حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا نوشیدنی‌های گرم برای گلودرد مفید است یا نوشیدنی‌های خیلی سرد؟

نوشته

6 سال قبل | 3 دیدگاه | پزشکی و سلامت، ترنجی

با نزدیک شدن فصل سرما، آمار گلودرد نیز افزایش می‌یابد، اما آیا می‌توان با استفاده از نوشیدنی‌های داغ یا مکیدن یخ، درد گلو را تسکین داد؟ فرقی نمی‌کند سرماخورده باشید یا دچار آنفولانزا شده باشید، گلودرد چند روزی گریبان‌گیر شما خواهد بود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

نظرات مختلفی برای کاهش درد گلو وجود دارد، برخی معتقدند نوشیدن آب یا چای و یا هر نوشیدنی گرمی باعث کاهش درد و التهاب گلو می‌شود، اما برخی دیگر بر این باورند مک زدن یخ و موادی مانند بستنی که بسیار سرد و یخی هستند، گلو درد را بهبود می‌بخشد. اما بهترین گزینه کدام است؟

آیا نوشیدنی‌های گرم برای گلو درد مفید است یا نوشیدنی‌های خیلی سرد؟

عصب سیگنال درد

اکثر بزرگسالان سالانه دو تا پنج بار بیمار می‌شوند، این آمار بین کودکان مدرسه‌ای به 7 تا 10 بار در سال افزایش می‌یابد. در صورت ایجاد و گسترش عفونت، گلودرد احساس می‌شود. اگرچه ویروس‌ها و باکتری‌ها عامل اصلی بیماری هستند، اما علت اصلی ایجاد بیماری ضعف در سیستم ایمنی بدن است.

ماکروفاژها سلول‌های دفاعی سیستم ایمنی بدن هستند که با شناسایی ویروس‌ها و باکتری‌ها به محل عفونت می‌روند. در صورت برخورد میکروارگانیسم با ماکروفاژها، مولکول‌های ایمنی آزاد شده و با میکروارگانیسم‌ها مبارزه می‌کنند. دو مولکول سیگنال دهنده ایمنی عبارتند از برادوی کینین و پروستاگلاندین E2 که باعث تحریک‌پذیری عصب گلو می‌شود. این امر منجر به ایجاد احساس درد می‌شود.

سرما، درد را متوقف می‌کند

پروفسور رون اكلس – كه قبلا مدیر مرکز مشترك در دانشکده علوم انسانی دانشگاه كاردیف در انگلیس بود – متخصص در زمینه درمان و کاهش درد با با سرما است. در مصاحبه‌ای یکی از خبرنگاران از او سوال کرده بود که آیا یخ قالبی یا یخ‌های یخچالی، گزینه خوبی برای گلو درد هستند؟ وی در پاسخ گفت: “بله، یخ درمان خوبی برای گلودرد است چراکه اثر خنک کنندگی بر روی بافت‌های ملتحمه‌ای داشته و تأثیر مهاری بر حس درد ناشی از اعصاب در گلو را دارد.

پروفسور الکس در مقاله‌ای که در سال 2013 به چاپ رساند، جزئیات بیشتری را در این‌باره توضیح داد. یخ با تاثیر بر قسمت انتهایی اعصاب گلو، التهاب را کنترل کرده و درد گلو را کاهش می‌دهد. در نتیجه سیگنال‌های درد کمتر می‌شوند. این روش گیرنده‌ای به نام “مولتی پین” وجود دارد که درد را کاهش می‌دهد. اما نوشیدنی های گرم چطور؟

آیا نوشیدنی‌های گرم برای گلو درد مفید است یا نوشیدنی‌های خیلی سرد؟

نوشیدنی‌های گرم بهترین تاثیر را دارند

پروفسور الکس به MNT، درباره مصرف مایعات گرم حین گلو درد اینگونه توضیح داد: “نوشیدنی‌های گرم برای گلودرد مفید هستند، زیرا باعث افزایش بزاق شده و گلو را مرطوب نگه می‌دارند.”

چه چیزی نوشیدنی‌های گرم را خاص می‌کند؟ وی گفت: “نوشیدنی‌های گرم خوشمزه‌تر از نوشیدنی‌های سرد هستند و باعث افزایش بیشتر بزاق می‌شوند و به دلیل اثر پلاکتی بیشتر، کنترل بیشتری بر درد داشته و باعث ایجاد آرامش می‌کنند.”

وی در ادامه افزود: نوشیدنی‌های شیرین و خوشمزه و داغ، همانند مسکن‌های مخدر عمل می‌کنند و با تاثیر بر قشر مغز و قسمتی از مخچه، سطح درد را کم می‌کنند.” می‌توان گفت نوشیدنی‌های گرم [خوشمزه] بهترین اثر را در کاهش گلو درد و آرام کردن التهاب گلو دارند.

 

شما برای تسکین گلو درد خود چه کارهایی انجام می‌دادید؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

از اول بهمون گفتن نوشیدنی گرم واسه گلو درد خوبه مخصوصا شیر گرم معجزه میکنه

Peiman

با این تیتر انتظار می رفت ک نتیجه بگیرید خیلی سرد بهتره?

Sajad

تاثیر مثبت یخ و نوشیدنی سرد جالب بود!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h