حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شناسایی جاسوس‌افزاری جدید در Play Store که به راحتی به حساب‌های شبکه‌های اجتماعی شما دسترسی پیدا می‌کند

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | Android، اخبار، گوگل

طبق تمهیدات امنیتی اندیشیده شده‌ی جدید توسط گوگل که با اندروید اوریو معرفی شد، این شرکت از Play Protect رونمایی کرد. یک برنامه محافظتی جدید که به بررسی‌های متناوب دوره‌ای از برنامه‌های نصب شده بر روی تلفن همراه شما و اپلیکیشن‌های پلی‌استور، به دنبال پیدا کردن بدافزارها می‌پردازد. اخیرا گوگل متوجه وجود یک دسته از برنامه‌های جاسوس‌افزاری شده که به گفته خودشان بسیار، بسیار ترسناک هستند. با ترنجی همراه باشید.

در داخل تمامی این‌ نرم‌افزار‌ها در پشتی به نام Tizi وجود دارد، یک بد‌افزار که فعالیت جدی آن در سال 2015 مشاهده شده بود. از طریق اجرای اکسپلویت‌ها در سیستم‌عامل اندروید، Tizi قادر است تا به دسترسی Root در دستگاه شما دست یافته و سپس در میان تصاویر، رویدادهای تلفن و سابقه‌های گفتگوی شما در اپلیکیشن‌های اجتماعی معروف به دنبال اهداف خراب‌کارانه خود باشد.

شبکه‌های اجتماعی یاد شده شامل فیس‌بوک، واتس‌اپ، وایبر و حتی سرویس پیام‌رسانی رمزنگاری شده‌ای همانند تلگرام می‌شود. علاوه بر این موارد این بدافزار می‌تواند یک پیام کوتاه حاوی اطلاعات مختصات GPS دستگاه میزبان ارسال کرده، با دوربین این گوشی عکس بگیرد و حتی توسط میکروفون‌های آن به ضبط صدا نیز بپردازد.

بله این موارد به نظر ترسناک می‌رسد اما خبر خوب این است که اکسپلویت یاد شده که Tizi از آن بهره می‌برد خیلی وقت است که شناسایی و ترمیم شده که این مورد در وصله‌ی امنیتی ماه آپریل سال 2016 موجود بود. خبر بد هم این است که همان‌طور که می‌دانیم بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی قدیمی‌تری وجود دارند که این بروزرسانی را دریافت نکرده‌اند.

با توجه به داده‌های اطلاعاتی گوگل، اپلیکیشن‌های شامل Tizi بیشتر توسط کاربران کِنیایی دانلود شده و درصد بسیاری کمی از آن‌ها نیز شامل کاربران ایالات متحده می‌شود. بعد از شناسایی این اکسپلویت، گوگل این برنامه‌ها را شناسایی، حساب توسعه دهندگانشان را مسدود و یک پیغام اختطار به تمامی دستگاه‌های متوجه این تهدید، فرستاد. همچنین Google Play Protect هم به بروزرسانی جدیدی مجهز شده که به شکل موثری توانایی آن را در شناسایی این گونه برنامه‌ها بالا برده است.

 

نظر شما در رابطه با راه‌اندازی برنامه‌های امنیتی متعدد، توسط گوگل در چند ماهه‌ی اخیر چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
siavash-t

گوگل باید بیشتر به پلی استور برسه. خیلی برنامه هست که تنها شبیه به نسخه اصلی برنامه هستند و حداقل مشکلی که برای کاربر درست می کنند نمایش تبلیغات گاه و بیگاه تو گوشیه (چه تو همون برنامه و چه تو برنامه و بازیهای دیگه) که متاسفانه هنوز تو پلی استور وجود دارند. این تحریمها هم اوضاع رو برا بعضی کشورها (مثل کشور ما، متاسفانه) بدتر کرده!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف مظفری
دنیای مجازی، دنیا‌ی اولِ منه :)