدون استفاده است. شما تصور کنید تصویر پانورامایی را که فقط ۵ مگاپیکسل رزلوشن دارد و عرض آن کمی از ۱۰۰۰ پیکسل بیشتر است! این بخش هنوز عکس های ۱۸۰ درجه ای می گیرد! حالت های سرگرم کننده مثل AR Effect نیز کند و با رزلوشن پایین عمل می کنند.

تصاویر ۱۳ مگاپیکسلی سلفی مملو از جزئیات هستند

xperia-xz-review-63دوربین سلفی جایی است که اکسپریا ایکس زد عملکرد بهتری نسبت به رقبا ارایه می دهد. تصاویر ۱۳ مگاپیکسلی سلفی مملو از جزئیات هستند، فوکوس خودکار سبب می شود تصاویر عمق میدان و تمرکز بهتری داشته باشند. در شرایط نوری ضعیف نیز عکاسی سلفی با ایکس زد خیلی خوب است.

در مجوع می توان گفت دلیل اصلی عنوان بررسی ما، یعنی “مثل همیشه” عملکرد دوربین این دستگاه است. از نگاه کردن به نمونه تصاویر ثبت شده توسط این دستگاه به راحتی و بدون دانستن اینکه چنین خروجی مربوط به این دستگاه است می توان حدس زد که اکسپریا ایکس زد آن را ثبت نموده است. مسلما دوربین اکسپریا ایکس زد یکی از بهترین های بازار است اما همیشه در یاد داشته باشید که گزینه های بهتری هم وجود دارند.

سخت افزار

xperia-xz-review-44

اکسپریا ایکس زد از نظر مشخصات سخت افزاری در نظر اول خیلی بالا به نظر نمی رسد. یک لیست مشخصات آشنا اما پایین تر از حد انتظار برای یک پرچدار آن هم در نیمه دوم سال ۲۰۱۶٫ حقیقتا امسال پرچمداری با حافظه رم ۳ گیگابایتی ارایه نشده است، این میزان رم کم کم به مقدار مورد انتظار برای دستگاه های میان رده تبدیل می شود اما سونی همچنان ترجیح داده است تا با ۳ گیگابایت رم به میدان بیاید.

xperia-xz-review-46علاوه بر این، چیپست نیز آخرین مدل کوالکام نیست و همان مدل اسنپدراگون ۸۲۰ که در پرچمدارن نیمه اول سال ۲۰۱۶ دیدیم استفاده شده است. این ها مواردی است که شاید کاربر را کمی دلسرد کند و به گزینه های وسوسه برانگیزتر و ارزان تر نگاهی داشته باشد. اما عملکرد دستگاه به چه شکل است؟

باید گفت اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) مثل همیشه و باقی پرچمداران سونی، دستگاهی سریع و گوش به فرمان است.

باید گفت اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) مثل همیشه و باقی پرچمداران سونی، دستگاهی سریع و گوش به فرمان است. ۳ گیگابایت حافظه رم آن برای مدیریت رم خیلی خوب کافی نیست و پس از اجرای ۶ الی ۷ برنامه و بازی، بازی ها دوباره اجرا می شود و یا برخی برنامه های سنگین تر به همین سرنوشت دچار خواهند شد. اجرای بازی های گرافیکی به لطف Adreno 530 بسیار روان و خوب صورت می پذیرد و در این بخش پیشرفت محسوسی نسبت به آخرین پرچمدار سونی که ما تست کردیم، یعنی اکسپریا زد ۵ دیده می شود. اجرای برنامه ها نیز به خوبی و در کسری از ثانیه صورت می پذیرد.

xperia-xz-review-13

دمای دستگاه یکی از مواردی بود که در اکسپریا زد ۳+ بسیار سوال برانگیز و در اکسپریا زد ۵ همچنان باقی بود اما در اکسپریا ایکس زد می بینیم که این سرعت علمکرد در کنار دمای کنترل شده و مشکلی دیده نمی شود. سرعت بالا و دمای کنترل شده به لطف چیپست ۴ هسته ای اسنپدراگون ۸۲۰ بدست می آید. در مجموع باید گفت عملکرد سریع و بدون مکثی را از اکسپری ایکس زد شاهد هستیم که اصلا کم بودن حافظه رم ۳ گیگابایتی آن نسبت به رقبای ۴ گیگابایتی را به رخ نمی کشد.

باتری

xperia-xz-review-8

باتری در اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) به حجم ۲۹۰۰ در نظر گرفته شده است. این هم اندازه باتری اکسپریا زد ۵ و ۲۰۰ میلی آمپر بیشتر از اکسپریا ایکس پرفورمنس ۵ اینچی است. این دستگاه نیز همانند نسل قبلی از شارژ سریع پشتیبانی می کند و همچنان همانند نسل قبلی سونی نشان داده است که قصدی مبنی بر ارایه شارژر سریع همراه خود دستگاه ندارد! حقیقتا برای دستگاه ارسالی به ترنجی سر شارژر هم وجود نداشت و ما توانستیم با شارژر عادی سونی مدت زمان شارژ را اندازه بگیریم. داده های زیر از شارژ کردن اکسپریا ایکس زد با شارژر ۵ ولت ۳ آمپری بدست آمده است:

۱۱:۳۳ – ۱℅
۱۱:۴۳ – ۱۱℅
۱۱:۵۳ – ۱۹℅
۱۲:۰۳ -۲۹℅
۱۲:۱۳ – ۳۶℅
۱۲:۲۳ – ۴۸℅
۱۲:۳۳ – ۵۵%
۱۲:۴۳ – ۶۳%
۱۲:۵۳ – ۷۲%
۱۳:۵۳ – ۹۶%

تقریبا ۹۵٪ در ۲ ساعت. این نیز به لطف شارژر ۳ آمپری و کابل Type C صورت پذیرفته است، در مجموع به نسبت نسل های قبلی و مدت زمان شارژ آن ها پیشرفت خوبی است اما باید بهتر باشد، چرا که رقبا در ۳۰ دقیقه اول بین ۵۰٪ تا ۷۰٪ شارژ می شوند اما اینجا در ۳۰ دقیقه اول شاهد ۲۸٪ شارژ شدن هستیم.

تقریبا ۹۵٪ در ۲ ساعت.

از نظر عمر باتری باید بگوییم تفاوت زیادی با تجربه ما در اکسپریا زد ۵ احساس نشد. مدت زمان وبگردی به نسبت مقداری کمتر بود به طوری که برای ۳۰ دقیقه وبگردی تحت وای فای و نور ۵۰٪ حدود ۶٪ باتری مصرف شد، یعنی برای ۱۰۰٪ باتری تقریبا ۸ ساعت و نیم وبگردی تحت وای فای. در استفاده روزمره اگر استفاده عادی داشته باشید تا یک روز می توانید روی آن حساب کنید اما اگر اهل همیشه آنلاین بودن تحت شبکه ۴G هستید و سرویس های آنلاین زیادی را چک می کنید، میانه های روز به شارژر خود احتیاج پیدا می کنید.

صدا

xperia-xz-review-2

سونی از اکسپریا زد ۲ به این سو تصمیم به استفاده از دو بلندگوی استریو روی پنل جلویی گرفت، تصمیمی بسیار دوست داشتنی که آن را می پسندیم. این تصمیم تا نسل های بعدی همچنان ادامه یافت تا حالا به اکسپریا ایکس زد نیز رسیده است. تجربه بلندگوهای استریو دوتایی استفاده در محصولات سونی عموما با کیفیت اما با صدای کم است. تقریبا می توان گفت گویی صدا درون دستگاه به دام می افتد، شاید تعبیر اشتباهی باشد از نظر فنی اما اینطور می توانیم توصیفش کنیم. هنگان پخش صدا پشت دستگاه کاملا می لرزد اما صدای خروجی آنطور که از یک جفت بلندگوی استریو انتظار داریم نیست. کیفیت صدا اما بسیار خوب و مسلما استریو بودن آن خود خوبی را دو چندان می کند.

کیفیت صدا اما بسیار خوب و مسلما استریو بودن آن خود خوبی را دو چندان می کند.

خروجی صدای اکسپریا ایکس زد خیلی خوب است و می توانید با رنج وسیعی از هندزفری های مختلف صدای بلتدی را تجربه کنید. اگر اهل گوش دادن موسیقی با کابل AUX و از طریق موبایل خود هستید، باید بگوییم بلندی صدا در خروجی ۳٫۵ میلی متری خیلی دلچسب نیست و باید بلندگوی قوی داشته باشید تا صدای خوبی از آن بگیرید. کیفیت صدا اما خیلی خوب بوده چرا که سونی خروجی با کیفیت Hi-Res را در اکسپریا ایکس زد نیز ارایه می دهد. تنظیمات صوتی مخصوص سونی می توان اینجا خیلی تاثیر گذار باشد، از Clear Audio+ بگیرید تا اکولایزرهای کامل و تنظیمات صدای فراگیر که البته برای هنگامی که با بلندگوی دستگاه به صدا گوش می دهید قابل فعال سازی است.

همچنین سونی این امکان را در نظر گرفته است که خروجی صدا متناسب با هندزفری شما قابل تغییر و به بهینه سازی باشد، کافی است که مدل هندزفری خود را از این منو انتخاب کنید. در مجموع تجربه با کیفیت اما نه خیلی بلندی را می توانید از اکسپریا ایکس زد انتظار داشته باشید.

جمع بندی و رقبا

xperia-xz-review-80

اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) در درجه اول یک دستگاه زیباست، دستگاهی که در رنگ مشکی آن از نگاه کردنش سیر نمی شوید و مثلا حس در دست گرفتن آن نیز بسیار عالی است. هر چند فریم دور دستگاه از پلاستیک است و قاب پشتی که دو تکه بودن و بخش اعظمش از فلز است خود جاذب اثرانگشت است اما حس لمس خوبی دارد. مقاومت در برابر آب نیز یکی از نگرانی های بزرگ کاربران را از بین خواهد برد.

نمایشگر با کیفیت و کنتراست بالا هر چند هنوز FHD است اما به لطف موتور پردازش تصویر Bravia سونی کیفیت خوبی برای تماشای محتوا به شما می دهد. دوربین سریع تر از پیش است و در فیلم برداری آب از آب تکان نمی خورد اما در خروجی تصاویر هنوز باید برای بهترین کیفیت از رزلوشن ۸ مگاپیکسلی بهره ببرید. عمر باتری خیلی خوب در کنار مدت زمان شارژ شدن مناسب دستگاه حالا یک تعادل را به شما می دهند که دیگر نیازی به انتظار زیاد برای شارژ شدن ندارید.

xperia-xz-review-9

خروجی های-رز صوتی برای خیلی از کاربران علاقه مند به صدای با کیفیت می تواند اهمیت داشته باشد. در بخش بلندگوهای استریو این دستگاه هنوز سونی باید به فکر پیشرفت باشد. عملکرد سخت افزاری نیز بسیار خوب و در رده پرچمداران سال ۲۰۱۶ است که البته بهتر بود سونی حافظه رم را ۴ گیگابایت در نظر می گرفت.

اکسپریا ایکس زد رقبای قدری همچون گزینه های زیر در بازار دارد:

گلگسی اس ۷

galaxy-s7

می توان گفت سونی نیز همانند دیگر تولیدکننده های اندرویدی از عدم عرضه گلکسی نوت ۷ می توان بهره ببرد. با عدم تولید گلکسی نوت ۷ حالا رقیب مستقیم اکسپریا ایکس زد همان گلکسی اس ۷ است که اسفند ۹۴ معرفی شد. گلکسی اس ۷ به جز در رزلوشن دوربین هایش که حتی نصف رزلوشن دوربین اکسپریا ایکس زد نمی شود(!) می تواند در نمایشگر و حافظه رم عملکرد بهتری را داشته باشد. دوربین نیز تنها در رزلوشن عملکرد پایین تری دارد اما در عملکرد می توان گفت دوربین اصلی گلکسی اس ۷ بهتر است و دوربین سلفی نیز بسته به شرایط اما در مجموع اکسپریا ایکس زد بهتر است. ایکس زد بلندگوی استریو و خروجی های-رز دارد که گلکسی اس ۷ هیچ کدام را ارایه نمی دهد در مقابل گلکسی اس ۷ بدنه آلومینیومی سری ۷ هزار دارد و بدنه شیشه ای آن حتی کمتر از اکسپریا ایکس زد اثرانگشت جذب می کند! عملکرد باتری نیز چه در عمر باتری چه در مدت زمان شارژ شدن به نفع گلکسی اس ۷ است. این در حالی است که گلکسی اس ۷ هم اکنون ارزان تر از اکسپریا ایکس زد به فروش می رسد.

الجی جی ۵

SAMSUNG CAMERA PICTURES

الجی هم اکنون وی ۲۰ را در بازار دارد و شاید انتظار داشته باشید آن را رقیب اصلی بدانیم اما بیایید واقع بین باشیم، دستگاه ۵٫۷+۱٫۹ اینچی خیلی بزرگتر است برای رقابت با یک موبایل ۵٫۲ اینچی. جی ۵ برتری هایی مشخص در بخش دوربین، و حافظه رم بیشتر دارد و البته باتری ان قابل تعویض است. در مقابل اما با اینکه جی ۵ فلزی است ایکس زد زیباتر و با اینکه رزلوشن نمایشگر جی ۵ QHD است اما نمایشگر اکسپریا ایکس زد بهتر است! ایکس زد در مقابل آب مقاوم است اما جی ۵ طراحی ماژولار دارد که به نظر ما طراحی مقاوم بهتر از ماژولار است. از نظر قیمتی، الجی جی ۵ از اکسپری ایکس زد نیز ارزان تر است.

اچ تی سی ۱۰

htc-10-1

اچ تی سی ۱۰ پرچمدار قابل تقدیر اچ تی سی است که در بخش کیفیت ساخت و زیبایی جایی برای عرض اندام ایکس زد نمی گذارد. صدای اچ تی سی ۱۰ نیز چه در بلندگو و چه در خروجی مسلما بهتر است و البته عملکرد دوربین و نمایشگر دلچسب تری نیز در نمونه اچ تی سی وجود دارد. اکسپریا ایکس زد می تواند به طراجی مقاوم در برابر آب خود ببالد و حقیقتا موضوع دیگری برای برتری نمونه سونی به جز دوربین سلفی رزلوشن بالاترش به ذهنمان نمی رسد. به یاد دارید که اچ تی سی ۱۰ نیز دوربین سلفی با قابلیت فوکوس خودکار و التبه OIS هم دارد. اچ تی سی ۱۰ نیز از اکسپریا ایکس زد ارزان تر است.

شیائومی می ۵ اس

xiaomi-mi-5s_2

می ۵ اس از آن دسته رقبایی است که شاید انتظار دیدن نام آن را اینجا نداشتید، اما حقیقتا با توجه به قیمت و امکانات دستگاه شیائومی باید اگر قصد خرید دارید باید حتما نگاهی به دستگاه های این شرکت نیز داشته باشید. بدنه تمام آلومینیوی، حافظه رم بیشتر و نمایشگر با پشتیبانی از ۳D Touch در مدل ۴ گیگابایت رم (که همین مدل تقرییا ۸۰۰ هزار تومان ارزان تر از اکسپریا ایکس زد است) می تواند وسوسه های شیائومی وار باشد! در مقابل نمونه سونی دوربین های پررزلوشن تر و طراحی ضد آب دارد.

آیفون ۷

iphone-7

آیفون ۷ دستگاهی است که رقیب هر پرچمداری به شمار می رود! از نظر مضخصات روی کاغذ، طبق معمول آیفون ۷ پایین تر از نمونه سونی است اما عملکرد آن در مواردی چون سرعت اجرای برنامه ها و چند وظیفگی بهتر است. برای مقایسه این دو دستگاه بیشتر باید اکوسیستم iOS  و اندروید را بسنجید و سپس درون اکوسیستمی به مقایسه بپردازید.

فردا صبح ساعت ۱۰ پست پرسش و پاسخ پیرامون اکسپریا ایکس زد منتشر خواهد شد

نظر شما درباره اکسپری ایکس زد چیست؟ طبق عادت ترنجی فردا صبح ساعت ۱۰ پست پرسش و پاسخ پیرامون اکسپریا ایکس زد منتشر خواهد شد و تمام سوالات خود را می توانید آنجا مطرح کنید.

اشتراک در
اطلاع از
38 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mostoul

فک میکنم نقد سال پیش Z5 رو هم از سایت شما خونده بودم و اون موقع هم از ترکیب اثر انگشت با دکمه قفل ایراد گرفتید ( چیزی که اکثر سایتها به عنوان گزینه جالبی ازش اسم بردن )
ولی سال پیش از کاربراتون گفته بود که برای دیدن محتویات صفحه قفل در Z5 نیازی نیست دکمه قفل رو بزنید تا صفحه اشتباهی آنلاک بشه سونی قابلیت Double tap to wake رو قرار داده تا بشه اعلامیه ها رو دید
من خودم در حال حاضر Z5 دارم ، مشکلات داغ کردن ندارم خیلی جزئی داغ میشه که طبیعیه
با XZ هم کار کردم باید بگم از نظر طراحی زیباس و واقعا خوشگله
ممنون

ARMTIN

این قابلیت که تو گوشی سونی on میکنم هر وقت گوشی تو جیبم میزارم بار ها شاهد روشن شدن خود به خودی صفحه نمایش بود گاهی صدا شماره گیری در تماس های اضطراری میشنوم
همیشه من این قابلیت off میکنم
چون تا چند دقیقه اول برات جذابیت داره ولی در طول روز و خطا های پر تکرار باعث میشه همیشه تو حرکت گوشی تو جیبتون به صورت ناخوداگاه روشن بشه و زود شارژ گوشیتون خالی بشه شما هم متوجه نشید تا زمانی که گوشی چک کنید

need.experience

سلام خسته نباشید،

من z3 دارم و دوستم هم z5

من یک سال گوشیم رو دارم دوستم هم ۴ ماهی هست خریده …

وقتی اندروید ۵ بود توی جیبم خود به خود روشن میشد و شماره میگرفت ولی وقتی این قابلیتو روی z5 دوستم دیدم عملکردش خیلی بهتر بود تصمیم گرفتم به ۶٫۰٫۱ آپدیت کنم …

الان خیلی زمان از اون موقع میگذره من تاحالا ندیدم گوشیم روشن شه ویا اشتباها شماره بگیره برای دوستم هم همچنین
فک کنم توی اندروید ۶٫۰٫۱ این مشکل رفع شده …

با تشکر از بررسی خوبتون

●▬▬๑۩̮GOOOOOGᒪᕮ ۩๑▬▬▬●

می توان گفت سونی نیز همانند دیگر تولیدکننده های اندرویدی از عدم عرضه گلکسی نوت ۷ می توان بهره ببرد. با عدم تولید گلکسی نوت ۷ حالا رقیب مستقیم اکسپریا ایکس زد همان گلکسی اس ۷ است که اسفند ۹۴ معرفی شد. گلکسی اس ۷ به جز در رزلوشن دوربین هایش که حتی نصف رزلوشن دوربین اکسپریا ایکس زد نمی شود(!) می تواند در نمایشگر و حافظه رم عملکرد بهتری را داشته باشد. دوربین نیز تنها در رزلوشن عملکرد پایین تری دارد اما در عملکرد می توان گفت دوربین اصلی گلکسی اس ۷ بهتر است و دوربین سلفی نیز بسته به شرایط اما در مجموع اکسپریا ایکس زد بهتر است. ایکس زد بلندگوی استریو و خروجی های-رز دارد که گلکسی اس ۷ هیچ کدام را ارایه نمی دهد در مقابل گلکسی اس ۷ بدنه آلومینیومی سری ۷ هزار دارد و بدنه شیشه ای آن حتی کمتر از اکسپریا ایکس زد اثرانگشت جذب می کند! عملکرد باتری نیز چه در عمر باتری چه در مدت زمان شارژ شدن به نفع گلکسی اس ۷ است. این در حالی است که گلکسی اس ۷ هم اکنون ارزان تر از اکسپریا ایکس زد به فروش می رسد.

با اینکه ایکس زد رو در مقایسه با اس ۷ خورد کردید ولی بازم لیاقت اس ۷ بیشتر بود مخصوصا اس ۷ اج با اون باتری حجیمش

قطعا اس ۷ اج بهترین پرچمدار ۲۰۱۶ هست

Shahinhhh

داش همه حرفاتو قبول دارم جز بدنه بدنه الکادینو اولا بدون شک لک کمتری نسبت به بدنه شیشه یی سامسونگ میگیره درضمن کی گفته سری المینیوم ۷۰۰۰ بهتر و محکم از الیاژ الکادینو هست. از طرف دیگه دوربین برامده سامسونگ در برابر بدنه دو تیکه در قسمت پایینی سونی قرار میگیره که اثر همدیگر رو خنثی میکنه
نکته بعدی راجع به طراحی اینه که طراحی سامسونگ دیگه تکراری شده نسبت به طراحی جدید XZ و من طراحی XZ رو بیشتر قبول دارم بطور کلی بقیه حرفاتم قبول دارم البته شخصا روزولوشن پایینترو برای جلوگیری از افت فریم تو بازیا ترجیح میدم اما کسی که مرورگری زیاد میکنه و بازی کامپیوتری با گوشیش بازی نمیکنه کواد اچ دی خیلی بهتره براش

●▬▬๑۩̮GOOOOOGᒪᕮ ۩๑▬▬▬●

عاقل شاهین دوربین اس ۷ بیرون نزده ها خیلی سخت میشه فهمید یعنی خیلی کم در ضمن من این حرفارو از خودم نزدم از متن برسی کپی کردم طراحی سامسونگ درسته تکراری شده ولی نسخه اج ۲ سال هست که از عمرش میگذره و اس ۷ اج رو نسبت به گوشی های پیکسل و ایکس زد یا آیفون خاص جلوه میده

MOAZEZ

الحق بهترین صفحه نمایش دنیارو داره این گوشی با اقتدار

●▬▬๑۩̮GOOOOOGᒪᕮ ۩๑▬▬▬●

بهتره بگی بین lcd ها بهترین هست در مقابل امولد خیلی بیروح و سرد هست

Shahinhhh

امولد صفحه نمایش خیلی عالی داره فقط مشکلش اینه که گرمه بعدشم الزاما ips بهتر از امولد نیست صفحه نمایش اکسپریا هم بهترینips نیست.

●▬▬๑۩̮GOOOOOGᒪᕮ ۩๑▬▬▬●

عاقل شاهین خیلی ها امثال من گرمی امولد رو خیلی بیشتر نسبت به سردی IPS ترجیح میدیم و اینو تو نظر سنجی ها هم میتونی ببینی

MOAZEZ

اتفاقا در مقابل آمولد هم روح بیشتری داره

mtm

MOAZEZ

سلام

بهتره که شما بررسی رو یه نگاه بندازید!!
“اکسپریا ایکس زد دوباره رنگ سفید سرد را به دستگاه های سونی آورده است، چیزی شبیه به سفید اکسپریا زد ۳٫ این تجربه بصری شبیه به آن چیزی است که در الجی جی ۵ نیز دیدیم. این دقیقا نقطه مقابل چیزی است که از رنگ سفید در نمایشگرهای AMOLED یا IPS آیفون ها می بینیم.”
“باقی رنگ ها نیز به طبع بازتولید سرد رنگ های نمایشگر، کمی سردتر از باقی رقبا هستند.”

دمای رنگ سفید نمایشگر ایفون های ۲۰۱۷ و AMOLED ها بسیار به مرجع(D65) نزدیک هست. در مقابل دمای رنگ صفحه نمایش های سونی میشه گفت افتضاحه!! و بالای ۸,۰۰۰ هستند که مایل به آبی هست.
و در مورد دقت رنگ عملکرد متوسطی داره. تنها در بخش روشنایی و همچنین کنتراست، نمایشگر اکسپریا XZ عملکرد خوبی داره.

اکسپریا XZ نه تنها بهترین نمایشگر جهان رو نداره بلکه حتی بین LCD ها هم بهترین نیست.

Shahinhhh

همیشه از دمای رنگ بترس پسر

MOAZEZ

باشه به تجربه خودم نگاه نمیکنم به حرف دیگران گوش میدم. خخخ. این همه سال تجربه کسب نکردم که بشینم به حرف دیگران گوش بدم. صفحه نمایش این گوشی هیچ رقیبی نداره. خداکنه ترنجی مقایسه انجام بده تا همه بفهمن. دیگه هرکسی ام میدونه بهترین رنگ سفیدو گوشیهای سونی نمایش میدن

mtm

تجربه ترول بودن شما برای ما اهمیتی نداره. برای من بررسی تخصصی در اولویت هست، که اکسپریا XZ فقط نسبت به نسل قبل خودش پیشرفت داشته، و در مقابل رقبایی مثل ایفون ۷، گلکسی اس۷، HTC 10، گوگل پیکسل و … عملکرد به مراتب ضعیف تری داره. و همچنین رنگ سفید در نمایشگر سونی به بدترین شکل ممکن نمایش داده میشه(سفیدی سرد و مایل به آبی)

MOAZEZ

عجب. نشون میده از دو کیلومتری گوسیهای سونی هم رد نشدی. مشخصه کسیکه به زرد سامسونگ بگه سفید، خالص ترین رنگ سفید که گوشیهای سونی نمایش میدن بهش میگه آبی.خخخخ

FaRaZ SONY

سورپرایز نشدم! 🙂
چرا؟چون اول دیدم بررسی کننده کی هست و تا آخرش رفتم.
هیچ وقت انتظار یک بررسی بی طرف و منصفانه از ایشون نداشتم.
«مثل همیشه» اینجا به کار میاد نه واسه XZ 🙂
پ.ن: ممنون که یادمون دادین • باگ• چیه! =)

Shahinhhh

:/ بررسی که عالی بود. هیچ ایرادی نمیشه بهش گرفت بهت توصیه میکنم حداقل یه بار بخونش

FaRaZ SONY

متاسفانه خوندم! این بررسیم واسه کسانی که کل سری X و Z5 ها کنارشون باشه ایراد های خیلی زیاد و غیر حرفه‌ای داره چون باهاشون روزانه زندگی میکننو خیلیارو انگشت به دهن میذارن تو زمینه های مختلف.

جالبه نقاطی که اینجا به عنوان ضعف بهش اشاره شده جزو قوت ها و برتری های XZ هست ، دیگه لازم نیست بگم چون کسانی که باید میفهمن =)

●▬▬๑۩̮GOOOOOGᒪᕮ ۩๑▬▬▬●

بیشتر از لیاقت ایکس زد تعریف شده ازشش ناراحتی میتونی سایت نیای

آخی یاد اون روز میوفتم که مشخصات به گوشی چینی لو رفت ترنجی گفت کامپکت هست بعد تو گفتی برا اولین بار مشخصات کامپکت با پرچمدار یکیه و سونی بهترین کارو میکنه و کامپکت مشخصاتش عالیه و …. بعد چند دقیقه ضایع شدی ????

FaRaZ SONY

میدونی سونی به ما چی یاد میده؟!
این که تو‌ عمل خودتو نشون بدی !
اینم وقتی ثابت کرد که با همون کامپکت که اسنب ۶۵۰ داره ، پرچمدار بمب ساز شرق آسیارو به زانو درآورد =))
این سونیه!

Shahinhhh

با عنوان موضوع زیاد حال نکردم

Shahinhhh

تو عکسایی که تو نور مصنوعی گرفته عالی عملکرده من زیاد رو عکس زوم نمیکنم اما عکسایی که با سرعت شاتر یک ثانیه گرفته افتضاحه به تمام معنی اس

riofarina

دو ساعت تایپ کردم همش پرید.
ترنجی مثل همیشه
ارورهاش مثل همیشه
مشکلاتش مثل همیشه
و اینکه یادتون باشه از نظرتون اول کپی بگیرین تا پرید مثل من دیوونه نشید مثل همیشه
سونی هم که مثل همیشه، فقط کسی که دیوانه وار عاشق برند سونی هست میتونه به سونی پول بده البته مثل همیشه.

BENI.chalton

طراحیش رو خوشم اومد قشنگه،ولی سونی همیشه تو صفحه نمایش و دوربین ضعیف هست،و اکسپریا زد هم همینطوره،همیشه کیفیت صفحه نمایشش بی روح و بی کیفیت بوده و تو سایت ها هم به این موضوع اشاره شده و باید روش کار کنه،و تو قسمت دوربین هم الان خیلی بهتر شده از گوشی های قبلی که میداد بسرون ولی باز هم کیفیت دوربینش پایین هست و تصاویر رو بی روح ثبت میکنه،و تو قسمت اسپیکر گوشی هم یه خورده ضعیف عمل کرده که اگه این ها رو روشون کار کنه میتونه تو بازار رقابت کنه ولی اگه این جوری بخاد پیش بره مثل هر سال دچار ضرر دهی میشه.

MOAZEZ

سونی دو صفحه نمایش و دوربین ضعیفه. پسر جون همونz5 هم تو صفحه نمایشs7 رو تو قوطی میکنه دیگه چه برسه به این. یادتون رفته چجوریs6پودر شد در مقابلz3+؟ سخن بزرگان گفتیا چالتون

mehdi_tr74

جالبیه نظرات معزز اینه که همش میگه من ترنجی رو قبول دارم و این حرفا ولی وقتی بررسی میاد باز حرفای خودشو میزنه
باشه ما هم باور کردیم ایکس زد بهترین گوشی تاریخ تا الان هست
( جدا یه جور نظر بذار که حداقل نظر افراد رو به سونی جلب کنی . این نظراتت چون به صورت مطلق از ایکس زد طرفداری میکنی هر کس بخونه میفهمه هیچ اعتمادی به حرفات نیست)

ss

تست سرعت اس۷ اج (لکسینوس) با اکسپریا xz
https://www.youtube.com/watch?v=8lqr_cuBpOo
از ۱۵ تا برنامه ۱۳ تارو اس۷ اج سریعتر از xz باز کرد تو یکی از بازی ها هم باهم برابر بودن
https://www.youtube.com/watch?v=Ossehb8yHBo
از ۱۰ تا باز ۸ تارو اس۷ اج سریعتر باز در یکی از بازی ها هم باهم مساوی شدن
در مولتی تسکینگ هم اس۷ اج خیلی بهتر از سونی عمل کرد در واقعا سونی افتضاح بود
همانطور که دیدید بازهم اس۷ اج سونی رو شکست دادگوشی قبلی سونیperformance هم شکست داده بود

Adroit

این “مثل همیشه” رو خوب اومدین…
سونی است دیگر…!
پ.ن : واقعا به هیچ عنوان نمیتونم تصور کنم تو مخ معزز چی میگذره که اینارو میگه

MR.CAMPER

دستتون درد نکنه آقای ع.ط.ا.ی.ی بررسی بسیار خوبی بود ممنون از زحمات شما
یک نکته ای ک هس اینه ک سونی در بخش نویز و ایزو مشکل داره و قابل انکار هم نیس ولی برای کنترل نویز روشهای زیادی وجود داره که یکیش سه پایه اس
این عکس با سه پایه گرفتم دقت فوکوس رو ببینید مدل گوشی سونی زد ۵

http://uupload.ir/files/itoq_dsc_0178.jpg
برای عکاسی در شب در حالت دستی گزینه scn رو بزنید و مود نایت رو انتخاب کنید و گوشی رو روی سه پایه بذارین
نتیجه اش میشه این عکس

http://uupload.ir/files/3q3a_dsc_0083.jpg
و این عکس

http://uupload.ir/files/mpbn_dsc_0087.jpg
گوشی های سونی مث گلکسی های سامسونگ نیس که سریع با گوشی یک عکس بگیری و عکست خوب دربیاد
باید بلد باشی تنظیمش کنی اگ درست تنظیم بشه حتی اس۷ هم توان رقابت با زد۵ رو نداره ایکس زد جای خودش

MOAZEZ

اصلا تنظیمات اتوماتیک هم رو سه پایه بصورت خودکار عوض میشه.

milad sh

ترنجی پوشش بده

MOAZEZ

امیدوارم سریعا یه مقایسه صفحه نمایش انجام بشه تا یاوه گویان بفهمن با سونی طرفن.

Soheil xperai1

همه این حرفا رو زدید اصلا دوربینش نویز صفحه افتضاح همین که آدم جرات میکنه گوشی رو بزاره تو جیبش با خیال راحت خودش یه دنیا ارزش داره که برندای بنجل ساز متقلب عرضه ساختنشو ندارن در کل حرفاتون راجع به دوربین این گوشی اصلا مورد قبول نیس قیافتون اون روز که Dxo دوربین این گوشی رو بررسی فوق تخصصی میکنه دیدن داره .فعلا با بمب ۷ خوش باشید تا بعدا بهتون بگم چند چندیم

mehdi_tr74

خوبه این اتفاق واسه نوت۷ افتاد تا یه بهونه ای داشته باشید و حداقل یه سهمی از بازارش به سونی برسه البته اگر اس۷ ها مجال بدن
( خوبه اینجوری باهاتون صحبت بشه؟؟؟)

MOAZEZ

سری s7 اومدن که با سریz5رقابت کنن. در حدxzنیستs7

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)