حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شبکه نسل پنجم موبایل (5G) با چیپست X50 کوالکام نزدیک تر به واقعیت

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار

دقیقا یک سال پیش کوالکام از اولین مودم موبایل ۵G با نام Snapdragon X50 رونمایی کرد. همه ما منتظریم تا تحول بعدی در صنعت ارتباطات رخ بدهد. مسلما با ارایه شبکه نسل پنجم موبایل یا همان 5G تمام آن چیزی که تا کنون دیده ایم و تجربه کرده این کاملا تفاوت خواهد شد. خیلی دوست دارم تاکید کنم ارایه 5G فقط به معنی بالاتر رفتن سرعت اینترنت نیست و بحش های بسیار مهمی همچون اینترنت اشیا، پردازش ابری و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ها (Machine learning) از سری سرویس های بسیار حیاتی برای آینده است که نیازمند زیرساخت اینترنت 5G هستند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا جدیدترین اخبار پیرامون شبکه 5G را پیگیری کنیم.

اینترنت 5G موبایل

اینترنت 5G موبایل

به لطف چیپست X50 کوالکام که با ماژول SDR051 mmWave جفت شده است می تواند داده ها را روی امواج رادیویی 28 GHz mmWave منتقل کند و بدین صورت تا سرعت اولیه استاندارد شبکه 5G که 1 گیگابیت بر ثانیه است، رسیده است. حتی در تست ها سرعت 1.2 گیگابیت بر ثانیه نیز ثبت شده است. برای رسیدن به این سرعت از دو باند 100MHz 5G اپراتور استفاده شده است و جالب است بدانید در لیست مشخصات کوالکام X50 تا هشت باند 100MHz 5G می تواند استفاده شود.

کوالکام مدعی است این مودم می تواند تا 6 ماه پروسه رسیدن به شبکه نسل پنجم موبایل 5G به صورت عمومی را تسریع کند. انتظار می رود سال 2018 شاهد شبکه 5G آزمایشی و اولین عرضه تجاری آن اوایل سال 2019 صورت بپذیرد. جالب است بدانید این تاریخ ها صرفا یک پیش بینی خوش بینانه نیستند و کوالکام در جهت اینکه نشان بدهد 5G از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است، یک موبایل با پشتیبانی از شبکه نیز به صورت آزمایشی رونمایی کرده است. قطعا می دانید که این دستگاه استفاده تجاری ندارد و برای بررسی آزمایش ها تولید شده است. این موبایل را در تصویر بالا می بینیم و با توجه به اج بودن نمایشگرش، ترنجی حدس می زند همکاری سامسونگ نیز در میان باشد.

شاید این سرعت بالا در ذهن شما زنگ مصرف انرژی بالا را به صدا در بیاورد اما جالب است بدانید که کوالکام مدعی است به لطف طراحی آنتن پیشرفته می توان انتظار داشت مصرف انرژی مودم های 5G قابل مقایسه با نسل های فعلی 4G باشد. همچنین اندازه آن تا 50٪ کوچکتر از نسل فعلی است که می تواند برای تولیدکننده های موبایل خبر خوبی باشد.

علاوه بر اینکه کوالکام متمرکز بر شبکه های فرکانس بالای 5G است همچنین می داند که توسعه شبکه های فرکانس پایین 4G نیز اهمیت بالایی دارد. در همین راستا پشتیبانی از باندهای بالاتر LTE مثل 600 MHz را به مودم های 4G خود اضافه خواهد کرد. این باند از 4G فعلا در امریکا و تحت یک اپراتور فعال است که تنها دستگاه پشتیبانی کننده از آن LG V30 است.

نظر شما درباره آینده ارتباطات و صنعت موبایل های هوشمند چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajad

اپراتورهای ما باید از همین الان به فکر باشن. البته ما همون 3G پایدار و درست درمون هم نداریم هنوز.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)