حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پنج روش برای تقویت حافظه

بهنام خدابخشی

نوشته

3 هفته قبل | بدون دیدگاه | پزشکی و سلامت ، سبک زندگی

می‌توان حافظه را تقویت کرد مگر اینکه فرد دچار بیماری خاصی شده و بنا به دلایل پزشکی حافظه خود را از دست داده باشد.در اینجا نکاتی را که به تقویت حافظه کمک می‌کند، برای افرادی که قصد دارند تست‌های علمی را روی حافظه خود انجام دهند یا به دلیل افزایش سن می‌خواهند حافظه خود را تقویت کنند، معرفی می‌کنیم. در ادامه ترنجی را همراهی کنید.

خاطرات، بلوک‌های ساختمانی بیوگرافی درونی ما هستند. آن‌ها به ما می‌گویند در طول زندگی خود چه کرده‌ایم و در طول مسیر زندگی به چه کسانی متصل بوده‌ایم. خاطرات نقش مهمی در ساختن شخصیت ما به عنوان انسان دارند، به همین دلیل با از دست دادن حافظه بخاطر سن بالا فرد احساس می‌کند خود را از دست داده است.

امروزه، از دست دادن حافظه و اختلال در قدرت تفکر به نگرانی بسیاری از افراد تبدیل شده است. درحالی که بسیاری از افراد بدون مشکلی در حافظه به زندگی خود ادامه می‌دهند. باید گفت ژن‌ها در تخریب خاطرات و انتخاب شیوه زندگی موثرند. داشتن رژیم سالم غذایی، ورزش منظم، کنترل کلسترول، فشار خون و سطح قند خون، سیگار نکشیدن در سلامت حافظه و محافظت از آن موثر است. همانطور که عضلات با استفاده از آن‌ها تقویت می‌شوند، به کارگیری حافظه و مهارت‌های شناختی نیز هم همین کار را با حافظه می‌کنند.

پنج روش برای تقویت حافظه

یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید “نمی‌توان سگ پیر را تربیت کرد”، اما این موضوع درباره حافظه درست نیست، چرا که مغز در هر سنی حتی پیری نیز فعال بوده و خود را با شرایط وقف داده و یا تغییراتی ایجاد می‌کند. مغز دارای توانایی ایجاد سلول‌های جدید، اتصالات عصبی با محرک‌های مناسبی است. توانایی مغز برای تغییر، رشد و بهبود در طول زندگی تحت عنوان نوروپلاستی شناخته می‌شود.

عادات روزانه در چگونگی عملکرد مغز شما تاثیرگذار است. کارهای بسیاری برای تقویت قدرت توانایی مغز، تغییر و بهبود حافظه وجود دارد. در ادامه برخی از این ترندها را بررسی می‌کنیم.

1) استفاده از رژیم غذایی تقویت کننده مغز

برای اینکه بدن به درستی عمل کند به سوخت نیاز دارد. خوردن غذاهای مناسب و اجتناب از آن‌هایی که برای مغز مضرند، یک استراتژی موثر برای بهبود قدرت مغز بوده و آن را در طول زندگی سالم نگه می‌دارد.

2) رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای یکی از سالم‌ترین رژیم‌های شناخته شده است. در این رژیم مصرف میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های کامل، لوبیا، حبوبات، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آجیل و ماهی و پروتئین که لاغرکننده هستند، توصیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم مدیترانه‌ای از بیماری‌های مزمن جلوگیری کرده و باعث می‌شود بیشتر عمر کنید، همچنین این رژیم اثر مثبت درازمدت در عملکرد شناختی داشته و با جلوگیری از کاهش شناختی باعث بهبود حافظه و تمرکز و ارتباط می‌گردد. مصرف روغن زیتون که بخش عمده ای از رژیم مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد، برای حفظ حافظه و توانایی یادگیری و جلوگیری از کاهش شناختی فوق‌العاده عالی است.

پنج روش برای تقویت حافظه

1)رژیم کتوژنیک

رژیم‌های غذایی کتوژنیک به دلیل مزایای سلامتی و کاهش وزن توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. رژیم‌های کتونی دارای کربوهیدرات کم و چربی بالا هستند. کاهش شدید مصرف کربوهیدرات‌ها و جایگزینی آن‌ها با چربی، بدن شما را تبدیل به حالت متابولیکی به نام کتوز تغییر می‌دهد. کتوز با مصرف چربی برای تامین انرژی، کارایی بدن را افزایش می‌دهد، کتون‌ها چربی ذخیره شده در کبد را آزاد کرده و به انرژی تبدیل می‌کنند و آن را به مغز می‌فرستد. تحقیقات اخیر نشان داده است، رژیم کتوژنیک در حیوانات سالخورده، حافظه را بهبود بخشیده و عملکرد مغز را حفظ می‌کند.

غذاهای تقویت حافظه

یک رژیم غذایی بر مصرف مواد واقعی به جای غذاهای فرآوری شده تأکید می‌کند، اجتناب از چربی‌های ترانس و قند و خوردن چربی‌های سالم، به مغز و حافظه کمک می‌کند. در ادامه برخی از مواد غذایی مفید برای حافظه را معرفی می‌کنیم.

گردو: تحقیقات نشان داده مصرف گردو عملکرد شناختی حافظه را تقویت کرده و تمرکز را بهبود می‌بخشد، همچنین سرعت پردازش اطلاعات را بالا می‌برد.

زغال اخته: عملکرد مغز، حافظه کاری، جریان خونی مغز را افزایش داده و مغز را تحریک می‌کند، مصرف زغال اخته در زمان آزمون‌ها و امتحانات مفید است.

لوتئین: لوتئین موجود در کلم، گوشت، آووکادو و تخم‌مرغ با پیری شناختی مقابله کرده و یادگیری و حافظه بلند مدت را بهبود می‌بخشد.

آووکادو: عملکرد تابع شناختی را در آزمون‌های حافظه بهبود بخشیده و سرعت پردازش و سطوح توجه را افزایش می‌دهد.

کاکائو و شکلات: کاکائو موجب افزایش کارایی حافظه کاری و پردازش اطلاعات بصری می‌شود و از اختلالات شناختی مرتبط با کم‌خوابی جلوگیری می‌کنند. فلاونول‌های کاکائو رژیمی نیز مانع از پیری حافظه در کهنسالی می‌شود.

کافئین : مصرف پنج فنجان قهوه در روز مشکل حافظه را در موش‌هایی که دچار علائم بیماری آلزایمر بودند برطرف کرد. دارچین: دارچین باعث تقویت حافظه شده و علائم شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

چای نعناع: به طور قابل ملاحظه‌ای حافظه بلند مدت و عملکرد آن را تقویت کرده و همچنین هوشیاری را بهبود می‌بخشد.

2) افزایش فعالیت جسمی

اگر می‌خواهید تا آخر عمر حافظه‌ای قوی داشته باشید، باید فعال باشید. ورزش باعث افزایش سطح اکسیژن رسانی به مغز شما می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش داده و خطر آسیب به حافظه را کم می‌کند. فعالیت فیزیکی سطح هورمون‌های استرسی را کم کرده و ترشحات شیمیایی مفید مغز را افزایش می‌دهد.

ورزش فعالیت نئوپلاستی ساختارهای خاصی در مغز را تسهیل بخشیده که باعث افزایش عملکرد شناختی می‌شود. محققان در بررسی سلامت مغز افراد بالای 50 سال دریافتند تمرینات هوازی و تمرین مقاومتی موجب تقویت قدرت مغز می‌شود. فعالیت‌های هوازی توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد، در حالی که تمرینات مقاومتی حافظه، حافظه کاری و عملکرد اجرایی را افزایش می‌دهد. ورزش‌های هوازی در جوانان بر حافظه شناختی تاثیر مثبت دارد.

پنج روش برای تقویت حافظه

هورمون‌های خاصی به نام عوامل رشد، در طول ورزش افزایش می‌یابند. این هورمون‌ها به حفظ حافظه کمک می‌کنند. عوامل رشد تولید شده در اثر ورزش، از طریق هیپوکامپ – که یک منطقه از مغز مسئول یادگیری و حافظه است، بر سلامت مغز اثر می‌گذارد.45  دقیقه فعالیت هوازی در طول روز توانایی‌های شناختی و حافظه را بیشتر می‌کند.

تحقیقات نشان داده است اگر بخواهید چیزی را که تازه یاد گرفته‌اید به یاد داشته باشید، باید 4 ساعت بعد از آن ورزش کنید. افرادی که 4 ساعت بعد از یک جلسه آموزشی تمرین کردند، در حفظ اطلاعات، نسبت به افرادی که بلافاصله بعد از یادگیری ورزش می‌کنند، بهتر هستند. نیازی نیست حتما ورزش‌های سنگین انجام دهید، اسب سواری توانایی شناختی کودکان را تقویت کرده و رقص علائم پیری مغز را کاهش می‌دهد.

3) چرت بزنید

آیا فکر می‌کنید افزایش حافظه چالش برانگیز است؟ دوباره فکر کنید، به آسانی می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید. بزرگسالان برای حفظ سلامت جسمی و روانی خود به 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب نیاز دارند. خواب کمک می‌کند تا حافظه کوتاه مدت را به حافظه بلند مدت متصل کنیم. مغز تمایل دارد، پس از خواب، اطلاعات خود را حفظ کرده و در آزمون‌های حافظه بهتر عمل می‌کند.

خواب بدون دردسر برای حافظه دراز مدت و حفظ اطلاعات مفید است. مطالعه‌ای نشان داد افراد می‌توانند 10 تا 16 کلمه را در خواب به حافظه بلند مدت خود انتقال دهند، در حالی که کسانی که خواب کافی ندارند فقط 7.5 کلمه را به یاد می آورند. کسانی که کمتر یا بیشتر از حد معمول می‌خوابند، همچنین کسانی که چرت نمیزنند، نسبت به افرادی که خواب منظمی دارند عملکرد مغزی ضعیفتری دارند.

پنج روش برای تقویت حافظه

4) از مغز خود کار بکشید

برنامه‌های آموزشی مغز به محبوب‌ترین اپلیکشن‌ها تبدیل شده و حدود یک میلیارد دلار فروش داشته‌اند، اما آیا برنامه‌های آموزش مغز واقعا کار می‌کنند؟ شواهد نشان می‌دهند که موثر نیستند! این برنامه‌های آموزشی باعث پیشرفت در کارهایی می‌شود که افراد در آن‌ها مهارت دارند، اما به نظر نمی‌رسد حافظه، هوش و توانایی‌های شناختی را تقویت کنند.

با این حال، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری, رمزگذاری و یادآوری اطلاعات مهم استفاده کنید. این‌ متدها، مونومونیکی نامیده می‌شوند. این روش‌ها در هنگام یادآوری اسامی افراد مفیدند، متدهای مونومیک یک میانبری هستند که به ما کمک می‌کنند اطلاعات را با یک کلمه، تصویر یا جمله مرتبط کرده و آن‌ها را به یاد بیاوریم. این روشی برای حفظ اطلاعات است که باعث می‌شود مغز اطلاعات بیشتری را در خود جای داده و به راحتی آن‌ها را به یاد بیاورد.

5) ریلکس کردن

استرس مزمن اثر منفی بر مغز دارد. با گذشت زمان استرس باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی، آسیب به هیپوکامپ و از دست دادن حافظه می‌شود. بنابراین مدیریت استرس یکی از بهترین راه های محافظت از حافظه است. در یک مطالعه، مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی در طی یک دوره 3 ماهه به طور قابل توجهی عملکرد حافظه ذهنی و عملکرد شناختی عینی را بهبود می‌بخشد.

پنج روش برای تقویت حافظه

فقط 25 دقیقه تمرکز ذهن و یوگا هاتا در روز تأثیری مثبت بر خلق و خوی و تقویت عملکرد مغز و توانایی‌های شناختی دارد. سرگرمی‌ها و بازی‌ها در به یادآوری خاطرات موثرند، عکاسی نیز منجر به بهبود عملکرد در وظایف حافظه بصری می‌شود. در نهایت، اگر متوجه شوید با عطرهای خاصی آرام می‌شوید، بهتر است اسانس رزماری را امتحان کنید. بچه‌هایی که در یک بازی حافظه، در یک اتاق رزماری قرار گرفتند، به میزان قابل توجهی بهتر از سایر کودکانی بودند که در یک اتاق بدون عطر حضور داشتند.

 

دیدگاه شما در خصوص تقویت حافظه چه می‌باشد؟

medicalnewstoday

دیدگاه خودتان را بنویسید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

کانال تلگرام ترنجی