حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویتامین D از دیابت نوع 1 جلوگیری می‌کند

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | پزشکی و سلامت

بیماری دیابت نوع 1 به طور ارثی قابل انتقال است، مطالعات جدید نشان داد، استفاده کافی از ویتامین D، خطر ابتلا را در کودکانی که به دلیل مشکلات ژنتیکی و وراثت در معرض ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، کاهش می‌دهد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

محققان دریافتند، کودکانی که سطح ویتامین D آن‌ها پایین‌تر است در مقایسه با افرادی که دارای سطوح بالاتری از این ویتامین هستند، در خطر ابتلای بیشتری به بیماری خود ایمنی جزایر لانگرهانس می‌باشند. این بیماری خود ایمنی پروسه‌ای است که طی آن سیستم ایمنی  به اشتباه سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس را مورد حمله قرار داده که موجب ایجاد ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 می‌شود.

مطالعه دکتر جیل نوریس، برای اولین بار نشان داد که سطوح بالاتری از ویتامین D از این بیماری جلوگیری می‌کند. در دیابت نوع 1 بدن قادر به تولید مقدار کافی انسولین، که هورمون تنظیم کننده قند خون است، نمی‌باشد. در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی با حمله به سلول‌های جزایر لانگرهانس، در تولید انسولین اختلال ایجاد می‌کند. این سلول‌ها، مجموعه‌ای خوشه‌ای شکل بوده که دارای سلول‌های بتا می‌باشند و عملکرد آن‌ها به میزان گلوکز موجود در خون بستگی دارد، در صورت لزوم گلوکز را در خون آزاد می‌کنند.

در نتیجه حمله‌ی سیستم ایمنی به سلول‌ها، سلول‌های بتای دیگر قادر به تولید انسولین کافی نمی‌باشند که منجر به افزایش مقدار انسولین در خون می‌گردد. هرچند که دیابت نوع 1 در هر سنی دیده می‌شود اما در کودکان بسیار شایع است. به گفته انجمن دیابت آمریکا، حدود 1.25 میلیون کودک و بزرگسالان در ایالات متحده به دیابت نوع 1 دچار هستند.

ویتامین D از دیابت نوع 1 جلوگیری می‌کند

اختلاف نظر

تحقیقات قبلی نشان داده است که سطح پایین ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش دهد. در پاسخ به چنین مطالعات، دانشمندان این موضوع را که آیا سطح بالاتری از ویتامین می‌تواند به عنوان یک اثر پیشگیرانه در برابر دیابت نوع 1 موثر باشد یا نه، مورد بررسی قرار دادند، اما نتایج مطالعات متفاوت بود.

ویتامین D با عنوان ویتامین آفتاب شناخته شده است، چراکه خورشید یکی از منابع اصلی تولید آن در بدن است. همچنین این ویتامین در برخی از غذاها – از جمله ماهی چرب، پنیر و زرده‌ی تخم مرغ – نیز موجود بوده و به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس می‌باشد.

 

آیا شما نیز از ویتامین D استفاده می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h