حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بهترین روغن‌ها برای درمان آفتاب سوختگی

نوشته

6 سال قبل | 3 دیدگاه | پزشکی و سلامت، ترنجی

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و باعث آفتاب سوختگی می‌شود. برخی از روغن‌های ضروری شامل ترکیباتی هستند که علائم آفتاب سوختگی را کاهش داده و باعث بهبودی سریعتر می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

بسیاری از مواد فعال موجود در روغن‌های ضروری دارای بیش از یک اثر مثبت بازسازی کننده یا محافظتی هستند. از آنجا که بیشتر روغن‌ها بیش از یک عنصر فعال دارند، می‌توان لیست بلندی از مزایای آن‌ها در سلامتی تهیه کرد. در این مقاله 8 روغن موثر در درمان آفتاب سوختگی را بررسی می‌کنیم.

شواهد علمی در دسترس

تا به امروز، مطالعات انسانی گسترده ای ارتباط با مصرف روغن‌های ضروری و آفتاب سوختگی انجام شده است. با این حال مطالعات کمی، نتایج مثبتی نشان داده‌اند. نتایج در مجله پرستاری اطفال منتشر شد. در سال 2017 مطالعه‌ای در مورد دو دختر جوان با سوختگی‌های مشابه و سابقه درمان و پزشک یکسان انجام شد. تنها تفاوت این دو نفر این بود که یکی از آن‌ها در دوره درمان از روغن‌های ضروری استفاده می‌کرد.

دختری که از روغن استفاده می‌کرد فقط دچار یک عفونت شد و اما دختر دیگر به دو عفونت خونی و چهار عفونت بیمارستانی مبتلا گردید. دختری که روغن مصرف کرده بود یک یا دو روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و در کل 4 روز کمتر از دختر دیگر در بیمارستان ماند. این یک مطالعه جزئی درباره فوائد روغن‌های ضروری بود، محققان قصد دارند تحقیق در این زمینه را گسترش دهند.

بهترین روغن‌ها برای درمان آفتاب سوختگی

مزایای روغن‌های ضروری در درمان آفتاب سوختگی

1) ویتامین E

برخی از مطالعات نشان داد که ویتامینE در رفع و درمان آفتاب سوختگی موثر است. به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، مانع جذب اشعه ماورابنفش شده و پوست را مقاوم می‌کند. همچنین به دلیل کمک به حفظ رطوبت باعث کاهش التهابات پوستی می‌شود. تنها اثر جانبی شناخته شده مرتبط با استفاده از روغن‌های ضروری حاوی ویتامین E، تحریک پوستی جزئی است. برای جلوگیری از این امر روغن‌ها را رقیق کنید.

2) ویتامین C

تحقیقات متعددی مزایای ویتامین C را در رفع و درمان سوختگی و تسریع زمان بهبودی، اثبات کرده‌اند. از فوائد ویتامین C می‌توان به محافظت در مقابل UVA و اشعه UVB و بهبود علائم و شرایط التهابی پوست، بهبود تولید کلاژن، اصلاح مشکلات رنگدانه برای بهبود حفاظت طبیعی پوست در برابر اشعه های UV اشاره کرد. تنها عارضه قابل توجه در مصرف روغنهای دارای ویتامین C، قرمزی و گور گرفتگی پوست است.

3) روغن نعنا

تا کنون مزایای زیادی درباره نعنا و روغن آن و تاثیرات آن بر سلامتی کشف شده است. از بارزترین فوائد نعنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص ضد التهابی، آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد عفونی کننده (قادر به کشتن یا جلوگیری از رشد عوامل عفونی) در عروق کرونر، برطرف کننده تنگی عروق خونی ملتهب

تنها علامت جانبی شناخته شده در استفاده از نعنا و روغن‌های آن، تاثیر مونولول‌ها است که باعث تحریک و قرمزی جزئی در پوست می‌شود.

4) روغن اسطوخودوس

عصاره گیاه اسطوخودوس (Lavandula officinalis) دارای حداقل هفت عنصر فعال برای تسریع بازسازی پوست و تقویت عملکرد ایمنی است. همچنین این ماده دارای خواصی از جمله آنتی باکتریال، ضد التهاب، ضد قارچ می‌باشد. این روغن به کاهش علائم درد، قرمزی و تورم کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. علائم احتمالی آلرژی اسطوخودوس عبارتند از: بثورات پوستی، تهوع و استفراغ، لرز، تب، سردرد، التهاب حاد یا تورم پوست. این علائم با قطع مصرف از بین می‌روند.

بهترین روغن‌ها برای درمان آفتاب سوختگی

5) روغن برگ چای

عصاره برگ‌های سوزنی درخت چای (Melaleuca alternifolia)  به عنوان یک درمان گیاهی برای انواع مشکلات سلامتی از جمله بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. مواد فعال موجود در چای دارای خواص ضد التهابی، تقویت سیستم ایمنی، آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد ویروسی هستند. روغن درخت چای در موارد نادر با عوارض جدی مشاهده شده است.

عوارض شناخته شده در ارتباط با استفاده از روغن چای شامل قرمز، خارش و سوزش پوست، اگزما پوستی، خشکی شدید پوست و پوسته پوسته شدن آن، تجمع مایع در داخل یا زیر پوست، ضعف، دل درد، ضعف در عضلات، حرکات آهسته یا ناپایداری در بعضی از افراد می‌شود. گاهی روغن برگ چای می‌تواند باعث ایجاد اختلالات دارویی تغییرات غیرعادی خون شود.

6) روغن گرانیم

عصاره گیاه گل رز  (Pelargonium graveolens) دارای حداقل 12 عنصر فعال بوده که دارای خواص فراوان و مهمی هستند. از فوائد این گیاه می‌توان به خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی، ضد سرطان، ضد التهاب اشاره کرد. همچنین این روغن به عنوان یک تونیک آرام بخش و عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین ممکن است دردهایی خیلی شدیدتر از آفتاب سوختگی را نیز تسکین بخشد. تحریک‌های سطحی پوست تنها عارضه جانبی آن است.

7) روغن بابونه

روغن بابونه (Anthemis nobilis)  برای قرن ها، به عنوان یک داروی گیاهی چند منظوره به دلیل داشتن خواص آرام بخش مورد استفاده قرار گرفته است. روغن بابونه با بیش از 10 عنصر فعال که دارای مزایای فراوانی هستند در بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص این دارو برای بهبود زخم و کاهش درد آن بسیار مفید هستند.

بابونه به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان بسیاری از انواع بیماری‌های پوستی مانند جوش، آفتاب سوختگی و پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه در بعضی از نوزادان واکنش‌های آلرژیک نسبت به بابونه و مواد حاوی آن دیده شده است.

8) روغن اوکالیپتوس

عصاره گیاه همیشه سبز اکالیپتوس (اکالیپتوس گلوبولوس)، حاوی ترکیباتی از جمله آنتی اکسیدان، ضد التهاب، آنتی باکتریال می‌باشد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند عصاره اوکالیپتوس از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و در بدن اقدامات ضد تهاجمی و ضد سرطان انجام می‌دهد. توجه داشته باشید روغن اوکالیپتوس را هرگز به صورت خوراکی مصرف نکنید. هرچند عوارض جانبی و آلرژی به ندرت در مصرف اوکالیپتوس مشاهده می‌شود اما گاهی مواردی مانند بثورات جلدی، خواب آلودگی، تنگی تنفس به ویژه در کودکان، تعاملات و کاهش اثر دارویی گزارش شده است.

بهترین روغن‌ها برای درمان آفتاب سوختگی

عوارض جانبی خطرناک

هرگز روغن‌های ضروری را به صورت خوراکی مصرف نکنید چراکه برخی از آن‌ها سمی هستند. روغن‌ها هرگز نباید به طور مستقیم به پوست اعمال شوند پیش از استفاده با آب مخلوط کرده و آن‌ها را رقیق کنید. معمولا 3 تا 5 قطره روغن را با 1 یا 2 قطره آب رقیق می‌کنند. عوارض ناشی از استفاده روغن‌های ضروری عبارتند از: حساسیت یا سوزش پوست، به ویژه برای روغن‌های حاوی فنل و آلدئیدها، حساسیت به نور، یا حساسیت چشم به خورشید و در موارد نادر تخریب غشای مخاطی، اگر روغن‌ها به صورت استنشاقی مورد استفاده گیرد، ممکن است باعث التهاب ریه، گلو و یا دهان نیز شوند در صورت مصرف خوراکی سبب ناراحتی گوارشی خفیف یا شدید می‌گردد.

 

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hamid3pnn

سلام خیلی ممنون

واقعا خدای عزیز و مهربان رو به خاطر اینهمه نعمتهای مفید و پاکیزه همیشه باید شکر کنیم

hamid3pnn

سلام خیلی ممنون

واقعا خدای عزیز و مهربان رو به خاطر اینهمه نعمتهای مفید و پاکیزه همیشه باید شکر کنیم.

Peiman

یاد پیش دبستانی و کلاس اول افتادم???

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h