حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دلیل افزایش قیمت موبایل در روز‌های اخیر چیست ؟ آیا با عواقب طرح رجیستری همراه هستیم؟

نوشته

6 سال قبل | 6 دیدگاه | اخبار داخلی

در چند هفته گذشته بازار موبایل ایران بسیار آشفته بوده و همان‌طوری که شما می‌دانید بحث رجیستری بحثی است که به‌مراتب در وب‌سایت‌های خبری در مورد آن بحث شده. افراد زیادی معتقد هستند که گرانی به وجود آمده در قیمت دستگاه‌ها ناشی از اجرایی شدن طرح رجیستری است و اگر این طرح به‌صورت کامل‌تری برای تمامی دستگاه‌ها پیاده‌سازی شود، باید شاهد افزایش قیمت بیشتری باشیم. این کاملاً اشتباه است. در ادامه همراه باشید تا با شما بیشتر صحبت کنیم.

قبل از طرح رجیستری

درصدی از واردات گوشی‌های موبایل توسط شرکت‌های مطرح در بازار از مرزهای قانونی و تحت نظارت انجام‌شده است. درصد قابل‌توجه دیگری هم به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است. شرکت‌های مختلف با در نظر گرفتن تعرفه‌های قانونی و قیمت ارزش به‌علاوه هزینه گارانتی دستگاهی را به مشتری پیشنهاد می‌دادند. این شما بودید که می‌توانستید دستگاهی با گارانتی را خریداری نمایید یا اینکه قید هزینه گارانتی را زده و صرفاً با نام “بدون گارانتی” دستگاه دیگری را خریداری نمایید که درواقع سود به‌مراتب بیشتری نصیب فروشنده کنید.

نکته مهم؛ دستگاهی که به‌صورت قاچاق واردشده است باید قیمت کمتری پس داشته باشد اما این‌گونه نبود!

بعد از طرح رجیستری

به‌صورت کامل تمامی دستگاه‌های یک برند برای استفاده در شبکه مخابراتی باید از گمرک رسمی کشور وارد شود. تأکید می‌کنم تمامی دستگاه‌ها زیرا قرار است IMEI هر دستگاه در شبکه ثبت شود تا اگر دستگاهی به‌صورت قاچاق وارد سیستم می‌شود، رجیستر نشده و درنتیجه قابلیت استفاده از سیم‌کارت وجود نداشته باشد. این را در نظر داشته باشید که همان حالت قبل از رجیستری پابرجاست. یعنی هر شرکت بر اساس همان تعرفه دستگاه را قیمت‌گذاری کرده و سپس عددی را به‌عنوان گارانتی به محصول اضافه می‌کند که این عدد نیز کاملاً بر اساس یک سری پارامتر تأیید شده و قانونی خواهد بود.

در نتیجه

قیمت افزایش نخواهد داشت

در نتیجه

سود کمتری به دیگر فروشندگان غیر مجاز (قاچاق) خواهد رسید

 

پس مشکل کار از کجاست؟ چرا در روزهای اخیر قیمت بعضی از دستگاه‌ها افزایش داشته است؟

دو عامل بسیار مهم در این زمینه نقش داشته است که از قضا با همزمانی طرح رجیستری به‌اشتباه کشیده است. با تحقیق در بازار و پرس‌وجو از افراد مطرح باخبر شدیم که این دو عامل نه تنها باعث اذیت شرکت‌ها شده بلکه جو روانی ایجادشده توسط طرح رجیستری موقعیت را حساس‌تر کرده است تا با در نظر گرفتن شرایط این طرح را مجدد “شکسته شده” تلقی کنند.

۱. افزایش نرخ ارز

شما باید این را بدانید که ارزش‌گذاری انجام‌شده بر روی دستگاه‌ها وابسته به قیمت دلاری است که در هنگام واردات ثبت می‌شود. این کاملاً طبیعی است اگر امروز دلار N تومان باشد و دستگاهی وارد شود تا باقیمت N تومان فروش برود، با افزایش قیمت به N+2 در ثبت سفارش بعدی شاهد این افزایش قیمت باشیم. این مثال را به‌راحتی می‌توانید از نظر نرخ ارز برای دستگاه‌هایی همانند آیفون SE ببینید که با افزایش و کاهش دلار در بازه‌هایی افزایش و کاهش داشته است. نه تنها برای آیفون بلکه برای تمامی دستگاه‌ها همین رویه صدق می‌کند. البته نباید بعد “افزایش” را فقط نگاه کنیم بلکه ممکن است “کاهش” را نیز ببینیم!

۲. حذف ارز دولتی برای گوشی‌های موبایل

تا چند ماه پیش بر اساس سیاست‌های از پیش تعیین‌شده، گوشی موبایل توسط شرکت‌های مربوط می‌توانست ارز دولتی داشته باشد. ارز دولتی مخصوص یک سری از شرکت‌هایی با واردات زیاد بود که می‌توانستند تا حدی قیمت‌های خوب‌تری را رقم بزند اما این ارز مخصوص برای گوشی‌های موبایل حذف‌شده است و تمامی شرکت‌های رسمی برای واردات مجبور به حواله باقیمت ارز روز هستند. اکنون کافی ست کمترین تغییری در نوسان ارز ایجاد شود تا تفاوت قیمتی قابل‌توجهی ایجاد شود.

 

پس این دو عامل و افزایش و حذف هر دو آن‌ها در افزایش قیمت موبایل در هفته‌های اخیر نقش بسزایی داشته است.

 

یک مثال جالب برای شما بزنیم. آیفون ۷ به‌صورت عادلی ۷۵۰ دلار قیمت داشت. با هنگام ورود آیفون ۸ و کمبود این دستگاه هم‌اکنون شما می‌توانید به‌صورت عمده آیفون ۷ را با قیمت ۸۰۶ دلار از امارات تهیه کنید. حال در نظر داشته باشید قیمت دلار و عدم وجود ارز دولتی همراه با افزایش ۵۶ دلاری چه میزان افزایش قیمت را در بازار رقم خواهد زد. این مثال توسط یکی از شرکت‌های واردکننده آیفون به ما اعلام‌شده است. پس به‌صورت کلی و با تأکید بیشتر به شما اشاره می‌کنیم که

اجرایی شدن طرح رجیستری هیچ تأثیری بر روی قیمت تمام‌شده دستگاه نخواهد داشت!

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

دلیل افزایش قیمت اینکه فروشندگان یه بهانه پیدا کردن همین چون میبینن که از این به بعد نمیتونن ملتو رنگ کنن

Mortazavi

ممنون جناب مخملی عزیز
مثل همیشه یه پست بدون نقص

Sajad

ولی چیزی که هست باید پیش بینی وجود نمایندگی های مجاز در سراسر کشور از قبل میشد و گارانتی های معتبر فراگیر میشد. من وقتی به گارانتی معتبر مثلا اپل دسترسی ندارم چرا باید پول گارانتی رو به یه وارد کننده بدم که فردا اگه مشکلی واسه گوشی بوجود اومد زیر بار هیچ چیزی نره!؟ اگه واقعا هدف از این طرح کمک به مشتریه خب باید چیزی رو که مشتری نداشته (یعنی گارانتی معتبر) واسش فراهم کنیم نه اینکه صرفا هزینه گمرک رو از وارد کننده بگیریم. واسه من مشتری که قراره در هر صورت گارانتی درست و حسابی نداشته باشم چه تفاوتی داره که گوشی از چه طریقی وارد کشور شده؟ من نمیخوام بگم جنس بدون گارانتی و یا عدم پرداخت مالیات خوبه. ولی ما که داریم گوشی بدون گارانتی رو گرون میخریم دیگه جایی واسه پرداخت بیشتر واسه گارانتی نداریم. بین گوشی گارانتی شده و نشده گاها تا 300 هزار تومن اختلاف وجود داشت. این طرح باید بیاد واسه تمام گوشی ها گارانتی در نظر بگیره (حتی شده توسط خود شرکت وارد کننده و با تمام شرایط گارانتی جهانی) و از طرفی حداکثر قیمت هر گوشی رو هم در تمام کشور مشخص کنه.

Yas

تنها چيزى كه مهمه اينه كه بعد از اين پرچمداران سامسونگ و اپل با قيمت ٤تومن و ٥تومن وارد ميشن و انتظارى نداشته باشين كه مثل گذشته هركسى بتونه موبايل پرچمدار بخره تو ايران
٢٣ ميليون پول يه موبايل ١١٥٠ دلارى !!!
ما بسيار خرسنديم از اينكه در شير تو شير ترين كشور جهان هستيم
#تأسف..

Peiman

داداش با حرفات موافقم فقط اون قیمت ۲۳ میلیونی بزودی می‌شکنه و به پنج یا شیش تومن میرسه( هرچند خیلیییی زیاده)

Pouya

با 23 تومن یه کنسول میخرم یه اس 8 یه تب اس 3 بقیشم یع سیستم راه میندازم اصلا کسی ک ایفون ایکس بخوادم راه بهترش اینه ک این پولو باهاش بره خارج چند روز یه گردشی بزنه بعد از همونحا ایفون ایکس بخره بیاد:)

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....