حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

واتس اپ (WhatsApp) نیز قابلیت اشتراک گذاری موقعیت مکانی به صورت زنده را برای iOS و اندروید عرضه خواهد کرد!

واتس اپ (WhatsApp)، یکی از قدیمی‌ترین و پر طرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران فضای مجازی است که امروزه تعداد بسیار زیادی از کاربران از این شبکه پیام‌رسان اجتماعی استفاده می‌کنند، درادامه با ترنجی همراه باشید.

واقعیتی که وجود دارد و ممکن است نیز شما با کمی دقت متوجه آن شده باشید، این است که واتس اپ (WhatsApp)، برخلاف سایر پیام‌ رسان‌های اجتماعی در اضافه کردن ویژگی‌های جدید چندان حساسیت به خرج نمی‌دهد و به عبارتی دیگر پس از آن که سایر پیام‌ رسان‌های اجتماعی قابلیتی را توسعه، معرفی و عرضه کردند، واتس اپ (WhatsApp) نیز پس از مدتی این قابلیت را به پیام رسان اجتماعی خود می‌افزاید.

اما نکته مثبت ماجرا اگر ببینیم ان است که حداقل واتس اپ (WhatsApp) نهایتا بعد از رقبا، قابلیت و ویژگی‌های جدید را هر چند کمی دیرتر اما نهایتا برای کاربران خود عرضه خواهد کرد. اکنون نوبت به قابلیت ویژه و کاربردی است که با استفاده از آن کاربران قادر خواهند بود تا موقعیت مکانی خود را به صورت زنده و به راحتی برای دوستان خود به اشتراک بگذارند.

با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی نیست آدرس منزل یا محل کار و یا حتی مکان ملاقات را برای دوستان خود بنویسید و با بهره‌گیری از این قابلیت در کسری از ثانیه آن را به اشتراک خواهید گذاشت.

پیش از واتس اپ (WhatsApp)، چندی پیش پیام رسان محبوب تلگرام (Telegram) نیز این قابلیت را برای کاربران خود عرضه کرده بود و ذکر این نکته لازم است که تلگرام از لحاظ بروزرسانی و افزایش کارایی و قابلیت‌های پیام رسان خود بسیار عالی عمل کرده و  بر خلاف واتس اپ (WhatsApp) هر بروزرسانی آن با چندین قابلیت بزرگ و کوچک همراه است.

البته این ویژگی مورد جدیدی نیست و پیش از این برنامه‌هایی همچون نقشه گوگل (Google Maps) و پیام رسان فیس بوک (Facebook Messenger) در ماه مارس میلادی این قابلیت را معرفی و عرضه کردند و هفت ماه پس از این دو برنامه، واتساپ (WhatsApp) نیز این قابلیت را به زودی به پیام رسان خود اضافه خواهد کرد که حداقل انتظار می‌رفت در این مورد کمی سریع‌تر عمل کند.

واتساپ

این قابلیت در هفته‌های آینده برای کاربران iOS و اندروید عرضه خواهد شد و کاربران این دو سیستم عامل می‌توانند آن را در بخش چت و به اشتراک گذاری موارد آن را مشاهده نمایند. این قابلیت همچون سایر موارد در واتس اپ (WhatsApp) از پروتکل امنیتی رمزگذاری “پشت سر هم” (end-to-end) بهره می‌برد و کاربران می‌توانند مشخص کنند که چه کسانی با آن‌ها و برای چه مدت زمانی، موقعیت مکانی خود را به صورت زنده به اشتراک بگذارند، البته به اشتباه فکر نکنید که محدودیتی در این قابلیت وجود دارد بلکه هر زمان که بخواهید می‌توانید از این قابلیت استفاده کرده و موقعیت مکانی خود را به صورت زنده اشتراک بگذارید.

برای اشتراک گذاری موقعیت مکانی به صورت زنده ابتدا باید وارد گپ‌های انفرادی یا گروهی شده و با زدن گزینه گیره افزودن موارد (Attach)، از بین گزینه‌های نمایش داده شده گزینه موقعیت مکانی Location را زده و بر روی اشتراک گذاری موقعیت مکانی جدید به صورت زنده (New Share Live Location) ضربه بزنید و با گزینه ارسال آن را به اشتراک بگذارید . همچنین می‌توانید انتخاب کنید که اشتراک گذاری موقعیت مکانی به صورت زنده تا چه مدت زمانی در دسترس طرف مقابل باشد.

همچنین باید این نکته را به یاد داشته باشید که اگر موقعیت مکانی خود را در یک گروه به اشتراک بگذارید، تمام افراد حاضر در گروه، قادر به مشاهده موقعیت مکانی شما خواهند بود و اگر بیش از یک نفر در گروه موقعیت مکانی خود را به اشتراک بگذارد، تمامی موقعیت‌های به اشتراک گذاشته شده تنها در یک نقشه هم معلوم خواهند بود و این قابلیت برای این است که مجبور نباشید برای مشاهده موقعیت مکانی چند نفر هر بار نقشه مکانی را عوض کنید.

همانطور که گفته شد این قابلیت واقعا قابلیت کارآمد و مفیدی است برای کسانی که در طول روز قرار ملاقات‌های فراوانی دارند و همچنین برای کسانی که زمان برای آن‌ها اهمیت بسیاری دارد و با این قابلیت هم در زمان خود صرفه جویی کرده و هم سر وقت به قرار ملاقت‌های متفاوت خود برسند.

در نهایت از بابت این که سرانجام واتس اپ (WhatsApp) قابلیت اشتراک گذاری موقعیت مکانی به صورت زنده را به پیام رسان اجتماعی خود افزود خوشحالیم اما از واتس اپ (WhatsApp) به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین پیام رسان‌های اجتماعی انتظار بیشتری از لحاظ افزودن امکانات نوین می‌رود تا آنکه صرفا قابلیت‌های دیگر پیام رسان‌ها را به پیام رسان خود اضافه کند. گرچه واتس اپ (WhatsApp) یکی از اولین پیام رسان‌های اجتماعی از زمان ظهور گوشی‌های هوشمند تا کنون بوده اما ممکن است با این روند در آینده با مشکلاتی جدی روبرو شود که برای جبران آن‌ها دیگر دیر شده باشد.

به عنوان مثال پیام رسان محبوب تلگرام (Telegram) با آنکه در جهان همانند واتس اپ (WhatsApp) نامی شناخته شده در عرصه پیام رسان‌های اجتماعی نیست اما همیشه قابلیت‌های جذاب و بسیار کاربردی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد به طوری که در آسیا این پیام رسان رشد بسیار خوبی را داشته است و به عنوان مثال پیام رسان واتس اپ (WhatsApp) در کشور ایران که تا چندین سال پیش، پیام رسان اصلی مردم بود اما اکنون جایگاه خود را به  پیام رسان تلگرام (Telegram) داده است. دلیل آن هم مشخص است، پیام رسان تلگرام (Telegram) نسبت به سایر پیام رسان‌ها بسیار دقیق و عالی عمل کرده و امکاناتی را که در تلگرام خواهید داشت به این راحتی در سایر پیام رسان‌ها نخواهید داشت.

به بیان ساده‌تر،  پیام رسان تلگرام (Telegram) مجموعه‌ای از بهترین امکاناتی را که یک پیام رسان اجتماعی واقعا به آن نیاز دارد را گرد هم آورده و از این لحاظ نیزا کاربران رابه سایر پیام رسان‌های اجتماعی مشابه بر طرف کرده است و روز به روز نیز قابلیت‌ها و امکانت جدیدتری را به این پیام رسان اضافه می‌کند.

 

نظر شما کاربران ترنجی در این باره چیست؟ آیا از قابلیت اشتراک گذاری موقعیت مکانی به صورت زنده استفاده خواهید کرد؟ به نظر شما پیام رسان اجتماعی واتس اپ (WhatsApp) چه قابلیت‌های دیگری که لازمه رقابت با دیگر پیام رسان‌های اجتماعی همچون تلگرام (Telegram) است را نیاز خواهند داشت؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajad

قابلیت خوبیه. با توجه به اینکه گوگل مپ این قابلیت رو تو ایران مسدود کرده، میشه از این طریق موقعیت مکانی رو به اشتراک گذاشت.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان