حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نمونه هایی از کاربرد هوش مصنوعی در Mate 10 هواوی با هسته پردازشی NPU

در ترنجی خواندیم که هوش مصنوعی یا AI در صنعت گوشی های هوشمند، آغاز دور جدیدی از رقابت است. هواوی یکی از شرکت های پیشرو در این زمینه است و با ارایه چیپست Kirin 970 که هسته پردازشی مخصوص به پردازش هوش مصنوعی یعنی NPU را دارد، نشان داد که نگاهی جدی به رقابت در دور جدید دارد. چیپست قدرتمند و پیشرو Kirin 970 در قلب خانواده Mate 10 می تپد. ما در ترنجی جدیدترین پرچمدار هواوی را برای بیش از 2 هفته در اختیار داشتیم و حالا می خواهیم درباره نمونه هایی جذاب از کاربرد هوش مصنوعی در Mate 10 آن صحبت کنیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

طراحی Mate 10 Pro

طراحی Mate 10 Pro

دوربین گوشی هوشمند ما یکی از مهم ترین دلایلی است که ما آن را می خریم چرا که این وسیله کوچکِ همیشه همراهِ ما، مسئول ثبت خاطرات ماست. یکی از مواردی که به ما در ثبت تصویر خوب کمک می کند، سخت افزار خوب است و مورد دیگر را می توان در دانش عکاسی دانست. شما اگر یک DSLR هم داشته باشید اما ندانید چطور با آن عکاسی کنید، خروجی مناسبی را دریافت نمی کنید. موبایل ها هم همینطور است، حتما شنیده اید که “اگر عکاسی دستی بلد باشی” یا اگر “تنظیماتش رو بدونی” می توانید عکس هایی بهتر ثبت کنید اما صبر کنید! مگر این موبایل ها “هوشمند” نیستند؟ پس چرا همه کار را باید ما انجام دهیم؟

هواوی در خانواده Mate 10 به لطف کاربرد چیپست Kirin 970 و بهره مندی از هسته پردازشی NPU مربوط به هوش مصنوعی شما دیگر نیازی نیست تنظیماتی یاد داشته باشید یا عکاس باشید! وقتی هواوی Mate 10 را به سمت سوژه می گیرید و این دستگاه در حالت خودکار قرار دارد، به صورت هوشمند وضعیت صحنه عکاسی شما را می سنجد و برای خروجی جذاب تر و باب میل تر تنظیماتی را به تصویر اضافه می کند. این سیستم توانایی تشخیص 13 مدل صحنه متفاوت را دارد که شاید حتی برای شما جالب باشد که بین هوای ابری و غروب، گل و گیاه و حتی سگ و گربه تمایز قائل می شود.

ما در ترنجی برای بررسی عملکرد دوربین Mate 10 در شناسایی صحنه های متفاوت تست هایی را انجام دادیم و این دستگاه در تمام آن ها سربلند بیرون آمد: (به گوشه پایین سمت چو کادر نرم افزار دوربین توجه کنید)

هوش مصنوعی در دوربین Mate 10 فقط منحصر به دوربین اصلی نیست

هوش مصنوعی در دوربین Mate 10 فقط منحصر به دوربین اصلی نیست و یکی از بهترین عملکردهای خود را در دوربین سلفی خواهد داشت. دوربین سلفی Mate 10 با اینکه یک دوربین تکی است اما می تواند تصاویر پرتره زیبایی از شما بگیرد. این امکان به لطف حضور هوش مصنوعی فراهم شده و می تواند با کیفیت بیشتر نسبت به چیزی که در نسل های پیشین دیدیم، صورت بپذیرد.

دوربین سلفی Mate 10

دوربین سلفی Mate 10

هر چند خروجی تصاویر به آن کیفیتی نیست که در پیکسل 2 ایکس ال می بینیم اما می تواند با تصاویر سلفی پرتره دیده شده آیفون های 2017 رقابت کند.

هوش مصنوعی در کیفیت مکالمه

موبایل می خریم که با آن صحبت کنیم! این یکی از پایه ای ترین وظایف یک گوشی موبایل است پس چه بهتر که بتوان مکالمه ای با کیفیت در همه شرایط محیطی داشته باشیم و مجبور به چپاندن یک انگشت در گوش مخالف و یا گرفتن دست جلوی میکروفون موبایل خود نشویم. هواوی علاوه بر قرار دادن اسپیکر مکالمه قوی که نقش اسپیکر دوم را بازی می کند، از هوش مصنوعی برای گرفتن بهتر صدای شما استفاده کرده است و به آن حالت “پچ پچ” یا “نجوا” می گوید. در این حالت دستگاه با استفاده از یادگیری ماشین یا “Machine Learning” صدای شما را می شناسد و آن را از صدای محیط جدا کرده و نویز را بهتر حذف می کند. بدین صورت شما می توانید با کمترین بلندی صدا از سمت خود، به خوبی با شخص دیگر که آن سوی خط است صحبت کنید. این واقعا کاربرد مفیدی است که در تجربه کاربری ما از Mate 10 وجودش کاملا حس می شد.

ترجمه آفلاین و بسیار سریع روی تصویر با استفاده از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

هوش مصنوعی در Mate 10

هوش مصنوعی در Mate 10

حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید یک متن را ترجمه کنید. یکی از ساده ترین موارد این است که زبان متن مورد را بدانید، آن را در گوشی مثلا هوشمند خود تایپ کنید و پاسخ را به صورت آنلاین بگیرید. در Mate 10 با همکاری نرم افزار مترجم مایکروسافت شما می توانید دوربین را به سمت متن بگیرید، عکس بگیرید و ترجمه متن خود را بلادرنگ روی تصویر ببینید. جالب اینکه برای ترجمه تصویر حتی حالت تشخیص خودکار متن منبع را دارد. بلادرنگ از این بابت که پردازش تصویر به وسیله NPU قرار گرفته در Kirin 970 صورت می پذیرد و نیازی به ارسال داده به سرور و پردازش آن نیست.

ما چندین تست در این برنامه انجام دادیم که عملکرد بسیار خوب بود اما ترجمه از فارسی به دیگر زبان ها خیلی قوی نیست. ترجمعه به مقصد انگلیسی عموما بسیار عالی است، مثلا متن چینی زیر را ببینید:

هوش مصنوعی در Mate 10

هوش مصنوعی در Mate 10

و یا حتی از روی اشیا نیز به شکل خوبی صورت می پذیرد اما کامل و مفید نیست.

هوش مصنوعی در Mate 10

هوش مصنوعی در Mate 10

هوش مصنوعی در Mate 10

هوش مصنوعی در Mate 10

این حالت ترجمه بسیار سریع، تجربه کاربری (UX) دلنشین و دقت مناسبی دارد که اگر در مشابهش مثلا مترجم گوگل و روی دستگاهی که پردازنده هوش مصنوعی (NPU) ندارد، بخواهید انجام دهید مدت بیشتری زمان می برد و این تجربه کاربری را به شما نمی دهد.

پایداری طولانی عملکرد سریع با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در هواوی Mate 10

هوش مصنوعی در هواوی Mate 10

یکی از مواردی که هواوی مدت زمان زیادی است روی آن متمرکز است، پایداری طولانیِ عملکرد سریع است. عموما وقتی یک موبایل اندرویدی می خرید، ابتدا بسیار سریع و دوست داشتنی است اما 12 یا 18 ماه بعد از راه اندازی مقداری کند می شود. هواوی سعی کرده در رابط کاربری EMUI خود که حالا در نسخه 8 روی اندروید 8 برای Mate 10 عرضه شده است، با استفاده از یادگیری هوشمند (Machine Learning) و هوش مصنوعی (AI) عملکرد سریع ابتدای خرید را تا مدت بیشتری حفظ کند و عملکرد شما پس از مدت طولانی دچار تاثیر منفی نشود. مصرف انرژی (عمر باتری) و مصرف منابع سخت افزاری همواره با توجه به استفاده شما به روز می شود و دستگاه یاد می گیرد که چطور و چه برنامه هایی همیشه آماده استفاده باشند و چه برنامه های به خواب زمستانی فرو روند!

انتخابی آینده نگرانه

آنباکس هواوی میت 10 پرو (Mate 10 Pro)

آنباکس هواوی میت 10 پرو (Mate 10 Pro)

اپل وقتی آیفون 5 اس را با چیپسن 64 بیتی معرفی کرد،لقب آینده نگرانه ترین آیفون را به آن داد. ما اینجا می خواهیم به سری Mate 10 لقب آینده نگرانه ترین موبایل های هواوی را بدهیم. این دستگاه با چیپست Kirin 970 و هسته پردازشی NPU عرضه شده که در آینده توسعه دهنده های ثالث می توانند بر بستر آن قابلیت های بسیار خوبی متکی بر هوش مصنوعی ارایه کننده  که تا 50 برابر مصرف انرژی کمتر و تا 25 برابر سرعت بالاتری در انجام شدن داشته باشند.

همچنین هوش مصنوعی در اندروید و سرویس های گوگل رو به رشد است که اگر دستگاهی با هسته پردازشی مخصوص هوش مصنوعی داشته باشید، مطمئنا خرید بهتری خواهد بود.نظر شما درباره هواوی Mate 10 و کاربردهای هوش مصنوعی آن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mTAAHAAm

به نظر من تشخیص غروب و گل و … بدرد نمی خوره.مثلا دوربین را روی غذا می گیرید و گوشه پایین علامت غذا نشون میده. خب که چی؟یعنی ما نمیدونیم غذاست؟
همینطور ترجمه.همه ما تجربه اینجور ترجمه های آفلاین و حتی آنلاین را داریم که عملا بدرد نخوره.

Mehrdad89

هدفش فقط تشخیص اون سوژه ی عکاسی نیست که !سوژه رو تشخیص میده و تنظیمات دوربین رو متناسب با اون تنظیم میکنه که بهترین عکسا رو بگیره . همینجوری رو هوا واسه چی نظر میدی ؟؟؟؟

mTAAHAAm

فرض کنید می خواهید یکبار از غذای روی میز و یکبار از کتاب روی میز و یکبار از گلدان روی همان میز عکس بگیرید تشخیص سوژه چه تاثیری روی تنظیمات دوربین داره؟نور محیط موثره نه نام سوژه.
واقعا این چیزا تبلیغاتیه اختصاص به هواوی هم نداره.

Mahdi.m.b.n.m

دوست عزیز از روی هوا نظر نده . وقتی ب قول خودت همه چیز کنار هم روی یک میزه . شما میگیری روی غذا رنگو اشباع تر میگیره و غذارو زنده تر نشون میده . یا میگیری روی متن اون متن رو مشکی تر میکنه و بیشتر به چشم میاد . یا واسه عکس از ماه نیازه که ایزو خیلی کم شه و سطح نور بیاد پایین تا ماه مثل یک نقطه سفید نباشه فقط . یکم مغزتو ب کار بنداز . واسه هر سوژه تنظیمات خاصی ب گوشی یاد داده شده

Mouod

بیایم یکم واقع بین باشیم! درسته دوربین گوشیای سونی مشکلاتی داره، ولی حالت سوپریور اتو سونی هم دقیقا همین صحنه ها و حتی بیشتر رو تشخیص میده! الان گوشی من از غذا میخوام عکس بگیرم یه آیکن قاشق چنگال میاره زیرش مینویسه gourmet
یا از بچه عکس بگیری آیکن بچه میاره مینویسه baby
حتی اگه گوشی خیلی ثابت باشه تشخیص میده که گوشی رو روی سه پایه عکاسی گذاشتی و حتی وقتی یه کبریت جلوش روشن کنی صحنه آتیش بازی تشخیص میده! و تو همه این صحنه ها خروجی های مختلف میده! حالا جالب اینجاست که پردازنده هوش مصنوعی هم ندارن و فقط یه موتور پردازش تصویر به اسم Bionz داره!

در مورد هوش مصنوعی تو مکالمه اتفاقا یکی از مشکلات من همین بود که به قدری سونی نویز محیط رو حذف میکنه که من یه بار از خیابون رد میشدم و با کسی حرف میزدم ماشین از دور بوق زد کسی که اونور خط بود اصلا نفهمید اتفاقی افتاده! واقعا فقط صدای خود آدم رو میفرسته!
در حالی که پردازنده هوش مصنوعی هم ندارن!
تازه گوشی من از سری زد۵ و از سری ایکس که یه سری چیزای جدید هم اضافه شده که کار های روزمره کاربر رو زیر نظر میگیره و یه کارایی میکنه فک کنم طبق اونا 🙂

کلا میگم این سر و صدایی که هوآوی سر این قضیه کرده فک نمیکنم هنوز آن چنان بلوغ پیدا کرده باشه…

Peiman

جمله آخرت کاملا درسته?

Mortazavi

ممنونم دوست عزيز از اول متن تو اين فكر بودم كه بگم دوربين ايكس من دقيقا همينطوريه سوژه هارو شناسايي ميكنه كه شما كامل گفتي
مثلا وقتي از غذا عكس مي گيرم ايكن قاشق مياد و رنگها با غلظت بيشتري نشون داده ميشه
در مورد متن و حيوان و اتش و ماكرو هم همينجوريه
خداييش تكنولوژي دوربين گوشي هاي سوني دو سال از بقيه جلوتره ولي خوب متاسفانه مشكل نويز و بهم ريختگي بافت عكس تو نور كم و hdr ضعيف تر از رقبا كه دكسو هم منصفانه نقدش كرد باعث ديده نشدن اين ويژگيهاي استثنايي ميشه و سوني هم هيچ حركتي تو برداشتن اين عيب هاي ابتدايي ولي موثر تو خروجي عكس نمي كنه

Mouod

امممم جناب عطایی منظورتون رو متوجه نمیشم!
تو.گوشی منم تو فول رزولوشن (۲۳مگاپیکسل) تو سوپریور اتو این قابلیت در دسترسه و مشکل و کندی ای هم نداره!

Mortazavi

بله دقیقا حق با شماست

Mortazavi

درود بر شما جناب عطايي عزيز
مثل هميشه يه بررسي عاليييي كرديد و از قلم شيرين شما لذت بردم
نميدونم چرا بعضي دوستان در مورد اين نواوري پيشرفت بزرگ هواوي مقاومت مي كنند
با اينكه من كوالكام رو ترجيح ميدم ولي قبول كنيم هواوي نشون داد تو پردازنده و نواوري كاربردي و قدم به اينده از سامسونگ و اپل و سايرين يه قدم جلوتره
انصافا ديد من يكي نسبت به اين غول چيني خيلي عوض شد

Rog_Pc_Gamer

درود‌ بر شما اقای عطایی عزیز بازم یک بررسی خوب و جامع از یه گوشی دیگه از شما دیدیم
گوشی باحالیه با اون پردازندش امید وارم به مرور زمان کاربرداشم بیشترم بشه

پ ن : راستی دوستان اینم بگم گوشیای نوت۸ و اس۸ سامسونگم دوربین سلفیشون چیزی شبیه به حالت پرتره دارن به اسم selective focus

Mortazavi

خیلی عالیه
خداییش حالت پرتره و مخصوصا افکت بوکه خوراک عکسهای سلفیه

Mahdi.m.b.n.m

با تشکر از شما اقای عطایی بابت این پستتون . من این قابلیت هارو در کنار هم میخواستم ک وقتی نیاز شد ک بدونم چیا هستن دیگ این صفحه هست .

Mahdi.m.b.n.m

و الان هم مشکل هواوی اینه ک سورس نداده ک بشه واسه چیپستش کاستوم رام درست کرد . و خودشم توی اپدیت ضعیفه و یکیم توی بخش گرافیکی وسلام

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)