حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

علت دکتیلیت (انگشت سوسیسی) چیست؟

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

تورم انگشتان پا و دست که باعث سوسیسی شکل شدن آن‌ها می‌شود. . بعضی اوقات سوسیسی شدن انگشتان، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف پزشکی باشد. در این مقاله، نگاهی به شایع ترین علل این بیماری، نحوه تشخیص و درمان آن می‌اندازیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

دکتیلیت چیست؟

التهاب یکی از راه‌هایی است که سیستم ایمنی بدن به بیماری‌ها و صدمات پاسخ می‌دهد، التهاب موجب تورم، درد و سایر تغییرات جسمی شده و بدن با عفونت مبارزه می‌کند. دکتیلیت نوعی التهاب در انگشتان دست وپا است. علائم این بیماری شامل تورم در یک یا چند انگشت و اغلب در کل دست یا پا می‌باشد. تورم انگشتان به صورت سوسیسی شکل ظاهر می‌شود. گاهی تورم دردناک است و حرکت در ناحیه آسیب دیده سخت شده و باعث ایجاد احساس درد می‌شود. عفونت و تغییرات سیستم ایمنی می‌تواند منجر به دکتیلیت شود. این مشکل اغلب نتیجه‌ای از اختلال در عملکرد خودمختار سیستم ایمنی بدن است. بیماری‌های خود ایمنی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم حمله کند.

علت دکتیلیت (انگشت سوسیسی) چیست؟

شش عامل رایج دکتیلیت

هربیماری یا عفونتی که موجب التهاب شود، می‌تواند مسبب ایجاد بیماری دکتیلیت گردد. شایع‌ترین علل ایجاد این بیماری در انگشتان دست و پا عبارتند از:

1) سلول‌های داسی شکل

بیماری سلول سقفی گروهی از اختلالات ژنتیکی گلبول‌های قرمز است. به طور معمول، شکل گلبول‌های قرمز مانند شکل دیسک است. در افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل، تغییرات در هموگلوبین باعث تغییر شکل سلول‌های خونی به صورت یک شکل خاردار یا منحنی می‌شود.

هموگلوبین وظیفه حمل اکسیژن را در اطراف بدن برعهده دارد، بنابراین تغییرات در پروتئین‌های هموگلوبین توانایی بدن را در اکسیژن رسانی کافی افزایش می‌دهد. کمبود اکسیژن در بافت‌ها باعث درد ناگهانی و شدید شده و حتی ممکن است فرد نیاز به درمان در بیمارستان پیدا کند.

دکتیلیت، اولین علامت در افراد مبتلا به بیماری سلول‌های داسی شکل، به ویژه در کودکان است. این مشکل در نوزادان تا 6 ماه ظاهر می‌شود. هنگامی که دکتیلیت به عنوان یک عارضه جانبی از بیماری سلول داسیتی رخ می‌دهد، با تب، درد و افزایش گلبول‌های سفید خون همراه است. کودکان مبتلا به انگشت سوسیسی باید توسط یک دکتر متخصص برای بررسی سلول‌های داسی شکل و سایر بیماری‌ها ارزیابی شوند.

2) بیماری سل

دکتیلیت یک عارضه نادر از سل است.Tuberculosis  یک بیماری عفونی باکتریایی بوده که باعث التهاب ریه‌ها می‌شود. در موارد نادر، التهاب استخوان نیز مشاهده شده است. این التهاب در استخوان‌های دست یا پاها باعث ایجاد درد و تغییر شکل انگشتان یا تورم آن‌ها می‌شود. در بیشتر موارد، تنها یک طرف بدن آسیب میبیند. Leprosy یکی دیگر از بیماری‌هایی است که باعث تغییراتی مشابه در انگشتان دست می‌گردد.

3) سارکوئیدوز

سارکوئیدوز یک بیماری اتوایمونی التهابی است که بر قلب، کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها و سایر اندام‌ها تاثیر می‌گذارد. این امر باعث مشکلات شدید در اندام شده و حتی ممکن است مرگبار باشد. به ندرت، سارکوئیدوز بر استخوان‌ها و عضلات دست تاثیر گذاشته و باعث تورم درد می‌شود. در افراد مبتلا به این علامت لوپوس پرینو ایجاد می‌شود که باعث ایجاد ضایعات و پلاک‌ها در صورت، گوش و انگشت می‌گردد.

4) سفلیس

سیفلیس نوعب عفونت جنسی (STI)  است. زنان باردار مبتلا به سفلیس، این بیماری را به نوزادان خود انتقال داده و منجر به سفلیس مادرزادی می‌شوند. در موارد نادر، نوزادانی که مبتلا به سفلیس مادرزادی شده‌اند، دچار دکتیلیت انگشتان پا یا دست می‌شوند. این بیماری در استخوان و بافت‌های دو طرف بدن عفونت ایجاد می‌کند.

5) اسپوندیلارآرتریت

اسپوندیلارآرتریت به انواع آرتریت اشاره دارد که بر روی مفاصل و رحم تأثیر می‌گذارد، این بیماری بافتی و تاندون‌ها و رباط‌های متصل به استخوان‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد. یکی از رایج‌ترین انواع اسپوندیلارآرتریت، آرتریت پسوریازیس است. دکتیلیت گاهی می‌تواند نشانه‌ای از آرتریت پسوریازیس پیشرفته باشد. دکتیلیت در اسپوندیلارآرتریت شايع است و حدود يک سوم افراد مبتلا به اين بيماري را تحت تاثير قرار مي‌دهد. محققان هنوز درک روشنی از این موضوع که چرا بسیاری از افراد مبتلا به اسپوندیلارآرتریت دچار دکتیلیت می‌شوند، ندارند اما می‌دانند که این امر به دلیل تورم در مفاصل و بافت اطراف آن ایجاد می‌شود.

افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند به دکتیلیت دچار نمی‌شوند، بنابراین بعضی از پزشکان از حضور دکتیلیت برای تشخیص نوع آرتریت فرد استفاده می‌کنند.

6) عفونت

برخی از عفونت‌ها می‌توانند در بافت‌های زیر پوست و یا حتی در استخوان، تورم ایجاد کنند. ممکن است این تورم نشانه‌ای از دکتیلیت باشد. نوعی دکتیلیت به نام کشش داتکتیوی ديستال به علت عفونت چربی در انگشت پا یا دست ایجاد می‌کند. این عفونت به طور معمول ناشی از عفونت‌های پوستی مانند استرپتوکوک یا استافیلوکوک است که به علت مشکلات در جریان گردش خون رخ می‌دهد. دکتیلیت ديستال به شدت دردناک بوده و ممکن است ضایعات یا لرزهایی در ناحیه آسیب دیده یا در نزدیکی آن ایجاد شود. این وضعیت در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود.

علت دکتیلیت (انگشت سوسیسی) چیست؟

علائم و تشخیص

علائم دکتیلیت بسته به علت، متفاوت است. به عنوان مثال، عفونت‌ها فقط یک انگشت را تحت تاثیر قرار می‌دهند، در حالی که دکتیلیت به همراه سفیلس بر انگشتان متعدد تاثیر می‌گذارد. ظاهر دکتیلیت به تنهایی نمی‌تواند دقیقا باعث شناسایی علت شود. در کنار این پزشکان با استفاده از اشعه ایکس یا آزمایش‌های خون، علت را تعیین می‌کنند. همچنین تاریخچه پزشکی شخصی، در شناسایی علت موثر است. بررسی علائم همراه تورم ایجاد می‌شوند، بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و باعث بیماری‌های خود ایمنی، عفونت و التهاب می‌شود.

درمان و مدیریت درمان دکتیلیت عمدتا شامل ریشه‌یابی علت تورم است. افراد مبتلا به آرتریت به داروهای آرتریت نیاز دارد، در حالی که برای درمان عفونت آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت تورم دردناک، داروهای ضد درد تجویز شده یا استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند NSAID و ایبوپروفن را پیشنهاد می‌کنند. ممکن است فرد مبتلا به سل یا بیماری سلول داسی بد حال بوده و به بستری شدن نیاز داشته باشد. این مورد در خصوص کودکان بسیار مناسب است.

 

دیدگاه شما در خصوص این بیماری چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hamid3pnn

سلام ممنون مفید بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h