حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مزایای برنج بنفش برای سلامتی چیست؟

نوشته

6 سال قبل | 4 دیدگاه | پزشکی و سلامت

مدت‌هاست که مزایای برنج بنفش برای سلامتی مشخص شده است. این غذای رنگارنگ چیز جدیدی در کشورهای شرقی نیست. مردم چین در زمان قدیم ارزش و احترام زیادی برای برنج‌های رنگی قائل بودند، در آن زمان فقط امپراطورها و خانواده سلطنتی اجازه داشتند از برنج‌های رنگی بخورند به همین دلیل این برنج‌ها را برنج ممنوعه نامیدند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

برنج بنفش یکی از 40،000 گونه برنج است. در حالی که ارزش‌های تغذیه‌ای متفاوت دارد، همه‌ی برنج‌ها منبع خوبی از کربوهیدرات هستند، تقریبا بدون چربی و کلسترول بوده و حاوی مقداری پروتئین نیز می‌باشند. برنج بنفش به طور عمده در آسیا رشد کرده و دارای رنگ سیاه تیره است که وقتی پخته می‌شود به بنفش تبدیل می‌گردد. این برنج چربی کمی داشته و عطر و بوی دلپذیری دارد.

مزایای برنج بنفش برای سلامتی چیست؟

فواید برنج بنفش برای سلامتی

مزایای بهداشتی متعددی برای برنج بنفش شناخته شده است، در اینجا برخی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

سلامت قلب و کلسترول

براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله کشاورزی و مواد غذایی، برنج بنفش نسبت به برنج سفید حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری است. تحقیقات نشان داده‌اند آنتی اکسیدان‌ها برای تقویت سلامت قلب مفید بوده و خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های مضر آزاد محافظت می‌کنند.

با توجه به مطالعات انجام شده درباره سلامت قلب و  برنج بنفش، اگر این برنج به عنوان بخشی از یک شیوه زندگی سالم، وارد برنامه‌های غذایی فرد شود باعث افزایش سطح کلسترول خوب لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) در بدن می‌شود. کلسترول HDL برای یک سیستم قلبی عروقی سالم ضروری است. همچنین تشکیل پلاک آترواسکلروز در شریان‌ها می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود، برنج بنفش این موضوع را کاهش می‌دهد.

هضم

برنج بنفش به عنوان یک منبع غنی از فیبر رژیمی، باعث تقویت حرکت دودی سیستم گوارش شده، از یبوست و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.

عملکرد کبد

برخی از مطالعات و آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده که خواص آنتی اکسیدانی برنج بنفش تاثیرات مثبتی روی عملکرد کبد دارد، مثلا در بهبود عملکرد کبد آسیب دیده به دلیل مصرف الکل نقش دارد.

مزایای برنج بنفش برای سلامتی چیست؟

برنج بنفش چیست؟

برنج بنفش داری کالری برابری با برنج سفید یا قهوه‌ای بوده، در حالی که مقدار پروتئین و فیبر بیشتری دارد.

پروتئین

بنیاد تغذیه‌ی بریتانیا معتقد است پروتئین برای رشد و ترمیم بدن و نیز حفظ سلامتی ضروری است. تمام سلول‌ها و بافت‌های بدن دارای پروتئین هستند که در گستره وسیعی از تعاملات متابولیکی دخیل می‌باشند. پروتئین حدود 10 تا 15 درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و یکی از فراوان‌ترین ترکیبات موجود در بدن است. در ایالات متحده، به بزرگسالان توصیه می‌شود روزانه حداقل 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنند.

فیبر

فیبر ماده ای است با مزایای سلامتی فراوان، برای مثال در کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و کاهش وزن موثر است. همچنین برای سلامتی سیستم گوارشی مفید بوده و از یبوست جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که فیبر مانع از ایجاد سرطان کولورکتال می‌شود.

 آهن

آهن برای تولید گلبول‌های قرمز که وظیفه حمل اکسیژن را برعهده دارند، ضروری است. رژیم غذایی که مواد معدنی کافی نداشته باشد، فقر آهن ایجاد کرده و منجر به کم خونی می‌شود. مردان 19 تا 64 ساله و زنان بعد از یائسگی باید 8/7 میلی‌گرم پروتئین در روز مصرف کنند.

مزایای برنج بنفش برای سلامتی چیست؟

روش پخت برنج بنفش

قبل از پختن برنج بنفش باید 3 تا 4 بار آن را در آب سرد بخیسانید سپس خوب بشورید. برای هر یک پیمانه برنج دو فنجان آب بریزید، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کره و یک قاشق چای خوری نمک را به هنگام جوشیدن به آن اضافه کرده و بهم بریزید. همچنین اگر دوست دارید برنج کمی طعم شیرین داشته باشد می‌توانید به آب کمی آب نارگیل اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد. درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تمام آب بخار شود این مرحله حدودا 20 دقیقه طول می‌کشد. سپس قابلمه را از روی شعله برداشته و درش را به مدت 5 دقیقه محکم روی آن قرار دهید. برای اینکه برنج نرم‌تر شود، برای هر پیمانه برنج سه چهارم فنجان آب بیشتر بریزید و 10 دقیقه بیشتر روی شعله ملایم‌تر قرار دهید.

 

تاکنون نام برنج بنفش را شنیده‌ بودید؟ دیدگاه شما در خصوص این ماده غذایی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

برنج بنفش ?

Peiman

من هرچی میبینم یاد کلم میفتم.
فکر نکنم توی ایران بشه پیدا کرد

ahmad

عالی بود بازم با این مقاله به اطلاعاتم اضافه شد مرسی

Sajad

جالبه ولی اگه راه تهیه ش هم مشخص میکردید عالی میشد.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h