حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل ویژگی‌های سیستم پرداخت خود در iOS 11 را توسط خرده‌فروشی‌ها مورد بررسی قرار خواهد داد

امروزه شرکت‌هایی همانند اپل بر روی نوآوری حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، نه فقط این شرکت بلکه بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ جهان به خلاقیت و نوآوری اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و برای دست‌یابی به آن هر کاری خواهند کرد،امروزه این شرکت‌‌ها در بخش‌های بسیار زیادی دست به نوآوری‌های متفاوتی می‌زنند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

همانطور که گفته شد امروزه شرکت اپل تغییرات مهمی در استراتژی و سیاست‌های خود داده است، در یک کلام و به شکل خلاصه وار، امروزه اپل بیش از هر زمان دیگری فعالیت خود را گسترش داده است و در هر بخشی از دنیای تکنولوژی شروع به فعالیت کرده، بخش سیستم‌های پرداخت یکی از این موارد است که از مدت‌ها پیش شرکت اپل نیز همانند بسیاری دیگر به این رقابت‌ها و فعالیت‌ها پیوسته است.

اگر تا چند سال پیش اپل فقط در بخش‌هایی همانند گجت‌های هوشمند مثل گوشی‌های تلفن همراه یا تبلت و … فعالیت داشته، امروزه اپل با یک بازنگری کلی در سیاست‌های پیشین خود، یک استراتژی وسیع و گسترده را در پیش گرفته است که مطمئنا این شرکت پتانسیل بسیار بالایی در انجام فعالیت‌های مختلف دارد.

اوایل ماه اکتبر میلادی، کارکنان شرکت اپل در ایالات متحده  قابلیت سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) را که از قابلیت‌های داخلی نسخه آزمایشی و بتای iOS 11.1 مورد بررسی و آزمایش قرار دادند. ویژگی شخص به شخص (person-to-person) که از قابلیت‌های جدید سیستم پرداخت اپل (Apple Pay) می‌باشد به احتمال فراوان در نسخه بعدی سیستم عامل اپل یعنی iOS 11.1 معرفی گردد، این در حالی است که توسعه دهندگان بخش بتای این شرکت هم اکنون در این طرح حضور ندارند.

در حال حاضر این شرکت ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف داخلی سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) را برای کارکنان خرده فروشی‌های خود عرضه کرده است و آن را با اهداف مختلفی در دسترس افراد زیادی برای تست و آزمایش قرار داده تا به صورت کلی یک بررسی کامل توسط سایر افراد در این بخش صورت گیرد.

سیستم پرداخت نقدی اپل

کارکنان خرده فروشی‌های شرکت اپل امروز به این ویژگی جدید دسترسی پیدا کرده‌اند و از آن‌ها خواسته شده تا نسخه آزمایشی و بتای iOS 11 و یک نمایه اضافی در حساب داخلی خود را برای دسترسی به ویژگی سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) فعال نمایند. به گفته یکی از خرده فروشان شرکت اپل، این شرکت برای استفاده از قابلیت جدید سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) باید از حساب‌های ابری (iCloud accounts) نیز در کنار این ویژگی جدید استفاده کند تا این قابلیت به لیست سفید پرداخت توسط کاربران افزوده گردد.

روند راه اندازی سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده نمایید، در این حالت از مشتری خواسته می‌شود تا نام و آدرس خود و همچنین شماره امنیت اجتماعی (social security number) را وارد نماید.

 

سیستم پرداخت نقدی اپل

سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) با استفاده از برنامه پیام رسانی گوشی قابل استفاده و بهره گیری است و این سیستم به شکلی طراحی شده تا کاربران به راحتی هرچه تمام‌تر این قابلیت را داشته باشند که با ویژگی شخص به شخص (person-to-person)، به صورت نقدی، مبلغ مشخصی پول را همانند Square Cash و Venmo را بین خود رد و بدل نمایند.

این برنامه با یک عنوان و موضوع اختصاصی در برنامه آی مسیج (iMessage) موجود است که خود نیز بخشی از برنامه پیام رسانی آیفون‌های اپل می‌باشد و با استفاده از آن کاربران خواهند توانست وجه و مبلغی را به صورت نقدی از طریق برنامه آی مسیج (iMessage) به شخص دیگری انتقال دهند و بدین ترتیب سرعت معاملات نسبت به قبل بیشتر خواهد شد.

اگر چه این شرکت با توسعه و طراحی سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash)، به پرداخت‌های نقدی در تعداد بیشتر و حجم وسیع‌تر با امنیت بالاتر صرفا در گوشی‌های آیفون تمرکز داشته اما همچنان از این سیستم پرداخت هوشمند می‌توان در ساعت‌های هوشمند اپل (Apple Smart Watch) نیز برای انتقال وجوه مختلف استفاده نمود.

 

سیستم پرداخت نقدی اپل

از جمله ویژگی‌های مثبت این سیستم پرداخت نقدی این است که هنگام ارسال وجه نقدی، این وجه را می‌توان از طریق کارت‌های اعتباری یا کارت‌های دیگر همچون debit  card ارسال گردد، هنگام دریافت نیز این وجه دریافت شده درون کارت مربوط به سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) نگه‌داری و محافظت خواهد شد که می‌توان از به عنوان وجهی همچون وجه کیف پول برای خرید یا انتقال به بانک نگهدانده حساب شخصی ارسال گردد.

انتقال وجه از طریق کارت‌های اعتباری برای کاربران و استفاده کنندگان این سیستم، 3 درصد کارمزد را به همراه خواهد داشت، درحالیکه انتقال وجه از سایر کارت‌های اعتباری همچون debit card کاملا رایگان است و هیچ گونه کارمزد یا هزینه اضافی را برای کاربر در بر نخواهد گرفت.

کارت‌های مخصوص و مربوط به سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) که در اکنون موجود هستند از طریق مشارکت و همکاری با کمپانی گرین دات (Green Dot) به عمل آمده است، این کمپانی شرکتی است که مدت زمانی را صرف توسعه کارت‌های مخصوصی به نام Discover cards کرده است.

برای آن که بتوان از مزیت‌ها و ویژگی‌های سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) و کارت‌های مخصوص آن استفاده کرد، هر دو طرف می‌بایست این قابلیت را فعال سازی کرده تا به یکدیگر وصل گردند، وجه را تنها می‌توان به صورت پیام‌های تکی ارسال کرد، با استفاده از سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) پیام‌های مربوط به وجوه نقد در دسته پیام‌های گروهی قرار نمی‌گیرد.

 

Apple Pay Cash - سیستم پرداخت نقدی اپل

هنگام استفاده از سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) با ساعت‌های هوشمند (Apple Smart Watch) در بخشی از رابط کاربری می‌بایست بر روی آیکون اسکریبل (Scribble icon) در قسمت برنامه پیام رسانی رفته و با زدن آن وارد بخشی شوید که به دکمه سیستم پرداخت اپل (Apple Pay) دسترسی پیدا کنید. با زدن بر روی آن کاربران این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از دکمه Digital Crown یا بر روی کادر صفحه‌نمایش مقدار مشخصی از وجه نقد را وارد کنند.

در این قسمت مشخصات پرداخت با دوبار ضربه زدن روی دکمه Digital Crown تایید خواهد شد اما با پیمایش به سمت پایین کاربران این امکان را نیز خواهند داشت از روش پرداخت متفاوتی نسبت به روش پرداخت کنونی استفاده نمایند.

شرکت اپل ویژگی شخص به شخص (person-to-person) را برای اولین بار در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان که در ماه ژوئن میلادی برگزار شد به عنوان یکی از ویژگی‌های iOS 11 معرفی نمود، اما این ویژگی را در هیچ یک از بتاهای iOS 11 و یا در پایان دوره آزمایشی این بتاها اجرا نکرد، اما بعدها شرکت اپل در یک کنفراس خبری اعلام کرد که این قابلیت به زودی در آینده همراه با بروزرسانی iOS 11 عرضه خواهد شد.

ویژگی سیستم پرداخت نقدی اپل (Apple Pay Cash) در نسخه فعلی بتای iOS 11 که در دسترس توسعه دهندگان و تست کنندگان بتای عمومی قرار گرفته، وجود ندارد. اما با توجه به این که شرکت اپل به صورت مداوم در حال توسعه و پیشرفت در تست بتای داخلی است، به نظر می‌رسد که این ویژگی اکنون به صورت کامل تکمیل شده و اپل قصد دارد در بروزرسانی اصلی iOS 11 آن را به عنوان ویژگی این نسخه از سیستم عامل خود معرفی و عرضه نماید.

با توجه به موارد ذکر شده، نکته‌ای به روشنی قابل فهم است این بود که شرکت اپل نه تنها در بخش‌های مختلف دنیای سخت افزاری دست به توسعه و پیشرفت زده، بلکه در بخش‌های مختلف نرم‌افزاری علی‌الخصوص بخش‌های مختلف سیستم‌های پرداخت مجازی به توسعه و پیشرفت پرداخته، اهداف این شرکت اکنون محدود به موبایل‌های هوشمند و یا تبلت و گجت‌هایی که حول محور سیستم عامل iOS می‌چرخند نیست بلکه این شرکت به شکل جدی‌تری قصد پیشرفت در تک تک عرضه‌های دنیای مجازی دارد.

Apple Pay Cash - سیستم پرداخت نقدی اپل

 

علاوه بر این پیشرفت‌های اپل به اینجا ختم نشده و قصد دارد تا علاوه بر موضوعات و موارد موجود در دنیای مجازی، در دنیای واقعی نیز پیشرفت‌های بزرگی انجام دهد و قدم‌های بزرگی در راه توسعه تکنولوژی بردارد، از نظر شرکت اپل، اهداف بلند مدت موفقیت بیشتری را نسبت به اهداف کوتاه مدت به همراه دارند و بر اساس برنامه ریزی‌های بلند مدتی که این شرکت انجام داده، استراتژی‌های بزرگی را نیز ترتیب داده است که قدم به قدم به آن‌ها نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

اپل همواره با نقشه‌های بزرگ و استراتژی‌های وسیع شناخته‌ شده است، این شرکت اکنون نه فقط در بخش‌های فعلی، بلکه در تک تک بخش‌های ممکن شروع به فعالیت کرده و اهداف این شرکت باعث پیوند و ارتباط بسیاری قوی بین مباحث دنیای تکنولوژی و مباحث خارج از دنیای تکنولوژی خواهد شد که به بیان ساده‌تر باید گفت که اپل در حال تعریف آینده است و آینده‌ای که اپل آن را طرح ریزی کرده باشد یک آینده‌ی یک بعدی نیست بلکه در هر بخشی از آن به تمام آن چیزی که امروزه دنیا به آن نیاز دارد و به آن متکی است، به شکل کاملی پرداخته شده است.

اگر به بحث رقابت نیز نگاه کنیم، مساله‌ای که بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند بحث رقابت است و رقابتی که اپل با سایرین دارد محدود نیست بلکه بخاطر فعالیت در هر بخشی از دنیای تکنولوژی، رقابت و رقابت کنندگان بیشتری را با خود همراه خواهد ساخت.

 

نظر شما کاربران ترنجی در این باره چیست؟ آیا سیستم‌ پرداخت هوشمندی که شرکت اپل در حال توسعه و عرضه آن است سبب موفقیت این شرکت خواهد شد یا خیر؟ به نظر شما در طی چند سال آینده اهداف و استراتژی‌های شرکت اپل عملی خواهند شد؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان