حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کلسیم پایین، احتمال سکته قلبی را دو برابر افزایش می‌دهد

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | پزشکی و سلامت

کلسیم به عنوان بهترین ماده برای تشکیل و استحکام استخوان‌ها شناخته شده است. اما مطالعه جدیدی نشان می‌دهد در سلامت قلب و جلوگیری از حملات قلبی نیز نقش داشته و افرادی که کلسیم خونشان پایین تر از حد نرمال است در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی قرار دارند. شایان ذکر است بیماری‌های قلبی یکی از دلایل مهم مرگ و میر در ایالات متحده می‌باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

دکتر سوئته چگو، از موسسه قلب Cedars-Sinai در لس آنجلس کالیفرنیا و همکارانش، معتقدند یافته‌های آن‌ها می‌تواند راه‌های جدید برای تشخیص و درمان مشکلات قلبی باشد و استراتژی‌های جدیدی برای جلوگیری از حملات ناگهانی قلب ارائه دادند. محققان یافته های خود را در مجله Mayo Clinic Proceeds منتشر کردند.

کلسیم پایین، احتمال سکته قلبی را دو برابر افزایش می‌دهد

SCA

به توقف ناگهانی ضربان قلب SCA می‌گویند. این به دلیل ایجاد اختلال در عملکرد فعالیت الکتریکی قلب بوده که موجب ضربان نامنظم یا آریتمی در قلب می‌شود. بنا به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا (AHA)، هر ساله حدود 350،000 مورد SCA در محیط‌های عمومی (خارج از بیمارستان) در ایالات متحده رخ می‌دهد و تقریبا 90 درصد از افرادی که دچار SCA می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند.

هر چند SCA به عنوان علت اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی در نظر گرفته می‌شود، دکتر چو و همکارانش بیان کردند حدود نیمی از زنان و 70 درصد از مردانی که به دلیلی SCA فوت می‌شوند سابقه بیماری قلبی ندارند. چنین مطالعاتی روش‌هایی برای شناسایی افرادی که در معرض خطر SCA قرار دارند و همچنین شرایط درمانی جدید را معرفی می‌کنند. اما آیا مطالعه دکتر چو و تیم تحقیقاتی اش کمکی در این زمینه می‌کند یا نه؟

کلسیم پایین، احتمال سکته قلبی را دو برابر افزایش می‌دهد

کلسیم و ریسک SCA

محققان اطلاعات خود را از ارگان مطالعات مرگ‌های ناگهانی و غیرمنتظره‌ جمع‌آوری کردند. نتایج مربوط به267 نفر بود که در بین سال‌های 2002 تا 2015 دچار حملات ناگهانی SCA بودند، در این میان 445 نفر نیز توانسته بودند این حملات را به خوبی کنترل کرده و یا از آن‌ها جلوگیری کنند. به عنوان قسمتی از مطالعه، سطح کلسیم خون هر یک از افراد اندازه گیری شد. این انداره گیری در بیماران SCA ، حدود 90 روز قبل از ایست قلبی انجام شد.

کلسیم یک ماده معدنی ضروری و مهم برای بدن است که عمدتا در محصولات لبنی مانند شیر و پنیر به وفور یافت می‌شود. بیماران بر اساس سطوح مختلف کلسیم خون گروه‌بندی شدند. این گروه‌بندی به دلیل بررسی تاثیر کلسیم خون بر خطر SCA انجام گرفت. نتایج نشان داد خطر ابتلا به SCA، به میزان 2.3 درصد برای شرکت کنندگان که سطح کلسیم خون پایینی دارند (کمتر از 8.95 میلی گرم در دسی لیتر)، نسبت به کسانی که سطح کلسیم خون در آن‌ها بالاتر بود (5.55 میلی گرم در دسی‌لیتر) بیشتراست.

دکتر چو و گروهی از پزشکان قلب و عروق در کلینیک Mayo در روچستر، در سرمقاله مرتبط با مطالعه بیان کردند که کاهش سطح سرمی کلسیم, در زمان نزدیک به رویداد شاخص به طور مستقل با افزایش خطر SCA در جمعیت عمومی همراه است.

کلسیم پایین، احتمال سکته قلبی را دو برابر افزایش می‌دهد

درمان‌های جدید

تیم تحقیقاتی خاطر نشان کرد که شرکت کنندگان این مطالعه قبلا تجربه SCA را داشته‌ و اکثر آن‌ها به دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریوی و بیماری مزمن کلیوی مبتلا بودند. درصد بالایی از شرکت کنندگان این مطالعه را افراد آفریقایی و آمریکایی تشکیل می‌دادند. دکتر چو و همکارانش بیان کردند یافته‌های آن‌ها باید با احتیاط تفسیر شود و برای اطمینان از ارتباط بین سطح کلسیم خون و خطر SCA در تحقیقات بیشتری باید انجام گردد.

دکتر چو این چنین می‌گوید:

به نظر می‌رسد برای شفاف‌سازی مکانیسم‌های مبتنی بر ترکیب نامطلوب با سطوح پایین کلسیم و تاثیرات سطح کلسیم بر بیماری‌های قلبی و عروقی و کنترل آن به عنوان پیش آگهی در جمعیت عمومی به تحقیقات و بررسی‌های بیشتری نیاز دارد. به قطعیت می‌توان گفت سطح پایین کلسیم خون به عنوان یک عامل خطر در ایجاد SCA شناسایی شده است.

وی افزود:

تحقیقات ما نشان می‌دهد سطوح پایین سرمی کلسیم، حتی در محدوده طبیعی، بازهم خطر ایست ناگهانی قلب را افزایش می‌دهد. اگرچه نتایج کنونی ما برای انجام اقدامات بالینی روی بیماران کافی نیست، اما قدم بزرگی برای بالا بردن کیفیت درمان، بهبود مراقبت و روشی برای پیش بینی خطرهای احتمالی است.

 

دیدگاه شما در این‌باره چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h