حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقاومت در برابر اصولی شدن ؛ چرا طرح رجیستری باید به شکست ختم شود؟

نوشته

6 سال قبل | 5 دیدگاه | اخبار داخلی

برای شما در مطلبی توضیح دادیم که دلیل افزایش قیمت گوشی موبایل در بازار چیست ولی تاکنون به این سوال فکر کرده‌اید که چرا ما باید در برابر اصولی شدن یک قضیه، مقاوت نشان دهیم؟ در ادامه همراه باشید.

در ابتدا کمی به صورت خلاصه وار توضیح دهیم.

به وسیله اجرایی شدن طرح رجیستری فقط گوشی هایی وارد کشور می شوند که شناسه یا (IMEI (International Mobile Equipment Identity در گمرک ثبت شده باشند و به این ترتیب قابلیت دسترسی در شبکه‌های تلفن همراه را داشته باشند. سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حسین فلاح جوشقانی، برای ثبت شناسه گوشی در گمرک و ورود قانونی آن به کشور دو راه مورد بررسی را اعلام کرده است.

راه اول: استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی گوشی مشترک و دومین راه استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی سیم‏کارت مشترک است که طرح دوم به‌رغم اینکه از نظر رگولاتوری و اپراتورها، به دلیل قطع ارتباط سیم‏کارت روش مناسبی به نظر نمی‏رسد، در دست بررسی است ولی طرح اول به دلیل تاثیرات جانبی کمتر به صورت آزمایشی در حال پیاده ‏سازی است.
مزایای طرح رجیستری
این طرح مسلما اگر به صورت صحیح اجرا شود مزایای بسیاری دارد مهمترین آن جلوگیری از ورود کالای قاچاق و قیمت گذاری سر از خود دلالان این صنف است. مزیت مهم بعدی جلوگیری از ورود گوشی های تقلبی به ایران است و متعاقب آن داشتن ضمانت نامه برای گوشی هایی که از مجاری قانونی عبور کرده و به دست مشتریان رسیده اند.
معایب طرح رجیستری:
اما از آن طرف ماجرا دور زدن این طرح و یا سودجویی کارمندان برخی سازمان ها و شرکت های درگیر و نبود نظارت کافی بر اجرای درست آن می تواند مشکلات بسیاری در پی داشته باشد. همچنین مدت زمان ماندن بار در گمرک می تواند از ورود به هنگام گوشی های روز دنیا در زمان اولیه عرضه، جلوگیری کنند.
همانطوری که قبلا اشاره کرده بودیم، فعلا ایجاد جریان‌هایی برای بد نشان دادن این قضیه مطرح شده است. اولین مورد افزایش قیمت است که این مورد توسط شخص وزیر ارتباطات نیز منتفی اعلام شد و گفته شد برای تنظیم بازار و کاهش هیجان‌های ناشی از شروع، فعلا گوشی موبایل خریداری نکنید که واکنش‌های جالبی از بازار به دست رسید:
وزیر با ذکر #انصاف ما را به یاد رو‌ز‌های خوبی انداخت ! چرا پس باید گران شود؟ اگر گران فروشی مشکل دارد پس چرا به سراغ فروش قانونی نمی‌روید؟ شاید منافع تامین نباشد! در هر صورت این را باید قبول کنیم که طرح رجیستری به عنوان طرح کاملا جامعی می‌تواند بازار پر تلاطم گوشی را مخصوصا در ایران کاملا سر و سامان بدهد. از کجا بخریم و با چه شرایطی در همه جای ایران یکسان خواهد شد و دیگر دغدغه خرید گوشی با قیمت‌های مختلف و یا این که محتویات عوض شده باشد را نخواهیم داشت.
اخیرا مشاهده شده است که افرادی با درج تصاویری در شبکه‌های اجتماعی سعی در بد حلوه دادن این موضوع دارند. برای مثال:
بر اساس تحقیق و سوال‌های ما از صنف مربوط ، تمامی کالا‌هایی که به صورت کامل گارانتی شده‌اند، بازرسی شده و مواردی از جمله باز شدن جعبه و یا تعویض قطعات کاملا رد شده محسوب خواهد شد. همانطور که در تصویر فوق نیز کاملا قابل مشاهده است، بدون هیچ ذکر دلیلی و یا توضیح مربوط شاهد استفاده از الفاظی جهت برانگیخته شدن احساس مردم هستیم. دستگاهی غیر اصل ! این واژه را باید با طرح رجیستری به صورت کامل به فراموشی بسپریم. نظر شما چیست؟
اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajjad

این موبایل فروشا (اکثرشون نه همه) تا دیروز با هم کورس میزاشتن که کی امروز سر مشتری های بیشتری کلاه گذاشته…حالا با اجرای این طرح باید خدای ناکرده نون حلال ببرن سر سفرشون هرچند که همچنان گلس 2500 تومنی رو 50.000 میفروشن
ینی حال میکنم این کفتارهای سیری ناپذیر بساطشون داره جمع میشه به امید خدا
خود من سالها از دیجیکالا بد گفتم بخاطر گرون بودن گوشی هاش ولی الان میبینیم که دقیقا برابر قیمت بازار داره میفرشونه گوشیهاش رو و بنده خدا همیشه گوشیاشو اصل وارد میکرده…براستی که راست و دروغ لباسشونو با هم عوض کردن
خود بنده مرحوم نوت 5 م رو از آل دیجیتال خریده بودم دیدم پلمپ جعبه ش بازه تماس گرفتم گفتم این چرا بازه گفتن بعضیا رو ما تست میکنیم برا همین بازن. گفتم داداش من خودم میدونم این گوشی قاچاقه که گارانتی هم نداره و معلوم نیس هر کدوم از محتویات جعبه ش مال کدوم گوشیه ولی از سر نداری نمیتونم پول گارانتی رو بدم و دارم از شما خرید میکنم.
البته بنده خدا خوب کار کرد غیر از آخرش که یه ضربه به صفحه نمایش خورد و در عین ناباوری بدون اینکه گلس کوچکترین خشی برداره صفحه نمایش شکست و ما رو ناکام کرد!

ahmad

بنظرم این طرح موفق خواهد بود و این هارت و پورتا هم فقط بخاطزگر اینکه تا الان سر مشتری رو شیره میمالیدن الان نه

Yas

طرح ريجسترى ب ضرر كاربران تمام ميشه
هم از نظر قيمت هم اينكه ديگه پرچمدار و بايد ٣ماه بعد اينك تو دنيا عرضه شد ما تو ايران داشته باشيم!!

ehsanmody

به نظرم اگر موبایل ها رو اپراتوری عرضه میکردن بهتر میشد مثل بقیه کشورا، اینطوری چون قیمت پایین تر از گوشی های انلاکه میرفتن سمتش تازه یه سری امکانات خاص هم میشد داد اما چون اینجا ایرانه نمیشه 😐

Sajad

تا بستر لازم واسه توزیع به موقع و با گارانتی معتبر در سطح کشور فراهم نباشه بعیده نتیجه مثبتی واسه خریدار داشته باشه. میشه یه چیزی تو مایه های جریمه رانندگی که هرچی بالاتر میره تصادفات و مرگ و میر هم بیشتر میشه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....