حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

منافع مورینگا

نوشته

6 سال قبل | 4 دیدگاه | پزشکی و سلامت، تناسب اندام

مورینگا گیاهی است که اغلب با نام درخت نارنجی، درخت معجزه و درخت زیتون نامیده می‌شود. مورینگا برای قرن‌ها به علت خواص دارویی و مزایای بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد افسردگی و ضد التهابی دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

منافع مورینگا

مورینگا چیست؟

مورینگا شامل بسیاری از ترکیبات سالم مانند: ویتامین A ویتامین B1 (تیامین) B2 (ریبوفلاوین) B3 (نیاسین)، B-6 فولات و اسید اسکوربیک (ویتامین C) کلسیم, پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است. این ماده بسیار کم چرب بوده و فاقد کلسترول بد می‌باشد.

منافع مورینگا

مزایای مورینگا چیست؟

اعتقاد بر این است که مورینگا دارای مزایای بهداشتی فراوانی است و استفاده از آن سلامتی و زیبایی را بهبود بخشیده و از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را درمان می‌کند. مزایای مورینگا عبارتند از:

1) محافظت و تغذیه پوست و مو

روغن مورینگا از مو در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و آن را سالم و تمیز نگه می‌دارد. مورینگا حاوی پروتئین بوده که باعث می‌شود در حفاظت از سلول‌های پوست و جلوگیری از آسیب آن‌ها موثر باشد. همچنین حاوی عناصر هیدراته و سم‌زدایی بوده که بهداشت پوست و رشد مو را افزایش می‌دهد. این ویژگی در درمان عفونت‌ها و زخم‌های پوستی مفید است.

2) درمان اِدم

اِدم یک بیماری دردناک است که با تجمع مایع در بافت‌های خاص بدن ایجاد می‌شود. خواص ضد التهابی مورینگا ممکن است در پیشگیری از اِدم و پیشرفت آن موثر باشد.

3) محفاظت از کبد

به نظر می‌رسد مورینگا از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از داروهای و مواد شیمیایی مضر محافظت کرده و روند ترمیم آن را تسریع می‌بخشد.

4) پیشگیری و درمان سرطان

عصاره مورینگا حاوی خواصی است که ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان کمک کند. همچنین حاوی نایزیمیسین بوده که ترکیبی است که بیماری و تکثیر سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

5) رفع مشکلات معده

عصاره مورینگا به درمان برخی از اختلالات معده مانند یبوست، گاستریت و کولیت اولسراتیو کمک می‌کند. خواص آنتی بیوتیک و ضد باکتری مورینگا در مهار رشد پاتوژن‌های مختلف موثر بوده و مقدار بالای ویتامین B آن در هضم غذا مفید است.

6) مبارزه با بیماری‌های باکتریایی

با توجه به خواص آنتی باکتریال، ضد قارچی و ضد میکروبی، عصاره مورینگا در عفونت‌های ناشی از سالمونلا، ریزوپوس و E. coli کاربرد دارد.

7) تولید استخوان‌های سالم

مورینگا حاوی کلسیم و فسفر است که به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. عصاره مورینگا همراه با عوارض ضد التهابی می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت مورد استفاده قرار گیرد و همچنین ممکن است استخوان‌های آسیب دیده را درمان کند.

8) درمان اختلالات خلقی

مورینگا در درمان افسردگی، اضطراب و خستگی مفید است.

9) حفاظت از سیستم قلبی عروقی

آنتی اکسیدان‌های قدرتمند موجود در عصاره مورینگا مانع از حملات آسیب‌های قلبی شده و در سلامت قلب بسیار موثر می‌باشد.

10) کمک به بهبود زخم

برای بهبودی زخم، عصاره‌ی مورینگا نشان داده شده است که به زخم‌ها کمک می کند و سبب کاهش زخم‌ها می شود.

11) در درمان دیابت مفید است

مورینگا با کنترل میزان گلوکز خون و کاهش قند و پروتئین در ادرار به درمان دیابت کمک می‌کند. این ماده باعث افزایش سطح هموگلوبین و محتوای پروتئین کلی می‌شود.

12) درمان آسم

مورینگا شدت برخی از حملات آسم را کاهش داده و مانع از انقباضات برونشیتی می‌شود. همچنین عملکرد ریه و تنفس را به طور کلی بهبود می‌بخشد.

13) حافظت در برابر اختلالات کلیوی

اگر از عصاره مورینگا به طور روزانه استفاده شود سنگ کلیه، مثانه و رحم به طور چشمگیری در افراد کاهش می‌یابد. مورینگا حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است که باعث کاهش سطوح سمیت در کلیه‌ها می‌گردد.

14) کاهش فشار خون بالا

مورینگا حاوی ایسوتیوسیانات و نایزیمینین است، این ترکیبات از ضخیم شدن شریان‌ها جلوگیری کرده و فشار خون را کنترل می‌کند.

15) بهبود سلامت چشم

مورینگا به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدانی دارای خواص بهبود سلامت چشم است. مورینگا از انسداد عروق شبکیه جلوگیری کرده، مانع ضخیم شدن غشاهای مویرگی می‌شود و در نتیجه از ایجاداختلال شبکیه پیشگیری می‌کند.

 16) درمان کم خونی و بیماری سلول داسی شکل

مورینگا جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد، بنابراین تعداد گلبول‌های قرمز خون افزایش می‌یابد. تصور می‌شود عصاره‌ی این گیاه در درمان و پیشگیری از کم خونی و بیماری سلول داسی شکل بسیار مفید است.

منافع مورینگا

اثرات جانبی

توصیه می‌شود هر فردی که برای اولین بار از مورینگا استفاده می‌کند، با یک پزشک صحبت کند. به دلیل خاصیت ضدالتهابی بالای مورینگا، مصرف آن برای زنان باردار مناسب نیست. عوارض جانبی مورینگا بسیار کم است اما افراد قبل از استفاده باید برچسب‌ها و دستورالعمل‌های مصرفی آن را مطالعه کنند.

تداخلات دارویی

استفاده از مورینگا با برخی از داروها باعث ایجاد تداخل دارویی شده و ممکن است تاثیرات دارویی را تحت تاثیر قرار ‌دهد.

لووتیروکسین: برای مبارزه با مشکلات تیروئید استفاده می‌شود. ترکیبات موجود در برگ مورینگا به عملکرد تیروئید کمک می‌کند، اما نباید به صورت ترکیبی با سایر داروهای تیروئید مصرف کنند.

داروهای کبدی: عصاره مورینگا سرعت و تاثیر داروهای کبدی را کاهش داده و باعث ایجاد اختلالات خطرناکی می‌شود.

داروهای دیابتی: داروهای دیابتی برای کاهش قند خون استفاده می‌شوند که با مصرف مورینگا تاثیر آن‌ها بهتر شده و بدن عملکرد بهتری خواهد داشت.

داروهای فشار خون بالا: مورینگا در کاهش فشار خون موثر است. مصرف مورینگا در کنار سایر داروهایی که پایین آورنده فشار خون, به کنترل فشار بالا کمک می‌کند.

منافع مورینگا

آیا مورینگا در کاهش وزن نیز موثر است؟

شواهد نشان داده است که عصاره مورینگا در کاهش و کنترل افزایش وزن موش‌ها موثر بوده است. درصد بالای ویتامین B موجود در آن به هضم و بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند، این ماده فوق‌العاده مانع چربی‌ها نمی‌شود بلکه با کمک به کاهش کلسترول و فشار خون، از التهاب جلوگیری کرده و برای کاهش خستگی و بهبود سطح انرژی بدن از چربی‌ها استفاده می‌کند.

 

تاکنون نام مورینگا را شنیده بودید؟ دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

چقدر خاصیت داره ای ول ایران پیدا میشه؟

Sajad

جالبه. کاش بجای قرص های شیمیایی بی سر و ته از همین گیاهان قرص درست میشد و تو داروخانه ها با قیمت مناسب به فروش میرسید.

Yahya61

اسم فارسیش گز روغن یا گز رخ است و در مناطق جنوبی مانند سیستان و هرمزگان زیاده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h