حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی فیلم دانکرک (Dunkirk)

به ظاهر فیلم (دانکرک) از نظر فنی یک فیلم جنگی تلقی میشود، ولی با این وجود لحن و سبک آن بسیار قدرتمند و هیجان‌انگیز است. کریستوفر نولان برای ساخت جدّی ترین فیلم خود ، تمامی سعی خود را کرده تا بتواند همانند دیگر فیلم های خود از جمله شوالیه تاریکی (The dark knight) اینسپشن (Inception) اینتراستلار (Interstellar) و … به خوشی بدرخشد . با وجود اینکه معمولا انجمن اسکار به فیلمهای اکران شده در ماه جولای (تیرماه)، روی خوشی نشان نداده است . اما شکی نیست که دانکرک یکی از نامزدهای جشنواره‌های فیلم‌ سال باشد . در ادامه با ترنجی همراه شوید .

این اثر استثنایی سینما در تابستان به روی پرده رفته است . این فیلم ، امیدی برای سینما دوستانی است که از فیلمهای بلاک باستری که در این وقت سال اکران می‌شود ، راضی نمی‌باشند . نبرد دانکرک دارای جایگاه ویژهای در تاریخ جنگ جهانی دوم می‌باشد . چرا که در این نبرد ، شکست سهمگین متحدین که تلفات و خسارات زیادی را به همراه داشت را به خوبی نمایش میدهد . با تمامی این تفاسیر ، در فیلم شکست خوردگان ، پیروز میدان قلمداد میشوند ؛ چرا که باعث بازگشت بیش از سیصدهزار نفر از سربازان انگلیسی به خاک وطن‌شان گردید . حوادث به وجود آمده در دانکرک آنقدر خارقالعاده بود که وینستون چرچیل ، نخست وزیر آن وقت بریتانیای کبیر در مراسم جشن ملی به مناسب نبرد دانکرک گفت: (ما نباید بازگشت سربازان را یک پیروزی کامل در نظر بگیریم . پیروز جنگ کسانی نیستند که از محل نبرد زنده باز میگردند . )

 

بخش‌هایی از فیلم Dunkirk

بخش‌هایی از فیلم Dunkirk

 

صحنه و داستان

فیلم دانکرک نیز با ظرافت از یک حادثه بزرگ و جذاب تاریخی به عنوان پس‌زمینهای برای روایت شخصیتهای تخیلی خودش همانند تایتانیک (Titanic 1997) اما با احساس و شخصیت‌پردازی کمتر و بدون داستان عاشقانه استفاده میکند . نولان با استفاده از (رخداد موازی) (cross-cutting) حوادث اواخر ماه مِی سال 1940 را از سه جهت بازگو میکند : جهت اول ، پایگاه اصلی ؛ (پیاده نظام مستقر در ساحل که منتظر پیاده شدن هستند) ، و از طرفی دریا (غیر نظامیان در حال عبور از کانال) و در منظر دیگر ، آسمان ؛ (خلبان آتشبار که مأموریت آن این است ، که مانع بمباران و رگبار آلمان نازیها به سمت کشتی ها و سربازان بیدفاع شود . ) به تصویر کشیدن جنگ‌ها و نبردها ، برای کارگردانانی که فیلمهای مستندی انجام ندادهاند میتواند سخت و دشوار باشد. با توجه به محدودیت شخصیتهای حاظر در فیلم و تغییر موقعیت‌هایشان ، نولان برای به تصویر کشیدن محیط جغرافیایی نبرد دانکرک راحت بوده و چیزی از قلم نیوفتاده است .

 

برترین تصویرسازی تاریخی دانکرک ، نقطه قوت این فیلم میباشد

برترین تصویرسازی تاریخی دانکرک ، نقطه قوت این فیلم میباشد

 

الهام گرفتن نولان از فیلم‌های دیگر

طبق گفته های نولان ، او دو فیلم مزد ترس (Wages of fear) و سرعت (Speed) را قبل از ساخت این فیلم مورد مطالعه دقیق قرار داده که ما تأثیر آن را در فیلم به خوبی مشاهده میکنیم. فیلم‌های (سرعت ) و (مزد ترس) در بوجود آوردن تنش غیرگذرا و پایدار فوقالعاده هستند و در تمامی این فیلم احساس خستگی نمی‌کنید و در دانکرک نیز همین‌طور است . نحوه تدوین عالی فیلم نیز به این جذابیت کمک فراوانی کرده است . به طور مثال : کاتهای نولان از صحنه دلهره آور داخل هواپیما و بلافاصله نمایش صحنه پرتنش در ساحل مؤید این مسئله می‌باشد . او با ظرافت خاص در زمان جلو و عقب می‌رود تا همهچیز را بهم ارتباط دهد . صداگذاری هنس زیمر هم که با صدای تیک‌تاک ساعت ، حس آویزانی و آشفتگی را القا میکند بینظیر است .

 

صحنه‌ای از فیلم wage of fear

صحنه‌ای از فیلم wage of fear

 

بازیگران

بازیگران فیلم نیز بسیار عالی ایفای نقش داشته اند . اگرچه این فیلم بر روی هیچ فرد خاصی مانور نداده است و کل فیلم نیز شخصیت محور و بازیگر محور نیست و جنبه مستندگونه دارد . بیشترین سکانسهای فیلم مربوط به تامی است با بازی (فیون وایت هد) ، بازیگر نچندان شناخته شدهای که نماد یک سرباز معمولی و گیر افتاده در ساحل است که در تلاش برای بازگشت به خانه میباشد. آقای داوسون (مارک رایانس) نیز نقش یک میهن‌پرست را ایفا میکند که وظیفه دارد قایق کوچک خود (مون استون) را در این کانال هدایت کند . فرمانده بولتون با ایفای نقش (کنس برناق) بود که سکانسی نیز برای او اختصاص یافته بود . خلبان هواپیمای جنگی ، فرییر نام داشت (با بازی تام هاردی) که در آسمان فرانسه مشغول نبردی سخت با هواپیماهای آلمانی است . نقشهای مکمل قابل ستایشی نیز همچون همرزم تامی هری استایل ، سربازی که تحت تأثیر نبرد شوکه شده است ، با بازی سیلیان مورفی در صحنه است.

 

تام هاردی در نقش خلبان هواپیمای جنگی

تام هاردی در نقش خلبان هواپیمای جنگی

 

اشکالات فیلم

هر اثری ، چند ایراد کوچک و بزرگ دارد . اما ایرادات این فیلم چیست ؟ ساختار و محتوی فیلم آن‌گونه نیست که بتوان با شخصیت ها ارتباط برقرار کرد و آنها را به خوبی شناخت . هیچ شخصیتی در فیلمنامه این فیلم انقدر نقشی نداشت و شخصیت ها نقش کمی در فیلم داشتند . اما بیننده با صحنه‌تراژیک و احساسی فیلم ارتباط برقرار میکند . سکانس هایی از فیلم بود که به علت صداهای مزاحم و موسیقی متن، به سختی صحبتهای اشخاص به گوش بیننده میرسید که شاید این کار تلفیقی برای زیباتر شدن و یا طبیعی‌تر کردن این فیلم استفاده میشد.

 

نولان در کنار کنس برناق

نولان در کنار کنس برناق

 

تفاوت این فیلم نسبت به دیگر اثرهای جنگی سینما

از اوایل سال 2000 میلادی تا به الان ، فیلم‌هایی که از جنگ جهانی دوم اکران میشد ، خشونت و خون ریزی و کشتارها بهتر نمایش داده می‌شود. قبل از سال 2000 و دقیق تر در قبل از سال 1997 بیشتر فیلمها بدون خونریزی بود که استیون اسپلیبرگ با فیلم (savin private ryan) این رویه را تغییر داد . نیم ساعت اول فیلم (savin private ryan) تأثیر عمیقی بر روی بیننده داشت و علتش هم بکر بودن همین صحنههای جریحه دار و پر از خونریزی در این فیلم بود . این رویه تا سال 2016 در فیلم لبه تیغ (Hacksaw Ridge) که فیلمی خونبار و همچنین الهامبخش بود ، ادامه داشت . اما دانکرک شاید از این نظر مستثنی باشد اما نمیتوانیم بگوییم که هیچ صحنه دلخراشی در فیلم نیست ولی این امری بسیار شایسته است زیرا : دانکرک تنها میخواهد با استفاده از دلهره و اضطراب، داستان را تقویت کند و استفاده از جلوههای به کار رفته در فیلمهای ترسناک ممکن است باعث حواسپرتی بیننده شود و بیننده از مقصد فیلم فاصله بگیرد .

 

صحنه‌ای از فیلم دانکرک

صحنه‌ای از فیلم دانکرک

 

کلام پایانی

به جرات میتوان گفت دانکرک حماسیتر از فیلم (Interstellar) یا سری فیلمهای (شوالیه تاریکی) می‌باشد که نولان بار دیگر ثابت کرد که میتواند در کنار دیگر کارهای موفق خود ، دانکرک را نیز جزو این رزومه قرار دهد . هم تجربه فیلم از نظر احساسی و هم عقلی راضی کننده است . یک بسته کامل از تمامی انتظارات برای افرادی که پیشبینی کرده بودند این فیلم یکی از قویترین فیلمهای روی پرده در سال 2017 خواهد بود. نولان با هر فیلم جدید ، شهرتش را به عنوان یک فیلمساز مشتاق و ریسک پذیر گسترش میدهد . دانکرک نیز یک موفقیت دیگر و فصلی جدید برای فیلمهای پر قدرت و پایدار است .

آیا به نظر شما نیز (دانکرک) میتواند برترین فیلم از نظر مردم و منتقدان باشد ؟ نظر شما راجب این فیلم چیست ؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید .

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

از این نوع فیلم ها اصلاً خوشم نمیاد
ممنون بابت نقد زیبای شما

ahmad

میگن خیلی فیلم توپی هست باید ببینم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سیدمحمود کریمی
Instagram :Seyyed_Mahmood_BBT