حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هر آنچه که باید درباره سیم کارت‌های ای‌سیم (eSIM) بدانید!

دنیای تکنولوژی روز به روز در حال تغییر و تحول است، هر ثانیه که می‌گذرد موارد بسیاری در دنیای تکنولوژی تغییر می‌کنند و این مساله شامل تمام چیزهایی می‌شود که در اطراف خود می‌بینیم، اکنون سرعت و وسعت پیشرفت تکنولوژی بیش از هر زمان دیگره شده است، در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در هفته‌های اخیر، دو کمپانی معروف دنیای تکنولوژی یعنی گوگل و اپل، در کنار معرفی محصولات جدید خود همچون گوگل پیکسل 2 (Google Pixel 2) و گوگل پیکسل 2 ایکس ال (Google Pixel 2 XL) و نسل سوم ساعت‌های هوشمند اپل (Apple Watch Series 3)، نسل جدیدی از سیم‌ کارت‌ها را نیز به نمایش گذاشتند.

ای‌سیم (eSIM) در واقع نسل جدید سیم کارت‌ها است که به بیان بهتر می‌توان گفت پنجمین نسل سیم کارت‌های موبایل پس از سیم کارت‌های معمولی، مینی، میکرو و نانو است. ای‌سیم (eSIM) از همه لحاظ با خود پیشرفت‌های زیادی را به همراه آورده است، این سیم کارت جدید با خود یک تجربه بهتر در استفاده روزانه و امنیت بالاتری نسبت به سیم کارت‌های نسل قبل را به همراه دارد، همچنین سبب خواهد شد تا محدودیت‌هایی که بخاطر سیم کارت‌های فعلی در طراحی گوشی‌های هوشمند و سایر گجت‌ها سیم کارت محور به وجود آمده به راحتی هرچه تمام‌تر از سر راه برداشته شود.

این تنها بخشی از این مزیت‌های فراوان ای‌سیم (eSIM) است، این نسل جدید فرصت‌های فراوانی را برای توسعه و پیشرفت اپراتورهای موبایل در بازارهای سرتاسر جهان ایجاد می‌کند و به همراه خود پشتیبانی بهتری از دستگاه‌های استفاده کننده از این نوع سیم کارت را به همراه دارد.

سیم کارت‌های مورد استفاده توسط کاربران برای شناسایی مشترکین و تایید هویت آنان در شبکه‌های تلفن همراه ذخیره می‌شود تا دسترسی به آنان به راحتی ممکن باشد. در 27 سال گذشته سیم کارت‌های مختلف شامل یک کارت فیزیکی نسبتا خشک، مقاوم و ضخیم بوده که در مرکز آن تراشه مربوط به اطلاعات سیم کارت قرار می‌گرفته است و این قطعه در درون گوشی‌های تلفن همراه قرار داده شده است.

ممکن است اکنون به خاطر داشته باشید یا حتی اگر به خاطر نداشته باشید با یک جستجوی ساده اندازه به این مساله پی ببرید که در سال 1991 میلادی، سایز و اندازه سیم کارت‌های مورد استفاده در گوشی‌های تلفن همراه به اندازه یک کارت اعتباری بوده است و این اندازه بزرگ در سالیان متوالی، طی 27 سال به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

e Sim

در واقع این خاصیت پیشرفت و توسعه دنیای تکنولوژی است، اگر نگاهی به وسایل مورد استفاده در 10 سال یا 20 سال گذشته بیندازید و یک مقایسه ساده بین وسایل قدیمی و کنونی بیندازید متوجه خواهید شد که یک بعد از پیشرفت همین کاهش اندازه است، اگر تلویزیونی در قدیم را با الان مقایسه کنید، میزان مکان اشغال شده آن شاید 5 برابر تلویزیون‌های کنونی باشد یا اگر یک رادیو قدیمی را نگاه کنید، الان عملا رادیو هیچ جایی را اشغال نمی‌کند و رادیو به درون تلفن‌های هوشمند کشیده شده است، در مورد بقیه موارد نیز قضیه به همین شکل است.

تولید کنندگان مختلف همیشه به طور مداوم در تلاش بوده‌اند تا دستگاه‌های کوچک‌تر، باریک‌تر و سبک‌تری بسازند و در کنار آن ویژگی‌های بیشتری را به آن بیافزایند، بنابرین برای تولید کنندگان حجم و فضای اشغال شده اهمیت بسیار بالایی دارد و این تولید کنندگان به عنوان مهم‌ترین بخش در یک طراحی به آن نگاه می‌کنند. حتی امروزه جک هدفون با آن اندازه بسیار کوچکی که دارد هم توسط برخی از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند به جهت صرفه جویی در فضای مورد استفاده برای گوشی از این دستگاه‌ها حذف می‌شود و تولید کنندگان، کاربران و مصرف کنندگان را به خرید هدفون‌های بی سیم تشویق می‌کنند.

اگر یک نگاه به نانو سیم‌های کنونی بندازیم، با یک اندازه گیری ساده با طول 12.30 میلی متر و عرض 8.80 میلی متر روبرو می‌شویم، آیا این سیم‌ کارت‌های نانو به اندازه کافی کوچک هستند؟ به عنوان یک طراح صنعتی باید همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که نه تنها اندازه خود سیم کارت از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه حتی فضای مورد نیاز برای سخت‌افزار و مدارهای داخلی اهمیتی حتی فراتر از اندازه سیم کارت را به خود اولویت داده‌اند.

سالیان متوالی است که تولید کنندگان مختلف مجبورند تا سیم‌ کارت‌های فیزیکی کنونی را از طریق سینی سیم کارت یا دیگر اسلات‌های داخلی وارد گوشی‌های تلفن همراه نمایند و اکنون آن‌ها به این فکر افتاده‌اند که این روند را در جهت تلاش برای توسعه و تولید تلفن‌های هوشمندی که در برابر جریان آب و گرد و غبار مقاوم باشد عوض کنند، آیا این بخش نیز باید همانند جک هدفون که در چندین تلفن همراه مهم بازار حذف شده است، حذف شود یا راه حل بهتری در پیش روی این شرکت‌ها نیز وجود دارد؟

مهم‌تر از همه اگر بخواهید اپراتور خود را تغییر دهید یا پس از پایان قرارداد خود با اپراتور یا در طی یک سفر در تعطیلات نیاز به یک سیم کارت داشته باشید، مجبور خواهید شد به دنیال سیم کارت جدید بگردید، هرچند که در برخی از نقاط جهان این کار نسبتا راحت است و نمی‌توان از کلمه مشکل استفاده نمود اما بازهم چنین محدودیت‌هایی همواره بر سر راه کاربران و مصرف کنندگان وجود داشته و کماکان نیز وجود دارد.

البته باید بدانید که همه چیز تغییر خواهد کرد و این مشکلات و محدودیت‌های فعلی نیز از میان خواهند رفت چرا که در چند سال گذشته شرکت اپل یک نسل از سیم کارت‌های خود را با نام اپل سیم (Apple SIM) برای استفاده در آیپد (iPad) های خود معرفی نمود و امسال نیز اپل و گوگل ای‌سیم (eSIM) را به عنوان بخشی از محصولات خود معرفی کردند.

 

ای‌سیم (eSIM) چیست؟

ای‌سیم (eSIM) یا سیم کارت جاسازی شده (Embedded SIM) که به صورت کلی با نام “مدار کارت مجتمع شده جهانی به صورت ثابت جاسازی شده” (embedded Universal Integrated Circuit Card) که به صورت مختصر با نام eUICC نیز شناخته می‌شود، سیم کارتی کوچک است که 5 میلی متر طول و 5 میلی متر نیز عرض دارد که به صورت لحیم کاری شده و به شکل ثابت بر روی مادربرد و چیپست قرار می‌گیرد و علاوه بر امکانات و قابلیت‌های سیم‌ کارت‌های فعلی که به صورت قابل تعویض هستند، قابلیت‌ها و امکانات بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

این نسل جدید از سیم کارت‌ها قابلیتی به نام دستگاه به دستگاه (Machine to Machine) یا به صورت مختصر M2M و همچنین قابلیت‌های مختلف ارائه سرویس‌های هوشمند از راه دور را برای کاربران خود به ارمغان خواهند آورد.

در حال حاضر این سیم کارت‌های جدید از نسل دوم ارتباطات همراه (GSMA) پشتیبانی به عمل می‌آورند و تا زمانی که ای‌سیم (eSIM) در گوشی‌های هوشمند شرکت‌هایی همچون اپل و سامسونگ به یک استاندارد تبدیل گردد، می‌توان انتظار داشت که بقیه شرکت‌ها سازنده تلفن همراه به پیروی از این دو شرکت روی به استاندارد جدید سیم گارت‌ها بیاورند و در راه توسعه و پیشرفت آن تلاش خود را به کار گیرند.

قابلیت‌های مختلف ارائه سرویس‌های هوشمند از راه دور که در نسل جدید سیم کارت‌های موبایل تعبیه شده است، تجربه‌ای نوین و فوق‌العاده را برای کاربران به همراه خواهد داشت، چرا که از طریق این قابلیت می‌توان با مراجعه به تنظیمات گوشی اپراتور خود را انتخاب کرده و سایر ویژگی‌ها و قابلیت‌های ترتیب داده شده برای آن را به راحتی استفاده نمود.

این در حالی است که در حال حاضر برای تغییر اپراتور باید مدت زمان زیادی را صرف کرد تا سیم کارت جدید صادر گردد و حتی همان تغییر سیم کارت مدت زمان نسبتا زیادی را صرف خواهد کرد چرا که باید ابتدا سیم کارت را از گوشی خود درآورده و سیم کارت دیگری را جایگزین نمود، اما اکنون با استفاده از ای‌سیم (eSIM) به راحتی تغییر شبکه اینترنت تلفن همراه، قادر خواهید بود اپراتور خود را تعویض کنید.

امسال در کنگره جهانی موبایل (MWC)، توماس هنس (Thomas Henze)، مدیر برنامه بخش توسعه و نوآوری ای‌سیم (eSIM)، در سمینار و کنفرانس خبری بخش ارتباطات تلفن همراه (GSMA)، با استفاده از تلفن همراه خود، شروع به اسکن و نمونه برداری از یک کد نمود که در واقع بخشی از یک نامه کاغذی از طرف یک اپراتور بود. در یک سمینار و کنفرانس خبری دیگر این کد مجددا توسط اسکن و نمونه برداری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به هر اندازه که نیاز باشد می‌توان گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را بدین طریق فعال نمود.

بر اساس اطلاعات قبلی که پیش از این منتشر شده بود، هنگامی که در مسافرت باشید، گوشی هوشمند شما به صورت خودکار و بر اساس موقعیت مکانی شما این مساله را تشخیص خواهد داد که شما از محدوده تحت پوشش اپراتور قبلی خارج شده‌اید و به همین دلیل به شما لیستی از اپراتورها و برنامه‌های محلی را ارائه می‎دهد که با یک سوئیچ ساده بر روی این اپراتورها به راحتی خواهید توانست از مزایا و امکانات در دسترس توسط این اپراتورها استفاده کنید.

نکته اصلی که در این جا وجود دارد این است که مدت زمانی لازم است تا به این مساله پی ببریم کدام اپراتورها از این تکنولوژی نوین استقبال خواهند کرد و آیا اصلا اپراتورها مایل به همکاری در این زمینه هستند یا خبر؟ در حالت عادی اگر فکر کنیم، این مساله از لحاظ کلی به نفع اپراتورها می‌باشد چرا که هزینه‌های زیادی که صرف ساخت سیم کارت می‌شود را کاهش داده و به بیان ساده‌تر یک مساله‌ای که نیاز به پردازش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد، از این به بعد تنها پردازش نرم‌افزاری را می‌طلبد.

البته یکی از مواردی که نظر مثبت اپراتورها را قطعا به این مساله جلب خواهد کرد این است که باید اطمینان حاصل کرد دستگاه‌هایی که در آینده با فناوری ای‌سیم (eSIM) عرضه می‌شوند قیمت مناسبی داشته و قیمت تمام شده آن با قیمت سیم‌ کارت‌های فعلی تفاووت چندانی نداشته باشد. البته رعایت حقوق مصرف کنندگان، صرفه جویی در هزینه مصرف کنندگان و انتخاب قیمت عادلانه خود یک بحث جداگانه است و این مساله ممکن اس در همه آن چیزی که انتظارش می‌رود به این زودی ممکن نشود.

 

اینترنت اشیا

در این جا تمرکز و نگاه کلی بر تلفن‌های هوشمندی بود که از مزیت‌های ای‌سیم (eSIM) بهره‌مند خواهند شد اما این تمام آن چیزی که ای‌سیم (eSIM) با خود دارد نیست باید به این مساله توجه داشت که دستگاه‌ها و گجت‌های بسیاری هستند که در آینده از مزیت‌های ای‌سیم (eSIM) بهره‌مند خواهند شد و این مساله صرفا مختص گوشی‌های تلفن همراه نبوده و نیست، اما به صورت کلی، بخش اصلی تمرکز فناوری ای‌سیم (eSIM) بر گوشی‌های تلفن همراه خواهد بود.

اینترنت اشیا

پیش بینی شده است که تا چند سال آینده دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا به بزرگترین و وسیع‌ترین رده اتصالی تبدیل خواهند شد که تلفن‌های همراه نیز بخشی از آن خواهند بود. در اینجا باید گفت که ای‌سیم (eSIM) نه تنها به دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا کمک خواهد کرد که از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوند، بلکه همچنین دسته‌های اتصالی جدیدی را با کمترین مشکلات ممکن ایجاد خواهد کرد.

اگر شرکت‌هایی همچون اپل یا سامسونگ مجبور بودند تا سیم کارت‌های فیزیکی را در محصولات خود همچون ساعت‌های هوشمند (Smart Watch)، بی شک اندازه و سایز کلی این گجت‌های هوشمند افزایش می‌یافت و شاید استفاده از آن‌ها بسیار سخت‌‌تر از الان می‌شد و الان عمر باطری کمتری نیز ارائه می‌دادند.

گجت‌های پوشیدنی تنها گروهی از گجت‌های هوشمند خواهند بود که از مزایای مختلف ای‌سیم (eSIM) بهره‌مند خواهند شد و سازندگان خودروهای خود ران با استفاده از قابلیت‌های ای‌سیم (eSIM) خواهند توانست امکاناتی را در اختیار کاربران قرار دهند که اتصال سریع‌تر به خودروهای هوشمند را ممکن سازد.

همچنین لپ تاپ‌ها نیز از مزیت‌های مختلف ای‌سیم (eSIM) بهره‌مند خواهند بود، بدین صورت که شرکت‌های مختلف و خرده فروشان به راحتی خواهند توانست امکان فروش مجدد این دستگاه‌ها را از طریق بسته‌های اطلاعاتی مختلف ممکن سازند.

آینده

آینده سیم کارت‌ها قطعا به ای‌سیم (eSIM) ختم خواهد شد، البته یک شبه این اتفاق نخواهد افتاد، در حال حاضر تمامی کاربران از سیم کارت‌های فیزیکی استفاده می‌کنند و حتی شاید تا چند نسل آینده تلفن‌های هوشمند بازهم از سیم کارت‌های فیزیکی استفاده شود.

در جدیدترین گوشی‌های هوشمند شرکت گوگل یعنی گوگل پیکسل 2 (Google Pixel 2) و گوگل پیکسل 2 ایکس ال (Google Pixel 2 XL) تنها در پروژه فای (Fi) گوگل استفاده می‎شود، به همین دلیل این شرکت یک سینی سیم نانو سیم کارت را برای راحتی هرچه بیشتر اپراتورها قرار داده است.

با این وجود، با توجه به اینکه تولید کنندگان تلفن‌های هوشمند در آینده به سمت ای‌سیم (eSIM) سوق پیدا خواهند کرد، سرعت رشد این فناوری در بین کاربران و در سرتاسر جهان بین اپراتورهای مختلف سبب خواهد شد تا که در مدت زمانی بسیار کوتاه، سیم کارت‌های کنونی یک بار برای همیشه به تاریخ بپیوندند.

در هر حال این سرنوشتی است که در انتظار تک تک قسمت‌های مربوط به دنیای تکنولوژی است، هرچیزی که روزی به عنوان تکنولوژی نوینی به دنیا عرضه شده، مدت‌ها بعد آن چنان بی سر و صدا کنار گذاشته شده است که انگار اصلا هرگز وجود نداشته است، اما نباید از این تعریف بردشت بدی داشته باشیم، دنیای تکنولوژی روز به روز به پیشرفت خود همچنان ادامه خواهد داد و درهای جدید از تکنولوژی به روی کاربران باز خواهد شد. پیشرفت تکنولوژی همانند زندگی یک انسان است، یک انسان متولد می‌شود، زندگی می‌کندو نهایتا عمر وی خاتمه می‌یابد، تکنولوژی نیز متولد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدتی بعد کنار گذاشته خواهد شد.

اصل این است که در زندگی از تکنولوژی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم تا روز به روز تجارب جدیدتری را به دست آوریم، در این بخش اکنون بر روی آینده سیم‌کارت‌های موبایل تمرکز داشتیم، که این بخش خود قطره‌ای از دریای تکنولوژی است، تکنولوژی به هیچ وجه محدود نیست و این عدم محدودیت آن است که از آن خسته نمی‌شویم، انسان هرچه را که به ذهنش آید روز خلق خواهد کرد، شاید در آینده روزی برسد که برای ارتباطات خود نیاز به هیچ وسیله فیزیکی نداشته باشیم، به راحتی در کسری از زمان با مردمی که در آن سوی کره زمین قرار دارند ارتباط برقرار کنیم.

اکنون در این دنیا، نگاه ما بر تکنولوژی بود، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که خودتان چقدر در پیشرفت تکنولوژی موثر بوده‌اید؟ در واقع تکنولوژی به دست انسان‌ها ساخته و پرداخته شده و کم‌کم توسعه می‌یابد، این تکنولوژی است که مسیر زندگی انسان حول محور آن می‌چرخد، اگر زمانی نقش تکنولوزی در زندگی ما آنقدر پر رنگ نبود که به آن توجه کنیم، اما اکنون بر خلاف گذشته، آنقدر به تکنولوژی وابسته هستیم که شاید بدون آن زندگی سخت و حتی طاقت فرسا گردد و حتی ادامه زندگی بدون آن امکان پذیر نباشد. در هر صورت تکنولوژی نهایت ندارد و به نقطه مشخصی محدود نشده است.

امروزه آنقدر درگیر استفاده از تکنولوژی شده‌ایم که شاید حتی یک دقیقه هم به اهمیت آن فکر نکرده‌ایم. این تکنولوژی است که به زندگیما انسان‌ها شکل داده، اگر امروزه چیزی به اسم تمدن و فرهنگ وجود دارد، نقش تکنولوژی در آن بسیار پر رنگ است چرا که این تکنولوژی است که سبب شده همه اسنان‌ها در کنار هم بتوانند زندگی کنند و بتوانند هر روز نقش تکنولوژی را در زندگی خود افزایش دهند.

سرانجام باید گفت امروزه تکنولوژی آنقدر با زندگی انسن‌ها آمیخته شده که حتی تصور یک زندگی که در آن تکنولوژی هیچ نقشی را ایفا نکند، بسیار سخت و شاید غیر ممکن باشد.

 

نظر شما کاربران ترنجی در این باره چیست؟ آیا آینده ای‌سیم (eSIM) و سیم کارت‌های ثابت و روی برد همانند سایر مباحث موفق تکنولوژی، موفق خواهد بود؟ نظرات خود را در بخش نظرات ما در میان بگذارید.

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajad

تا اونجا که خاطرم هست ساعت Gear S3 Frontier LTE سامسونگ هم eSIM داره. با توجه به اینکه اپراتورهای ما نمیتونن به سرعت خودشونو با تکنولوژی روز وفق بدن احتمالا این قابلیت در آینده خیلی نزدیک به کار ما نمیاد.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان