حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل اطلاعات صورت شما را با استفاده از حسگر TrueDepth به توسعه دهنده می دهد

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی

نگرانی های امنیتی همه جا هستند! زندگی ما هر چقدر بخواهد توسط فناوری هوشمندتر باشد، اطلاعات بیشتری را باید به آن بدهد. هزینه استفاده عموما رایگان از این فناوری ها پرداخت اطلاعات گران بها در جهت صنعتی بسیار پول ساز به اسم تبلیغات است. حال این تبلیغات می تواند به صورت مستقیم باشد یا غیر مستقیم و در نهایت هدفمند تر. اجازه بدهید درباره این موضوع کمی بیشتر صحبت کنیم و سپس درباره اینکه اپل اطلاعات صورت شما را با توسعه دهنده به اشتراک می گذارد صحبت کنیم.

فیس آیدی

فیس آیدی

اپل درباره امنیت سرویس Face ID خود که با استفاده از TrueDepth قدرت گرفته صحبت های زیادی می کند و کاربران کنجکاو سعی در اثبات نقاط ضعف آن داشته اند که موفق هم بوده اند. این بار اما موضوع پیرامون به اشتراک گذاشتن حالت صورت شما که البته نشان دهنده احساسات شماست، با توسعه دهنده است. اینکه توسعه دهنده بداند شما از برنامه یا بازی آن رضایت دارید در حال حاضر به این باز می گردد که چند ستاره یا امتیاز به آن بدهید. حال تصور کنید که لذت واقعی یا ناراحتی واقعی شما از محتوا درک شود. برای مثال و صرفا برای مثال تصور کنید اینستاگرام بتواند عکس العمل شما را هنگام تماشای تایم لاین خود ببیند! می تواند محتوایی را که دوست ندارید را به شما ندهد یا محتوایی را که دوست دارید نشان بدهد یا تبلیغاتی را که دوست دارید به شما نشان بدهد! این پتنت برای فیس بوک در سال 2016 ثبت شده که البته هنوز عملی نشده است. همچنین اپل استارت آپی را در این زمینه خریده است. بله! هر چند که اپل می گوید توسعه دهنده حق ندارد از این داده ها در جهت تبلیغات استفاده کند اما چه کسی این مرز تبلیغات را مشخص می کند؟

یکی از نگرانی ها استفاده غیر قابل کنترل برنامه ها در جهت تبلیغات است و دیگری که کاملا مهم تر از این نگرانی است، جمع آوری داده های صورت شما توسط برنامه ها است. دقت اطلاعاتی که در اختیار برنامه توسعه دهنده ها قرار می گیرد در حدودی است که یک توسعه دهنده قصد دارد با برنامه ای که ساخته از صورت شما یک نمونه 3 بعدی کوچک در حد یک ماگ بسازد! خیلی سریع تر و کم دردسرتر از چیزی که مثلا در 3D Creator سونی دیدیم آن هم با دوربین جلو اما سوال اینجاست، این اطلاعات بدون دانش کامل کاربر جمع آوری می شود.

به گفته واشنگتن پست شما تنها یک صورت دارید، پس بهتر است اطلاعات 3 بعدی آن را به این راحتی در اختیار کسی قرار ندهید

اپل در پاسخ به این نگرانی می گوید که اطلاعات از دستگاه کاربر خارج نمی شود و به همین دلیل جای نگرانی نیست. در جواب اینکه این برنامه برای دریافت دسترسی از کاربر فقط دسترسی دوربین را می گیرد نه دسترسی ثبت اطلاعات صورت آن را و تمایزی بین دوربین اصلی و سلفی قائل نمی شود. همچنین به گفته واشنگتن پست شما تنها یک صورت دارید، پس بهتر است اطلاعات 3 بعدی آن را به این راحتی در اختیار کسی قرار ندهید. در حال حاضر پلیس امریکا تقریبا از هر 2 نفر امریکایی به تصویر صورت یک نفر از آن ها دسترسی دارد، این یعنی نیمی از جمعیت امریکا و به این صورت است که به راحتی اطلاعات درباره شما خیلی قابل دسترس تر است. در حال حاضر حتی برنامه ها و هوش مصنوعی می توانند از روی تصویر 2 بعدی شما جنسیت یا حدود سن را تخمین بزنند.

نگرانی ها درباره میزان دسترسی برنامه ها به این حسگر که می تواند تا 30 هزار نقطه از صورت شما را اسکن کند زیاد است. به خصوص اینکه هنگام دریافت دسترسی هنوز تعریف درستی از اتفاقی می افتد ارایه نمی شود و البته در بحث بررسی برنامه ها برای انتشار آن ها در App Store، بازبینی دقیقی صورت نمی پذیرد.

اپل وعده بالا بردن دقت در بازبینی برنامه ها را داده است اما این تازه شروع یک اتفاق است. تصور کنید آینده ای را که در اندروید نیز با شاهد چنین قابلیتی باشیم، همانطور که هوآوی چند روز پیش از فناوری شبیه به Face ID اپل اما با دقت 10 برابر بیشتر رونمایی کرد!

نظر شما چیست؟ آیا باید نگران این موضوع بود؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mTAAHAAm

بله فیس آیدی سالهای بعد توسعه یافتع تر می شه

Peiman

خدای من . سرعت پیشرفت تکنولوژی خیلی بالاست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)