حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فواید نوشیدن آب گرم

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت، سبک زندگی

نوشیدن آب به اندازه کافی به حفظ شادابی و طراوت پوست کمک می‌کند. آب به سلول‌های بدن در جذب مواد مغذی و مبارزه با عفونت‌های مختلف کمک می‌کند. نوشیدن چند لیوان آب گرم در طول روز این تاثیرات را شدت می‌بخشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

اگرچه تحقیقات کمی درباره فوائد و مزایای نوشیدن آب گرم انجام شده، اما طرفداران سلامت معتقدند نوشیدن آب گرم برای بهبود سلامت بسیار مناسب است. در این مقاله به شواهد موجود در این باره نگاهی می‌اندازیم.

فواید نوشیدن آب گرم

مزایای نوشیدن آب گرم

سال‌هاست نوشیدنی‌های گرم در وعده‌های مختلف، جایگاه خود را دارند. در علم پزشکی داستان‌های زیادی درباره چگونگی تاثیر آب گرم بر سلامتی وحود دارد، اما پژوهشگران به تازگی تحقیقاتی درباره‌ی فوائد آب بر سلامتی را آغاز کرده‌اند. در این مقاله 8 فایده آب و نظریه‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1) هضم صحیح

هنگامی که فرد به اندازه کافی آب مصرف نکند، روده کوچک آب بیشتری از غذا و نوشیدنی‌ها را جذب می‌کند. این باعث کم شدن آب بدن شده و حرکات دودی روده را دشوارتر می‌کند. کمبودهای آب مزمن باعث یبوست‌های پیاپی می‌شود. یبوست مداوم حرکات روده‌ای را دردناک کرده و باعث مشکلات دیگری مانند هموروئید و نفخ می‌شود. نوشیدن آب از یبوست جلوگیری می‌کند.

2) درمان کمبود ویتامین آ

طرفداران بهداشت طبیعی معتقدند، آب گرم به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. هنگامی که آب برای بالا بردن دمای بدن به اندازه کافی گرم باشد، موجب عرق می‌شود. عرق کردن سموم را از بدن خارج کرده و منافذ را تمیز می‌کند.

3) گردش خون را بهبود می‌بخشد

آب داغ یک وازودیلاتور است، به این معنی که عروق خونی را گشاد کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. این امر باعث ریلکسی عضلات شده و درد را کاهش می‌دهد. اگر چه مطالعات به طور مستقیم آب گرم را به گردش خون مرتبط نمی‌کنند، اما بهبود مختصری در گردش خون و جریان عروق ایجاد کرده که عضلات و اندام‌ها را آرام می‌کند.

4) کاهش وزن

تحقیقات زیادی درباره تاثیرات مفید آب بر کاهش وزن وجود دارد. هرچه فرد آب بیشتری بنوشید احساس سیری بیشتری خواهد داشت در نتیجه غذای کمتری مصرف می‌کند و لاغر می‌شود. مطالعه‌ای که در سال 2003 انجام شد نشان داد, جایگزینی آب گرم به جای آب سرد, تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد. محققان دریافتند مصرف 500 میلی لیتر آب قبل از خوردن غذا باعث افزایش 30 درصدی سوخت و ساز بدن می‌شود. اگر  قبل از خوردن آب جوش نوشیده شود، متابولیسم بدن درصدی افزایش یافته و تا 30 تا 40 دقیقه بعد از غذا نیز همواره سوخت و ساز بالا است.

5) کاهش درد

هر چند تحقیقات مشخصی در رابطه با مصرف آب گرم و کاهش درد وجود ندارد اما حتما بارها از کیسه‌های آب گرم برای کاهش دردهای عضلانی استفاده کرده‌اید. آب گرم با گشاد کردن عروق خونی باعث افزایش گردش خون در بدن، به خصوص در عضلات آسیب دیده می‌شود، همچین درد درونی را تسکین داده و تورم را کمتر می‌کند.

6) مقاومت در برابر سرماخوردگی و بهبود عفونت سینوس‌ها

آب گرم در رفع سرماخوردگی، آلرژی و آبریزش بینی بسیار موثر است. همچنین بخار آب گرم عفونت سینوسی را برطرف کرده و مجاری تنفسی را باز می‌کند. مصرف آب گرم باعث حرکت سریع و ترشح بیشتر مخاط می‌گردد، در نتیجه مواد جمع شده در مجاری با عطسه و سرفه از بدن خارج شده و تنفس راحت‌تر می‌شود.

7) افزایش مصرف چای و قهوه

اگر چای یا قهوه با آب گرم تهیه شوند، مزایای بیشتری برای سلامتی دارند. چای و قهوه به دلیل داشتن کافئین خستگی را از بدن رفع می‌کنند و باعث آرامش می‌شوند اما باید توجه داشت که در دوزهای بالا مصرف نشود. تحقیقاتی که در سال 2017 منتشر شد، نشان داد مصرف قهوه باعث افزایش طول عمر می‌گردد. سایر تحقیقات ارتباط بین مصرف قهوه به میزان متوسط ​​و خطر کاهش بیماری پارکینسون، برخی از سرطان‌ها، دیابت نوع 2، برخی از بیماری‌های کبدی و مشکلات سلامت قلبی را نشان می‌دهند. چای نیز خطر سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و بیماری کبد را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات چای را به کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط داده‌اند اما نتایج متفاوتی درباره این موضوع به دست آمده است.

8) کاهش استرس

یک فنجان آب گرم به کنترل و کاهش فشار روحی و استرس کمک می‌کند. یک مطالعه قدیمی نشان داد، مصرف مایعات داغ مانند چای و قهوه باعث کاهش استرس و احساس اضطراب می‌شود. محققان معتقدند این امر ناشی از اثرات آرامش‌بخش کافئین است که آب گرم آن را تشدید می‌بخشد.

فواید نوشیدن آب گرم

خطرات مصرف نوشیدنی‌های گرم

یکی از خطرات مصرف آب گرم یا جوش ایجاد سوختگی در مجاری گوارشی و حتی سطح بیرونی پوست است. هرگز از آب خیلی داغ یا جوش استفاده نکنید. بهتر است نوشیدنی‌های داغ را در فنجان یا لیوان‌های درب‌دار و سر پوشیده تهیه کنید تا از واژگون شدن آن‌ها و سوختن پوست جلوگیری شود.

گاهی مصرف زیاد کافئین باعث احساس سرخوشی کاذب شده و ممکن است اختلالاتی در بدن ایجاد کند، برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود، مصرف چای یا قهوه را کنترل کرده و گاهی از نوشابه‌های کافئین دار استفاده شود.

فواید نوشیدن آب گرم

دمای مناسب مصرف آب گرم

اکثر نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه با آب جوش تهیه می‌شوند. برای بهره‌مندی از مزایای مثبت آب گرم نیازی نیست خود را در معرض سوختگی قرار دهید، اگر دوست ندارید آب گرم بنوشید دمای آب آشامیدنی را کمی بالاتر برده و به صورت ولرم از آن استفاده کنید.

در مطالعه‌ی سال 2008, 136 درجه فارنهانت ( 57.8 درجه سانتیگراد)، حرارتی مناسب برای تهیه قهوه معرفی شد. این دما با کاهش خطر سوختگی، احساس دلپذیر نوشیدنی گرم را به همراه دارد.

نتیجه

نمی‌توان از آب گرم به عنوان روشی درمانی برای بیماری‌ها یاد کرد اما بدون شک روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. اما باید مواظب بود که در صورت نوشیدن یا استفاده از کیسه آب گرم، دچار سوختگی نشویم. با تنظیم دما و استفاده از وسایل سالم می‌توان از خطرات احتمالی جلوگیری نمود.

 

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده بودید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

اب گرم یک عیب دیگه هم داره اونم دندونها هست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h