حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

7 دلیل برای اثبات برتری سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) در ساعت‌های هوشمند سامسونگ!

استفاده از ساعت‌های هوشمند (Smart Watches)T امروزه به سرعت در حال همه گیر شدن هستند، این مساله از آنجا نشات می‌گیرد که بسیاری از کاربران معتقدند که با جایگزین کردن ساعت‌های مچی‌ معمولی با ساعت‌های هوشمند (Smart Watches)، نه تنها از فواید قبلی ساعت‌های مچی معمولی می‌توان بهره‌مند شد، بلکه بسیاری از قابلیت‌های جدید را نیز می‌توان با داشتن این نسل از ساعت‌های مچی به دست آورد، در ادامه با ترنجی همراه باشید.

همانگونه که گفته شد، امروزه اهمیت استفاده از ساعت‌های هوشمند بسیار بالا رفته و این مساله قابل رقابت با چندین سال پیش نیست، شرکت‌های مختلف در بخش گجت‌های پوشیدنی، دائما در حال توسعه و پیشرفت هستند و ساعت‌های هوشمند (Smart Watches) نیز به عنوان یکی از این بخش‌های مهم هر ساله پیشرفت‌ها و بهبودهای فراوانی را نسبت به نسل قبل تجربه می‌کنند.

ساعت هوشمند جدید سامسونگ یعنی Gear Sport که پیش از این در سال جاری و در کنفرانس IFA معرفی شده بود، اکنون توسط کاربران و مصرف کنندگان مختلف در دسترس قرار گرفته و نظرات مثبت و منفی فراوانی درباره آن در حال وقوع است.

ساعت هوشمند Gear Sport سامسونگ به صورت پیشفرض از سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) بهره‌مند است و با توجه به کلیات موضوع، انتظار می‌رود که سامسونگ در این نسل از ساعت‌های هوشمند خودنسبت به دو ساعت هوشمند پیشین یعنی Gear S3 Frontier و Gear S3 Classic، پیشرفت‌ها و بهبودهای فراوانی را ترتیب داده باشد.

شاید از خود پرسیده باشید که چه چیزی باعث شده تا در این بررسی، سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) که یک سیستم عامل جدید و نوپا است را یک پلتفرم و سبک مناسب برای ساعت‌های هوشمند سامسونگ دانست؟بدین منظور، با نگاهی ساده و مختصر به ویژگی‌های ساعت هوشمند جدید سامسونگ و سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0)، دلایل این اتفاق را مرور خواهیم کرد.

 

حالت ساعت محض (Watch Only mode)

 Gear Sport

شاید با شنیدن اسم حالت ساعت محض (Watch Only mode)، با خودتان فکر کنید این چه قابلیت است؟ این قابلیت، یکی از جدیدترین ویژگی‌های عرضه شده به همراه سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) است که قطعا برای کاربران و مصرف کنندگان قابلیتی بسیار مناسب خواهد بود. این قابلیت بدین صورت عمل می‌کند که پس از فعال سازی این ویژگی، ساعت هوشمند شما تنها موارد مربوط به نمایش زمان حال حاضر را اجرا خواهد کرد و تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیگر را غیر فعال خواهد سخت.

سایر قابلیت‌های دیگر که گفته شد، محدود به چند مورد نبوده و حتی اعلانیه‌‌ها و گزارش‌های مختلف نیز در این حالت غیر فعال خواهند شد. این بدین معناست که ساعت هوشمند شما اکنون به یک ساعت معمولی تبدیل خواهد شد و تنها می‌توانید برای اطلاع از زمان استفاده نمائید. این قابلیت سبب خواهد شد تا عمر باطری دستگاه و میزان شارژدهی به صورت فوق‌العاده‌ای دچار تغییر شده و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را ار آن شاهد باشیم.

در گوشی‌های هوشمند، به دلیل شارژدهی کمتر از حد انتظار کاربران،که  دلیل آن نیز فعال بودن بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف است، وجود چنین قابلیتی قطعا برای بسیاری از کاربران خوشایند خواهد بود چرا که دیگر نیازی نیست تا همیشه به دنبال شارژ کردن ساعت هوشمند خود باشید و در مواقعی که حتی میزان باطری ساعت هوشمند کاربران مقدار کمی را نشان می‌دهد، فعال سازی این ویژگی می‌تواند همانند ویژگی بهینه سازی مصرف و ذخیره سازی انرژی در گوشی‌های هوشمند عمل کند.

باید این نکته را در نظر گرفت که با استفاده از این ویژگی، تمام قابلیت‌های هوشمند در نظر گرفته شده برای این ساعت هوشمند، کاملا غیر فعال خواهند شد اما اگر در مواقعی که استفاده شما از ساعت هوشمند خود، تنها محدود به اطلاع از زمان است، این قابلیت بسیارمفید و کارآمد خواهد بود چرا که دیگر خیالتان از از بابت عمر باطری دستگاه راحت خواهد شد.

 

قابلیت روشن کردن هوشمند صفحه‌نمایش (Bezel wake up)

ساعت هوشمند gear sport

بی شک پیش از این قابلیت‌های مختلفی را که برای روشن کردن صفحه‌نمایش یک گوشی هوشمند، فارغ از استفاده از کلید پاور دستگاه، دیده‌اید، گرچه نمی‌توان این قابلیت موجود در این نسل از ساعت‌های هوشمند سامسونگ را یک قابلیت کاملا هوشمند دانست و بخشی از آن به صورت دستی فعال خواهد شد، اما بی شک این قابلیت یک قابلیت بسیار مناسب و کارآمد برای هر دسته از افراد خواهد بود.

با استفاده از این قابلیت، تنها با یک حرکت ساده در حلقه‌ای که دور تا دور صفحه‌نمایش ساعت هوشمند را فرا گرفته، خواهید توانست به راحتی هرچه تمام‌تر، صفحه‌نمایش این گجت هوشمند را روشن کنید.

در حالیکه ممکن است این قابلیت برای بسیاری از کاربران و مصرف کنندگان، یک قابلیت مناسب و کارآمد باشد، اما در بعضی از مواقع نیز ممکن است این قابلیت کمی آزاردهنده واقع گردد، به عنوان مثال زمانی که در حال خواب هستید یا به طور کلی در موقعیتی قرار دارید که نمی‌خواهید صفحه‌نمایش ساعت هوشمندتان روشن گردد، شاید این قابلیت کمی شما را دچار مشکل سازد.

با این حال در سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0)، اکنون کاربران قادر خواهند بود تا این قابلیت را غیرفعال نمایند به طوری که با تکان دادن حلقه ساعت هوشمند اتفاق خاصی نخواهد افتاد و در مواقعی که به این قابلیت نیاز نداشته باشید، مزاحم شما نخواهد شد و به طور کلی از دست این قابلیت در امان خواهید بود. !!!

با این حال گفتن چند مورد از معیابی که ممکن است برای کاربران در استفاده از این ساعت هوشمند پیش بیاید، بدین معنا نیست که این قابلیت کم کاربرد یا بی استفاده است، در حالیکه ممکن است بسیاری از کاربران هنگام خواب آن را از دست خود خارج سازند یا حتی آن را در جای دیگری قرار دهند. وجود این قابلیت اکنون باعث خواهد شد تا اگر نیازی به این ویژگی نداشتید به راحتی آن را غیر فعال کرده و از بابت روشن نشدن صفحه‌نمایش آن به صورت اتفاقی خیالتان راحت باشد.

 

آیکون‌های جدید

ساعت هوشمند gear sport سامسونگ

همیشه بروزرسانی‌هایی که در آن توجه تیم پشتیبانی بر بخش ظاهری است، از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است، این مساله تنها به گوشی‌های هوشمند ختم نمی‌شود بلکه گجت‌هایی فراتر از آن را نیز شامل می‌گردد.

اکنون در ساعت‌ هوشند جدید سامسونگ این اتفاق عملی شده و نسل جدید این ساعت هوشمند، از آیکون‌هایی زیبا و جذاب بهره‌مند است، این آیکون‌ها شبیه به جدیدترین نسخه رابط کاربری گوشی‌های هوشمند سامسونگ است که مشابه آن را در گلکسی اس 8 (Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (+Galaxy S8) دیده بودیم.

البته این بدان معنا نیست که دقیقا با همان آیکون‌های موجود در دو گوشی هوشمند گلکسی اس 8 (Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (+Galaxy S8) روبرو هستیم، بلکه تفاوت‌هایی جزئی که در تصویر نیز قابل مشاهده هستند وجود دارد اما به صورت کلی می‌توان گفت که برای ساخت آیکون‌های نرم‌افزاری ساعت هوشمند Gear Sport، از همان سبک و سیاق آیکون‌های گلکسی اس 8 (Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (+Galaxy S8) اما به شکلی ساده‌تر و زیباتر استفاده شده است.

سامسونگ به همراه عرضه سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0)، آیکون‌های موجود در گوشی‌های هوشمند خود را نیز به ساعت‌های هوشمند آورده است و پیوستگی و یکپارچگی هرچه بیشتری را در محصولات مختلف سامسونگ رقم زده است و حس تازگی و راحتی را برای کاربران در استفاده از این گجت‌ها به ارمغان خواهد آورد.

از آنجایی که در نسل قبلی این ساعت‌های هوشمند، از آیکون‌هایی نسبتا مشابه با رابط کاربری گوشی‌های این شرکت استفاده شده بود، می‌توان گفت که سامسونگ بر یکپارچه سازی هرچه بیشتر میان بخش‌های مشترک گجت‌های مختلف خود تاکید خاصی داشته.

اکنون این سیاست سبب شده تا در جدیدترین نسل این ساعت‌های هوشمند نیز رویه قبلی اما به صورتی هوشمندانه‌تر مورد استفاده قرار گیرد که این مساله برای کاربران باعث راحتی در استفاده از این ساعت‌های هوشمند خواهد شد و بخاطر آیکون‌های متفاووت، دردسری متوجه کاربران در استفاده روزانه از این گجت‌های هوشمند نخواهد بود.

 

نمایش بهتر طرح‌های ظاهری ساعت

نمایش ظاهری بهتر ساعت‌های موجود

پیش از این اگر مجبور بودید تا برای انتخاب ظاهر ساعت هوشمند خود مدت زمان زیادی را صرف انتخاب آن کنید، اکنون این رویه به شکلی مثبت تغییر کرده است و کاربران خواهند توانست به شکلی راحت‌تر و آسان‌تر، ظاهر مورد نظر ساعت هوشمند خود را انتخاب کرده و آن را اعمال نمایند.

در سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0)، هنگامی که قصد انتخاب یک ظاهر جدید برای ساعت هوشمند خود داشته باشید، با ورود به بخش مربوطه یک پیش‌نمایش متشکل از 7 شکل ظاهری از اشکال متفاوت ظاهری ساعت را در کنار هم و به صورت همزمان، مشابه با آنچه که در تصویر می‌بینید، مشاهده خواهید کرد. برای انتخاب مواردی بیشتر نیز می‌توانید با انگشت خود صفحه را به راحتی بپیمایید تا موارد بیشتری را مشاهده نمایید.

پیش از عرضه سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) بر روی گوشی‌های هوشمند، کاربران برای انتخاب ظاهر مورد نظر خود، وارد بخش مربوطه شده و در صفحه نمایش داده شده تنها می‌توانستند از بین چندین ظاهر مختلف، تنها یک مورد را به صورت تمام صفحه مشاهده نمایند و قاعدتا این مساله زمان بیشتری را برای تماشا کردن تمامی شکل‌های ظاهری ساعت هوشمند می‌طلبید که در بسیاری موارد کاربر از مشاهده بقیه اشکال ظاهری ساعت‌ها، خسته می‌شد.

اما اکنون این رویه کنار گذاشته شده و در سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0)، کاربران به راحتی هرچه تمام‌تر، قادر خواهند بود تا برخلاف گذشته، تمامی اشکال ظاهری ساعت‌ها را مشاهده نماید و علاوه بر آن به آسانی تفاوت‌های آنان را نیز تشخیص دهد و به هرکدام از اشکال ظاهری مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

این تغییرات در ساعت هوشمند Gear Sport و  سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) سبب خواهد شد تا استفاده از این ساعت هوشمند نسبت به قبل راحت‌تر باشد و کاربران تعامل بهتری با بخش‌های مختلف ساعت هوشمند خود داشته باشند.

حالت قفل آب (Water Lock mode)

ساعت هوشمند gear sport سامسونگ

نه فقط در گجت‌های پوشیدنی همچون ساعت‌های هوشمند، بلکه در کلیه گوشی‌های هوشمندی که در برابر جریان آب مقاومت دارند یا به اصطلاح ضد آب هستند، مشکل حساسیت تاچ و لمس صفحه با آب، از مشکلاتی است که همواره برای کاربران دردسرهای فراوانی ایجاد کرده است، چرا که دیگر نمی‌توان در صورت حتی وجود چند قطره ریز آب، از لمس صفحه‌نمایش به خوبی استفاده نمود و در نقاطی که قطرات یا جریان آب قرار داشته باشد لمس به صورت نصفه و نیمه به انجام برخی کارها می‌پردازد.

در ساعت‌های هوشمند این مساله سبب خواهد شد تا عملکرد صحیح صفحه‌نمایش دستگاه مختل گردد و نتوان به خوبی از آن استفاده نمود اما تا به این جای کار، راه حل‌های مختلفی توسط شرکت‌ها برای این مساله اندیشیده شده است. این مشکل اکنون در گوشی‌های هوشمند ضد آب برطرف شده و به دنبال آن نیز، طبق انتظارات در سایر گجت‌های هوشمند ضد آب، از جمله ساعت‌های هوشمند نیز این مساله برطرف شده است.

در سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0)، حالتی کاربردی و جذاب افزوده شده است که با فعال کردن آن، عملکرد صفحه‌نمایش به طور کلی متوقف خواهد شد. این قابلیت بدین صورت است که صفحه‌نمایش در برابر لمس ناخواسته ناشی از برخورد آب، عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و همچنین حسگرهای حرکتی (motion sensors) را نیز غیر فعال خواهد ساخت. این قابلیت برای زمانی که قصد شستن ساعت هوشمند خود یا شنا کردن درون آب را داشته باشید، قابلیتی مفید و صد البته کاربردی خواهد بود.

بر خلاف گذشته، کاربران مجبور بودند یا با این مشکل ناچارا کنار آیند یا از ساعت هوشمند خود درون آب و هنگام شنا کردن استفاده نکنند، اکنون این مشکل برطرف شده و شاهد لمس‌های ناخواسته توسط جریان آب نیستیم و به راحتی در آب و هنگام شنا کردن می‌توانید ساعت هوشمند خود را به همراه داشته باشید.

 

میانبرهای جدیدتر و سریع‌تر

ساعت هوشمد gear sport سامسونگ

میانبرها و کلیدهای تغییر حالت، همیشه در گجت‌های هوشمند یکی از مفیدترین و کارآمدترین امکانات محسوب شده‌اند. این قابلیت در طول بیش از 7 سال تغییرات بسیار زیادی به خود دیده‌اند و روز به روز کارآمدی آن افزایش داشته است. بعد از این نیز این قابلیت راه خود را به ساعت‌های هوشمند مختلف باز کرده و برای کاربران راحتی در استفاده و صرفه جویی در زمان و انرژی را به همراه داشته است. این قابلیت‌ها، علاوه بر ایجاد دسترسی سریع‌تر به امکانات مختلف ساعت‌های هوشمند، باعث خواهد شد تا زمان کمتری صرف انجام امور مختلف در آن گردد.

بخش میانبر ساعت‌های هوشمند پیشین سامسونگ، تعداد بسیار کمی از میانبرها را در خود جای داده بود، اما اکنون برخلاف گذشته، در سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) تعداد موارد این بخش به 8 مورد رسیده است که در منوی مربوطه موجود هستند و کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. میانبرهای در نظر گرفته شده شامل حالت ساعت محض (Watch Only mode)، حالت قفل آب (Water Lock mode) و بخش تنظیمات (settings) بوده و بعلاوه موارد ذکر شده، موارد قدیمی و رایجی همچون تنظیم میزان روشنایی (brightness) و حالت مزاحم نشوید (do not disturb mode) نیز وجود دارند.

استفاده از میانبرها و کلیدهای انجام عمل خاص در ساعت‌های هوشمند اهمیتی حتی بیشتر از استفاده آن‌ها در گوشی‌های هوشمند دارد، چرا که صفحه‌نمایش کوچک ساعت‌های هوشمند عملا برای انجام کاری که مدت زمان خاصی را نیاز دارند کاری بیهوده و خسته کننده است و برای کاربران مختلف وجود منوها و دسترسی‌هایی برای در دسترس قرار گرفتن میانبرها لازم و ضروری است.

این مورد گرچه در تلفن‌های هوشمند نیز به شکلی نسبتا مشابه وجود دارد، اما نبودن آن یا حداقل، پیچیده نبودن آن مشکلی را ایجاد نخواهد کرد چرا که در گوشی‌های هوشمند به طور کلی نحوه تعامل با دستگاه به نسبت ساعت‌های هوشمند، متفاوت است، اما قطعا این قابلیت در ساعت‌های هوشمند مورد نیاز کاربران خواهد بود.

 

پیشنهادات در منوی تنظیمات

ساعت هوشمند gear sport سامسونگ

اگر از گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده کرده باشید، به احتمال بسیار زیاد این مورد را دیده‌اید که در بخش تنظیمات، با وارد شدن به هر قسمت خاص، یک سری پیشنهادات مختلف برای شما نمایش داده خواهد شد، این پیشنهادات در واقع جاهایی هستند که ممکن است برخی کاربران بخاطر عدم اطلاع کافی، از وجود آن آگاهای نداشته باشند و یا آنکه به دنبال مورد خاصی در تنظیمات باشند اما آن را پیدا نکنند که در این مواقع، پیشنهادات منوی سامسونگ در بخش تنظیمات یک گزینه عالی و کارآمد محسوب می‌گردد.

این قابلیت که به نظر یک قابلیت اختصاصی در گجت‌های هوشمند سامسونگ است، قابلیتی مناسب است که کاربران با استفاده آن از بخش‌های مختلف گوشی یا ساعت هوشمند خود با استفاده از پیشنهادات مطرح شده، آشنا خواهند شد.

در سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) هنگامی که در منوی مربوط به تنظیمات در حال گشت و گذار هستید، برخی از پیشنهادات مختلف را مشاهده خواهید کرد به همان قسمت از تنظیمات یا بخش‌های مرتبط با آن مربوط می‌شود. این مورد در گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی اس 8 (Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (+Galaxy S8) و حتی گلکسی نوت 8 (Galaxy Note 8) نیز، این قابلیت‌ها وجود دارد و برای دسترسی و پیدا کردن گزینه‌های مورد نظر در بخش تنظیمات بسیار کاربردی می‌باشد.

این قابلیت همانند میانبرهای سریع، قابلیتی کاربردی و مفید است، چراکه به دلیل اندازه و ابعاد کوچک‌تر صفحه‌نمایش ساعت‌های هوشمند، مخصوصا صفحه‌نمایش ساعت هوشمند Gear Sport سامسونگ، نسبت به تلفن‌های هوشمند، امکان تعامل طولانی مدت با این ساعت‌های هوشمند سخت و خسته کننده است و بدین شکل کاربران موارد مد نظر خود را به سرعت پیدا خواهند کرد.

این بخش پیشنهادات مخصوصا برای کاربرانی که اخیرا گوشی هوشمند یا ساعت هوشمند شرکت سامسونگ را خریداره کرده‌اند یک قابلیت مفید خواهد بود و با آن خواهند توانست تا به شکلی ساده‌تر با بخش‌های مختلف تنظیمات گوشی خود آشنا شوند.

 


موارد ذکر شده، ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی بسیار مفید و قابل توجه در سیستم عامل تایزن 3.0 (Tizen 3.0) بودند، البته این قابلیت‌ها در آینده به تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد و برای سایر ساعت‌های هوشمند نیز عرضه خواهند شد.

 

نظر شما کاربران ترنجی در این باره چیبست؟ آیا از ساعت‌های هوشمند شرکت سامسونگ استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما چه چیزی بیش از همه می‌تواند کاربرد یه ساعت هوشمند را نشان دهد و آن را کارآمدتر و مفیدتر سازد؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Faraz

من گیر اس دو دارم خیلی خوب البته فقط به عنوان ساعت ازش استفاده میکنم این بیاد میخرمش

Sajad

تایزن حرف نداره. سامسونگ باید رام تایزن رو واسه گوشی های میانرده و بالارده هم بده. اینجوری ممکنه کاربرها ترغیب بشن امتحانش کنن.

ahmad

بزرگترین برتریش شارژدهی باتریشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان