حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همه چیزهایی که باید در مورد کاهش وزن از طریق آب بدانید

بهنام خدابخشی

نوشته

3 هفته قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت ، تناسب اندام

روزه داری با آب یک دوره زمانی است که فرد هیچگونه غذای خوشمزه‌ای نمی‌خورد و تنها آب مینوشد. این روش ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما آیا این روش مطمئن است و اثرات آن در طولانی مدت چیست؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مردم ممکن است روزه بگیرند تا وزن کم کنند، حال به دلایل معنوی یا مذهبی، یا برای مقابله با مشکلات خاص بهداشتی. تحقیقات نشان می دهد که گهگاهی گرسنگی ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اگر چه روش‌های دیگر ممکن است در دراز مدت موثرتر باشد. برای اینکه روزه گرفتن با آب با خیال راحت انجام می‌شود، مردم باید به درستی توجیح شوند و زمان مناسب برای روزه گرفتن را انتخاب کنند، زمانی که بدن به انرژی زیاد غذا احتیاج نداشته باشد.

روزه‌ی آب چیست؟

روزه آب زمانی است که  فرد چیزی جز آب نخورد و نیاشامد. هیچ وقت توصیه نشده است که روزه داری آب برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، اما توصیه پزشکی از 24 ساعت تا 3 روز را به عنوان حداکثر زمان برای غذا نخوردن می‌داند. در طول تاریخ، مردم به دلایل روحانی یا مذهبی اینکار را انجام داده‌اند. اما روزه گرفتن در حال حاضر با توجه به جنبه های سلامتی و  طبیعی، اغلب همراه با مراقبت است.

همه چیزهایی که باید در مورد کاهش وزن از طریق آب بدانید

فواید روزه داری چیست؟

افرادی که دارای عوامل هشدار دهنده برای بیماری‌های خاص هستند می‌توانند کوتاه مدت از فواید آن بهره‌مند شوند. این  بیماری‌ها شامل:

بیماری قلبی

فشار خون بالا

کلسترول بالا

دیابت

اضافه وزن

هنگامی بدن به کربوهیدرات‌ها که منبع تأمین انرژی هستند، دسترسی پیدا نمی‌کند، از چربی استفاده می‌کند. بنابراین، سریع می‌تواند باعث کاهش وزن شود زیرا از چربی های بدن استفاده می کند. با توجه به گفته‌های آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، بهترین راه برای از دست دادن وزن این است که به آرامی و با رژیم غذایی سالم و ورزش انجام شود. همچنین مهم است که سعی کنید برخی از عادات غذایی بد را تغییر دهید، مانند کاهش میزان غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های خوراکی چاق کننده.

همه چیزهایی که باید در مورد کاهش وزن از طریق آب بدانید

آیا این روش مطمئن است؟

اگرچه فوائد بالقوه‌ای برای روزه داران وجود دارد، اگر بیش از حد طول بکشد برای افراد سالم و یا افرادی که سن آن‌ها در خطر ابتلا به بیماری است، خطرات قابل توجهی دارد. اگر کسی نگران سلامتی خود می‌باشد یا برنامه دارد که بیش از 24 ساعت روزه بگیرد، باید از یک متخصص پزشکی کمک گیرد و در حین روزه‌داری تحت مراقبت باشد. روزه‌داری برای همه افراد مفید نخواهد بود و نباید توسط افراد مسن، افراد زیر 18 سال یا افرادی که کم وزن هستند انجام شود.

علم چه می‌گوید؟

یک جایگزین مناسب برای روزه داری طولانی، می‌تواند روزه‌داری متناوب باشد. این به معنای خوردن چیزی یا کالری کمی برای یک مقدار معینی از زمان است و پس از خوردن غذا به طور معمول برای مدت زمان دیگری می‌باشد. یک مثال برای این موضوع رژیم غذایی 5: 2 است که در آن کسی رژیم منظم غذایی برای 5 روز در هفته دارد و یک چهارم کالری روزانه خود را در 2 روز باقی مانده هفته می‌خورد.

در مطالعه‌ای که مقادیر روزه و رژیم غذایی کم کالری را مقایسه می‌کرد، هر دو روش برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی مناسب هستند ولی روزه داری متناوب به عنوان یک رژیم کم کالری به نظر ساده‌تر و بهتر می‌رسد.

مطالعات انجام شده بر روی موش و موش صحرایی نشان می‌دهد که روزه‌داری می‌تواند شخص را در برابر بیماری‌های خاصی نظیر دیابت محافظت کند و همچنین می‌تواند باعث بروز پیری دیرس شود. روزه گرفتن به طور منظم برای مدت زمان کوتاهی با کاهش میزان دیابت، BMI پایین‌تر و کاهش خطر بیماری عروق کرونر در افرادی که سرخرگ‌های آنها مسدود شده است، همراه است.

مطالعاتی بر روی انسان در مورد روزه‌داری انجام نشده است، اگر چه تحقیقات برخی از پیامدهای مثبت بر روی فشار خون، وزن بدن و بهبود علایم آرتریت روماتوئید را نشان می‌دهند. روزه می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن افراد سالخورده تاثیرات منفی داشته باشد، به همین علت این افراد باید با پزشک مشورت کنند که آیا روزه برای آن‌ها مفید است یا نه؟

همه چیزهایی که باید در مورد کاهش وزن از طریق آب بدانید

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

روزه‌داری برای همه افراد مفید نیست. افرادی که نباید روزه بگیرند و یا باید قبل از روزه گرفتن از یک متخصص پزشک مشاوره بگیرند، شامل: افراد مسن، فراد زیر 18 سال و کسانی هستند که اختلال گوارشی دارند و همچنین کسانی که در معرض کمبود ویتامین و یا پروتئین ناشی از بارداری یا شیردهی هستند. افرادی که دارای بیماری‌ دیابت نوع ۱، مشکل غده تیرویید یا تحت انتقال خون قرار گرفته‌اند و دارو مصرف می کنند، باید قبل از روزه گرفتن حتما با پزشک مشورت کنند.

همه چیزهایی که باید در مورد کاهش وزن از طریق آب بدانید

چگونه روزه بگیریم؟

اگر کسی قبلا روزه نگرفته است حتما باید برای شروع، یک روز را امتحانی انجام دهد تا مطمئن شود که تأثیر سویی بر روی شخص ندارد. روزه داری بیشتر از 3 روز حتما باید با مشورت با پزشک و ویزیت‌های مداوم شخص توسط پزشک انجام شود. روزه‌داری می‌تواند از لحاظ ذهنی و فیزیکی خسته کننده باشد، بنابراین مردم باید با دقت خود را آماده کنند:

خوردن غذا خوب قبل از روزه گرفتن و خوردن غذاهایی که دیرتر هضم میشوند در طول روز

اختصاص دادن روزی که در استراحت هستند برای روزه گرفتن

پرهیز از روزه گرفتن موقعی که احساس ناخوشایندی دارند

عدم تحرک زیاد و انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی در حین روزه‌داری

آماده کردن خود برای روزه گرفتن با کاهش وعده‌های غذایی به تدریج

در طی روزه‌داری، ضروری است که به اندازه کافی آب بنوشید. ممکن است وسوسه شوید در هنگام روزه‌داری آب بیش از حد بنوشید، اما این می‌تواند مضر باشد و باید از آن اجتناب کرد. هنگامی که زمان روزه‌داری به پایان می‌رسد، فرد نباید بیش از حد غذا بخورد، بلکه باید به تدریج  بخورد تا از درد معده یا احساس درد جلوگیری شود.

همه چیزهایی که باید در مورد کاهش وزن از طریق آب بدانید

چه چیزی اتتظار می رود؟

روزه گرفتن بدن را از دریافت سوخت مورد نیازش در طول روز منع می‌کند، پس انتظار می‌رود که فرد در هنگام روزه‌داری دچار خستگی شود. همچنین کمبود سوخت بدن ممکن است باعث ایجاد عصبانیت، درد معده، بی‌حوصلگی و سردرد ضعف و سرگیجه در شخص شود. در صورتی که علائم این عوارض شدید باشند شخص باید به سرعت مواد خوراکی و غذا مصرف کند.

نشستن، استراحت کردن و عدم انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش می‌تواند کمک شایانی در ذخیره انرژی داشته باشد ولی اگر شخصی احساس گرسنگی یا خستگی در دوران قاعدگی کند سریعا باید به پزشک مراجعه کند.

کلام آخر

روزه آب گرفتن ممکن است تأثیر مفیدی بر روی سلامتی داشته باشد ولی کاهش میزان کالری دریافتی بدن می‌تواند تأثیر مؤثرتری بر لاغری داشته باشد. جایگزین کردن روزه‌داری متناوب با روزه گرفتن‌های طولانی در دراز مدت می‌تواند تأثیرات مفیدی در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابتی داشته باشد.

 

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

medicalnewstoday

دیدگاه خودتان را بنویسید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

آخرین دیدگاه ها

  1. Peiman
    ترنجِ رسیده



    4



    1

    نمی دونم چرا هر کی میخوا د لاغر بشه میگن اب بخور هر کی هم میخواد چاغ بشه میگن اب بخور!!!

کانال تلگرام ترنجی