حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاثیرات کلم بروکلی بر سلامت روده‌ها

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

کلم بروکلی یکی از سبزیجات شناخته شده برای سلامت روده بوده و دارای مکانیزم مولکولی خاصی می‌باشد. تحقیقات جدید خبرهای خوبی از فوائد بروکلی برای دوستداران آن دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مصرف منظم میوه و سبزیجات تازه، بسیاری از بیماری‌ها را از بین می‌ببرد. با این حال، با نگاه علمی عمیق‌تری به جزئیات مولکولی، برخی از سبزیجات داری منافع خاصی می‌باشند. به تازگی بروکلی نظر دانشمندان را به خود جلب کرده است. اگرچه همه کودکان در سراسر دنیا از این سبزی متنفر هستند اما نمی‌توان خواص ارزشمند و فوائد غذایی آن را نادید گرفت.

کلم بروکلی، یک گیاهی خوشبو و عضو خانواده کلم است. کشت این گیاه برای اولین‌بار در حدود قرن شش، پیش از میلاد، در مدیترانه آغاز شد. کلم بروکلی به یکی از غذاهای مهاجران جنوب ایتالیا به ایالات متحده تبدیل گردید اما تا دهه 1920 محبوب نشد.

تاثیرات کلم بروکلی بر سلامت روده‌ها

بروکلی و تاثیرات آن بر روده

مطالعات انجام شده زیادی در مورد مزایای سلامت بروکلی نشان داد که این گیاه باعث کاهش التهاب در روده و بروز سرطان روده بزرگ می‌شود. مطالعه جدید که در مجله Foods Functional منتشر شده است، دقیقا درک واضحی از نحوه‌ی تاثیر بروکلی بر سلامت روده ارائه می‌دهد. محققان “دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در کالج ایالتی” به شدت علاقه‌مند به بررسی مشکلات روده و سندورم روده تحریک پذیر علاقمند بودند. سندروم روده تحریک پذیر زمانی ایجاد می‌شود که مانع‌ای در روده وجود داشته باشد، در این حالت باز کردن روده باعث ورود سموم و میکروارگانیسم‌ها به روده شده، جذب مواد مغذی را کاهش داده و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گری پرود، استاد علوم کشاورزی، درباره علت آغاز تحقیقاتش در این زمینه اینگونه می‌گوید: “دلایل زیادی وجود دارد که خواستار آشنایی و تسهیل فعالیت دستگاه گوارش هستیم، یکی از این دلایل این است که اگر مشکل گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر دارید و دچار التهاب شده و در ادامه ممکن است به انواع بیماری‌های قلبی و آرتریت دچار شوید. سالم بودن روده‌ها و عملکرد مناسب آن‌ها و عدم وجود سندورم در بهداشت و سلامت سیستم تنفسی بسیار موثر است.

یکی از عاملان کلیدی در حفظ عملکرد روده، گیرنده‌ی آرویل هیدروکربن  (AHR) است. این گیرنده پاسخ ژن‌ها به آلودگی‌های محیطی را مدیریت می‌کند و هنگامی که روده در معرض سموم قرار می‌گیرد واکنش نشان می‌دهد. سبزیجات کریستالی که شامل کلم بروکلی، کلم و بوته بروکسل می‌شوند، حاوی “گلوکوزینولات هندل” است.

این مواد در معده به ترکیبات، از جمله اندولوکوارازول(ICZ)  تقسیم می‌شوند. مقدار ICZ به AHR بستگی داشته و AHR را در پوشش روده فعال می‌کند و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در حفظ تعادل فلوئور روده کمک می‌کند. تصور می‌شود که این تعامل بین ICZ و AHR باعث محافظت در برابر برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های کلونی و بیماری‌های مزمن التهابی روده می‌شود.

اگر چه فعال شدن AHR به نظر می رسد نتایج مثبتی داشته باشد، ممکن است بیش از حد چیز خوبی نباشد؛ پروفسور پرود توضیح می‌دهد، “به عنوان مثال، دیوکسین، این گیرنده را فعال می‌کند و اما اگر دیوکسین بیش از حد فعال شود، باعث مسمومیت خواهد شد.”

آنچه که ما خواستار دانستن هستیم این است که این گیرنده‌ها به طور طبیعی فقط باعث فعال شدن AHR در روده می‌شوند، اما سیستمیک را تحریک نمی‌کنند، که احتمالا منجر به اثرات منفی خواهد شد.

تاثیرات کلم بروکلی بر سلامت روده‌ها

ICZ از پوشش روده محافظت می‌کند

برای پی بردن به مزایا و مضرات بروکلی، محققان مطالعه‌ای روی مدلی از موش‌ها انجام دادند. در این آزمایش از دو نوع موش استفاده می‌کردند: یکی از گروه‌ها توان کمی برای اتصال به ICZ به AHR، داشته و اما گروه دیگر توانایی بالا برای اتصال ICZ به AHR داشتند. هر دو مجموعه از موش‌ها یک رژیم غذایی با بروکلی بالا دریافت کردند. سپس، محققان مشکلات گوارشی و التهابات روده را مورد بررسی قرار دادند.

موش‌های توانمند در اتصال ICZ به AHR از مواد شیمیایی محافظت شدند، اما گروه دیگر تحت تاثیر عوارض قرار گرفته و کاهش وزن شدید و کاهش میل جنسی در آن‌ها مشاهده شد. با بررسی رژیم غذایی و ترکیبات مولکولی آن‌ها علت تفاوت این دو گروه مشخص شد. کلم بروکلی یکی از سبزیجات شناخته شده برای سلامت روده بوده و دارای مکانیزم مولکولی خاصی می‌باشد. تحقیقات جدید خبرهای خوبی از فوائد بروکلی برای دوستداران آن دارد.

مصرف منظم میوه و سبزیجات تازه، بسیاری از بیماری‌ها را از بین می‌ببرد. با این حال، با نگاه علمی عمیق‌تری به جزئیات مولکولی، برخی از سبزیجات داری منافع خاصی می‌باشند. به تازگی بروکلی نظر دانشمندان را به خود جلب کرده است. اگرچه همه کودکان در سراسر دنیا از این سبزی متنفر هستند اما نمی‌توان خواص ارزشمند و فوائد غذایی آن را نادید گرفت.

کلم بروکلی، یک گیاهی خوشبو و عضو خانواده کلم است. کشت این گیاه برای اولین بار در حدود قرن شش پیش از میلاد در مدیترانه آغاز شد. کلم بروکلی به یکی از غذاهای مهاجران جنوب ایتالیا به ایالات متحده تبدیل گردید اما تا دهه 1920 محبوب نشد.

دکتر پردو بیان کرد: ما ویتامین‌ها و مواد زیادی که گروه که مشکل داشتند تزریق کردیم، مقدار داروها واقعا زیاد بود اما حتی اگه دو برابر این مقدار را نیز استفاده می‌کردیم باز هم نیاز این موش‌ها بر طرف نمی‌شد.

وی افزود: جوانه‌های بروکسل سه برابر بیشتر است، این امر به این معنی است که یک فنجان جوانه بروکلی همان مقدار از مواد مورد نیاز را در اختیار ما قرار می‌دهد.

افرادی که دارای شرایط گوارشی خاصی هستند توصیه می‌شود که از خوردن بیش از حد مواد غذایی خودداری کنند،تحقیقات بیشتر برای کشف چگونگی مصرف این میوه ها در میان بروکلی ها و سایر سبزیجات و افزایش تاثیرات مثبت آن‌ها ادامه دارد. از آنجا که تعداد زیادی از شهروندان ایالات متحده به مشکلات گوارشی دچارند، مداخلات ساده و مقرون به صرفه مانند آنچه که بیان شد می‌تواند گامی مهم در پیشرفت درمان موثر باشد.

 

شما تاکنون چقدر از کلم بروکلی استفاده می‌کردید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

این مطلب عالیه خیلی بهم کمک میکنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h