حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی سونی اکسپریا ایکس زد 1 (Xperia XZ1) : کلاسیک

نوشته

6 سال قبل | 16 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، سونی، نقد و بررسی

در حالی که کمی در تکاپو برای هضم نام گذاری های جدید سونی و پیدا کردن سرنخ آغاز بررسی هستیم حداقل این را می توان به قطعیت گفت که اکسپریا ایکس زد 1 (Xperia XZ1) پرچمدار نیمه دوم سال 2017 این شرکت ژاپنی است و خوشبختانه به صورت جهانی نیز عرضه می شود. اکسپریا ایکس زد 1 (Xperia XZ1) شاید خیلی از ترندهای روز را نداشته باشد اما قابلیت های منحصر به فرد خود را دارد که هیچ موبایل دیگر ندارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نقد و بررسی اکسپریا ایکس زد 1 (Xperia XZ1) را با هم بخوانیم.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

سونی یکی از شرکت های مطرح در زمینه موبایل های هوشمند است. از سابقه همکاری این شرکت ژاپنی با اریکسون سوئدی بگیرید تا تولید مستقل این شرکت از سال 2013 و ادامه آن تا کنون. محصولات این شرکت همیشه کیفیت خوبی داشته اند و به همین سبب طرفداران پروپاقرض خود را دارد. سونی همواره سعی کرده است تا با خلاقیت هایی که دارد محصولات خود را متمایز نگاه دارد و برگ برنده ای در رقابت با بقیه رقبا داشته باشد. اکسپریا ایکس زد 1 دهمین نسل پرچمدارهای سونی است که به سبب تغییر سیاست نام گذاری سونی و صفر کردن کنتور (!) روی سری ایکس زد، به نام ایکس زد 1 شناخته می شود. اگر شما هم دوست داشته باشید که پرچمدار بخرید احتمالا اکسپریا ایکس زد 1 یکی از گزینه های تان خواهد بود. ما می خواهیم با بررسی این دستگاه به شما این دید را بدهیم که اگر چگونه کاربری هستید، اکسپریا ایکس زد 1 مناسب شما خواهد بود.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

طراحی، لوازم جانبی و بسته بندی

بسته بندی اکسپریا ایکس زد شبیه به بسته بندی های سری اکسپریا ایکس به این سو است. روی جعبه تنها عبارت اکسپریا و سونی نقش بسته است. برای دیدن مدل دستگاه باید روی ضلع دیگری از جعبه را نگاه کنید. درب جعبه را باز می کنیم و جعبه رنگی دربردارنده موبایل را می بینیم. روی این جعبه رنگی طرح اکسپریا لوپ (Xperia Loop) که تصویر زمینه متحرک دوست داشتنی دستگاه نیز هست را می بینیم.

اکسپریا ایکس زد 1 را از جعبه بیرون می آوریم تا نگاهی به لوازم حانبی همراه آن داشته باشیم. خوشبختانه این بار سونی ما را خوشحال کرده و یک هندزفری با کیفیت در کنار شارژر سریع را همراه موبایل پرچمدار خود کرده است. هندزفری MH750 سونی که حتما معرف حضور همه طرفداران سونی است در کنار شارژر سریع پشتبانی کننده از شارژ سریع 3 کوالکام به شما ارایه می شود که تضمین کیفیت صوتی خوب و شارژ سریع را به شما می دهد.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

طراحی اکسپریا ایکس ایکس زد 1 (Xperia XZ1) کاملا سونی طور است. با نگاه اول کاملا آن را می شناسید و همه چیز همان است که از سونی انتظار دارید به جز یک مورد و آن چیزی نیست جز دوربین برجسته! در بازاری هستیم که اپل، یکی از مدعیان طراحی بی نقص و ناقص داننده دوربین های بیرون زده یکی از بیرون زده ترین دوربین های موبایل را دارد، پس خیلی نمی توان به سونی خرده گرفت، به خصوص اینکه اکسپریا ایکس زد 1 به شکل دوست داشتنی ای با ضخامت 7.4 میلی متری باریک است.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

اکسپریا ایکس زد 1 در بازاری که تقریبا همه پرچمدارها طراحی شیشه ای دارند یک موبایل آلومینیومی است و این می تواند برای کاربرانی مثل ما با ترس از شکستن موبایل شیشه ای شان، خیلی خوب است. آلومینیوم مات اکسپریا ایکس زد 1 که در رنگ مشکی برای ما ارسال شده است واقعا زیباست. مثل همه دستگاه های دیگر با این جنس و رنگ می توان انتظار لکه پذیری از اثرانگشت و رفتن رنگ بر اثر خش افتادن روی بنده را داشت.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

طراحی لوپ (Loop) سونی با اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) معرفی شد و حالا در سومین نسل خود اولین بهبود را تجربه می کند. باید گفت این بهبودها هر چند کوچک اما تاثیر خوبی در طراحی داشته اند. در اولین نگاه پشت دستگاه کاملا یک تکه آلومینیوم است اما ایکس زد علاوه بر لبه های پلاستیکی بالا و پایین، بخش پلاستیکی در پایین قاب پشتی داشت. به زبان ساده تر می توان گفت طراحی اکسپریا ایکس زد خیلی تکه تکه بود و مرزهای زیادی روی آن دیده می شد. سونی در اکسپریا ایکس زد 1 این خطوط مرزها را بسیار کمتر کرده است. لبه های پلاستیکی پایین و بالا یک دست هستند و روی قاب پشتی هیچ مرزی وجود ندارد. قاب آلومینیومی پشتی در لبه ها یکدست است و خمیده شده تا به نمایشگر برسد. شایان ذکر است شیشه نمایشگر هرچند 2.5D است اما خمیدگی آن خیلی محسوس نیست.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

برای آنتن دهی بهتر سونی راه حل طراحی خود را در نظر گرفته است و این نوآوری را دوست داریم. روی لبه چپ دو و روی لبه راست یک خط پلاستیکی مخصوص آنتن وجود دارد. همچینی روی قاب پشتی حد فاصل لبه بالا تا قسمتی که فلاش، فوکوس لیزری و سنسور تشخیص رنگ سفید فرار دارد یک خط پلاستیکی وجود دارد. نمی دانیم با وجود پلاستیکی بودن لبه بالا و پایین الزامی به خطوط بوده است یا نه اما در کل باید بدانید آنقدر خوب طراحی شده اند که اصطلاحا خیلی توی چشم نباشد.

لبه سمت راست همیشه شاهد قرار گرفتن دکمه های تنظیم صدا زیر دکمه قفل و حسگر اثرانگشت بود که این بار سونی تصمیم به تغییر آن گرفته و بالای حسگراثرانگشت قرار داده است. دکمه دوست داشتنی شاتر هنوز اینجا هست و علاوه بر دوبار فشردن دکمه قفل، می توانید از فشار دادن طولانی این دکمه برای فراخوانی دوربین استفاده کنید. همچنین خوشبختانه حالا حسگر اثرانگشت با رنگ دستگاه یکدست و مشکی است.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

لبه چپ برای درگاه هیبریدی سیم کارت ها و مموری کارت در نظر گرفته شده است. اینجا واقعا نیازمند توجه ویژه سونی است. به هر دلیل این درگاه باز شود موبایل بدون هشدار قبلی ری-استارت می شود! حال شما بخواهید مموری کارت خود را بردارید یا سیم کارت، فرقی نمی کند و بدتر آن که اگر کمی کند عمل کند پس از روشن شدن دوباره موبایل، همچنان شاهد ری-استارت شدن دوباره آن هستید.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

گوشه های اکسپریا ایکس زد 1 تیز است و هیچ انحنایی برای آن در نظر گرفته نشده است. این سبب می شود دستگاه خوشدستی در دست نداشته باشید اما در مجموع ظاهر شارپ و خوبی ارایه کند. مشخصا فاکتور اول اهمیت بیشتری دارد. اینطوری نیست؟

طراحی اکسپریا ایکس زد 1 را کلاسیک می دانیم

طراحی جلوی دستگاه نیز ساده و در بردارنده یک جفت بلندگوی استریو است. حاشیه نمایشگر زیاد است که در بخش نمایشگر بیشتر به آن می پردازیم اما در بخش طراحی همین را بگوییم که خب به سبب این حاشیه ها اکسپریا ایکس زد 1 با نمایشگر 5.2 اینچی به طرز محسوسی از گلکسی اس 8 و آیفون تن (iPhone X) با نمایشگر 5.8 اینچی حتی بزرگتر باشد! شاید جالب باشد که بدانید ایکس زد 1 با نمایشگر برابر 5.2 اینچی حتی کمی از ایکس زد اس (XZ) و ایکس زد نیز بزرگتر است!

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

در مجموع طراحی اکسپریا ایکس زد 1 را کلاسیک می دانیم. این طراحی به روز نیست اما زیبایی خاص خود را دارد. ما در ترنجی انتظار داریم سونی در نسل بعدی پرچمدارهای خود اولین اورهال طراحی خود را پس از 10 نسل عرضه کند.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

نمایشگر

سال 2017 مشخصا سال نمایشگرهای بدون حاشیه است. این را در اکثر محصولات پرچمدار شرکت های مختلف از جمله الجی، سامسونگ، اپل و حتی به زودی هواوی دیدیم. در حقیقت شرکت هایی که فعلا این نوع نمایشگر را ارایه نکرده اند سونی، اچ تی سی و نوکیا هستند و مسلما انتظار از دو شرکت اول بیشتر از نوکیا است. بدون شک به زودی محصولاتی با چنین ترندی از شرکت های یاد شده خواهیم دید اما موضوع این است که در این بازار شاید دستگاه هایی بدون این ترند خیلی خوب دیده نشوند.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

هر چند سونی نمایشگر بدون حاشیه ندارد اما خیلی هم دست خالی به بازار نیامده است. نمایشگر اکسپریا ایس زد 1 همانند نمایشگر های پیشروی بازار موبایل از فناوری HDR پشتیبانی می کند. هر چند رزلوشن نمایشگر FHD بوده و امسال دیگر هیچ پرچمداری با این رزلوشن در بازار موجود نیست اما می توان گفت تجربه بصری نمایشگر FHD هنوز هم آنقدرها بد نیست. تصاویر شارپ هستند و مطالعه متون در آن مناسب است.

بهترین نمایشگر IPS فول اچ دی بازار

سونی در بخش تنظیمات نمایشگر به شما امکان تنظیم اشباع رنگ در سه اندازه و تنظیم گرمای رنگ سفید را می دهد که شما قادر خواهید بود تجربه بصری برابر با سلیقه خود را داشته باشید. روشنایی نمایشگر اکسپریا ایکس زد 1 مطلوب و برای خوانایی زیر نور خورشید مشکلی وجود ندارد. سونی از آلگوریتم افزایش نرم افزاری کنتراست زیر نور خورشید استفاده می کند و این به وضوح زیر نور خورشید یا فضایی با نور زیر قابل توجه است. به دلیل اعمال سریع تغییرات نوری شناسایی شده توسط حسگر تقریب نور محیط روی نمایشگر شب ها وقتی در پیاده رو قدم می زنید و نور محیط متغیر است شاهد کم و زیاد شدن نور نمایشگر به شکل مشخص هستید. همین موضوع در نور روز و اعمال کنتراست نرم افزاری بیشتر جهت خوانایی بیشتر کاملا مشهود است. شاید بهتر بود اعمال تغییرات نور محیط با کمی تاخیر روی نمایشگر اعمال شود.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

در مجموع درباره نمایشگر اکسپریا ایکس زد 1 باید بگوییم شاید خیلی ها بهترین نمایشگر IPS روی موبایل را نمایشگر آیفون ها بدانند اما ما می توانیم این لقب را به نمایشگر اکسپریا ایکس زد 1 بدهیم.

سیستم عامل و رابط کاربری

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

گوگل ارایه اولیه دو سیستم عامل اخیر موبایل خود را نه خود بلکه به دو شرکت دیگر سپرده است. سال گذشته الجی اندروید 7 را با الجی وی 20 به عنوان اولین دستگاه دارنده این سیستم عامل عرضه کرد و حالا سونی امسال اندروید 8 را اکسپریا ایکس زد 1 ارایه کرده است. خوشبختانه و برخلاف دیگر ارایه های با تاخیر سونی، شاهد عرضه به بازار سریع این دستگاه هستیم که سبب می شود سیستم عامل اندروید 8 آن تبدیل به نقطه قوت فروشش شود.

اندروید 8 تفاوت محسوسی در طراحی نسبت به نسخه قبل ندارد و بیشتر در جهت بهبود عملکرد گام برداشته است. رابط کاربری سونی نیز با کمترین تفاوت نسبت به اندروید خام عرضه می شود که اگر عدم اعمال تغییرات زیاد توسط سونی روی رابط کاربری خویش را نیز به آن بیافزاییم متوجه می شویم که رابط کاربری اکسپریا ایکس زد 1 تفاوت چندانی با رابط کاربری که روی پرچمدارهای قبلی سونی دیده ایم، ندارد. موضوعی که در این رابط کاربری خیلی نظر ما را به خود جلب کرد تصویر زمینه زنده (Live Wallpaper) لوپ (Loop) است که آن را دوست داریم.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

مسلما تغییرات ظاهری همچون نقطه نوتیفیکیشن روی آیکون برنامه ها یا ویجت پخش موسیقی متفاوت در نوار اعلانیه ها، دکمه های نرم افزاری روی صفحه و میانبرهای برنامه با نگاه داشتن طولانی دست روی آیکون برنامه ها در این نسخه از اندروید و رابط کاربری سونی دیده می شوند اما منظور ما از نبود تفاوت چندان در رابط کاربری به عدم تغییر بزرگ در این بخش معطوف است.

این رابط کاربری سریع و بدون مکث است و سرعت بالای انمیشن ها نیز در آن جالب توجه است. خوشبختانه گویا سونی در برنامه دوربین پیشرفت های خوبی داشته و نتیجه آن به یک رابط کاربری ساده تر و البته سرعت بیشتر در ثبت عکس ها حتی در رزلوشن کامل منتهی شده است.

اکسپریا ایکس زد 1 در رابط کاربری یک نقطه قوت خوب دارد.

همچنین تعدادی از برنامه های پیشفرض به صورت کامل روی دستگاه نصب نشده اند و در صورت علاقه به آن ها می توانید از بخش آپدیت نرم افزاری، آن ها را دانلود کنید. این خیلی خوب است و امیدواریم که دیگر شرکت ها نیز از آن استقال کنند.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

در پایان باید به حضور کیبرد سویفت کی (Swiftkey) به صورت پیش فرض روی این دستگاه اشاره کرد که آن را نمی پسندیم. رابط کاربری تنظیمات این کیبرد لگ زیادی دارد که در نسل های پیشین نیز همینطور بوده است. اگر خواهان تجربه کاربری بهتر هستید حتما کیبرد گوگل (Gboard) را نسب کنید. همچنین متاسفانه دکمه Clear All برنامه ها در بخش بالایی نمایشگر در نظر گرفته شده که دسترسی به آن با توجه به ارگونومی نامناسب لبه های تیز، راحت نیست.

در مجموع می توان گفت اکسپریا ایکس زد 1 در بخش سیستم عامل و رابط کاربری یک نقطه قوت خوب دارد.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

دوربین

حتما شما هم این ادعا را خیلی شنیده اید که دوربین همه موبایل ها را سونی می سازد! این ادعا تا حدی صحیح است اما به چه شکل؟ باید بدانید دوربین ها را می توان به سه بخش کلی لنز، حسگر تصویر و پردازش تصویر تقسیم کرد. سونی بزرگترین تولیدکننده حسگر تصویر دوربین موبایل در جهان است و تامین اکثر حسگرهای تصویر موجود روی موبایل به عهده این شرکت ژاپنی است. تفاوت کیفیت خروجی دوربین های دیگر را می توان در بهبودهای پردازش تصویر و لنز بهتر دانست.

حسگر تصویر جدید Motion Eye سونی

سونی همواره بر رزلوشن بالا تاکید داشت و خوشبختانه حالا این تلاش اگزجره خود را کمتر کرده است. با کاهش رزلوشن از 23 مگاپیکسل به 19 مگاپیکسل و یکسان ماندن اندازه حسگر تصویر شاهد بزرگتر شدن اندازه هر پیکسل هستیم. این موضوع سبب جذب نور بیشتر و ثبت تصاویر بهتر می شود. با حسگر تصویر جدید Motion Eye سونی حالا این دستگاه بهتر از قبل فوکوس می کند و البته می تواند تصاویر را خیلی سریع ثبت نماید. فیلم برداری فوق آهسته 960 فریم بر ثانیه نیز از دستاورد های حافظه درون سازی شده با همین حسگر تصویر است و برای اولین بار در دنیای موبایل صورت پذیرفته است.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

تجربه عکاسی ما با اکسپریا ایکس زد 1 خوب بود. سرعت بیشتر در ثبت تصاویر، گستره دینامیکی مناسب و تصاویر نمای بسته یا همان کلوز آپ خوبی نیز با آن ثبت کردیم. موضوعی که درباره اکثر عکس های اکسپریا ایکس زد 1 وجود دارد این است که جزئیات کم و نویز مشهود است. گاهی اوقات به شکل غیر قابل قبولی جزئیات حتی در نور مناسب محو شده اند. در شرایط نوری ضعیف این موضوع حادتر است. در شرایط نوری ضعیف تصاویر روشن هستند و این به دلیل حساسیت بالا یا همان ISO بالا است. اکسپریا ایکس زد 1 می تواند تا ISO 12800 را تنظیم کند و این یعنی تصاویر خیلی روشن اما جزئیات قابل تشخیص نیستند.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

سونی نیز عکاسی دستی کامل از جمله سرعت شاتر و فوکوس دستی را به رابط کاربری خود اضافه کرده است. سرعت شاتر بین 1/4000 تا 1 ثانیه قابل تغییر است، شایان ذکر است که رقبا تا حداکثر سرعت شاتر 32 ثانیه را نیز دارند. عکاسی دستی می تواند به شما اجازه بدهد که اگر تصویر ثبت شده توسط حالت خودکار دلچسب شما نیست، بتوانید آن را به سلیقه خود تغییر دهید.

دوربین سلفی که حالا بخش مهمی از موبایل های هوشمند ماست در اکسپریا ایکس زد 1 عملکرد خیلی خوبی دارد. دوربین 13 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار که می تواند تصاویر خوبی برای شما ثبت کند. اجازه بدهید نمونه هایی از تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد 1 را ببینیم:

 فیلم برداری 960 فریم خیلی جذاب است

فیلم برداری 960 فریم بر ثانیه نقطه قوت دیگری است که هیج موبایل دیگری نمی تواند آن را ارایه کند. در حقیقت اکسپریا ایکس زد 1 می تواند فیلم برداری 4 برابر آهسته تر از حتی آیفون تن (iPhone X) ارایه کند. این فیلم برداری نیازمند به نور خیلی خوب است و می تواند کسری از ثانیه انجام شود نه تمام مدت فیلم. این کسری از ثانیه را شما باید با تپ کردن روی گزینه مورد نظر مشخص کنید. برای ما پیش آمد که گاهی صحنه مورد را از دست دادیم و باید تمرکز خوبی داشته باشید. همچنین در مدت فیلم برداری می توان بارها روی دکمه یاد شده تپ کنید اما با فاصله تقریبا 2 ثانیه ای.

پیش از پایان باید بگوییم لرزشگیر نرم افزاری اکسپریا ایکس زد 1 در فیلم برداری بسیار خوب عمل می کند اما به دلیل عدم حضور OIS در عکاسی کمی مشکل خواهید داشت. به صورت کلی می توان گفت دوربین اکسپریا ایکس زد خوب است و اگر انتظار بیشتری از موبایل خود برای عکاسی دارید، شاید بهتر است به رقبا نگاهی دیگر داشته باشید.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

سخت افزار، باتری و صدا

اکسپریا ایکس زد پریمیوم اولین موبایل با چیپست اسنپدراگون 835 کوالکام بود اما آنقدر دیر به بازار عرضه شد که رقبا با این چیپست ماه ها در بازار حضور داشتند. اکسپریا ایکس زد 1 با همین چیپست عرضه شده است، حافظه داخلی و حافظه رم نیز همان مقدار است که برای اکسپریا ایکس زد پریمیوم در نظر گرفته شده بود. 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه رم مناسب به نظر می رسد. هر چند پرچمدارهای اندرویدی خیز به سمت 6 و 8 گیگابایت حافظه رم برداشته اند اما سونی همچنان معتقد است که حافظه رم زیاد نیاز نیست. ما هم بعد از تجربه اکسپریا ایکس زد 1 همین نظر را دارید. ایکس زد 1 از نظر مدیریت رم بسیار خوب بود و مشکلی از این نظر حس نکردیم.

اجرای برنامه و بازی ها سریع و بدون مکث است. مشکلی در عملکرد نمی بینیم و حتی پیشرفت های خوبی در سرعت ثبت تصاویر مشاهده می شود. تنها موضوعی که بارها آزاردهنده ظاهر شده است موتور پردازش تصویر است که هر بار می خواهد تصویری را در گالری پردازش کند چند ثانیه طول می کشد! این واقعا خوب نیست.

اجازه بدهید بنچمارک های اکسپریا ایکس زد 1 را با هم ببینیم:

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

باتری

سونی برای اکسپریا ایکس زد 1 باتری بزرگی در نظر نگرفته است. 2700 میلی آمپر در مقایسه با باتری های بالای 3000 میلی آمپر حس اعتماد به نفس خوبی نمی دهد. پس از انتشار تست های باتری دیدیم که عملکرد خوب است. در تجربه ما باید بگوییم عمر باتری خیلی خوب نبود. به شکل غیر قابل قبولی مصرفی تحت عنوان Device Idle در بخش باتری خودنمایی می کند. این سبب می شود تا دستگاه در حالت آماده به کار و زمانی که با آن کاری نمی کنید مصرف انرژی زیادی داشته باشد. به صورت کلی می توان گفت اگر از دیتای موبایل استفاده می کنید و کاربر پرمصرفی هستید حدود ظهر و شاید زودتر نیاز به شارژر دارید.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

صدا

خوشبختانه سونی به اسپیکرهای استریوی واقعی پایبند و معتقد است. این شرکت به راه حلی همانند راه حل اچ تی سی یا اپل برای جبران عدم حضور بلندگوهای استریوی واقعی اعتقادی ندارد و همانند گوگل از یک حفت بلندگوی استریوی واقعی روی پنل جلویی استفاده کرده است. تجربه صوتی دقیقا مثل چیزی است که قبلا دیده ایم. صدا کمی درون دستگاه محبوس می شود و هنگامی که در حداکثر صدا و حتی میانه آن هستید دستگاه می لرزد. بلندی صدا خیلی زیاد نیست اما حتما از صدای استریو لذت خواهید برد.

سونی به جک 3.5 میلی متری صدا نیز پایبند است و آن را در لبه بالای دستگاه قرار داده است. خروجی با کیفیت است و سونی از موتور پردازش صدای DSEEX در آن استفاده کرده است. خروجی صدای اکسپریا ایکس زد 1 با کیفیت HiRes یاد می شود و با استاندارد 24 بیت/196 کیلوهرتز همراه شده است. هر چند این بهترین خروجی صدای موبایل نیست اما جز بهترین ها هست.

3D Creator

قابلیت ویژه دیگری که اکسپریا ایکس زد 1 دارد و در هیچ موبایل دیگری ارایه نشده است قابلیت اسکن 3 بعدی چهره، سر و اشیا است. این قابلیت آنقدر هیجان انگیز هست که اگر قلق آن دستتان بیاید دوست همه چیز را به صورت 3 بعدی برای خود اسکن کنید تا شاید بعدا آن را پرینت 3 بعدی کردید!

وارد برنامه 3D Creator می شویم. اینجا 4 حالت اسکن وجود دارد. ابتدا باید از مرحله اول که اسکن چهره است با نمره قبولی رد شوید تا بتوانید باقی حالت های اسکن را در دسترس داشته باشید. آخرین مرحله اسکن 3 بعدی در 3D Creator اسکن اشیا است. برای انجام اسکن 3 بعدی باید نور کافی باشد، سوژه ساکن و شما نیز با احتیاط حرکت کنید. این قابلیت خیلی ساده و آماده برای عموم نیست اما اگر کمی تلاش کنید برای شما خیلی جذاب خواهد بود. کیفیت اسکن اگر صحیح انجام بشود واقعا خیلی خوب است و حتی می توان روی آن زوم کرد.

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

بررسی اکسپریا ایکس زد 1

جمع بندی و رقبا

همیشه بررسی یک محصول، یک عملکرد و یا یک ایده به خودی خود می تواند قانع کننده باشد البته اگر پای رقابت به میان نیاید. اکسپریا ایکس زد 1 (Xperia XZ1) مسلما یک پرچمدار خیلی خوب از سونی است اما وقتی در کنار رقبا قرار می گیرد شاید حتی خودش خجالت بکشد. درست است که ایکس زد 1 دو قابلیت کاملا منحصر به فرد فیلم برداری فوق آهسته 960 فریم بر ثانیه و 3D Creator دارد و حتی نمایشگر FHD آن از فناوری HDR پشتیبانی می کند اما فکر می کنم سونی هزینه ها را جای اشتباهی صرف کرده است. در بخش دوربین شاید کیفیت بالاتر دوربین تکی مثل پیکسل 2 و یا دوربین دوگانه مثل آیفون ها، الجی وی 30 یا گلکسی نوت 8 بهتر بود، در بخش نمایشگر شاید بدون حاشیه بودن نمایشگر و رزلوشن بالاتر یا استفاده از پنل OLED اهمیت بالاتری از استاندارد HDR داشته باشد.

فکر می کنم سونی هزینه ها را جای اشتباهی صرف کرده است

در کنار اکسپریا ایکس زد 1 رقبایی همچون الجی وی 30، گلکسی نوت 8، آیفون 8 یا آیفون تن (iPhone X) قرار دارند و هر کدام می توانند دلایل قانع کننده تری برای خرید ارایه کنند. اکسپریا ایکس زد 1 یک دستگاه کلاسیک با قابلیت های برجسته و بی همتایی است که اگر این قابلیت ها در زندگی روزمره شما خیلی تاثیر دارد بدون شک این دستگاه انتخاب اول شماست اما اگر اینطور نیست، نگاهی به رقبا داشته باشید.

فردا صبح ساعت 10 پست پرسش و پاسخ اکسپریا ایکس زد 1 در ترنجی منتشر خواهد شد. می توانید سوال های خود را از ترنجی بپرسید و پاسخ خود را مستقیما از ما بگیرید. نظر شما درباره اکسپریا ایکس زد 1 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
16 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

ممنون از بررسی خوبتون با این بررسی که خوندم فهمیدم گوشی بدی نیس هرچند عالی هم نیس

ahmad

اون بخش که گفتین بهترین ips بازار فکر کنم درست نیس بهترین صفحه نمایش ال سی دی بازار مال اپل هست

MOAZEZ

پیشنهاد میکنم با این گوشی کار کنید. صفحه نمایش آیفونها به گرد این گوشی نمیرسه.

Rog1

گوشی طراحی قدیمی داره اشکال نداره چون سلیقه ای هست ولی باید قبول کنیم این طراحی داره دموده میشه
چندتا ایراد تقریبا اساسی این گوشی داره مثل پرمیوم که فکر میکردم رفعش کنه ولی…
یکی صدای بسیار کم اسپیکراش هست ( دقت داشته باشید صدای کم نه کیفیت کم)
طوری که زیر خط میانگین تو استاندارد بلندی های امروزی تو گوشیای موبایل هست
دقت رنگ ضعیف تصویر ( هر چند نسبت به پرمیوم بسیار بهتر شده و دیگه سفیدو بنفش و خاکستری هم دیگه ارکیدی نشون نمیده ولی هنوز تو نمایش رنگ ها و تفکیک دقیق اینا کلی فاصله با سامسونگ و اپل داره )
مورد دیگه شاید ایراد نباشه ولی بازتاب بسیار زیاد نور و محیط از سونی گوشی هست که باعث میشه اندکی سخت بشه دیدنش در نور خورشید سخت بشه
نویز بسیار زیاد دوربین به دلیل نبود لرزش گیر اپتیکال که ضعیف ترین دوربیت سال 2017 از نظر دکسو مارک هست ( اگه میخواین مثل سامسونگ و اپل رشوه نداده ریپلای نزنین سنگین ترین)
و
عملکرد ضعیف تر پردازنده نسبت به همرده هاش ( اونایی که اسنپ 835 هستن الان گوشیای اسنپ دوربرای 180 هزار میارن ولی این گوشی به سختی به 166 هزار رسیده)
قیمت بالا نسبت به امکاناتشم یه ایراد دیگشه که فکر میکنم تا دو ماه اینده زیر 1.8 میلیون بیاد.

Peiman

هم با این کامنتت موافقم هم با کامنت بعدی. میشه چیزای از این قبیل هم اضافه کرد:
۱فلاش تکی که تو شب اذیت کننده هست

۲ نهایت سرعت شاتر ۱ ثانیه هست ک برای سونی واقعا خجالت اوره اونم تو سال ۲۰۱۷

صدای کم خروجی هدفون و اسپیکر همون‌طور ک اشاره‌ کردی

تاخیر چند ثانیه ای موقع پخش ویدیو

بازتاب زیاد نور محیط که بازم اشاره کردی

رابط کاربری هام تر از اندروید خام!

و…

Peiman

*خام

Rog1

دقیقا پیمان جان جالبه بدونی هنوز قابلیت long press رو که توی اندروید 8 گوگل ارتقاشم داد و امکانتشم بیشتر کرد رو هنوز فاقد چنین قابلیتی هست و نکته جالب تر نبود night light و عدم پشتیبانی از ایکون شورتکات در لاک اسکرین هم نداره رابط کاربریش حالا دلیلش رو واقعا نمیدونم!

Rog1

البته جا داره تبریک به ترنجی های عزیزم بگم که خیلی تو بخش نمایشگر اغراق داشتین شخصا من این نمایشگرو ضعیف تر از ips های الجی و اپل میدونم هیچوقت این نمایشگر نمیتونه نمایشگر الجی بشه ( به دلیل رزلوشن بالا ) و همچنین ایفون( کنتراست بسیار بالاتر و خطای رنگ 2 واحدی نه 500 واحدی در مقیاس apl50)
نویسندگان زحمت کش ترنجی ببخشید که شمارو زیر سوال میبرم ولی ملاکتون برای گفتن بهترین نمایشگر ips چی بوده که سایتا خلاف اینو میگن ( چه ایرانی چه خارجی) ایا صفحه به صفحه دوتا گوشیو باهم مقایسه کردین؟ یا دستگاه های حرفه ای و ازماشگاه داشتین که اومدین بررسی کردین و گفتین بهترین ips?! این گوشی حتی حداکثر روشناییش به زور به 500 نیت میرسه ( مقایسه کنید با روشنایی 750 نیتی الجی و ایفون و 1240 نیتی نوت 8 که هرچند اولد هست)

Mortazavi

شما اصلاً با گوشی های سونی کار نکردی و همه چیز رو برعکس گفتی تا حدی که فکر می کردم cm اشتباه نوشتی.

Rog1

بازم از این حرفا که با گوشی سونی کار نکردی و… خونه من فقط 300 متر با مرکز بازار موبایل مشهد که 3 تا پاساژ و 4 تا نمایندگی هستن فاصله داره تو تهران با xz1 کار کردم چیز شاخی نبود
حالا این سونی چیه که مثلا باهاش نکرده باشم؟

Rog1

فقط یه مورد دیگم هست باید بگم اینه که چی شدکه بخش طنز نامه رو دیگه نمیزارین مگه کم استقبال شد؟ یا اتفاقی افتاده؟ همین یه مورد ساییتون رو خاص میکرد جرا دیگه نمیزارین؟

عارف کمانی

سلام
در این بخش داره بازبینی صورت میگیره
انشالله از فردا شب مجددا پست های طنزنامه رو خواهید دید

Peiman

دقیقا عین همونی که فکر میکردم . هنوزم همون ایراد های قبلی و جزیی ک روی هم اصلا قابل قبول نیستند

Sajad

جز داشتن عِرق خاص به سونی چیز دیگه ای نمیتونه آدمی رو به خریدش ترغیب کنه. در هر صورت سونی با ایجاد تغییرات کم داره سعی میکنه هزینه های بخش موبایل رو کم کنه و از ضرردهی جلوگیری کنه…

Mortazavi

سلام
بررسی خوب بود
من با این گوشی کار کردم دقیقاً نقطه قوتش صفحه نمایش خیلی خیلی با کیفیت و طراحی نازک یک تیکه فلزیش هست که شما عین حس من رو که خیلی ریزبین و پر دقت هستم اشاره کردید پس نشون میده بررسی عادلانه بوده و دقیق و نقاط ضعف هم قبول کنندست.
فقط کمیت صدا به شکل محسوسی از Xz بهتره و تعجب کردم از اینکه گفتید فرقی نکرده.
دوربینش هم از xzp واقعاً بهتره.

Quality

دوستان این گوشی اولا که بجز حاشیه نسبتا زیادش نسبت به پرچمدار های امسال هیچ ضعف بزرگی نداره!
فقط سونی هم که نیست حاشیه پرچمدارش زیاده! اچ تی سی، نوکیا، شیاعومی و… خیلی شرکت ها هنوز پرچمدار بدون حاشیه نزدن!
ایکس زد وان سونی هم سری جدید پرچمدار های سونی محسوب نمیشه! در اصل این گوشی و مدل کامپکتش قرار بوده یا با مدل پریمیوم معرفی بشن یا حداکثر دو سه ماه بعد از اون مدل!
در اصل سونی XZ پریمیوم رو زود معرفی کرد که از رقابت جا نمونه و لقب اولین گوشی با چیپ ست 835، بلوتوث۵ و LTE گیکابیتی رو بنام خودش ثبت بکنه!

همونطور که میدونید حتی یک عکس هم ازش لو نرفته بود و همه میگفتن قرار هست در ماه may معرفی بشه!

زمانی هم که XZ پریمیوم معرفی شد همه ازش تعریف کردن و فقط تنها ایرادی که گرفتن مربوط به حاشیه بود و تغییرات سخت افزاری زیادی داشت و اگر شما XZ1 رو با XZ مقایسه کنید تازه متوجه تغییراتش میشید :
مثلا سنسور دوربین و لنز جدید
چیپ ست جدید
استفاده از رم 4 گیگ
بلوتوث 5
بدنه تمام فلزی یکپارچه
حافظه UFS 2.1
قابلیت 3D Creator
صفحه نمایش HDR با کیفیت تر
اسپیکر قویتر
ضخامت کمتر (نزدیک ۱ میلیمتر)
و خیلی تغییرات ریز دیگه که تجربه کاربری رو بهبود داده
مثلا توی اپ دوربین این گوشی چند تا ایراد کوچک رو رفع کرده مثل اینکه دوربین جلو موقع عکس گرفتن صفحه نمایش مثل فلش عمل میکنه که این مورد در گوشی های قبلی سونی نبود
یا فیلمبرداری 4K دیگه یک بخش جداگانه نیست و در تنظیمات فیلمبرداری اومده
ایزو رو پیش تنظیمات دستی دیگه آورده
و فکر میکنم محدودیت در تنظیمات دستی که فقط میشه یکیشون رو تغییر داد رو برداشته

اینا چیزای کوچیکی هستن ولی نشون میده سونی یکم داره بهتر عمل میکنه و میخواد نقص های کوچکش هم برطرف بکنه

قیمت این گوشی هم با توجه به مشخصاتش واقعا عالیه! این گوشی قیمت اولیش 650-700 دلاره که نسبت به قیمت 1000 دلاری پرچمدار های اپل و سامسونگ خیلی پایینتره!
در بازار ایران هم با قیمت 2300 فروخته میشد که کارت هدیه 200 تومنی هم روش بود تا دیشب که از امروز 10۰ تومنی شده!
واقعا زیاده؟!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)